جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۳
۴۱
اشتباهات محاسباتی مدیران؛

چرا اقتصاد کشور به اینجا رسید؟/ رویکرد جدید دولت در قبال اقتصاد چه خواهد بود؟

پنجشنبه ۷ تير ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۵۹
کد مطلب: 623305
چند عامل مهم اقتصاد کشور را بیمار و وارد یک بحران کرده و بازار را با بی ثباتی روبرو ساخته است.
چرا اقتصاد کشور به اینجا رسید؟/ رویکرد جدید دولت در قبال اقتصاد چه خواهد بود؟
گروه سیاسی جهان نيوز، امیر حمزه نژاد: اقتصاد کشور روزهای پر تلاطمی را سپری می کند. اقتصادی که قرار بود هر روز یک گشایش و پیشرفت را با توجه به وعده ‌هایی که دولت یازدهم داده بود به خود ببیند. اما همین اقتصاد چندسالی است که در رکود فرو رفته و چشم ها را برای رونق چشم انتظار گذاشته است. اینکه چه دلایلی سبب شده تا وعده های دولتمردان تحقق نیابد و بازار کشور با وضعیت نابه سامانی روبرو شود چند دلیل عمده دارد که در ادامه به  آن می پردازیم.

نگاه توسعه محور به خارج از کشور
این نگاه را برخی از افراد آکادمیک نزدیک به دولت از جمله محمود سریع القلم از ابتدای تشکیل دولت روحانی در سال 92 مطرح کردند. هر چند که روحانی در شعارهای انتخاباتی خود در همین سال بیان کرد که تعامل با دنیا را راهبرد خود قرار داده و سعی می کند درها را باز کند تا توسعه و پیشرفت را کشور در آغوش بگیرد.

این مسئله سبب شد تا تمرکز دولت بر سیاست خارجی و تیم دیپلماسی کشورمان و حل مسئله هسته‌ای باشد. این سیاست به برجامیزه کردن میان کارشناسان تعبیر شد. برجامی که این روزها با عهد شکنی آمریکا و بی تاثیری اروپایی ها به کما رفته و برخی نیز فاتحه آنرا خوانده اند.

قاچاق کالا
قاچاق کالا در ایران، از حجم و دامنه بالایی برخوردار است به گونه‌یی که بسیاری از مناطق کشور را در بر گرفته و آثار سوئی نیز بر اقتصاد کشور برجا گذاشته است. قاچاق اگر برای برخی از افراد بیکار خصوصا در مناطق مرزی یک شغل کاذب و زودگذر برای امرار معاش روزانه ایجاد می کند اما درواقع خود ضداشتغال است و با انباشت کالاهای بعضا غیر برنامه ریزی شده و غیر ضروری بر کشور به تولید ملی ضربه شدید وارد کرده و سبب ورشکستگی صنایع بزرگ و کوچک می شود. از بین بردن فرصت‌های شغلی به جهت غیرمولد بودن قاچاق یکی از نتایج زیانبار آن است. قاچاق فرهنگ غیرمولدی در کشور به وجود می آورد و باعث اختلال در بازار و چند نرخی شدن کالاها می شود که خود مشکلات عمده ای به وجود می آورد. گریز سرمایه قابل بازده و ایجاد فقرعمیق در کشور از جمله نتایج بزرگ قاچاق است. البته در سال جاری اقدامات مناسبی در خصوص جلوگیری از قاچاق کالا صورت گرفته است که اگر روند سفت و سختی همراه با حمایت از تولید داخلی در کشور صورت بگیرد و رشد و پرورش اقتصادهای محلی در دستور کار قرار بگیرد بسیاری از مشکلات اقتصادی کشور رو به بهبود می رود.

نفتی بودن اقتصاد کشور
اقتصاد ایران همواره به یک کالا آنهم نفت وابسته بوده است و پشتوانه اقتصاد ایران را نفت و نه تولیدات دیگری که ایران را در کل جهان سرآمد کرده، بوده است. نفت یک نوع تنبلی اقتصادی برای کشور به بار و نظام رانتیر اقتصادی به وجود آورده است. از این رو همواره مطرح شده است که کشورمان بایستی در چاه های نفت خود را برای رسیدن به خودکفایی و پیشرفت ببند. در حوزه های مختلف از جمله ترانزیت کالا بخصوص اینکه ایران در چهار راه جهانی قرار دارد ایران پتانسیل های اقتصادی بالایی دارد که می توان با آن وابستگی به نفت را کم کرد و رونق اقتصادی را در مبادی دیگر به وجود آورد.

بخصوص اینکه بیم آن می رود که اقتصاد تک محصولی نفت با ضربه های شدید تحریمی بیشتر متزلزل شود. کما اینکه اخیرا نیز دانلد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا برای این منظور کشورهای خریدار نفت ایران را نیز تحت فشار قرار داده است. از سوی دیگر گفته می شود که نفت برای پیشرفت سایر حوزه های اقتصادی منبع درآمد خوبی است اما متاسفانه این موضوع بیشتر به منبع درآمدی برای گذران امورات دولت ها و نهادهای دیگر تبدیل شده که به هدر رفت سرمایه ملی و همچنین ضربه پذیر بودن اقتصاد ایران منجر شده است.

خلاء فرهنگ توسعه در میان مدیران
مدیران کشور بیشتر در حوزه مدیریتی خود به گذران امورات و روزمرگی دچار شده اند. تفکر توسعه محور کمتر در مدیران وجود دارد و بعضا دیده می شود که اراده ای نیز در این خصوص نیست که این موضوع بسیار معضل بزرگی در حوزه مدیریتی است. بسیاری از کارشناس مدیریت ضعیف را باعث اقتصاد ضعیف و متزلزل در کشور می دانند وگرنه با پتانسیل ها و ظرفیت ها  و منابع عظیمی که در کشورمان وجود دارد نبایستی کشور در این وضعیت اقتصادی دچار می شد. در این خصوص عدم راهبردی و با برنامه ریزی عمل کردن مدیران سبب شده تا مدیران تنها مشغول به امور روزمره شوند و بعضا حتی در گذر زمان معضلات مهمی در زیر مجموعه مدیریتی آنان به واسطه این روزمرگی و عدم نگاه به آینده رسوخ می‌کند که آسیبی برای مدیریت کشور است. عدم حرکت در مسیر توسعه و پیشرفت و قدیمی شدن ابزار عملکردی نهادها که باعث عقب ماندگی آنان شده یکی از این موارد است.

اشتباه محاسباتی برخی از مدیران نیز مزید علت شده تا مدیریت کشور به سمت و سوی درست سوق نیابد. در این حیطه شاهد آن هستیم که برخی از مدیران بی انگیزه و خسته در شاهراه های مدیریتی قرار گرفته اند که متاسفانه این مدیران با افکار کهنه ترمز پیشرفت کشور را کشیده‌اند. از سوی دیگر مدیران به طور واکنشی و نه راهبردی در برابر مسائل مختلف عمل می کنند که همین امر نیز سبب شده تا کشور در حوزه مدیریتی بی حساب و اتفاقی به هر جهت که باد حوادث بوزد، مسیر خود را طی کند.

متاسفانه دیده می شود که برخی ازمدیران تا به صندلی ریاست می رسند کمترین کاری که می کنند سوء استفاده از قدرت برای پیشبرد اهداف شخصی و ثروت اندوزی است. در این حیطه نزدیکان مدیران منفعت بسیاری با توجه به رانتی که از منبع قدرت می گیرند کسب می کنند. مثلا دیروز بیان شد که دولت به چند نفر در بازاری که سکه گران شده است 4 میلیون سکه فروخته است. یا اینکه برخی از افراد ارز دولتی دریافت کرده اند و در بازار به بهای گزاف و حتی بالاتر از بازار آزاد فروخته اند و سود کلان به جیب زده اند. در این شرایط وقتی دولت خود به افراد سوجو رانت می دهد دیگر از شرکت ها و نهادهای خصوصی چه انتظاری می توان داشت.

نهادها در خدمت اقتصاد مقاومتی نیستند
اگر نگاهی به رشد و توسعه کشورهایی مانند چین که امروزه در صدر اقتصادهای جهان قرار دارد بیندازیم، متوجه رشد اقتصادی اژدها از طریق رشد و توسعه بنگاهها و صنایع کوچک می شویم. چین با تولید کالاهای کوچکی مانند اسباب بازی بازار جهان را به تسخیر خود در آورد و بعد از مدتی به سمت محصولات صنعتی بزرگ پیش رفت. استفاده از نیروی انسانی ارزشمند و پرتلاش ازجمله مشخصه‌های اقتصادی کشورهای جنوب شرق آسیاست.

بانکها از جمله اصلی‌ترین نهادهای ساختار اقتصادی کشورها هستند. بانکها وظیفه جمع‌آوری نقدینگی و سرمایه‌گذاری و کمک به تولید و تنظیم بازار پولی و مالی را دارند. اگر بانکها به بیماری خود منفعتگرایی دچار شوند و ریسک‌پذیری خود را برای کمک به تولیدات بزرگ و کوچک کنار بگذارند و خساست به خرج دهند، قطعا اقتصاد کشور دچار مشکل می‌شود. هماهنگی میان بنگاههای خصوصی و بانکها و تامین سرمایه بخش خصوصی ازجمله وظایفی است که اگر بانکها به خوبی آن را مدیریت کنند هم به اقتصاد کشور کمک می‌کنند و هم میتوانند با سود و منفعت حاصل از این کار کسب درآمد خوبی داشته باشند.

اگر در این 5 سالی که دولت در حوزه سیاست خارجی سرمایه گذاری کرده بود و رسانه های حامی آن با کار ژورنالیستی امید واهی به مردم نمی دادند و به سرمایه داخلی نیز نگاه توسعه محور صورت می گرفت، این روزها شاهد نوسانات بازار و اعتراض برخی نبودیم. در واقع این اقتصاد نا به سامان محصول تفکری است که توان داخلی را نادیده گرفته و چشم به دستان غربی ها دوخته بود. فرصتی که مانند همیشه از دست رفت و البته فرصتی باقی مانده را می تواند با راهبردی اقتصاد مقاومتی و امید بستن به توان داخلی در جهت شکوفایی کشور مغتنم شمرد. 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
وقتی دانشگاهها فقط مدرک چاپ میکنن و دانشجو درکی از مطالبی که می‌خونه نداره؛ معلومه که وضع کشور از این بهتر نمیشه! تو همه‌ی حوزه‌ها چه اقتصادی چه فرهنگی و....ما ضعیف عمل‌کردیم! چون افراد، دانا، طراح، ایده‌پرداز، مسئولیت‌پذیر، دلسوز، کاردان، خوش‌فکر، که با برنامه و نظم و هدف کارکنن و روحیه‌ی انقلابی و جهادی داشته باشن را به کار نمیگیریم! کشور رو با جناح بندی‌ها؛ باندبازی‌ها؛ پارتی‌بازی‌ها و اختلافات سیاسی
به این وضع انداختن !!!
Iran, Islamic Republic of
...
Canada
سپاه از اقتصاد بیاد بیرون .
همه چیز درست می شه!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
اگر سپاه کارهای بزرگ را انجام نمی داد....
Iran, Islamic Republic of
بسمه تعالی
اگر سپاه کارهای بزرگ مثل اتوبانها، سدها، ستاره خلیج فارس، تونلهای متروی تهران و تونل توحید و صدر و غیره را انجام نمی داد مزدورهای غربگرا که ادعای سوادشان، گوش فلک را کر کرده بود، 100سال دیگر هم نمی توانستند و نمی خواستندبارقه ای از پیشرفت به این مملکت برسد. البته که راه زیاد است و البته که در کارهای بزرگ، دله دزدی و فساد در هر نهادی ممکن است وجود داشته باشد. پس بودن سپاه در امور اقتصاد، منافع بسیار بیشتری از نبودن آن دارد.
United Arab Emirates
اتفاقا اگه سپاه بیاد بیرون کشور نابود میشه ...
Iran, Islamic Republic of
چارتا کار هم انجام میشه سپاه داره انجام می ده.
Iran, Islamic Republic of
هرجا که سخن از خودکفایی است،
نام «سپاه» میدرخشد.
Iran, Islamic Republic of
مثلا توتال فرانسه جاشو تو صنایع نفت بگیره!
Iran, Islamic Republic of
تا دیروز می گفتند که ما می خواهیم سایه جنگ را از سر ایران کوتاه کنیم الان کشور رو وارد یک جنگ بدتر از جنگ تیر وترکش کردند!
علی
Iran, Islamic Republic of
سیستم قدرتمند دولتی است که میتواند پتانسیل های به القوه را تبدیل به به الفعل کند حالا دولت ما نمیتواند و کارایی ندارد تقصیر نهادهای دیگر چیست؟
غربگراها می خواهند مردم فکر کنند دولت هیچ تقصیری ندارد
Iran, Islamic Republic of
بسمه تعالی
غربگراها می خواهند با پروپاگاندا، بگویند که با وجود برجام هسته ای(حل شدن بهانه هسته ای)، دلیل فشار بر مردم، هسته ای نیست بلکه مردم باید فشار ها را به خاطر سیاستهای منطقه ای و موشکی ایران، تحمل کنند و آمریکا به این خاطر به ایران فشار می آورد. لذا تا برجام هسته ای وجود دارد دولت و غربگراها می توانند برجام جدید را به مردم و نظام تحمیل کنند.
دولت عمدا اصرار دارد که از زیر بار تقصیر وضع موجود، شانه خالی کند
Iran, Islamic Republic of
بسمه تعالی
دولت عمدا اصرار دارد به مردم القا کند که در ایجاد وضع موجود، تقصیری ندارد و فشارهای آمریکا دلیل مشکلا است. اولا تحریمهای ثانویه آمریکا هنوز رسما و روی «کاغذ»، توسط ترامپ دستور ندارد و آنچه فشار آمریکاست همان ادامه تحریمهای قبل از برجام است که در «عمل» ادامه یافته است و چیز جدیدی نیست و دولت تاکنون برای حفظ آبروی برجام، به روی ...خود نمی آورد که 4سال است با گونی دلار را جابجا می کرده است. ثانیا دولت روحانی بود که پول بدون پشتوانه چاپ کرد و غول عظیمی از نقدینگی ساخت و با کاهش دستوری سود بانکی در تابستان95، آنرا بیدار کرد و چون نخواست که این نقدینگی را به سمت تولید هدایت کند همان زمان پیش بینی می شود که این بلاها سر اقتصاد بیاید. .
United Kingdom
دکترهای سهمیه ای!!!!!!!!!!!!!... بواسطه ارتباطات در کشور پست میگیرند اقتصاد کشور را به این روز می اندازند.
United Kingdom
چرا علامت تعجب گذاشتی؟عین واقعیت است.کسانی که نه بواسطه دانش و تلاش بلکه بواسطه مسائل دیگری به دانشگاهها را میابند و مدرک میگیرند.
United Arab Emirates
۱۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰احسنت
United Arab Emirates
شیفته برجام بی خاصیت شدن
Iran, Islamic Republic of
امروز دانشگاه ها هزینه بر و کم فایده اند. انقلاب فرهنگی نیاز است. سپاه همیشه سودش برای کشور بیش از ضررش بوده لذا دوستان جای خادم و خائن را عوض نکنید...
سهراب نیک نظر
Iran, Islamic Republic of
آقای روحانی البته متاسفانه در گذشته چند بار چنین پالسی فرستاده اما سر بزنگاه، خلاف چراغ راهنمایی که زده پیچیده است. ...
Germany
کارهای بزرگ را به ادمهای کوچک و کارهای کوچک را به ادمهای بزرگ داده ایم
آدمیزاد
Colombia
آقتصاد کشوری که به ارزهای بیگانه وابسته باشد به کشورهای بیگانه وابسته است و در برابر تحریم ها آسیبپذیر خواهد بود،
مهدی ابوطالبی
Iran, Islamic Republic of
اقا من اقتصاد دان نیستم ولی دارم میبینم هیچ کدام از اقتصاد دانان این مملکت حرف کاملی راجع به چرایی واپس گرایی اقتصادمون نمیزنند چرا هیچ کدام از آقایون نمیگند برای چی باید منابع ارزی ما به نرخ خیلی پایین صرف واردات بشه واقعا چرا با دلار 4200 تومان به واردات مثلا کالای اساسی پرداخت بابا کی میخواید بفهمید کالا هر چی اساسیتر باید تولید ملی تر باشه دست از سیاستهای پوپولیستی بردارید صراحتا به مردم بگین باید رو پای خودمون وایسیم حقوق فعلی کارگرها رو با نرخ 4200 حساب کنید دلار را آزاد کنید و هرچی شد به اون قیمت آزاد به کارگر و گارمند حقوق بدین ارز نفت را تموم و کمال صرف توسعه زیر ساخت ها کنید خود به خود واردات تموم میشه تولید داخل رونق میگیره
Iran, Islamic Republic of
الان کارگران و کارمندان ریالی حقوق دریافت می کنن ولی هزینه های زندگی را به دلار پرداخت می کنن. این اقتصاددانان دولت که همه هزینه های زندگی را با غرب مقایسه میکنن حقوق کارگر و کارمند را هم با آنها برابر کنن.
Iran, Islamic Republic of
...
United States
صنایع کوچک درسته واقعا ما نمیشه سنگ بزرگ برداشتیم درحالی که به راحتی می توانستیم با صنایع کوچک و سرمایه خرد یک اقتصاد قوی باشیم
Iran, Islamic Republic of
چون به جای اینکه مبارزه با فساد رو بیاریم به مبارزه با قاچاق رو بیراریم به متخصصین داخلی اعتماد کنیم امید بستیم به برجام. رهبرمون گفت ولی چسبیدیم به حرف کدخدا
Iran, Islamic Republic of
تحلیلتان ۲زاری بود. منشا اصلی اقتصاد کشور عدم شفافیت، و چاپ پول بدون پشتوانه توسط دولته. زمانی که مالیات بر درآمد افراد وضع شود و براساس بانکهای اطلاعاتی شفاف افراد و شرکتها حسابرسی شوند عمده مشکلات اقتصادی کشور حل خواهد شد.
Iran, Islamic Republic of
۱-دربزرگترین وکوچکترین بنگاه های مطرح اقتصادی یک سری اصول ومقرراتی حاکم است که اگربه آنان توجه نشود قاعدتا" به مشکل جدی برخورد میکنند آنها کدامند؟
۲- شاخصه های تولید وعرضه وتقاضای محصولات را نام ببرید .درزمینه صادرات و واردات کالا اطلاعات شما درچه سطحی است .نقش گمرک ومبادی ورودی وخروجی کشور چه جایگاهی درامنیت غذایی شما مردم دارد؟
۳- پیش درامد هرفعالیتی درداخل کشورتان رعایت اموری است که چنانچه به آن توجه نشود تولیدکننده رغبت به سرمایه گذاری نمیکندلطفا" توضیح دهید آنها کدامند؟
۴-تاچه اندازه مسائل اقتصادی وسرانه هرفرد ایرانی به حوزه سیاست و موضعگیریهای مراکز قدرت گره خورده است توضیح دهید .؟
۵- شما مردم مطلعید که تصمیم قاطعی براقتصاد ایران گرفته نشده است آثار روانی تصمیم نمایندگان و روسای دیگر کشور ها تا چه اندازه ایی برزندگی تان تاثیر دارد؟
۶- نوسانات جاری را ناشی از اتخاذ تصمیمات دولت ومجلستان دانسته ویا اینکه ریشه درمواضع دیگر کشورها بر اقتصادتان میدانید لطفا"توضیح دهید؟
به بهترین پاسخ جایزه ویژه ایی درنظر گرفته شده که به تشخیص کارشناسان ازطریقی که به اطلاع میرسانند آن را دریافت خواهید کرد.
Iran, Islamic Republic of
... خدایا خودت وعده داده ایی وخلف وعده درتو راهی نیست مسببین این اقتصاد ورشکسته را بسزای اعمالشان برس
Iran, Islamic Republic of
خودت کاری نکنی ها ! یک وقت نری جایی اعتراض کنی ها ! آقایون ناراحت میشن . همینطور که بهت یاد دادن بشین تو خونه فقط دعا و نفرین کن . باشه ؟
Iran, Islamic Republic of
توازکجا میدونی من توخونه نشسته ام افکار ماورائی داری وطی الارض میکنی دوست عزیز
Iran, Islamic Republic of
اگه میتونی به سوالات جواب بده من طرح کرده ام مشتولوق بگیر
دانا
Iran, Islamic Republic of
خواستم چند تبریک بگویم اول به رییس جمهور که با مردم درد دل کرد دوم اتحاد اصولگرایان با دولت، هر چند من نه اصلاح طلبم نه اصولگرا ولی این اتحاد به نفع کشور و نظام و لازم برای مبارزه با جنگ اقتصادی دشمن است.
سوم اینکه بالاخره مسئولان کشور متوجه شدن که باید بحران رو به فرصت تبدیل کنن چهارم جمله زیبای امیدوار کردن مردم و جامعه که انشاء الله همگی این روال مثبت عملیاتی شود....
United States
...
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
این را جهت درج مطلب نمینویسم مسئله اینست که رئیس بانک مرکزی گفت نمی دانم چه کار باید بکنم ...
Iran, Islamic Republic of
...
United States
سئوالی دا که جوابش اینقدر واضح هست را چرا می پرسی؟ ...
Iran, Islamic Republic of
بخا طر اينكه دولت از بدو ورود واحد هاي بازرسي ادرات رو تعطيل كرد
Iran, Islamic Republic of
چه کسی از دولت 38 هزار سکه به یک جوان فرخته ؟ چه کسی این بلا را سر مردم اورده ؟مردم و مسوولان چرا ساکتند؟؟؟چرا مجلس خوابه ؟ اقای لاریجانی کجایی؟
Iran, Islamic Republic of
تو چالم داريم دسته جمعي اش دوغ برجامو ميخوريم .اقا زاد ها هم دور دور ميكنند همه چيزم ارومه ما چقدر خوشبختيم
Iran, Islamic Republic of
وقتي برند كابينه در پنج سال يك الونك نساخت معلومه كه به اينجا و بدتر از اين ميرسيم
یک نفر
Iran, Islamic Republic of
...