پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۱
۲۳
مدیریت بحران ارز راه دیگری هم دارد

بی توجهی رئیس جمهور به کنار؛ آقای سیف نمی‌خواهید صندلی برج میرداماد را تحویل بدهید؟

يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۰۴
کد مطلب: 611459
شایعات و اخبار مختلفی دربار استعفای سیف مطرح شد و حتی این موضوع به مطالبه نمایندگان تبدیل شد اما هنوز خبری از کناره گیری رئیس کل بانک مرکزی نیست.
بی توجهی رئیس جمهور به کنار؛ آقای سیف نمی‌خواهید صندلی برج میرداماد را تحویل بدهید؟
گروه اقتصادی جهان نيوز: با التهابات بازار ارز اخبار و شایعات مختلفی در کنار تب بازار مطرح شد. یکی از این موارد «استعفای رئیس کل بانک مرکزی» بود. خبری که یکی از خبرنگاران اصلاح طلب در توئیتر خود به آن پرداخت. خبر این بود که گفته شده «ولی الله سیف» از ریاست بانک مرکزی استعفا داده و دولت آنرا پذیرفته و دولت در حال رایزنی برای انتخاب جانشین وی است.

این خبرنگار اصلاح طلب کنایه‌ای هم به سیف زد که کنایه‌ای به دولت روحانی هم است. «بهمن احمدعمویی» نوشت: «دلار را 3 هزار تومان تحویل گرفت و 7 هزار تومان تحویل داد.»

اما حواشی استعفای سیف به همین جا ختم نمی شود. چرا که در بحبوحه التهابات اول ارزی در سال اخیر که دلار به بالای 5 هزار تومان رسید و دولت سعی کرد به طور دستوری با تعیین قیمت دلار به 4200 تومان این موضوع را مدیریت کند، استعفای رئیس کل بانک مرکزی به عنوان یک مطالبه از سوی فعالان رسانه‌ای و نمایندگان مجلس مطرح شد.

سیف زمانی که در جلسه علنی روز 21 فروردین برای توضیح درباره بازار ارز در مجلس حضور یافت، با شعار «استعفا، استعفای» نمایندگان مجلس مواجه شد. البته رئیس کل بانک مرکزی در برابر این خواسته برخی از نمایندگان به رسانه‌ها گفت که «بنا به درخواست نمایندگان، استعفا نمی‎دهد.»

شایعه دیگر استفعای سیف باز می گردد به سال 1394؛ گفته مي‌شود‌ بعد از اينكه رئيس‌جمهور نامه 4 وزير را به رئيس‌كل بانك مركزي ارجاع مي‌دهد تا براي كاهش نرخ سود بانكي اقدام كند، رئيس‌كل بانك مركزي از اين اقدام خودداري مي‌كند در نتيجه وزير اقتصاد در آستانه برگزاري جلسه شوراي پول و اعتبار، اين نامه را علني مي‌كند. البته روابط‌عمومي بانك مركزي خبر استعفاي ولي‌الله سيف را تكذيب كرد.

با این حال التهابات بازار ارز سبب انتقادات بسیاری به سیف شده که مطالبه استعفا و برکناری وی را سبب شده است. برخی با توجه به سوابق سیف وی را فرد مناسبی برای این جایگاه نمی دانند. از جمله این افراد «حسین دهباشی» سازنده فیلم انتخاباتی روحانی است که در توئیتی قابل تامل درباره سیف نوشت: «بزرگ‌ترین اختلاس بانکی تاریخ کشور دردوره ریاست‌جمهوری مرحوم رفسنجانی، به میزان ۱۲۳ ملیاردتومان (هردلار ۲۳۶تومان) در بانک صادرات ایران رخ داد. فاضل خداداد(به اعدام) و مرتضی (برادرمحسن) رفیق‌دوست(به حبس ابد) محکوم و مدیرعامل بانک(ولی‌الله سیف) دردوره آقای روحانی رئیس بانک مرکزی شد!"»

از جمله سمت‌های سیف مدیریت عاملی بانک صادرات بوده است. در دوره تصدی وی اختلاس ۱۲۳ میلیارد تومانی توسط فاضل خداداد و با تبانی با کارمندان بانک صادرات ایران در این بانک رخ داد.

البته با انتقاداتی هم که خود روحانی از کابینه اش داشت بسیاری بر این عقیده بودند که اگر موج تغییراتی رخ دهد، به احتمال زیاد سیف نیز جزو این موارد باشد. اما همانطور که «محمد باقر نوبخت» سخنگوی دولت و «معصومه ابتکار»، معاون رئیس جمهور مطرح کردند هیچ گونه تغییراتی در دولت رخ نخواهد داد و تاکنون شاهد هیچ تغییری در دولت نبوده‌ایم.

بانک مرکزی به مدیریت سیف تاکنون در مدیریت بازار ارز چندان راه به جایی نبرده است. وی در اواخر سال گذشته که قیمت دلار رو به افزایش می‌رفت، دلالان را متهم اصلی این پرونده عنوان کرد. در التهابات اول بازار ارز در سال جاری نیز این «اسحاق جهانگیری» بود که اعلام کننده نرخ ارز 4200 تومانی بود و به دلار جهانگیری معروف شد اما چندان کار دولت با این سیاست پیش نرفت.

از سوی دیگر موسسات مالی غیر مجاز که مانند قارچ زمانی رشد کردند و بعد اخبار کلاهبرداری‌هایشان رسانه‌ها را پر کرد از جمله چالش های دوران مدیریت سیف است. این ماجرا حتی به آغاز آشوب های دی ماه سال گذشته نیز انجامید که بعد از مدتی مسیر این آشوب‌ها توسط ضدانقلاب عوض شد. هنوز هم شهروندان شاهد تجمعات مالباختگان در مقابل ساختمان موسسات غیر مجاز مختلف هستند.

چالش دیگر دوران ولی الله سیف، یک جاسوس هسته‌ای به نام «عبدالرسول دری اصفهانی» است. وی نماینده بانک مرکزی و مسئول امور بانکی تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران با گروه ۵+۱ و یکی از کارکنان ستاد اجرای برجام بود که از دست رئیس جمهور هم مدال خدمت دریافت کرد. بسیاری می گفتند که دری اصفهانی نانی بود که سیف در سفره تیم دیپلمات گذاشت البته اسامی دیگری هم در این زمینه مطرح شد که آنان نیز در معرفی دری اصفهانی به تیم هسته‌ای دخیل بودند. این درحالی بود که با وجود رایزنی های هسته‌ای چندان گشایش اقتصادی در حوزه بانکی در برجام به وجود نیامد و شخصیت‌هایی مانند «علی اکبر صالحی» عنوان کردند که بانک های بزرگ اروپایی با کشورمان مراودات مالی انجام نمی دهند. هر چند که سیف در حاشیه نسشت‌های صندوق بین‌المللی پول و صندوق جهانی با جک لو، وزیر وقت خزانه‌داری آمریکا بیان داشت که «تقریباً هیچ » از این توافق که در روز 16 ژانویه اجرایی شد عاید ایران نشده است.

با این اوصاف کارنامه کاری سیف پر از مشکلات و چالش های فراوانی است که التهابات ارزی یکی از این موارد است. استعفای سیف نیز از آن مسائلی است که هر از چند گاهی مطرح می‌شود. هر چند در مورد آخر پاسخی به این اخبار و شایعات داده نشد. اما به نظر می رسد با بالارفتن التهابات در بازار این شایعات نیز قوت می گیرد که به نوعی شاید برای کم کردن فشار بر دولت این موارد مطرح می شود. به هر حال این اخبار تا زمانی که هیچ تغییر و تحولی در دولت شکل نگرفته تنها شایعه و تا حدودی انتقاد از دولت تلقی می‌شوند. آنهم در دولتی که با وجود انتقادات بسیار رئیس جمهور از کابینه‌اش تغییر و جابه جایی امری بسیار سخت است.  

باید از آقای سیف که این روزها به جای مدیریت جدی بحران ارزی به توصیه هموطنان برای کاهش تعداد سفر بسنده می کند، پرسید که آقای سیف قصد ندارید که این صندلی مهم برج میرداماد را تحویل بدهید؟ ترکیب کابینه که ظاهرا برای رئیس جمهور محترم از قداست خاصی برخوردار است تا آنجا که حتی اگر نیمی از کابینه هم ناامیدان و ناکارامدان تشکیل دهند، آقای رئیس دولت حاضر به تغییر این افراد نیست و تمنای استعفا از همکارانش می کند! 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
چرا تحویل بده؟؟؟؟؟خدائیش کدوم مقام دولتی در این دولت ،در مقابل حقوق نجومی+پاداشهای نجومی تری که ملت را از اون بی اطلاع نگه میدارند، گُلی به سرم مردم زده که حالا توقع دارید سیف بزنه؟!نوش جون مردمی که "نجومی برای خودمون "" ونیست ونمیشود ونداریم ""برای مردم رو ""تَکرار ""کردند.فقط ایکاش ،تبعاتش فقط دامن خودشون رو میگرفت.
Germany
لطفا برا رییس جمهور تعیین تکلیف نکنینن هر وقت خودتون رای اوردین و مردم بهتون اعتماد کردن هر کاری دوست داشتین بکنین
Iran, Islamic Republic of
....ایشان حتی به منشور حقوق شهروندی که خودش بانیش بود وبه همه ملت هم پیامکش رو داد ! پایبند نیست.چون شفافیت جزو اون حقوق شهروندی بود ،ولی بعد از پنج سال هنوز هم حقوق و مزایا ودارائی خودش ووزرا ومعاونین ومشاورین وهزینه های چند ده میلیاردی دفاترشون برای ملت ،شفاف نشده !
Iran, Islamic Republic of
دوستانی که منفی داده اند ،فیش حقوقی وپاداش دولتیها را دیده اند؟یا صرفا از عملکرد قبیله در هر حالی ،چشم بسته حمایت میکنند؟؟؟؟؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
من به روحانی رأی دادم و تعیین تکلیف می کنم
رأی ندادم که داراییم نصف بشه
رأی ندادم که امروز که میخوام برای ادامه تحصیل برم همه پولم نصف گذشته شده باشه
...
زرندی
Iran, Islamic Republic of
روحانی بخاطر عدم پذیرش شکست کسی را عزل نمیکند
سیف هم استعفا نمیدهد
چون میداند اگر استعفا دهد مصونیتش لغو میشود
و باید در دادگاه پاسخگوی شکایات فراوان مردم و مالباختگان و مدعی العموم بخاطر خسارات سنگین ارزی به کشور باشد
لذا منتظر استعفا نباشید
باید مدعی العموم خودش ورود کند با بازداشتش او را وادار با استعفا کند
مثل کاری که در مورد شهردار ... یعنی نجفی شد
اگر این اتفاق بیفتد دادستان محبوبترین چهره سال میشود
شک نکنید
Iran, Islamic Republic of
من بعنوان یک مالباخته کاسپین سیف را مقصر اصلی ماجرا میدانم و خواستار محاکمه و رد خسارتم هستم....
Iran, Islamic Republic of
قبل از استعفا سازمان بازرسی باید داراییها و حسابهای بانکی ایشان و اقوام و دوستانش را قبل از گرانی ارز و بعد ان کنترل دقیق نماید
Iran, Islamic Republic of
قبل از استعفا سازمان بازرسی باید داراییها و حسابهای بانکی ایشان و اقوام و دوستانش را قبل از گرانی ارز و بعد ان کنترل دقیق نماید
سعید110
Iran, Islamic Republic of
خود اینها به تنهایی یک شوک دویست درصدی به بازار ارز و سکه وارد می کنند! باید ممنون بابا هاشون باشیم که به 100 درصد اکتفا کردن!
Iran, Islamic Republic of
بهتترین خبر برای مردم واقتصاد کشور آنست که سیف را اخراج کنند. اوکه به راحتی مایل به استعفا نیست.وواجب است به دارایی های او رسیدگی کنند.
Iran, Islamic Republic of
کجا برود؟ تازه پیدا کرده. هر کاری دوست دارد میکند و حتی رئیس جمهور هم جرات اینکه بالای چشمت ابرو گفتن را به ایشان نداره.تازه تازه گاو شیرده بانک مرکزی را یافته است.ملت هم که از نظرش هیچند....
Iran, Islamic Republic of
رفتار ضد مردمی سیف عیان است؛ آقای روحانی دنیا و عقبی ات را برای او خراب نکن....
مرتضی ی
United Arab Emirates
نسخه اصلاح طلبان برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور اعلام شد:
تعطیلی کامل برنامه هسته ای
توقف توسعه برنامه موشکی و امحای همزمان موشک های برد بلند
توقف هر نوع حمایت از جریانهای مبارز در فلسطین، لبنان، یمن و خروج کامل از منازعات موجود در عراق و سوریه
اتخاذ سکوت کامل در برابر سیاستها و اقدامات آمریکا و متحدانش در منطقه
رفع حصر محصوران و آزادی زندانیان سیاسی
رفع فیلترینگ تلگرام
اعلام اختیاری بودن حجاب
موارد دیگه ای هم وجود داره که در صورت بحرانی تر شدن وضعیت اعلام خواهند شد...
Iran, Islamic Republic of
خوب این مگه چه اشکالی دارد؟؟ تازه می شویم یک کشور نرمال
Iran, Islamic Republic of
چطور است برادر رستم قاسمی را بیاوریم در کنار سایر برادران تحریم ها را دور بزنیم؟
Iran, Islamic Republic of
تا اتمام ماموريت و رساندن دلار با 12000 تومان همچنان بر مقام رياست مي ماند.
Iran, Islamic Republic of
وقتي سرقفلي را قبلا داده چرا پس بده
Iran, Islamic Republic of
... آدم عاقل از یه سوراخ دو بار گزیده نمیشه . اول آمریکا حالا هم اروپا
Iran, Islamic Republic of
ادم عاقل ،بله .ولی ادم عاشق! هربار گزیده میشه ،عشقش بیشتر هم میشه !
علی
Iran, Islamic Republic of
...خلاصه توی بهشتم چرا استعفا بدم؟؟...
Iran, Islamic Republic of
چرا باید این اشخاص بی کفایت ...کنار بروند ؟؟؟ اگر اینها رو با بیل هم روزی 100بار که بزنی حاضر به کنار کشیدن از پست و مقام و کنار رفتن از پشت میز و صندلی شان نیستند . علی برکت الله .
علی
Iran, Islamic Republic of
تا بحال کی شده ... کنار بکشد تا فردی دیگر که لایق ان کار باشد بیاید ...