جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۲
۲۰
زاکانی در همایش «برجام از دیروز تا امروز»:

آمریکا از خلاء‌های برجام امتیازات نقدی را گرفت/ دولت با یک محاسبه غلط وارد مذاکرات شد

پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۲۲:۳۴
کد مطلب: 610909
رئیس کمیسیون ویژه برجام در مجلس نهم گفت: دولت راه را فقط با آمریکایی‌ها رفت و هنر استفاده از گسل میان اروپا و آمریکا را رها کرد.
آمریکا از خلاء‌های برجام امتیازات نقدی را گرفت/ دولت با یک محاسبه غلط وارد مذاکرات شد
به گزارش جهان نيوز، علیرضا زاکانی نماینده سابق مردم تهران در مجلس شورای اسلامی عصر دیروز در همایش «برجام از دیروز تا امروز» اظهار کرد: به همان اندازه که امروز غرب در زمینه انرژی‌های فسیلی به کشور‌های نفت خیز وابسته است، در آینده نزدیک جریان این وابستگی تغییر خواهد کرد.

وی افزود: دانش و فناوری هسته‌ای یک موهبت الهی است که هم در حوزه انرژی و هم در دیگر حوزه‌ها می‌تواند به کشور مدد برساند.

رئیس کمیسیون ویژه برجام در مجلس نهم با بیان اینکه یکی از عمده‌ترین دلایل مخالفت آمریکایی‌ها و غرب با ایران هسته‌ای، کسب این دانش از سوی ما خارج از نظامات تعیین شده غرب بود گفت: غرب می‌گوید که هسته‌ای شدن ما باید از مسیر آن‌ها باشد، اما این دانش را ما با اتکای توان خودمان بدست آورده ایم.

زاکانی تاکید کرد: رهبر معظم انقلاب در سال‌های ۸۶ و ۸۷ نقاط ضعف اقتصاد کشورمان را تشریح کردند و ما بعد‌ها دیدیم که در تحریم‌های هوشمند آمریکا، اگر به کلام رهبری توجه می‌شد، آسیب و آشفتگی اقتصادی سال ۹۱ را نمی‌دیدیم.

وی ادامه داد: در فتنه ۸۸ متاسفانه یک دوگانگی در جامعه به‌وجود آمد و بخشی از ظرفیت‌های اجتماعی نظام تخریب شد و همین مسئله موجب بروز مشکلات دیگری شد.

دولت با یک محاسبه غلط وارد مذاکرات شد

رئیس کمیسیون ویژه برجام در مجلس نهم اظهار کرد: آمریکایی‌ها ۴ پرونده را مستمرا روی میز گذارده‌اند، پرونده هسته‌ای، تروریسم، دفاعی و حقوق بشر؛ در قالب این ۴ پرونده می‌خواهند عمق نفوذ استراتژیک ما را بگیرند و توانمندی پاسخگویی دفاعی را مختل کنند.

نماینده سابق مجلس تصریح کرد: متاسفانه دولت با یک محاسبه غلط وارد مذاکرات شد، راه طی شده تمامی مذاکرات قبلی از ۸۲ تا ۹۲ را پشت سر گذاشت و آن را بیانیه نوشتن و انشاء خواندن لقب داد؛ دولت راه را فقط با آمریکایی‌ها رفت و هنر استفاده از گسل میان اروپا و آمریکا و همچنین گسل میان منافع اقتصادی چین و روسیه با غرب را که محور مذاکرات پیش از این بود، رها کرد.

اعتراض ولایتی و شمخانی به رویه مذاکرات

زاکانی گفت: متاسفانه مذاکرات منتهی به برجام تنها مذاکراتی در مذاکرات هسته‌ای بود که صورت مذاکرات ندارد و ریز مذاکرات محصور میان سه نفر یعنی آقایان ظریف، لاریجانی و روحانی بود که حتی در مقطعی آقای ولایتی و شمخانی نیز به این رویه اعتراض داشتند.

وی افزود: نوع مذاکرات منتهی به برجام بر مبنای نیاز شکل گرفت و ما این را در کمیسیون برجام نیز گفتیم، البته باید بگویم که علاوه بر مجلس جریانات سیاسی و نخبگان و گروه‌های مختلف سیاسی نیز مواجهه خوبی نداشتند و به طور جدی پای کار نیامدند و از شرایط و تبعات سند (برجام) سوال نکردند.

زاکانی با تاکید بر اینکه برجام خلاء‌هایی داشت که در آن آمریکایی‌ها امتیازات نقدی از ما گرفتند، گفت: آمریکایی‌ها برای برداشتن تحریم‌ها، دست ما را زیر سنگ گذاشتند و از همان اولین روز پس از برجام، در برداشتن تحریم‌ها کارشکنی و حتی بر حجم تحریم‌ها نیز افزودند.

نماینده سابق مجلس تصریح کرد: ما اکنون در شرایطی قرار داریم که باید نسبت به ادامه برجام، شروطی دقیق و علمی را تعیین کرده و بر اساس برنامه زمان‌بندی آن را اجرا کنیم. ما باید به طور شفاف و روشن اعلام کنیم که اگر طرف مقابل بخواهد تحریم‌ها را تکرار و یا تشدید کند، ما نیز گام‌های متقابل خودمان را عملی خواهیم کرد.
نیازمند موضع واحدی هستیم

وی افزود: باید از امروز در برابر آمریکا، موضع واحدی داشته باشیم. آمریکا همین الان هم از برجام بیرون رفته است و ما باید برای بیرون رفتن رسمی او از پوسته برجام، برنامه مشخص و واحدی داشته باشیم و بدون شک، چون منطق مناسبی نیز پشت آن قرار دارد، ایجاد اجماع جهانی برای آنان ناممکن و یا بسیار سخت خواهد بود.

زاکانی با اشاره به دلایل خروج آمریکا از برجام ادامه داد: آمریکا، چون یک نظام مستکبر است، حتی راضی به منفعت اندک ایران از برجام نیز نیست، از سوی دیگر در افق برجام، توسعه فناوری هسته‌ای به رسمیت شناخته شده و آمریکایی‌ها می‌دانند که تا چشم‌بهم زدنی زمان به سر خواهد آمد و باید شاهد توسعه فناوری‌های هسته‌ای ما باشند. علاوه بر این باید بدانیم که کشور‌هایی در منطقه وجود دارند که هزینه‌های گزاف ریسک‌پذیری آمریکا را متحمل می‌شوند و این موضوع سران کاخ سفید را نیز به توهم انداخته است.

رئیس کمیسیون ویژه برجام در مجلس نهم تصریح کرد: آقای ظریف تعداد مذاکره‌کنندگان ایرانی را ۱۶ نفر، اما هیأت مذاکره کننده آمریکایی را ۱۴۰ نفر و هیأت مذاکره‌کننده انگلیسی را بیش از ۴۰ نفر عنوان کردند، باید واقعا دید که آن‌ها با چه پشتوانه کارشناسی و فنی به این مذاکرات می‌آمدند؟!
راه اصلاح کشور اصلاح مجلس است

وی افزود: راه اصلاح کشور اصلاح مجلس است، تا نمایندگان احساس شورای شهری بودن را کنار نگذارند امور اصلاح نمی‌شود. نماینده باید نگاهش به نظارت و قانون‌گذاری دقیق باشد نه لوله آب‌کشیدن برای محلات و روستاها؛ اگر اکثریت مجلس اینگونه شد می‌توان بسیاری از رویه‌های اشتباه را اصلاح کرد.

زاکانی بیان کرد: ما اکنون در مجلس نیز با رویه‌ای نادرست مواجه هستیم. انباشت قانون سبب بروز مشکلات فراوانی برای مردم شده است، ما ۱۲ هزار مصوبه و قانون تاکنون در عمر مجلس شورای اسلامی در پس از انقلاب داشته‌ایم و این مصوبات بسیاری‌شان بند‌هایی به پای مردم هستند، ما ۳۰ برابر کشور فرانسه قانون داریم و باید این وضع را اصلاح کنیم.

نماینده سابق تهران در مجلس نهم خاطر نشان کرد: جهاد واقعی امروز امید بخشی به مردم و اعتماد آفرینی میان مردم و نظام است، باید خدمات را بیان، اما مشکلات و مسائل مختلف موجود را نیز با راه‌حل دقیق و فنی بیان کرد؛ ضرورت دارد تا در کشور جهاد خدمتگزاری به مردم راه بیاندازیم و از خوی اشرافی‌گری و تجمل‌پرستی دوری کنیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


United Kingdom
کدام خلا بابا؟ چون فکر می کنه زورش زیاده کلا زده زیر برجام. اگر ما هم بودیم همین کار را می کردیم
Iran, Islamic Republic of
اقای زاکانی شما که از دور دستی بر اتش داری میشه برامون توضیح بدهید که پولهای ازاده شده ایی که بعد برحام انها امریکایها میگویند بصورت نقدی پرداخت کرده اند به ایران چه سرنوشتی پیدا کرد
Iran, Islamic Republic of
برای سازندگی وتامین اجتماعی کشورهایی مثل سوریه حزب ا.... فلسطین بحرین یمن عراق وغیره خرج میشه.اون پولها که پول ملت ایران نبود پول همچین کشورهای بوده است
Iran, Islamic Republic of
به جیب نجومی بگیران رفته
Iran, Islamic Republic of
پولهای آزاد شده صرف حقوق های نجومی و کارانه های نجومی پزشکان شد آیا میدانستید هزینه های جاری دولت یازدهم نسبت به دولت دهم سه برابر شد .
Iran, Islamic Republic of
در متن برجام سوراخ های زیادی وجود داشت و دشمن از آنها برای لغو نکردن تحریمها سود برد و امروز هم کلا"زد زیرش و کار برجام رو یکسره کرد.
Netherlands
انتقاد زیاد است اما اینک زمان تبلیغ بر روی قلدری و وعده شکنی دشمن در سطح جهان است مثل قراداد پاریس و الخ. فرصت را با سرزنش یکدیگر از دست ندهید بهر وسیله ای بدنیا یاد آور شوید که دشمن دویست سال اینگونه بوده است.نزدیک به پانصد معهده با سرخپوستان را یکجانه شکسته...
بیدار شوید ، قبل از سیل
United States
همین که فقط ایران تنها طرفیست که باید راستی آزمایی شود بزرگترین خلا هست
مکانیسم ماشه طبق بند ۳۶ که اگر ما به نقض برجام اعتراض کنیم هرکدام از طرفین دارای حق وتو میتواند برجام را باطل و تحریمهای شورای امنیت را برگرداند بزرگترین خلا هست
واسه همین ایران هیچوقت جرات نکرد نقض برجام رو پی گیری کنه چون در نهایت مجبور بود رضایت نقض کننده رو برای ادامه برجام جلب کنه
م ج
Iran, Islamic Republic of
همه این هایی که شما فرمودید درست تا دولت وتمام دولت مردان نظام برای خودشان ؟ میدوند همینه کی برای رضای خدا کار می کنه؟
United States
....
کاربر محترم . با تشکر. بیشتر مطالعه و با کارشناسان فن گفتگو کنید. جهان نیوز
United States
.....
کاربر محترم . با تشکر مطلب شما قطعا با واقعیات سیاسی روز همخوانی نداشته است .نظریه باید کوتاه و موجز و بر مبنای واقعیات باشد توهمات خود را واقعیت پنداشتن انهم در حالی که مستندات مخالف آن است راه بجایی نمی برد و از رسالت رسانه ایی بدور است . جهان نیوز
Iran, Islamic Republic of
من به نوبه کاری به اصول گرایان واصلاح طلبان ندارم ولی چند سوال مشخص دارم که دوست دارم جناب زاکانی پاسخ دهند.چه راهکاری برای بهبود وضعیت اقتصادی مردم در برابر تحریمها دارید،چه راهکاری برای ایجاد شغل بدون سرمایه گذاری خارجی ویا سرمایه گذاری ایرانیان خارج از ایران دارید،ایا خودتان میتوانید با حقوق 1/5میلیون تومانی زندگی کنید،ایا میدانید که مروم ایران برای گذران زندگی رو به خود فروشی واعضا فروشی اورده اند؟
Iran, Islamic Republic of
فقط جلوی واردات بی رویه کالاهای مصرفی از چین و ترکیه و اروپا و امریکا گرفته شود کلی شغل ایجاد خواهد شد آیا میدانید واردات ما طی 5 سال گذشته 70 درصد افزایش یافته است .
Iran, Islamic Republic of
انباشت قوانين ! همين ! تنها نكته به درد بخور حرفهات همين يكى بود ، خيلى فك ميزنى جناب زاكانى، يه مدت هم بخاطر خدا سكوت كن ، سكوت سرشار از ناگفته هاست ، امتحان كن ضرر نميكنى.
United Kingdom
جناب زاکانی.
اینها همه نوشدارو بعد از مرگ سهراب است.
چرا بوقت خودش ازین معاهده ی ننگین انتقاد جدی و جلوگیری نکردید؟
Iran, Islamic Republic of
بهتر است ابتدا مطالعات نسبت به موضوع را انجام و بعد اظهارنظر کرد، بیشترین مخالفت در مجلس در خصوص برجام توسط همین زاکانی و تعداد دیگری از نمایندگان صورت گرفت تا جائیکه همین آقایانی ... برای خنثی کردن اقدامات آنها بر علیه شان بیانیه دادند و کار کمیسیون ویژه بررسی برجام را ناکام کذاشتند و در نهایت ... مجلس در عرض 20 دقیقه آنچه نباید صورت می گرفت، شد و تلاش های امثال زاکانی، زارعی، کوثری و ... بی اثر ماند اما در تاریخ ثبت شد و برای کسانی که دنبال حقیقت هستند در بایگانی تاریخ مجس و موضوع هسته ای کاملاً دست یافتنی است.
Iran, Islamic Republic of
دکتر زاکانی از مخالفان اصلی برجام بود و نقائص برجام را در کمیسیون بررسی آن اعلام کرد .
Iran, Islamic Republic of
تکلیف رشوه بگیران قراردادننگین و کثیف کرسنت چی شد ؟؟؟؟؟ اسامی رشوه بگیران و مبالغ رشوه که هر فرد گرفته است را همه ملت می دانند .
عبد الله
Iran, Islamic Republic of
جناب زاکانی مردم نون می خوان زندگی می خوان رفاه می خوان شغل می خوان آینده می خوان.دارو و درمان رایگان می خوان. با تفکرات امثال شما از همین الان همیشه شب خواهد شد. کجای کاری مرد حسابی!
اگر مرد عمل هستی تو و دوستانت اسلحه بگیرین و برین جنگ با آمریکا
دست از سر مردم بردارین.
Iran, Islamic Republic of
منطق امثال زاکانی هیچ فرقی با منطق ترامپ ندارد جالب این جاست که حضرت زاکانی ایراد می گیرند که چرا دولت راه های خروج آمریکا از برجام را نادیده گرفته ؟ ! یاللعجب ، خود گویی و خود خندی عجب مرد هنرمندی ! شما که می گفتید برجام یک قرار داد یک طرفه است به نفع آمریکا و ایران برای برجام باید عزاداری اعلام کند ، همه چیزمان را دادیم رفت ! حالا ایراد می گیرید که چرا دولت نتوانسته کاری کند تا ترامپ نتواند از برجام خارج شود ؟!!!!!!