پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

۲۸ زندانی در کرمان از قصاص رهایی یافتند

سه شنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۳۹
کد مطلب: 620957
رئیس کل دادگستری استان کرمان گفت: ۲۸ نفر محکوم به قصاص در زندان‌ها با مداخله قضات، دادستان‌ها و خیران رهایی یافته و مجازات آنها به حبس تبدیل شد.
۲۸ زندانی در کرمان از قصاص رهایی یافتند
به گزارش جهان نيوز، یدالله موحد پیش از ظهر سه شنبه در دیدار اعضای شورای قضایی استان با نماینده ولی فقیه و امام جمعه کرمان ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای هفت تیر با اشاره به اینکه نام شهید بهشتی با قوه قضائیه گره خورده است، گفت: در سال ۹۶ مراجع قضایی استان به همراه شوراهای حل اختلاف استان موفق شدند به بیش از  ۷۰۰ هزار پرونده رسیدگی و رای مقتضی را صادر کنند.

 موحد بیان کرد:در حال حاضر ۳۳۴ قاضی در استان داریم که هر قاضی به طور متوسط به یک‌هزار و ۷۵۰ پرونده رسیدگی کرده است و تعداد پرونده‌های مختومه در سال ۹۶ نسبت به سال ۹۵ رشد ۱۶ درصدی داشته است.

وی تصریح کرد: در راستای حفظ حقوق شهروندان متوسط زمان رسیدگی به پرونده‌ها از ۱۱۸ روز به ۸۸ روز تقلیل یافته و کاهش اطاله دادرسی را داشته‌ایم.

موحد بیان کرد: با تلاش های صورت گرفته از سوی قضات و کارکنان دستگاه قضائی استان طی  سه سال اخیر موجودی پرونده‌ها از ۱۳۰ هزار به ۹۵ هزار کاهش یافته که این گامی موفقیت‌آمیز و اتفاق کم‌نظیری در کشور است.

رئیس کل دادگستری استان کرمان ابراز کرد: نکته قابل توجه در زمینه رسیدگی به پرونده‌ها شورای حل اختلاف کرمان، میزان ۴۲ هزار پرونده منتهی به صلح و سازش است که طبق آمار، جوامع سنتی تمایل به صلح بیشتر از برخی مناطق توسعه یافته است.

وی با بیان اینکه یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی توسعه دستگاه  قضایی کشور در ابعاد مختلف است، ادامه داد: قبل از انقلاب تنها هشت واحد قضایی در استان کرمان فعال بود که در حال حاضر ۳۱ واحد قضایی داریم که شش واحد آن طی دو سال اخیر در برخی مناطق محروم شامل ساردوئیه، فاریاب، جازموریان، بروات، راین و کشکوئیه احداث و در شرف افتتاح است.

موحد تاکید کرد: در گذشته به دلیل عدم دسترسی به دستگاه‌های قضایی و مشکلات تردد، شهروندان  کمتر به این دستگاه‌ها مراجعه می‌کردند اما امروز به برکت نظام جمهوری اسلامی واحدهای قضایی در اقصی نقاط کشور و استان در دسترس مردم قرار گرفته است.

رئیس کل دادگستری کرمان بیان کرد: همه شعب دادگستری کرمان به فیبر نوری و شبکه داخلی قوه قضائیه اتصال یافته‌اند و امور اداری و دادرسی در بستر این شبکه صورت می‌گیرد، همچنین ارتباطات به صورت ویدئو کنفرانس بین زندانیان در زندان و همچنین دادستان‌ها و روساء در دفاتر خود صورت گرفته و مشکلات مددجویان مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی افزود: حسب اعلام معاون قوه قضائیه و رئیس سازمان زندان های کشور، کرمان در سال گذشته در امر ساماندهی امور زندانیان و کنترل جمعیت کیفری حائز رتبه‌ برتر کشور اعلام شد.
 وی گفت: ۲۸ نفر محکوم به قصاص در زندان‌ها با مداخله قضات، دادستان‌ها و خیران رهایی یافته و مجازات آنها به حبس تبدیل شد.

موحداعلام داشت: در حوزه امنیتی نیز در سایه همکاری بین دستگاه‌های قضایی و امنیتی، تدابیری شکل گرفت و مجازات سختی برای عوامل ایجاد ناامنی صورت گرفت و کرمان با محوریت دادستان در امر  کنترل و پیشگیری در زمینه امنیت و کنترل اغتشاشات الگو بود.

رئیس کل دادگستری کرمان تصریح کرد: ۸۴ درصد زندانیان متهمان مربوط به قاچاق موادمخدر و سرقت هستند که هردو از جرائم اقتصادی هستند.

منبع: مهر
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *