دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۹
۱۰۳
پنج پیشنهاد ولایتی برای مقابله با نقض عهد آمریکا

تركمانچای نسخه فارسی داشت ولی برجام نداشت؛ انسان احساس حقارت می‌كند/ نان و آب مردم را به توافق گره زدند و همه جای کشور تعطیل بود/ چنین چیز مهمی را در عرض ۲۰ دقیقه تصویب کردند/ دوستان به کری و اوباما اعتماد داشتند و می‌گفتند زیر حرفشان نمی زنند

چهارشنبه ۹ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۹:۴۱
کد مطلب: 616695
مشاور رهبر معظم انقلاب در امور بین‌الملل ۵ پیشنهاد مهم برای مقابله با نقض عهد آمریکا ارائه کرد.
تركمانچای نسخه فارسی داشت ولی برجام نداشت؛ انسان احساس حقارت می‌كند/ نان و آب مردم را به توافق گره زدند و همه جای کشور تعطیل بود/ چنین چیز مهمی را در عرض ۲۰ دقیقه تصویب کردند/ دوستان به کری و اوباما اعتماد داشتند و می‌گفتند زیر حرفشان نمی زنند
به گزارش جهان نيوز، علی‌اکبر ولایتی مشاور رهبر انقلاب در امور بین الملل در نشست «تجربه ماندگار» که (چهارشنبه 9 خرداد 96) با هدف بازخوانی و تبیین بیانات و مواضع مقام معظم رهبری درباره برجام در موسسه پژوهشی –فرهنگی انقلاب اسلامی برگزار شد، ضمن آسیب شناسی روند انجام مذاکرات هسته‌ای و با اشاره به تجربیات تاریخی از عهدشکنی آمریکا و کشورهای غربی در تعاملات بین‌المللی با ایران پیش از پیروزی انقلاب اسلامی و پس از آن، برای عبور از شرایط فعلی و تبیین افقهای پیش رو، پیشنهادهای مهمی برای تقویت توان هسته‌ای جمهوری اسلامی و مقابله با نقض عهد آمریکا در برجام ارائه داد.

• UF6  باید راه اندازی شود
راه اندازی UF6  اولین پیشنهاد ولایتی به مسئولان اجرایی بود؛ او تاکید کرد: ماUF6 (هگزافلوراید اورانیوم) را می‌توانیم راه بیاندازیم که در 70 درجه به حالت گاز درمی‌آید و قابلیت چرخاندن سانتریفیوژ برای غنی‌سازی دارد. 

• پیشنهاد ولایتی برای تسریع در به کارگیری موتورهای نیرومند هسته ای و تولید ایزوتوپهای پایدار
وی همچنین خواستار ساخت و به کارگیری موتورهای نیرومند هسته‌ای برای کشتی‌ها و زیردریایی‌ شد و گفت: یکی از خاصیت‌های این موتورها آن است که یک زیردریایی با چنین موتوری می‌تواند دو سال  زیر آب بماند. در حالی که با سوخت‌های دیگر باید چندین روز یکبار بیرون از آب بیاید و سوخت‌گیری کند.

مشاور رهبر معظم انقلاب در امور بین الملل افزود: رئیس‌جمهور در زمینه راه‌اندازی موتورهای هسته‌ای دستور خوبی داده است و آقای صالحی مامور به پیگیری آن است که باید در این زمینه سرعت بیشتری داشته باشد.

ولایتی با اشاره به اینکه این پیشنهادها در عین حال که می‌تواند پاسخی به نقض عهد آمریکا باشد، شائبه نقض برجام هم ندارد، افزود: ما می‌توانیم ایزوتوپ پایدار تولید کنیم که حکایت از قدرت ما می‌کند اما برای تسلیحات نیست.

• به‌کارگیری الیاف کربن و پژوهش درباره IR6  و IR8 پیگیری شود
وی پنجمین پیشنهاد خود برای تقویت توان هسته‌ای را به‌کارگیری الیاف کربن در این صنعت عنوان کرد و گفت: این موضوعات هیچ منعی بر اساس برجام ندارد. اگر بخواهیم IR6  و IR8 را به کارگیری کنیم دیگر با استفاده از فلز معمولی نمی‌شود بلکه باید از الیاف کربن استفاده کنیم که استفاده‌های صنعتی بسیار خوبی هم دارد. ضمن آنکه مسئولان باید کارهای پژوهشی مرتبط با نسل جدید سانتریفیوژها را پیگیری کنند و نیازهای کشور در زمینه 190هزار سو که مورد تاکید رهبر انقلاب بود تامین شود. در این زمینه باید بر روی سانتریفیوژهای IR6  و IR8  حتماً کار شود. 

عضو هیئت عالی نظارت بر برجام با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب به مسئولان اجرایی برای پیگیری نقض عهد آمریکا در برجام، خاطرنشان کرد: برخی می‌گویند نباید از اروپا بخواهیم که علیه آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه بدهد! چه اشکالی دارد؟ اگر این کشورهای اروپایی عضو شورای امنیت و چین و روسیه به نفع ما رای دهند و از 5-6 کشور دیگر هم بتوانیم به نفع خودمان رای بگیریم، حتی اگر آمریکا قطعنامه را وتو کند باز هم به نفع ماست و آبروی خودش می‌رود چرا که وتو نشان می‌دهد که اکثریت علیه اوست.

• نگاه به شرق از راه‌های خلاصی از شر اروپاست/ غربگراها، غربزده ها و جاهلین مانع‌تراشی می‌کنند
مشاور رهبر معظم انقلاب در حوزه بین الملل در ادامه سخنانش با بیان اینکه مسئله بسیار مهم بعدی نگاه به شرق است اظهار داشت: در این زمینه برخی غربگراها و غرب‌زده‌ها و جاهلین متاسفانه بسیار مقاومت می‌کنند؛ برخی می‌گویند روسیه در گذشته نقض عهد کرده است که باید به آنها گفت مگر طرف اروپایی همواره هر چه خواسته‌ایم در طبق اخلاص گذاشته و تقدیم کرده است؟!هر کشوری براساس منافع ملی خودش کار می‌کند. اما ما و روسیه و چین در جاهای مختلفی منافع ملی‌مان با یکدیگر همخوانی دارد و می‌توانیم با هم کار کنیم. روس‌ها بدون تردید و با صراحت و سرعت پیشنهاد موذیانه انگلیس در سازمان ملل علیه ایران درباره یمن را وتو کرد.

ولایتی با اشاره به دیدار ماکرون و پوتین بعد از خروج آمریکا از برجام اظهار داشت: ماکرون در این دیدار حرف زیادی زد و گفت که خوب است برجام با موضوع موشکی و منطقه‌ای درباره ایران تکمیل شود؛ اما پوتین به صراحت به او گفت که موشکی و منطقه‌ای هیچ ربطی به برجام ندارد. کدام یک از غربی‌‌ها مثل پوتین حاضر است که چنین کاری کند.

وی با بیان اینکه برخی‌ها تحت تاثیر دنیای دوقطبی سابق و تبلیغات درباره کمونیسم و ... هستند، تصریح کرد: روسیه نه می‌تواند و نه بنا دارد که به ایران زور بگوید.  با این کشور در خصوص مسائل دفاعی در حال همکاری هستیم و تقریباً هرچه خواستیم کم و بیش به ما داده است. این رآکتوری که روس‌ها درست کردند آلمانی‌ها قرار بود درست کنند که بعد از انقلاب رفتند و یک قدم کوچک بر نداشتند. اما روس‌ها رآکتور را درست کردند و چیزهایی به ما دادند که یک پیچش را اروپایی‌ها نمی‌دهند.

ولایتی افزود: چین در اوج تحریم‌ها با ما همکاری کرد و 52 میلیارد دلار حجم مبادلات ما با چین بود که البته فاصله این رقم با کشور دوم بسیار زیاد است. رهبر معظم انقلاب سالها قبل نگاه به شرق را فرمودند و در دیدار با رئیس‌جمهور چین گفتند که طالب روابط راهبردی با چین هستیم و آنها نیز این نکته را گفته بودند. چینی‌ها طالب کارکردن در پارس جنوبی و آزادگان هستند. بنابراین نگاه راهبردی به شرق راحت‌ترین کاری است که از طریق آن می‌توانیم از شر قایم‌باشک بازی‌های غربی‌ها خلاص شویم. نباید تحت تاثیر فضاسازی افرادی که غرب‌گرا هستند و پاریس را از مسکو بیشتر دوست دارند قرار بگیریم.

• قدرت موشکی و منطقه‌ای ایران را به کوری چشم آمریکا حفظ می‌کنیم
عضو هیئت عالی نظارت بر برجام در پایان در جمع‌بندی صحبت‌هایش خاطرنشان کرد: باید قدرت موشکی و منطقه‌ای به کوری چشم آمریکا را حفظ کنیم تقویت هسته‌ای در حوزه‌هایی که محدودیت ندارد انجام شود، ادامه مذاکرات براساس شرایطی که مقام معظم رهبری فرمودند ادامه یابد و اروپایی‌ها باید تضمین دهند که نفت ما را می‌خرند و مشکلات بانکی رفع می‌شود. آمریکا نیز باید از منطقه برود و منطقه را به اهلش واگذار کند.

• اروپایی‌ها در سال‌های 82 و 83 هم دقیقاً همین شکل نقض عهد کردند
 ولایتی همچنین در بخش دیگری از این نشست به مرور تجربه برجام و هشدارها و رهنمودهای رهبر انقلاب در باره مذاکرات هسته‌ای اشاره کرد و با بیان اینکه برجام دومین تجربه مذاکراتی با غرب در خصوص هسته‌ای بود، اظهار داشت: اولین تجربه در سال 82 و 83 شکل گرفت که در تجربه اول تقریبا همین مسیر طی شد و به همین نتایج هم رسیدیم. به این ترتیب که غربی‌ها با رویکرد مذاکره و تلاش در جهت قانع‌سازی ایران جلو آمدند و تلاش کردند خود را نماینده جامعه بین‌الملل دانسته و می‌گفتند برای ایجاد امنیت خاطر خوب است که ایران به مردم جهان خاطرجمعی بدهد که کارهایش کارهای نظامی نیست.

• مصدق هم به آمریکا خوش‌بین بود و جوابش را گرفت/ تصورات او ازکارگزاران آمریکا شبیه تصور دوستان درباره جان کری است!
وی افزود: در داخل کشور هم جناح و تفکری وجود داشت که می‌گفت برای راحت زندگی کردن و معیشت خود را با غربی‌ها درنیندازیم. بعضی‌ها در ظاهر می‌گفتند از مذاکرات ضرر نمی‌کنیم. حتی افرادی هم تحت عنوان دلسوزی می‌گفتند که هسته‌ای چیز خاصی نیست! مثل علی رزم آرا (نخست‌وزیر پهلوی) که می‌گفت ایرانی‌ها نمی‌توانند یک لولهنگ (آفتابه سفالی) بسازند. اینها رزم آراهای عهد ما بودند که دیپلماسی لولهنگ را دنبال می‌کردند.

• رزم‌آراهای زمان ما می‌گفتند فناوری هسته‌ای مسئله مهمی نیست و نباید درباره آن اصرار کنیم
عضو هیئت عالی نظارت بر برجام با بیان اینکه انکار کارایی جوانان از جمله در فناوری هسته‌ای، سلاح مزدوران داخلی و خارجی از گذشته بوده، تصریح کرد: در دوره ملی شدن نفت ملی‌یون تلاش کردند قرارداد گس-گلشاییان را لغوکنند. که رزم آرا به مجلس آمد و گفت: ما یک لولهنگ هم نمی‌توانیم بسازیم. حتی فضل‌اللّه زاهدی عامل کودتای 28 مرداد بعد از کودتا به مجلس آمد و گفت که نفت یک ماده متعفن بدبو است که فایده‌ای ندارد و الان عصر اتم است! احتمالاً فکر می‌کرد اتم سوختی است که مثل بنزین در باک ماشین به راحتی می‌ریزند و کار می‌کند!

ولایتی با اشاره بر اینکه همواره مواردی که غربی‌ها برای ایجاد مشکل برای ایران به آن متوسل می‌شدند، مشابه است، گفت: در دوره ملی شدن نفت ایران ما بایکوت شدیم. دکتر مصدق به آمریکا خوش بین بود و رفت تا از حق ایران دفاع کند و معتقد بود که چون آمریکایی‌ها علیه انگلیس در گذشته انقلاب کردند پس انقلابی هستند، اما ترومن (رئیس جمهور وقت آمریکا) آب پاکی را روی دست مصدق ریخت.

وی افزود: بعدها ترومن یک میانجی به نام هریمن را به ایران فرستاد و دکتر مصدق در نطق مجلس گفت که هریمن کسی نیست که اعتبار خود را از بین ببرد. مثل همان خوش بینی که برخی دوستان امروز ما به کری و اوباما داشتند و می‌گفتند زیر حرفشان نمی‌زنند!

• انتقاد شدید از عملکرد نامناسب مجلس وقت درباره برجام/ اگر درست کار کرده بودند این مصائب را امروز نداشتیم
عضو هیئت عالی نظارت بر برجام با بیان اینکه در سال 82 و 83 اروپایی‌ها در اقناع غربی‌ها برای نماندن دو یا سه سانتریفیوژ در کشور نقش اساسی داشتند، اظهار داشت: در ماجرای برجام نان و آب مردم را به برجام گره زدند و همه جای کشور تعطیل بود. در هیئت مذاکره کننده همه بار روی دوش دکتر ظریف بود و واقعا تلاش کرد اما نمی‌شود یک نفر متخصص همه چیز باشد، بلکه باید کارشناسان مختلف حضور داشته باشند و در مجلس نیز این موضوع مطالعه و بررسی شود. آیا مجلس باید چنین چیزی که این میزان مهم است را در عرض 20 دقیقه تصویب کند. مشخص است که مجلس نیز کار خود را به خوبی انجام نداده است.  برخی می‌گویند که در کمیسیون‌های مجلس به اندازه  کافی بررسی شده بود، اگر درست بررسی شده بود که ما این مصائب را امروز نداشتیم؛ این نشان می‌دهد مجلس هم کار خود را درست انجام نداد.

ولایتی با بیان اینکه ما در زمان قطعنامه 598 دو سال مذاکره کردیم و اساتید درجه اول حقوق مانند دکتر حبیبی و دکتر ممتاز در حقوق بین‌الملل و سرلشکر رشید در حوزه دفاعی و کارشناسان دیگر در حوزه‌های مختلف همراه ما بودند گفت: تاکنون مذاکره‌ای به موفقیت 598 نداشتیم و آن هم علتی نداشت جز اینکه با کارشناسان حوزه‌های مختلف مشورت میکردیم و از آنها کمک می‌گرفتیم. 

• حتی ترکمانچای هم نسخه فارسی داشت ولی برجام نداشت؛ انسان احساس حقارت می‌کند
وی خاطرنشان کرد: یک اشکال دیگر برجام نداشتن متن فارسی بود که احساس حقارت به انسان دست می‌داد. حتی عهدنامه‌های گلستان و ترکمانچای هم با آن متن ذلت بار نسخه فارسی داشتند اما درباره برجام این انجام نشد.

عضو هیئت عالی نظارت بر برجام تصریح کرد: رهبر انقلاب درباره همه اینها بارها تذکر دادند و گفتند از مقامات آمریکایی تضمین مکتوب بگیرید اما متاسفانه این کار توسط مسئولان کشور انجام نشد. طرف مقابل خیلی از کارها را با جنگ روانی پیش می‌برد. اما یک متخصص جنگ روانی در تیم ما نبود و نقص متخصصان در گروه برجام یک مشکل دیگر بود.

ولایتی افزود: در سال 82 نیز عده‌ای مانند زمان امضای برجام عجله داشتند سال 82 که همه صنعت هسته‌ای متوقف شد همزمان با حمله آمریکا به عراق بود که عده‌ای در داخل با جنگ روانی یا دفاع روانی می‌گفتند حمله آمریکا نزدیک است و تعجیل کردند. در ماجرای برجام هم با پمپاژ یأس و ناامیدی در جامعه گفتند که برای رفع مشکلات باید مذاکره کنیم.

وی با اشاره به اینکه آمریکایی و غربی‌ها هدفشان از برجام این بود ایران مقتدر نباشد، گفت: این جان کری همه کار، از فرستادن هدیه تا تبریک عید نوروز انجام می‌داد تا دست آخر درباره سوریه صحبت کند. در واقع برجام یک دکمه بود که کت و شلوار و اصل قضیه منطقه می‌شد تا ما در منطقه نباشیم. ما امروز در سوریه پیروز شدیم، در لبنان و عراق پیروز شدیم و در یمن هم در حال پیروزی هستیم. جبهه مقاومت نفس امریکا و اسرائیل را می‌برد. برای همین بیابان گردهایی که شعور اداره کشورشان را ندارند و واقعاً بیت المال مسلمین را هدر می‌دهند(حکام عربستان) امید بسته بودند در لبنان کاری کنند برای همین نخست وزیر لبنان را گروگان گرفتند.

عضو هیئت عالی نظارت بر برجام تصریح کرد: ایران الهام بخش منطقه است آنها در عراق ناراحت هستند که بار دیگر سه بخش کرد سنی و شیعه ائتلاف کردند حتی سفیر امریکا چند ماه قبل از تجزیه و رفراندوم میانجیگری کرد و به سیاسیون عراق گفته بود که شما گمرکات را داخل خاک ایران یا ترکیه بزنید و نفتی که از کرکوک می‌آید درآمدش به خزانه عراق ریخته شود اما یک سرباز عراقی در خاک اقلیم نباشد. کنسولگری آمریکا در اقلیم بزرگترین کنسولگری آمریکا در جهان از نظر میزان کارمند است که یکی از اهداف اصلیشان تجزیه عراق است ولی در همه این موارد بحمدالله شکست می‌خورند و دوستان ایران پیروز می‌شوند. 

ولایتی با بیان اینکه ما از این برجام با تدابیر رهبر معظم‌انقلاب سرافراز بیرون می‌آییم و این موج را با قدرت از سر می گذرانیم، تاکید کرد: جواب دشمنان ایران  در منطقه داده خواهد شد. این کلمه راهبردی "مقاومت" است که از تهران تا فلسطین، صنعا و بیروت را در برگرفته و نفس آمریکا و سعودی و اسرائیل را بند آورده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


بی سواد
United States
در دوره ملی شدن نفت ملی‌یون تلاش کردند قرارداد گس-گلشاییان را لغوکنند. که رزم آرا به مجلس آمد و گفت: ما یک لولهنگ(آفتابه) هم نمی‌توانیم بسازیم. حتی فضل‌اللّه زاهدی عامل کودتای 28 مرداد بعد از کودتا به مجلس آمد و گفت که نفت یک ماده متعفن بدبو است که فایده‌ای ندارد و الان عصر اتم است! احتمالاً فکر می‌کرد اتم سوختی است که مثل بنزین در باک ماشین به راحتی می‌ریزند و کار می‌کند!
اگر صداقت دارد صریح بگوید برجام را باید آتش زد
Iran, Islamic Republic of
بسمه تعالی
اگر در پیروی از رهبری، صداقت دارد باید به صراحت بگوید برجام را باید آتش زد
نسل قدیم
Iran, Islamic Republic of
جناب ولایتی آن زمانیکه باید اتحاد خودتان را با جریان اصولگرا عملا نشان میدادید معکوس رفتارکردید. آقای حدادعادل انصراف داد تا راه برای ریاست جمهوری قالیباف هموارترشود اما شما نه انصراف دادید نه به تلفن های آقای مرحوم مهدوی کنی پاسخ دادید و درمناظرات هم باعث ریزش رای کاندیدای اصولگراشدید. کاری کردید که قابل جبران نیست
نتیجه کارشما و امثال شما انتخاب دولتی بود که اکنون اکثرا ازآن ناراضی هستند و خودتان هم گلایه و انتقاد دارید
حال تا می توانید انتقاد کنید ببینیم وضعیت آیا تغییر می کند؟!
Iran, Islamic Republic of
احسنت بر شما
Iran, Islamic Republic of
حرفتون درسته.ولی لااقل دانشگاه ازاد را تا حدودی از سلطه اون خاندان خاص خلاص رهاند.
مرگ بر آمریکا ، اسرائیل ، ان گلیس فرانسه
Netherlands
این حرفها و جبهه گیری ها نیز برای رسیدن به انتخابات بعدی است. نظر ایشان نگرش به شرق است و عصاره انقلاب "" نه شرقی نه غربی""
Iran, Islamic Republic of
" نه شرقی نه غربی "
یعنی زیر بار شرق و غرب نمی رویم نه اینکه روابط سالم نداشته باشیم
وقتی غرب حاضر به روابط سالم با ما نیست باشرقی ها کار می کنیم
نه شرقی نه غربی
Netherlands
...
عبد الله
Iran, Islamic Republic of
دست بردارید از این همه مرگ مرگ گفتن که کاری است بچه گانه و پر ضرر.
این مرگ ها اومده سراغ ما و ما مردیم و خودمون خبر نداریم.!
Canada
اگه مرگ نمیگفتیم میشدیم عربستان اونوقتم بعد از تموم شدن شیر ذبحموم میکردن لااقل الانم مرده باشیم خوار نیستیم
Canada
بيخيال هموطن. تو ديگه چرا؟!!!!
Iran, Islamic Republic of
شما غصه نخورعزيزم.
شما به همون مرگ نگفتنتون ادامه بديد ونرد عشق باعموسام ببازيد فقط مرگ وجهنمتان را به ما حواله دهيد...5سال است شعار مرگ برآمريكاي مسئولينمان به تسليم وكرنش درمقابل استكبار تبديل شده،امروز ثمره آن سيلي خوردن ملت ايران از اوباش امريكايي است
جبهه دنيا پرستان همان اسلام مرفهين بي درد وهمان اسلام آمريكايي است. بديهي است كه ازشعار مرگ برآمريكا ناراحت شوند.
قل موتو بغيظكم... به آمريكا بگوييد از ما عصباني باش وازاين عصبانيت بمير
دیرفهم
Iran, Islamic Republic of
جناب ولایتی ، احسنت به بصیرت و شجاعت شما ، اما متاسفانه چه دیر ، شما نیز در انتخابات ۹۲ بمانند بعضی دیگر از خواص بازی خوردید و نقشی اساسی در شکست جبهه اصولگراها ایفا کردید( روایت مشکوک شما در مناظرات مبنی بر صداقت طرف آمریکایی در مذاکرات هسته ای و تندروی و خرابکاری رئیس جمهور وقت که باعث ریزش آرای انقلابیون شد از یادمان نرفته) اما باز این رجعت به خویشتن وروحیه انقلابی رو به فال نیک میگیریم!
Iran, Islamic Republic of
هروقت عکس ایشون رو می بینم ناخوداگاه یاد مناظرات سال 92 می افتم ، اقای ولایتی بابت اون مناظره ها خدا ازتون نگذره که باعث تخریب اقای جلیلی شد که جرم او فقط اسلامی عمل کردن در مذاکرات بود و حاضر نبود هسته ای رو به لجن بکشه
Iran, Islamic Republic of
...پشیمونیش هیچ ارزشی نداره دیگه

هیچ وقت حلالش نمیکنم
Iran, Islamic Republic of
اقای ولایتی برو بچه هارو معاینه کن چکار به سیاست داری
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
دوربرگردون:فیلمی از علی اکبر ولایتی
United States
دکان ایشان دو نبشی ست
Iran, Islamic Republic of
شایدم سه نبش!
Iran, Islamic Republic of
...
سید
United Arab Emirates
مردی برای تمام فصول
بیخود نیست صد تا پست داره.
تبارک الله دکترخان ولایتی!!!!
Iran, Islamic Republic of
دیده حالا همه یه لگدی می زنند به مرده برجام می خواد از قافله عقب نماند!!
5
Iran, Islamic Republic of
خداییش واقعا خوب توصیفش کردی ، خدا خیرت بده
Iran, Islamic Republic of
چه شرق ویا غرب برای ما اهمیتی ندارد مشکلات وگرانی امروز، روزگارمردم را سیاه کرده وکسی هم نیست پاسخگوباشد ببین توبخش مسکن چکارکه نمی کنند ارزیابی ساختمانها بدست دلالان ، سربفلک کشیده شده ،جوان بیکاراست. ازمادرش که متولد شده بارنج وزحمت بزرگ شده ، حال که آماده برای یک زندگی است نه تنها بیکار ی پدرش را دراورده بلکه حتی آشفته بازاراقتصادی هم در بخشهای مختلف او را بیچاره کرده حال درمیان این همه بلبمبوشو برجام راگروگان قراردادند.
Iran, Islamic Republic of
⁉️ مهمترین رویکرد دولت چه نتیجه ای داد؟ دولت روحانی رکورد دار شد!

27 دی 94 ( روز اجرای برجام) /حسن روحانی: اصولاً هدف اصلی برنامه ششم دستیابی به رشد شتابان پایدار و اشتغال‌زا بود اما دستیابی به رشد ۸ درصد مستلزم جذب سالیانه حداقل ۳۰ تا ۵۰ میلیارد دلار سرمایه خارجی است.

29 مرداد 96 / حسن روحانی: برای من مهم است که وزیر نفت من کسی باشد که بتواند سرمایه خارجی را بیاورد و وزیر راه من کسی باشد که بتواند 18 میلیارد دلار سرمایه خارجی را به کشور بیاورد بدون اینکه از دولت گارانتی بخواهد.

16 خرداد 96 /گزارش آنکتاد، کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل و مرجع اعلام آمار سرمایه گذاری خارجی: در پسابرجام میزان سرمایه گذاری مستقیم خارجی در ایران ۳.۳ میلیارد دلار شد که ۱.۳ میلیارد دلار از سال ۲۰۱۲ (همان 1391) در زمان دولت قبل که ایران تحت شدیدترین تحریم ‌ها بود، کمتر است.

📌 7 خرداد 97/ دنیای اقتصاد، روزنامه حامی دولت : مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی در گزارشی مبسوط رکورد شکنی خروج سرمایه از ایران در سال گذشته را تایید کرده است... در دو سال گذشته(پسابرجام) بیش از ۵۹ میلیارد دلار سرمایه از ایران خارج شده است !

17خرداد 94 / حسن روحانی: تحریم‌های ظالمانه باید از بین برود تا سرمایه بیاید و مشکل محیط زیست، اشتغال، صنعت و آب خوردن مردم حل شود، منابع آبی زیاد شده و بانک‌ها احیا شوند.
United Arab Emirates
بیکارالدوله به این میگن، کامنت دوسه جمله کوتاهه نه انشاء!!
Iran, Islamic Republic of
بی خیال بابا
اینهمه نگرانی برای شما خوب نیست
Iran, Islamic Republic of
بایدباخیال بود شاید شما ازقشرچهاردرصدیها باشید که خیالی ندارید اما این جوانان محتاج حمایتند
Iran, Islamic Republic of
سلام آقای ولایتی! بعد از چند سال، به مسائل کشور خوش امدید......
Iran, Islamic Republic of
آقای ولایتی و سایر مشابهان
بعد از چند سال ساعت خواب!
Iran, Islamic Republic of
مزه قهوه با میتران هنوز زیر لبتان هست دیگه !!!تو مذاکره بعد از قبول قطنامه 598 ظریف کنار دستش داشت دوره می دید.....(نتوانستند غرامت از عراق بگیرندووووووو)
Iran, Islamic Republic of
اين ولايتي خودش در منا ظره جليلي را ميكوبيد و خودش طراح برجام بود چرا تا اين اندازه چرخش كرد جل الخالق از ...انسانها
چند نکته
Iran, Islamic Republic of
بسمه تعالی
1-اولا ولایتی هیچ اشاره ای به نقش خود در این قصور نداشت. این فرد همان کسی است که در مناظرات92، مأمور هاشمی بود تا گفتمان جلیلی را بکوبد و گفتمان روحانی و ظریف را به جامعه القا کند. 2- می گوید 598 از قوام زیادی برخوردار بود در صورتی که از نظر امام (ره) «جام زهر» بود. 3- پیشنهاداتش مثل پیشنهاد های صالحی(رئیس سازمان انرژی اتمی) است که برای سر کار گذاشتن مردم بیان می کند. 4- تقصیر ظریف را کم رنگ جلوه می دهد. 5- آن همه جلسه های دقیق کمیسیون بررسی برجام در مجلس را کم رنگ جلوه می دهد. 6- نقش خود را در هیأت نظارت بر برجام نادیده گرفت. 7-دست آخر با یک جمله «مبهم»، می گوید: "ما با تدابیر رهبر معظم انقلاب از این برجام، سرافراز بیرون می آییم". معلوم نیست که آیا این بیرون آمدن، همان آتش زدن برجام است که رهبری فرمودند یا ادامه برجام به لطایف الحیل است مثلا معنی اش، این شود که ما از این «آزمون» برجام، سرافراز بیرون می آییم نه از خود برجام. پس نتیجه می گیریم که ولایتی هنوز هم ریگی به کفش خود دارد.
Iran, Islamic Republic of
جالب بود احسنت
100
Iran, Islamic Republic of
من سال 92 به ایشان رای دادم تا آخر عمر پشیمانم وخودم را نمی بخشم ایشان این حرفها را میزنه ولی شب پیش آقای روحانی میباشد .
اصغر
Iran, Islamic Republic of
من هم در سال 92 به اقای ولایتی رای دادم ولی چون به حرف بزرگان گوش نداد وبا حرف آقای هاشمی در اتخابات ماند متنفر سدم ...
سعید سوری
Iran, Islamic Republic of
داداش بهتر شما بعد از رای به ولایتی کلا از دنیای سیاست خداحافظی کنید ... همیشه دوست داشتم ببینم اونایب رو که به امثال ولایتی ها رای دادند...لطفا جای دیگه این مطلب رو نگید ...اخه رای به ولایتی؟؟؟عملا شما اون سال توی انتخابات شرکت نکردید
Iran, Islamic Republic of
این پیشنهادشما فقط کاربرد داخلی دارد برای بازی های سیاسی. مگر شما ناظر اجرای برجام نیستید؟ چرا به موارد مد نظر رهبری اجرایی نشد؟ حالا امدید پیشنهاد می دهید. مردم را چه فرض کردید؟
Iran, Islamic Republic of
همه خوب می دانیم که این آقا از مدافعان مذاکرات هسته ای و برجام بود و گواه این ادعا هم فیلمهای مصاحبه هایش و حتی مناظره انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ باسا که از گروه مذاکره کننده دوران سعید حلیلی انتقاد می کرد. حالا چی شده که ۱۸۰ درجه چرخش موضع داده حتما به خاطر اینه که بعد از خروج آمریکا و وضعیت نامعلوم توافق هسته ای بگه من هم از اول مخالف بودم و من هیچ کاره ام. اینم یه جور رندبازیه که ...
امپراطور بادها
Iran, Islamic Republic of
به اینا می گن حزب بادی هر طرفش بادش بیاد بادش می دن . اونوقت من درعجبم که جناب خان شده امپراطور بادها.
امپراطور بادها
Iran, Islamic Republic of
به اینا می گن حزب ...
Iran, Islamic Republic of
اقای ولایتی شما در روی کار امدن روحانی نقش پر رنگی داشتید فراموش نکردیم با تقسیم کار شما در مناظرات سال 92 و حمله شما به جلیلی و نامزدهای اصولگرا! چه شده تازه زبان به واقعیت گشودید؟ ملت هزینه ترکمن چای شما و روحانی را دارد می پردازد
Iran, Islamic Republic of
ولایتی ابوالمشاغل است یا حداد عادل؟
Iran, Islamic Republic of
هردو
United Arab Emirates
بهترین قراداد ۵۹۸ بود؟ ایا جناب دکتر حقوق حقه مردم ایران از عراق بالت جنگ تحمیلی استیفا شد؟
Iran, Islamic Republic of
برادر باعث وبانی اینکار خود شمایید انتخابات ۹۲یادتونه چه بلایی سر اصولگرا آوردید پس خود حضرتعالی در کارهای بد وخوب این دولت شریکید
Russian Federation
بازهم ایشان افاضه فرمودند...
دیپلماسی چندوجهی دکتر ولایتی همیشه چیزی جز ابهام و دوگانگی نبوده. آقای ولایتی یکبار هم که شده بعد از 40 سال اظهار نظر و پیشنهادی نکن .باور کن هیچ چیزی تغییر نمیکنه چون پر از تکرار و بی پشتوانه است و تکلیفش معلوم نیست .
United States
ابوالمشاغل که باشی بهتر از این نمیشه.
Iran, Islamic Republic of
...
كي بود كي بود من نبودم!
من كيم؟ اينجا كجاست؟ كي منو آورده؟........
احتمالا بهش بد انداختن ها!
Iran, Islamic Republic of
این آقا درافتضاح برجام نقش اساسی داره یادمون نرفته درمناظرات ۹۲ یار کمکی روحانی شده بود
Iran, Islamic Republic of
روحانی باید بالا می آمد به قول اصلاح طلبان ودوستانشان خواست نظام بود!!!یادتونه خبرنگار سیمارفت قبل از انتخابات پیش روحانی گفت کم پیدایید واون گفت شما نمی یاد سراغ ما !!! همان جا من به کناریم گفتم اون رئیس جمهور خواهد شد.....بقیه ول معطلند!...همینطور سراغ نوبخت ونجفی وآشنا هم اومد تو برنامه دیروز امروز فردا!!!!
Iran, Islamic Republic of
بابا نوستراداموس فردا دلار بخریم یا سکه؟
Iran, Islamic Republic of
اقای ولایتی اگر شمانبودید این برجام وخفت وخواری هم نبود
Iran, Islamic Republic of
اقای ولایتی اگر شمانبودید این برجام وخفت وخواری هم نبود
Iran, Islamic Republic of
آقای دکتر! دیر حرف زدید،دیر.
علی
Iran, Islamic Republic of
یکی نیست به این آقای همه فن حریف... بگه تو که حرف نزن!تا حالا کجا بودی خواب بودی!
United States
خداوند متعال به آبروی امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و این ماه مبارک ازتون نگذره ...یادته با آن بنده ی خدا آقای جلیلی در مناطره چه کردی؟ منتظریم سر پل صراط
سقا
Iran, Islamic Republic of
برای زدن این حرفها خیلی دیر شده جناب اقای ولایتی
برجام رو تصویب واجرا کردین وصنعت هسته ای رو به باد فنا دادین، رفت.
اینکه شما توی اون مقطع کجا بودین وچرا این حرف ها رو نزدین وبه اقای ظریف که دست پرورده ی مکتب خودشما هستن این پیشنهادات رو ندادین ونفرمودین نسخه ی فارسی برجام چرا وجود نداره جای سوال داره؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
آن سه ننگی که به پیشانی ایران زده اند / ترکمنچای و گلستان و سپس برجام است
Iran, Islamic Republic of
اگر برجام مثل ترکمن چالی هست چرا رهبری با حکم حکومتی جلویش را نگرفتند.
Iran, Islamic Republic of
اگر رهبر معظم انقلاب جلوی برجام بی فرجام رو میگرفتند یک عده میگفتن ما می خواستیم تحریمها را لغو کنیم و اوضاع اقتصاد رو سر و سامان بدهیم اما رهبری نگذاشتند !! رهبری اجازه دادند تا مردم و اصلاح طلبان متوجه بشوند که کدخدا قابل اعتماد نیست .
صفا
Iran, Islamic Republic of
از امثال این ولایتی ها باید برحذر بود چرا که در موقع لازم خاموشند و پس از اینکه آبروشان در خطر است شروع به سخن گفتن میکنند.آقای ولایتی امثال شما باعث و بانی برجامید چه با سکوتتان و چه با تاییداتتان. ما دیگر گول زبان بازی امثال شما را که میخواهید خود را بیگناه نشان دهید نمی خوریم راست میگویید بموقع آژیرتان صدایش در می آمد نه حالا که همگان میدانند برجام خسارت محض بوده است.
Iran, Islamic Republic of
شما خودت از موافقان ترکمنچای ،حالا چیه ،گند خیانت ها داره در میاد یا سال ،1400نزدیکتر شده
Iran, Islamic Republic of
ایشان بعد از فوت آقای رفسنجانی ناگهانی بیدار شد!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
مطالب بالا کلاس املا بود یاانشا آقای دکتر
Iran, Islamic Republic of
اقای ولایتی شما همونی نبودید که با تمام قدرت جلیلی را در مناظره ها ی انتخاباتی کوبیدید .برادر عزیز سن سالی از شما گذشته اگر وافعا پشیمان هستید بیاید پشت پرده انتخابات سال 92 وهدف ازکوبیدن جلیلی را برای مردم بازگویی کنید.اقای ولایتی این انقلاب حاصل خون هزاران جوان وجانبازانی است که سالهاست آرزو دارند چند قدم راه بروند.
Iran, Islamic Republic of
اجازه می دهید تظرات موافق حضرتعالی در موافق و تایید برجام بیاد داشته باشیم و اونوقت راجع به حقارت و ترکمانچای صحبت کنیم؟
Iran, Islamic Republic of
ابولمشاغل ظاعرا رانندگی بلد نیست یکهو فرمان را چرخانده ، دستی را کشیده بالا دنده عقب گرفته . دکتر جون این کار ها را با مازراتی شاید بشود انجام داد اما با سمند قراضه نه ، چپ می کنی ها . راستی هنوز ویزیت تا 70 هزار تومان است یا بردی بالا ؟
Iran, Islamic Republic of
چرخش 360 درجه ای ایشان نسبت به سال 92 مشهود است .
Iran, Islamic Republic of
البته 180 درجه درست است وقتی 360 درجه بچرخی برمی گردی همان نقطه ای که بودی .
Iran, Islamic Republic of
360 درجه؟ یعنی هیچ تغییر نکرده؟
شایدم همینطوره که شما می فرمایید
وگرنه تغییر کامل و میگن 180 درجه و 360 درجه یعنی همونی که بودی
United Kingdom
برجمانچای !
علی قزوینی
Iran, Islamic Republic of
اقای ولایتی شما و امثال شما روحانی را سرکار اوردند .وجنابعالی هم مطمئنا به وظیفه خودتان در شورای نظارت بر برجام عمل نکردید و این موضع گیری بسیار دیر هنگام است !!!!!!!!! بهتر است شما ها صحنه را برای جوانان خالی کنید شاخص انقلابی بودن در شما دیگر دیده نمی شود
رضا
Iran, Islamic Republic of
برجام ترکمنچای را روسفید کرد
United States
برجام را چه کسی هدایت کرد؟
Netherlands
اقای ولایتی چه زود رنگ عوض کردید
اصول گرا
Iran, Islamic Republic of
این شما نبودید که میگفتید اگربرجام نبود جنگ بود؟این شما نبودیدهمه همتتان را برای رای نیاوردن جلیلی بکار گرفتید؟حنای شما دیگه رنگ نداره
Iran, Islamic Republic of
تو به عنوان مشاور عالی مقام معظم رهبری خواب بودی!!!
Iran, Islamic Republic of
واقعا برایتان متاسفم جناب اقای ولایتی، اولا شما بفرمایید چگونه یک داتشجوی فارغ التحصیل شده را اسخدام وزارت خارجه کرده و به سرعت مامور ایران در سازمان ملل میکنید ؟ دقیقا منظورم ظریف است. ثانیا شما مگر همیشه از ظریف حمایت نمیکنید، این از دستاوردهای ظریف است، حالا برای چی فرار رو به جلو میکنید، ثالثا اتفاقا در برجام تیمی فنی به ریاست صالحی ، تیم سیاسی به رهبری ظریف،تیم امنیتی به ریاست دهقان ، و تیم مالی که جاسوس هم از انها بیرون امد، پس تیم مذاکره کننده کامل و ظریف تنها نبوده است، ...
محسن
Iran, Islamic Republic of
حیف که مشاور مقام معظم رهبری هستید ...
United States
تا آنجائی که حافظه قد میده خود اقای ولایتی از همین نافرجام حمایت کرد. البته جای شکر داره که به اشتباه خودش پی برده. البته طبق شواهد تاریخی جواد ظریف شاگرد ایشان بود. یک اعلام برائت از ایشان هم خیلی بنفع مملکت هست.
ایرونی
Iran, Islamic Republic of
جناب دلواپس امروز!! یادمون نرفته که شما جزو هواداران برجام بودین و به به و چه چه میکردین. حالا دارین راهکار ارائه میدین. بجای اینکارها از مردم عذرخواهی کنید.
سیدمجب
Iran, Islamic Republic of
جناب ولایتی تا زمان حیات مرحوم هاشمی بدون اذن ایشان کاری نمیکرد،درانتخابات ۹۲عامل هاشمی بودن که نذارن اصولگراهابه وحدت برسند.البته انگار دارند در دانشگاه آزاد دینش را به اصولگراها ادا میکنه.ولی دکترقالیباف درهمان مناظرات جواب خوبی بهش داد."گفت آقای ولایتی اون وقتی که داشتی با میتران قهوه میخوردی رزمنده های ما زیر آتش موشکهای اهدایی میتران به صدام شهیدمیشدند"
Iran, Islamic Republic of
آقای ولایتی شما اول شبانه هم که شده خودتون رو به آقای قالیباف برسونید و حلالیت بطلبید بابت عهدشکنی سال۹۲ و رئیس جمهور کردن آقای روحانی بعد در مورد قرارداد و پیمان و ... صحبت بفرمایید تا مردم یکم شمارو باور کنن
علی
Iran, Islamic Republic of
... تو خودت از کسانی بودی که برجام رو کرد تو حلق ملت، حالا شدی منتقد؟
United Arab Emirates
چرامیزاریدکاربه اخربرسه بعدحرف بزنید
شکم همتون سیره به خدا مشکل ندارید به خدا
مردم دارن له میشن والله
Iran, Islamic Republic of
رفتار شما درانتخابات ٩٢ باعث ايجاد برجام شد
Iran, Islamic Republic of
تمام کسانیکه بی خاصیتی برجام و خسارت بار بودنش را دیدند و سکوت کردند مسئولند و باید در پیشکاه ملت ، شهدا و خداوند جوابگو باشند . این کشور مسئولی ندارد که جلوی تخلفات و خیانت های مسئولین غربگرا و به اصطلاح اصلاح طلب به نفع غرب ، در عمل وابسته به غرب را بگیرند؟!!! هرچه امام خامنه ای نصیحت و ارشاد و طریقه برخورد را با غرب نشان می دهند و متذکر می شوند گویی از طرف مسئولین نه گوش شنوایی و نه عقل سالمی وجود دارد و کار خود شان را انجام می دهند و کسی هم جلو کارهای خیانت بارشان را نمی گیرد . کجای برجام قابل دفاع است که آقایان امضاء کردند و تعهد دادندو اقدام عملی در نابودی توان هسته ای کشور کردند ، قبل از آنکه حتی یک تعهد طرف غربی انجام شود ؟!!!. چرا باید در عرض 20 دقیقه سندی به این مهمی توسط بعضی که بسیار جای تامل است امضاء شود ....
محسن
Iran, Islamic Republic of
این گونه تحلیل کردن از شما در حالی که 16 سال در پست حساس وزارت امور خارجه بودین و به طور حتم از اوضاع ایران خصوصا اوضاع امروز ایران آگاه هستید آن هم آگاهی کامل واقعا باعث تاسفه و به نظر من نوعی آدرس غلط دادنه.
شما بعد از رحلت آیت الله هاشمی رفسنجانی به طور کامل از مواضع قبلی خودتون برگشتین و سخنانی رو مطرح می کنید که اصلا قابل باور نیست.
اتفاقا افرادی چون شما که همه چیز پشت پرده رو می دانید و خوب می دانید که چه راه کارهایی برای نجات ایران از وضع دشوار امروز ارائه دهید.
یادتون نرفته که جنگ هشت ساله ایران و عراق در زمان امام با آن همه شور و حال و هیجان سر انجام مصلحت مردم و جامعه اقتضا کرد که به صلح کشیده شود. آیا الان این مصلحت به مراتب بیشتر و قوی تر احساس نمی شود!!!!!!
بک دوست
United States
اون وقتی که رهبری داد می زد به غرب اعتمادی ندارم و دولتمردان ما ببخشید(گستاخانه) در مقابل امر رهبری ایستادند باید فکر امروز را می کردند.
راستش حقمون هست که اوضاع مون اینطوری باشه!!
...
یک دوست
United States
وقتی آدم حداقل وضعیت کشورمون را در دوره های مختلف می بینه تعجب می کنه که چرا دولتمردان ما با دیدن این همه خیانت آمریکای ها بازهم اعتماد کردند.
...
یک دوست
United States
کتابی هست که شاید خونده باشید (دخترم فرح)
این کتاب خاطرات فریده دیبا مادر زن شاه هست. خاطراتی هست از فریده دیبا که اوضاع اقتصادی، سیاسی، اجتماعی فرهنگی و مذهبی دوره پهلوی و خصوصاً پهلوی دوم را نشون می ده.
فقط یه جمله از این کتاب بگم در صفحه 449 شاید جالبه باشه! شاه بدبخت و دربه در ما به نتیجه ای رسید که دولتمردان ما علی رغم چهل سال خیانت غرب یا نمی دوند یا می دوند و چون نفاق دارند نمی خواند قبول کنند.
در این صفحه وقتی شاه بعد از فرار از ایران و پناهنده شدن به آمریکا از اینکه می بینه مشاور چندین سالش جاسوس آمریکاست، دارایی هاش بلوکه شده، از خودش و خانوادش جاسوسی میشه، و قراره از آمریکا بیرونش کنند، از همون بیمارستانی که بشتری بوده با هنری کیسینجر تماس می گیره و میگه : «این چه کشوری است که برای یک دوست خود جا ندارد؟» و باز ادامه می ده«من (شاه) امیدوارم یک بار دیگر موقعیت خودم را به دست بیاورم تا به جبران سالها دوستی با شما (آمریکاییها) به دشمنی با شما آمریکاییها برخیزم!!!»
این رو نوشته هم شاه پرست ها بخونند و هم غرب گرایان
Iran, Islamic Republic of
پس چرا خودت در انتخابات سال 92 مرتب به جلیلی گیر می دادی و به تو زمین اکبر و حسن بازی می کردی؟!! حالا منتقد شدی؟!!
Iran, Islamic Republic of
اگر این کارها منعی از لحاظ برجام نداشتند چرا تا به حال انجام نداده اید؟
و چه کارهای دیگری را برای خوش‌خدمتی به برجام متوقف کرده اید؟
رضا
Iran, Islamic Republic of
آقای ولایتی شما هم امتحان خود را پس دادید با اطمینان باید گفت اگر شما بودید برجام را در ۱۰ دقیقه تصویب می‌کردید.
داسا
Iran, Islamic Republic of
جناب ولایتی
شما خودتان شریک جنایات این دولت هستید.جنابعالی با
عهد شکنی و خیانت و تفرقه و لجاجتی که کردید راه را برای روحانی هموار کردید...
در زمان تصویب برجام جزو تایید کنندگان و ساکتان بودید ...حالا مدعی شده اید ؟؟؟
ولایتی ها که شمارا باشید وای بر غریبی و تنهایی و مظلومیت سید علی پسر فاطمه
Sweden
صبح بخیر آقای ولایتی!!! ظاهرا خیلی دلت میخواد نقش مختار رو بازی کنی ولی بلد هم نیستی.
United States
با سلام خدمت دانشمند فرزانه جناب اقای دکتر ولایتی ... موضعی گیری جنابعالی بنده را یاد این شعر پر سوز مرحوم شهریار انداخت . لطفا توجه بفرمایید . امدی جانم به قربانت ولی حالا چرا بی وفا حالا که من افتاده ام از پا چرا نوشدارویی و بعد از مرگ برجام امدی سنگدل این زودتر میخواستی حالا چرا ( ناگفته نماند مصرع اول در بیت دوم به جای " برجام" سهراب است اما اگر واقعا امده باشید امید اینکه : " ان الحسنات یذهبن السیئات " در باره جنابعالی صدق پیدا کند . به هر حال چون باید به فعل مومن حسن ظن داشت این تنبه و بازگشت شما را به فال نیک میگیریم و " فاستقم کما امرت " سلام و درود خدا وند بر همه یاری کنندگان اسلام انقلاب و ایران .
مجید
Iran, Islamic Republic of
... .جناب ولایتی مگه شما نبودی که تمام قد دفاع کردی از روحانی و تیم ایشان و جلیلی بنده خدا رو له کردی که اکبر هم خوشش بیاد؟ خدا وکیلی نصیحتت میکنم ، این چندین پست و شغل رو رها کن اخر عمری برو برای عاقبت بخیریت دعا کن....
میناب
آمدی جانم به قربانت ولی حالا چرا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
احمد
Iran, Islamic Republic of
همین که آقای ولایتی از برجام بد فرجام درس عبرت گرفت واز نیمه راه که نه از پایان راه بازگشت نشان دهنده عقلانیت ایشان است امیدواریم بقیه برجامیان هم مثل ایشان این ره ترکستان را رها کرده وبه شاهراه بازگردند.
بنده خدا
Iran, Islamic Republic of
وقتی مصاحبه ایشون را میدیدم با خودم فکر کردم این بابا ما رو چی فرض کرده؟
یادش رفته تو مناظرات انتخاباتی سال ۹۲ در انتقاد از جلیلی و حمایت حسن می گفت سال ۸۲ ماشین های اروپاییها برای مذاکره با ایران در سعدآباد صف کشیده بودند. حالا اشاره به بدعهدی غربیها در همان سالها می کنه؟