جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

پیشنهاد نخست‌وزیر بلژیک به اروپا درباره برجام

پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۵۷
کد مطلب: 612944
نخست‌وزیر بلژیک تأکید کرده اتحادیه اروپا باید درباره توافق هسته‌ای ایران با روسیه وارد گفتگو شود.
پیشنهاد نخست‌وزیر بلژیک به اروپا درباره برجام
به گزارش جهان نيوز، «شارل میشل» نخست‌وزیر بلژیک امروز پنج‌شنبه تأکید کرد، اتحادیه اروپا باید درباره توافق هسته‌ای ایران (برجام) با روسیه وارد گفتگو شود.

بنا بر این گزارش، نخست‌وزیر بلژیک هنگام ورود به بلغارستان به منظور شرکت در اجلاس سران اتحادیه اروپا در گفتگو با خبرگزاری «تاس» در پاسخ به سوالی درباره نقش مسکو در حفظ توافق هسته‌ای ایران تصریح کرد: «به اعتقاد من بسیار مهم است که در این برهه از زمان اتحادیه اروپا درباره ایران با روسیه به مذاکره بنشیند».

وی افزود، اتحادیه اروپا با وجود اختلاف با روسیه درباره برخی مسائل از جمله موضوع اوکراین، باید حتما با مسکو بویژه درباره سوریه و لیبی گفتگو کند.
میشل همچنین گفت: «به اعتقاد من بسیار مهم است که روسیه یا چین یا اتحادیه اروپا حمایت ما از این توافق را اعلام کنند... شاید این توافق کامل نباشد، اما قطعا مسیری برای گفتگو با ایران به منظور کاهش تنش‌ها در منطقه خواهد بود».

«آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان امروز پنج‌شنبه تأکید کرد، کشور‌های اتحادیه اروپا توافق کرده‌اند که توافق هسته‌ای ایران (برجام) توافق کاملی نیست، اما اصرار دارند که این توافق باید پس از خروج آمریکا حفظ شود.

ایران و پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل (آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) به علاوه آلمان در تیرماه سال ۱۳۹۴ به توافقی دست یافتند که قرار بود در ازای ایجاد محدودیت در بخش‌هایی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران، همه تحریم‌های بین‌المللی و یکجانبه مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران را رفع کند.

کارشکنی‌های آمریکا در اجرای برجام از زمان روی کار آمدن «دونالد ترامپ» به عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا شدت گرفت. او در اقدامی که نقض صریح بند‌های توافق هسته‌ای با ایران محسوب می‌شود، بار‌ها تهدید کرد کشورش را از توافق خارج خواهد کرد و یا درباره تجارت با ایران به کشور‌های اروپایی هشدار داد.

ترامپ سرانجام روز سه‌شنبه ۸ می (۱۸ اردیبهشت‌ماه) آمریکا را از برجام خارج کرد و فرمانی را برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران پس از دوره‌های زمانی ۹۰ و ۱۸۰ روزه امضا کرد.

منبع: فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *