شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰

کسی‌که محب امام‌حسن(ع) باشد بهشتی است

پنجشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۴۹
کد مطلب: 616852
کارشناس علوم قرآنی گفت: متاسفانه هم اکنون در بین خانواده‌ها به هر دلیلی دعوا و اختلاف خانوادگی راه می‌افتد اما می توان با یاد گرفتن از اخلاق امام حسن(ع) در برابر تمام جسارت‌ها مقداری مراعات کنیم و زود از کوره در نرویم.
کسی‌که محب امام‌حسن(ع) باشد بهشتی است
به گزارش جهان نيوز، حجت‌الاسلام و المسلمین حسین فرحناکی کارشناس علوم قرآنی درباره شخصیت و ویژگی‌های بارز امام حسن(ع) گفت:  وقتی که قرار بود نام امام حسن(ع) را نامگذاری کنند حضرت زهرا(س) فرمودند:"علی‌جان چه نامی برای فرزندمان انتخاب کرده‌ای؟" امیرالمومنین(ع) فرمودند من از پیغمبر(ص) سبقت نمی‌گیرم، فرزندان من فرزندان ایشان هستند". نزد پیامبر اسلام(ص) آمدند و ایشان پرسیدند علی جان چه نامی برگزیدی؟ امیرالمومنین فرمودند ما از شما سبقت نمی‌گیریم. حضرت محمد(ص) هم فرمودند ما از خداوند سبقت نمی‌گیریم. ناگهان بر پیغمبر اسلام(ص) وحی نازل شد؛ وحی آمد منزلت امیرالمومنین(ع) با پیغمبر اکرم(ص) همانند منزلت موسی(ع) و برادرش هارون است، نامی که برای فرزندان هارون است برای فرزندان حضرت علی(ع) هم باشد که آن اسم‌ها به عربی حسن و حسین نامیده می‌شود.


این کارشناس علوم قرآنی با بیان اینکه در روایت‌های متعددی نقل شده که اسم مقدس پنج تن، از اسماء خداوند گرفته شده است اظهار کرد: اسم حضرت محمد(ص) از "حمید"، اسم حضرت علی(ع) از "اعلی"، اسم حضرت فاطمه(س) را از "فاطر" و از "احسان" هم اسامی امامان حسن و حسین(ع) را برگزیده‌اند.

حجت‌الاسلام والمسلمین فرحناکی ادامه داد: در منابع شیعه و سنی نقل شده است که پیغمبر(ص) فرمودند خداوند امر کردند که حسن و حسینم را دوست بدارم و همین طور خداوند به من امر کرده که دوست بدارم هر کس دوستدار این دو باشد و دوست بدارم پدر و مادر و محبان این دو را؛ پس هر کس این چهارتن را دوست داشته باشد روز قیامت با من است و در درجه من و در بهشت.

وی تصریح کرد: در روایت‌های متعددی در منابع اهل تشیع و تسنن نقل شده است که هر کسی حقیقتا امامان حسن و حسین(ع) را دوست بدارد از آنش جهنم در امان است. 

این کارشناس علوم قرآنی درباره محبت پیامبر اسلام (ص) به حسنین توضیح داد: روزی که پیامبر اسلام(ع) امام حسن و حسین(ع) را روی شانه‌های خود قرار داده بودند یکی از اصحاب گفتند اجازه بدهید بر شانه‌های من قرار بگیرند. حضرت فرمودند روی شانه‌های من بهتر است تا اینکه او گفت چه خوب مرکبی دارند! پیغمبر(ص)  فرمودند همین طور این دو چه خوب سوارانی هستند.

حجت‌الاسلام والمسلمین فرحناکی ادامه داد: پیغمبر اسلام(ص) مکرر به اهل بیت(ع) خود یعنی امام علی(ع) و حضرت فاطمه(س) و امامان حسن و حسین(ع) می‌فرمودند خداوند به من دستور داده هر کس با این چهار تن در صلح باشد من هم با او در صلح هستم هر کس در جنگ باشد من هم با او در جنگ هستم. 

این کارشناس علوم قرآنی در مورد کرامت اخلاقی امام حسن(ع) بیان کرد: متاسفانه در جامعه ما که پیرو اهل بیت(ع) هستیم بخشیدن فرد توهین‌کننده یک ویژگی اخلاقی است که کمرنگ شده، آن هم در جامعه ما که پیروان اهل بیت(ع) هستند. روزی یک نفر اهانت و جسارت بسیار زیادی به امام حسن(ع) می‌کند و ایشان می‌فرماید ظاهرا شما غریب هستید اگر جایی گیرتان نیامده خانه ما وسیع است بیایید که از شما پذیرایی کنیم، اگر گرسنه هستید که شما را غذا بدهیم، اگر مرکب می خواهید به شما مرکب بدهیم، اگر راه را گم کرده اید تا شما را راهنمایی کنیم، اگر زاد و توشه شما تمام شده و می‌خواهید به وطنتان برگردید که ما به شما زاد و توشه بدهیم. این اخلاق امام حسن(ع) در برابر تمام ظلم‌ها و ناسزاهاست که هر کسی را متعجب می‌کند. 


 وی ادامه داد: متاسفانه هم اکنون در بین خانواده‌ها به هر دلیلی دعوا و اختلاف خانوادگی راه می‌افتد اما می توان با یاد گرفتن از اخلاق امام حسن(ع) در برابر تمام جسارت‌ها مقداری مراعات کنیم و زود از کوره در نرویم.

حجت‌الاسلام والمسلمین فرحناکی خاطرنشان کرد: امام علی(ع) می فرماید: "مرد آن است که بدی را با خوبی جواب بدهد". ما باید احترام بزرگترها را نگه داریم، اگر ادب را با ادب جواب بدهیم کاری نکرده‌ایم بلکه مردانگی این است که اگر به ما جسارت و بی ادبی شد، بی‌احترامی را با احترام جواب دهیم؛ از منظر امیرالمومنین(ع) این شجاعت، مردانگی و آقایی است. 

منبع:میزان
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *