چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۰

مهمترین انتقادات دانشجویان در محضر رهبر انقلاب

رسانه ملی اجازه تبیین برجام را می‌داد 5 سال وقت ملت تلف نمی‌شد/ باید روح جدیدی در کالبد شورای عالی انقلاب فرهنگی دمیده شود
سه شنبه ۸ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۳۶
کد مطلب: 616326
نمایندگان تشکل‌های دانشجویی طی سخنانی در محضر رهبر انقلاب از نتیجه برجام، مسئولان دولت و آموزش عالی، وزیر مسکن، رسانه‌ملی و شورای عالی انقلاب فرهنگی انتقاد کردند.
مهمترین انتقادات دانشجویان در محضر رهبر انقلاب
به گزارش جهان نيوز، در دوازدهمین روز از ماه مبارک رمضان، دیدار دانشجویان با رهبر معظم انقلاب در حالی برگزار شد که یازده نفز از فعالان دانشجویی و نمایندگان تشکل‌ها و اتحادیه‌های سیاسی دانشجویان در محضر رهبری به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند و با صراحت و در یک فضای صمیمی دغدغه‌های خود را بیان کردند.

بر همین اساس در ادامه به بررسی سخنان دانشجویان در این دیدار به یادماندنی پرداختیم تا ببینیم انتقادات و دغدغه‌های دانشجویان بیشتر به چه مسائلی بوده است.

* باید روح جدیدی در کالبد شورای عالی انقلاب فرهنگی دمیده شود
یکی از نهادهایی که دانشجویان در سخنان خود نسبت به عملکرد آن انتقاد کردند، « شورای عالی انقلاب فرهنگی» بود.

* باید روح جدیدی در کالبد شورای عالی انقلاب فرهنگی دمیده شود
حسین اخگرپور دبیرکل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان در این رابطه گفت: لازم است از شورای عالی انقلاب فرهنگی بگویم که فقط اسمش هست و هیچ خبری از رسمش نیست. 

وی افزود: شورای عالی انقلاب فرهنگی امروز تبدیل به یک دستگاه سند ساز شده، اسنادی که هیچ ضمانت اجرائی ندارند و نظارتی هم بر اجرا یا عدم اجرای آنها نمی‌شود.

دبیرکل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان در ادامه گفت: به نظر می‌رسد که بایستی روح جدیدی در کالبد شورای عالی انقلاب فرهنگی دمیده شده و ان‌شاءالله شاهد جوانگرایی و حضور چهره های جدید در ترکیب این شورا و حتی انتصاب عضوی دانشجویی در آن باشیم.

*  شورای عالی انقلاب فرهنگی نیاز به انقلاب فرهنگی در درون خود دارد
اسماعیل کوهی مقدم دبیر دفتر تحکیم وحدت هم با انتقاد از عملکرد شورای عایل انقلاب فرهنگی گفت: مفاهیم اولیه انقلاب اسلامی، هم باید به صورت مداوم بازخوانی شده هم به صورت مداوم به روز رسانی شوند که این امر باید توسط متخصصین انقلابی حوزه اندیشه و آگاه نسبت به فضای جامعه صورت پذیرد و در قالب رسانه های مکتوب و نشریات به جامعه منتقل شود.

دبیر تحکیم وحدت ادامه داد: البته جایی را نمیشناسیم که متخصصین با این ویژگی ها با چنین ماموریتی گرد هم آمده باشند! در بین همه نهاد های فرهنگی، با توجه به فرمایشات حضرتعالی، ستاد فرماندهی، شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

وی ادامه داد: اما این شورا نه تنها شناختی از ظرفیت‌ها نداشته و توانایی طراحی راهبرد ندارد بلکه در تشکیل جلسات خود نیز معطل مانده است!

کوهی مقدم تصریح کرد: ادامه این وضعیت نه تنها موجب پیشبرد اهداف فرهنگی انقلاب نمی شود بلکه عرصه فرهنگی را بر جریان انقلابی تنگ‌تر می‌کند. البته فرمان آتش به اختیار حضرتعالی هنوز نصب العین ماست اما برای جریان سازی فرهنگی قرارگاه های مرکزی باید از اختلال خارج شوند.
کوهی‌مقدم گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی نیاز به یک انقلاب فرهنگی در درون خود دارد. هم از طریق جوانگرایی در نفرات هم از طریق چابک سازی ساختارها. بررسی هایی صورت پذیرفته که کتبا خدمت حضرتعالی ارائه می گردد.

* رسانه ملی می‌گذاشت حقیقت برجام رو شود 5 سال فرصت ملت تلف نمی‌شد
به گزارش فارس، صدا و سیما هم از نهادهای دیگری بود که شب گذشته در لبه تیز تیغ انتقاد دانشجویان قرار گرفت و تعدادی از دانشجویان از عملکرد رسانه ملی انتقاد کردند.

* رسانه ملی به تریبون افراد، هنرمندان و تهیه کنندگان ثابتی بدل شده است
حسین اخگرپور دبیرکل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان در قسمتی از سخنانش درباره عملکرد صداوسیما گفت: صدا و سیما به جای اینکه ملی رفتار کرده و از ظرفیت تمام استانها بهره گیرد به صورت فاحش به تریبون افراد و هنرمندان و تهیه کنندگان ثابتی بدل شده است به گونه ای که در شبکه‌های جدید این مساله به وضوح دیده می‌شود.

اخگرپور یادآور شد: بارها و بارها ثابت شده است که اگر تلویزیون برنامه‌هایی بسازد که نیازهای مردم را بازگو کند، مخاطب خواهد داشت. چه بسا که برنامه‌های پرمخاطب مثل خندوانه و دورهمی از این قبیل بوده است.

این فعال دانشجویی تصریح کرد: هنر در جامعه کنونی ما شکلی نخبه زده به خود گرفته است و به جای اینکه از هنرمندان واقعی این سرزمین هم چون شعرا، نویسندگان، سازندگان هنرهای تجسمی و صنایع دستی چهره سازی شود از عده‌ای صورت سازی یا سلبریتی سازی می‌گردد که نه هنر را می‌شناسند و نه ابزار آن را.

* چرا صدا و سیما جایی برای روشنگری دانشجویان ندارد؟
سیدمحمدعلی واردی نماینده بسیج دانشجویی هم در سخنان خود از بی توجهی رسانه ملی به دانشجویان انتقاد کرد و گفت:  چرا صدا و سیما جایی را ندارد تا دانشجویان به دور از هیاهوی جناح بازی‌ها در میان مردم روشنگری کنند؟! در بسیاری از مواقع با استفاده از کلیدواژه " تصمیم نظام" به دنبال ساکت کردن موجی از انتقادات مردمی و دانشجویی هستند.

* اگر صدا و سیما به فهم درستی از روش های تبلیغاتی و رسانه ای برسد گام بزرگی پیش رفته‌ایم
دبیر دفتر تحکیم وحدت در انتقاد از رسانه ملی هم گفت:  اگر نظام اسلامی در پی کسب اعتماد مردم است باید قدرت تبیین مسائل را در خود ایجاد کند. ما معتقدیم این ضعف در تبلیغات، بخشی از ضعف در حوزه عدالت را موجب شده است. چرا که بدون ابزار رسانه، تبیین عدالت و تبدیل آن به گفتمان غالب در جامعه امکان پذیر نیست.

وی ادامه داد: در میان انبوهی از دستگاه های فرهنگی و تبلیغاتی که در چارچوب نظام فعال هستند، اگر تنها صدا و سیما به فهم درستی از روش های تبلیغاتی و رسانه ای برسد گام بزرگی پیش رفته ایم.

دبیر تحکیم وحدت گفت: ما سیره حضرت امام و شما را در مورد مستضعفین می شناسیم، رسانه‌ای که برای مردم و به نام ملت ایجاد شده است امروز تا چه حد صدای مطالبات عدالت طلبانه مستضعفین است؟ سهم جریان لیبرال را با سهم مستضعفین مقایسه کنید.

* رسانه ملی می‌گذاشت حقیقت برجام رو شود 5 سال فرصت ملت تلف نمی‌شد/ رویکرد کلان صدا و سیما انقلابی نیست
محمدجواد معتمدی‌نژاد دبیر اتحادیه جنبش عدالتخواه دانشجویی هم در این رابطه تصریح کرد: صداوسیما به‌جای طرح و پیگیری مشکلات مردم، ترویج سبک زندگی ایرانی-اسلامی تبدیل به کارخانه سلبریتی‌سازی و روابط عمومی دولت شده است.

این فعال دانشجویی ادامه داد: اگر صداوسیما اجازه می‌داد که مردم با حقایق برجام نظیر مذاکرات عمان و تمامی روندهای نیل به آن (که البته شفافیت مذاکرات عمان نیاز به اراده ورای صداوسیما دارد) آشنا بشوند و بدانند که چاره اقتصاد در برجام نیست، امروز، نه پنج سال از فرصت ملت تلف می‌شد و نه آمریکا این‌گونه برای ما رجزخوانی می‌کرد. دریغ که رویکرد حاکم بر صداوسیما انقلابی نیست حتی اگر شما هم برخی انقلابی‌ها را معرفی کنید.

معتمدی گفت: سوال؛ رویکرد کلان صدا و سیما انقلابی نیست و تا انقلابی نشود، وضع به چنین منوال است. آیا شما برنامه ای برای تغییر رویکرد غلط بر صدا و سیما دارید؟

* سانسور اعتراضات مردمی در صداوسیما به سرمایه اجتماعی نظام ضربه زده است
محمدرضا گلرومفرد دبیر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل هم در این رابطه گفت: خدا می‌داند، سانسور اعتراضات مردمی توسط صداوسیما در برهه‌های مختلف، چه میزان به سرمایه اجتماعی نظام ضربه زده است!

وی ادامه داد: این ارتجاع نیست که در جمهوری اسلامی، در جمهوری مدعی آزادی و عدالت، رسانه ملی به درآمد میلیاردی یک بازیکن فوتبال، بیشتر از وضعیت زندگی کارگری با حقوق یک میلیونی بپردازد؟ والله که اینها ارتجاع است.

* راه‌ حل مشکلات کشور اتکا به توان داخل واعتماد به نیروهای جوان و بومی است
یکی از مسائل دیگری که دانشجویان در سخنان خود در محضر رهبر انقلاب مطرح کردند، درباره بی‌توجهی مسئولان به توان داخلی بود.

* نباید به دنبال رفع محرومیت و حل مشکلات از طریق نسخه‌های ترجمه شده غربی بود
حسنا جمشیدی مسئول گروه جهادی دندان‌پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی در این رابطه گفت: من اینجا آمد‌ه‌ام که بگویم جوانان دانشگاهی و نخبگان در روستاهای محروم با توکل به خدا با دست‌های خالی و اتکا به توان داخلی و نیروهای بومی به این تأکیدات شما جامعه عمل پوشاندند.

مسئول گروه جهادی دندان‌پزشکی دانشگاه آزاد خاطرنشان کرد: جوانانی از دل دانشگاه با حضور و لمس مشکلات در روستا و با تخصصی کردن جهادی و پیدا کردن راه‌حل‌های بومی برای رفع مشکل مناطق محروم مانند رفع مشکل آب و کشاورزی، ایجاد اشتغال پایدار در روستاها براساس ظرفیت موجود آن منطقه، حمایت از تولید و کالای داخلی با خرید تولیدات روستایی اثبات کردند.

وی ادامه داد: راه‌ حل مشکلات بزرگ کشور چیزی جز اتکا به توان داخل، اعتماد به نیروهای جوان و بومی نیست و نباید به دنبال رفع محرومیت و حل مشکلات از طریق نسخه‌های ترجمه شده غربی بود.

*  منتظر عذرخواهی مسئولان برای تحمیل برجام به ملت هستیم
برجام و قردادهایی مانندFATF هم از مباحثی بود که در دیدار دانشجویان با رهبر انقلاب انتقاداتی را به دنبال خود داشتند.

*  منتظر عذرخواهی مسئولان برای تحمیل برجام به ملت هستیم
محمدعلی واردی نماینده بسیج دانشجویی در این رابطه اظهار داشت: آقاجان برایمان سوال است که این نظام دقیقا شامل چه کسانی می شود که تصمیمات آن هم مخالف صریح بیانات حضرتعالی ست و هم مخالف نظر آحاد مردم بخصوص قشر انقلابی جامعه است!؟

وی افزود: حتی در مورد لوایح چهارگانه مربوط به قوانین مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم همانند تصویب اصل برجام ، برخی نمایندگان مجلس در پاسخ به انتقادات دلسوزان، مسئله را به شما یا دفتر شما منسوب کرده‌اند و گفته اند تصمیم نظام است. البته آقایان به اصطلاح تصمیم‌گیر نظام بدانند، ما همچنان منتظر عذرخواهی آنان به خاطر تحمیل برجام به ملت ایران هستیم.

* نتیجه برجام باید در مدارس تدریس شود 
دبیر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل هم در این رابطه اضافه کرد: اشتراک منافع سیاسی میان روسای قوای مقننه و مجریه، موجب شده است، ارتجاعی که به آن اشاره شد، سر از مجلس نیز دربیاورد و «برجام» با آن همه خلل 20 دقیقه ای به تصویب برسد.

گلرو افزود: با این حال ریاست مجلس که با دستخط گرفتن از مراجع و نشر ادعای «خسارت‌های میلیاردی عدم تصویب برجام»، در تصویب این معاهده تسریع نمودند، تجربه نگرفته اند و همان مسیر پر از ابهام را برای تصویب لوایح مشابه مانند اف ای تی اف در پیش گرفته اند! آیا این ارتجاع نیست؟
وی ادامه داد: ما نیز مانند رئیس جمهور محترم معتقدیم، برجام باید در مدارس تدریس شود تا دانش آموزان ایرانی، هم غرب وحشی را خوب بشناسند و هم با دیپلمات‌ها و سیاست‌های شکست خورده‌شان آشنا شوند.

دبیر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل تاکید کرد: پس از برجام ضریب جینی و اختلاف طبقاتی بیشتر شد، بدهی‌های خارجی کشور 26 درصد، قیمت ارز و طلا بیش از 100 درصد و واردات کالاهای مصرفی مانند مواد خوراکی، قطعات خودرو و حتی بیل و کنلگ نزدیک به 30 درصد رشد کرده است. تراز تجاری کشور منفی‌تر از گذشته است و رکود در بخش های مولد اقتصاد ادامه دارد. 

وی اظهار داشت: اینکه مسئولان اقتصادی دولت ادعا می‌کنند که افزایش قیمت ارز، دلایل اقتصادی ندارد، یعنی بلایی به سَر کشور آورده‌اند که هر تشرِ ترامپِ نادان به اقتصاد کشور آسیب می زند.

گلرو گفت: این ارتجاع، البته بیشترین ضربه را به اخلاق‌مداری در کشور زد. مسئولی که به دروغ قسم جلاله می‌خورد یا از قاب تلویزیونی که اجاره نقد دولت را ندارد، وعده‌های غلط می دهد یا روزنامه‌نگاری که برای بزک کردن برجام به ملتش دروغ می‌گوید در واقع اخلاق را قربانی منافع سیاسی خود کرده است.

* چاره اقتصاد در برجام نیست
دبیر جنبش عدالتخواه دانشجویی همانطور که گفته شد در انتقاد از رسانه ملی به برجام هم اشاره کرد و گفت: اگر صداوسیما اجازه می‌داد که مردم با حقایق برجام نظیر مذاکرات عمان و تمامی روندهای نیل به آن (که البته شفافیت مذاکرات عمان نیاز به اراده ورای صداوسیما دارد) آشنا بشوند و بدانند که چاره اقتصاد در برجام نیست، امروز، نه پنج سال از فرصت ملت تلف می‌شد و نه آمریکا این‌گونه برای ما رجزخوانی می‌کرد. دریغ که رویکرد حاکم بر صداوسیما انقلابی نیست حتی اگر شما هم برخی انقلابی‌ها را معرفی کنید.

* گله داریم از اینکه برجام نافرجام را فتح الفتوح خواندند و از فتح خرمشهر بالاتر دانستند
حسن بکتاشی دبیرکل اتحادیه سازمان اسلامی دانشجویان ایران هم در این رابطه ادامه داد: گله داریم از اینکه برجام نافرجام را فتح الفتوح خواندند و از فتح خرمشهر بالاتر دانستند. بیابان بی‌آب و علق را به باغ گلابی تشبیه نمودند. منتقدین را کم سوا و بی‌شناسنامه خوانده به جهنم حواله دادند،  چقدر گفتیم، چقدر نوشتیم، چقدر شما گفتید، چقدر تذکر دادید. آقایان "بفرمایید این هم نتیجه‌اش"
بکتاشی تصریح کرد: گله داریم آمریکا را کدخدا خواندند و الان به دنبال برجام اروپایی‌اند. یادشان رفته زمانی که خود مسئول بودند همین اروپایی‌ها زیر میز مذاکرات و تعهداتشان زدند. 

به گزارش فارس، وزیر مسکن، مسئولان آموزش عالی، نمایندگان مجلس و برخی از نهادها هم نتواستند از زیر تیغ انتقاد دانشجویان فرار کنند و مورد نقد دانشجویان قرار گرفتند و نمایندگان تشکل‌های دانشجویی در سخنان خود نسبت به برخی مسائل گلایه کردند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *