چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۳
۲۰
عبور از برجام حیثیتی؛

«کدخدا» بعد از ۵ سال «مزاحم» شد/ دولتمردان توسعه بدون برجام را باور دارند؟

پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۳۸
کد مطلب: 610378
موضوع اصلی این است که نگاه‌مان را به بحث توسعه عوض کنیم؛ چراکه آمریکا و غرب با رفتاری که نسبت به برجام داشتند به وضوح نشان دادند که هیچ حق پیشرفت و توسعه ای برای ایران قائل نیستند.
«کدخدا» بعد از ۵ سال «مزاحم» شد/ دولتمردان توسعه بدون برجام را باور دارند؟
گروه سیاسی جهان نيوز، امیر حمزه نژاد: آمریکا که روزگاری «کدخدا» بود حالا با نام «مزاحم» از برجام خارج شد. این تیتری است که امروز روزنامه های یک جناح خاص سیاسی با استفاده از سخنان رئیس جمهور اغلب از آن استفاده کرده‌اند: «مزاحم از برجام خارج شد»

تیتری که القاء می کند که حالا برجام بدون مزاحم باید ادامه یابد. القاء نوعی دوگانگی که البته چندی است با روی کار آمد ترامپ در کاخ سفید مطمح نظر جریان اصلاحات قرار گرفته است. اروپایی که پیش از این «آقااجازه» بود، تبدیل به ناجی برجام شد و کدخدا نیز به مزاحمی تبدیل شد تا رفتنش از برجام و نقض پیمانش در نزد افکارعمومی آنطور که باید شدید جلوه نکند و حتی اینطور وانمود شود که با رفتن مزاحم کار بهتر انجام می شود!

 اما این دوقطبی جدید چه کارکردی برای برجام و توافق هسته‌ای خواهد داشت؟ مثل قدیمی دیپلماتیکی وجود دارد که می گوید: « هر گاه آمریکا عطسه کند، اروپا سرما می‌خورد». درواقع اروپا شریک استراتژیک آمریکا است و این را تاریخ و شراکت‌هایی که این دو حتی در جنگ افروزی با هم داشتند، به خوبی نشان می دهد. طی نظریه «استراتژی بزرگ» که بر اساس آن گفته می شود تامین منافع در دنیای جدید به تنهایی مقدور نیست و حتی کشورهایی مانند امریکا بایستی با اتحاد با دیگر کشورها منافع خود را تامین کنند، آمریکا و اروپا به هم نزدیک شدند و این وحدت با چند ساختار مهم مانند ناتو و ... ناگسستنی شد.
 
مراودات اقتصادی این دو نیز بسیار بالاست و مناسبات فرهنگی و بافت فرهنگی بین المللی بیشتر این موارد را محکم کاری کرده است. بنابراین با مفهوم علامت بزرگتر و کوچکتر ریاضی دبستان هم می توان متوجه شد که اروپا به کدام جهت تمایل دارد. البته طی زمان اجرایی شدن برجام اروپایی ها نشان دادند که چطور گوش به فرمان آمریکا هستند. بانک های بزرگ اروپایی همواره از ترس مجازات های وزارت خزانه داری آمریکا از مراودات مالی با ایران حذر می کردند. اینک که آمریکا تحریم های خود را قرار است بازگرداند آیا با فاکتور گرفتن سیاست حکومت‌های قاره سبز، تجار، شرکت‌ها و بانکهای اروپایی حاضر می شوند که مراوده با آمریکا و متحدانش را در قبال ایران از دست بدهند؟

به هر جهت به نظر می رسد که خط بها دادن دوباره به برجامی که اینگونه پایمال شده است، چندان به نفع کشورمان نباشد. درواقع بایستی امروز نگاه‌ها را تغییر داد. امروز همه چیز مشخص شد و نباید با مسیرهای انحرافی این آگاهی را خدشه دار کرد. امروز بایستی با بازگشت به خویشتن نگاه‌ها به خارج از مرزها را به داخل کشور هدایت کرد. دیپلماسی که سعی دارد با توافق نشدنی با طرف غربی مشکلات کشور را حل کند باید به سمت دیپلماسی فعال در جهت بازارسازی و گسترش بازارهای کالای ایرانی سوق داده شود.
 
موضوع اصلی این است که نگاه‌مان را به بحث توسعه عوض کنیم؛ چراکه آمریکا و غرب با رفتاری که نسبت به برجام داشتند به وضوح نشان دادند که هیچ حق پیشرفت و توسعه ای برای ایران قائل نیستند و حتی حاضرند توافقی که چندین سال برای آن مذاکره شده و تیم های اقتصادی و دیپلماتیک بر سر آن ساعت‌ها مجادله کرده‌اند را برای منافع چند رژیم و یک مشت دلار بر هم بزنند.

عبور از برجام در حال حاضر نکته اساسی این بزنگاه تاریخی است که به نظر می رسد برخی هنوز نمی توانند از آن دل بکنند و به آن نگاهی تعصبی و حیثیتی پیدا کرده‌اند. باید از برجام عبور کرد و به برنامه‌ای با جدی گرفتن توان داخلی و توسعه کشور بر این مبنا فکر کرد. این موضوع حتی با ماندن ایران به همراه 5 کشور دیگر در برجام باید مد نظر قرار بگیرد.

اینکه امروز بخواهیم مردم را در خصوص یک توافق پوشالی امیدوار کنیم، ممکن است اثرات زیان بارتری برای کشور به همراه داشته باشد. چه اینکه باید با پذیرفتن واقعیت در این عرصه افکارعمومی را به یک برنامه واقعی استراتژیک و نه یک امید واهی هدایت کرد. دولت طی این مدت وعده های برجامی زیادی به مردم داد اما امروز باید پرسید که پاسخ اعتماد مردم به توجیهات برجام و توافق هسته‌ای چه شد؟

برجام اگر امروز به توافقی توخالی بدل شده است به خاطر نوع نگاهی است که متاسفانه هنوز به طور ضعیف تر با اروپا در حال پیگیری است. نگاهی که می گوید برای رسیدن به توسعه باید با غرب بست. این نگاه هر روز در حال شکست خوردن است و از ابتدا نیز محتوم و محکوم به شکست بود. زمانی که تیم دیپلماسی کشورمان امضای «باراک اوباما» را قبول نمی کرد اما خود را به تضمین فردی پایین تر یعنی «جان کری» دلخوش می کرد، این نگاه شکست خورده، مشهود بود.

به نظر می رسد اعتماد بیش از اندازه به غرب نقطه اصلی شکست برجام بود. البته نمی توان در دنیای امروز از مراودات دیپلماتیک با کشورهای جهان دست برداشت اما بایستی با نگاه واقع بینانه تری اساس دیپلماسی را چید و با آن حرکت کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


United States
کدخداها هم کدخدای قدیم
چرا آمریکا از برجام خارج شد؟
Iran, Islamic Republic of
بسمه تعالی
روحانی بیش از سه ماه قبل در جلسه هیأت دولت گفت که ماندن یا نماندن آمریکا در برجام، تأثیری بر ادامه برجام برای ما ندارد. نیکی هیلی حدود یک ماه قبل در دانشگاهی در آمریکا گفت ما از برجام خارج می شویم و ایران برای «حفظ منافعش» با اروپاییان برجام را ادامه می دهد. حال که آمریکا از اروپا و دولت ایران مطمئن شد که به هرقیمتی در برجام می مانند باید از آن خارج می شد تا اولا با خروج خود به اقتصاد دلار زده و برجام زده ایران شوک وارد کند تا به مردم فشار بیشتر وارد شود ثانیا بتواند تحریمهای هسته ای که ویو کرده بود را نیز برگرداند و مانع هر گونه معامله با ایران شود اما به بهانه سیاستهای منطفه ای و موشکی ایران. اگر برجام هسته ای را پس از خروج آمریکا، آتش می زدیم دلیل ادامه تحریمها مسائل هسته ای می شد نه سیاستهای منطقه ای و موشکی. پس نتیجه می گیریم که روحانی در هفته ها و ماههای آتی به بهانه مذاکره با اروپا-بخوانید برجام جدید- برجام هسته ای را ادامه می دهد تا دلیل تحریمها در ذهن مردم سیاستهای منطقه ای مان شود و. FATFاجرا شود.
Iran, Islamic Republic of
ملاقات ظریف با جان کری در هفته گذشته هم ....................
United States
برجام هم کلا سرگرم کردن مردمه؛
Iran, Islamic Republic of
بلاخره روحانی بگو کدخدا یا مزاحم؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
بگو عوامل داخلی مردم را سرگرم میکنند و ناگهان مردم میبینند دلار شده 7000 تومان.
به خدا مردم میفهمند ولی دولت 12 تصمیمش را گرفته و به عقب باز نمیگردد.
گاهی وقتها مسیر را که اشتباه میری باید "برگردی" و مسیر را اصلاح کنی.
علی
Iran, Islamic Republic of
لعنت خذا بر منافقان و خوارجان داخلی مرگ بر امریکا و ایادیش
Iran, Islamic Republic of
خب اگه مزاحم بوده پس چرا باهاش مذاكره كردن؟
United States
خب چون کدخدا بوده دیگه !
Iran, Islamic Republic of
اگه برجام مال دولت قبل بود اصولگراها و اصلاح طلبا تو میدان ازادی احمدی نژاد رو دار میزدن
Iran, Islamic Republic of
برجام بدون آمریکا هم ادامه خواهد یافت و از مواهب این دستاورد عظیم ملت ایران بهره مند خواهند شد به کوری چشم تندروها
Iran, Islamic Republic of
کدام دستاورد ؟!! دلار 7000 تومانی و سکه 2 میلیونی دستاورد برجام بی فرجام است !
Iran, Islamic Republic of
تا حالا چندتا از گلابیای برجام نوش جان کردی؟؟؟
جمشید
United States
حاجی میدونم نمیایی اینجا بگی برجام بود. گنده تر از تو هاشم جرات نکردند و دارن مملکتو به قهقرا میبرن. اما پیش خودت بشین یه دو دو تا چهارتا بکن ببین چه اتفاقی می افتاد شما به این نتیجه میرسیدی که برجام اشتباه بود (که الان نیوفتاده)؟ اگر بنا باشد بر هر اشتباهی چون از طرف مقبول خودمان سر زده سرپوش بذاریم اوضاع مملکت همین میمونه.
وقتی رییس دولتت میاد میگه برجام در هر صورت وحی منزل است، از شما چه انتظاری میرود؟
Iran, Islamic Republic of
خطاب به ذوق مرگ شدگان داخلی (پایداری و کیهان) همصدا شده با ذوق مرگ شدگان خارجی (اسرائیل و سعودی):
اگر تحریم های فلج کننده آمریکا برگرده که بر میگرده و اگر اروپا دنباله رو آمریکا بشه اقتصاد ایران قطعا ورشکست میشه. هیچ کشوری بدون ارتباط با دنیا نمیتونه دوام بیاره. اگر بفکر توسعه با وجود تحریم های نفتی و هسته ای هستین آب در هاون میکوبین.
Iran, Islamic Republic of
بقول جلیلی خطرناکتر از تحریم های فلج کننده تحلیلهای فلج کننده ست
در مورد خوشحالی کیهان و تل آویو هم باید گفت
تل آویو از فریب ساده لوحان و نابودی صنعت هسته ای خوشحاله
و کیهان و شریعمت داری از توقف خسارات وادادگی و سرسپردگی به کدخدا
Iran, Islamic Republic of
اولا:آمریکا چهل سال است که ما را تحریم کرده و به فرمایش امام امت تا به حال هیچ غلطی نتوانسته بکند از این به بعد هم به قدرت الهی نخواهد توانست،بعدش شما چه طور ادعا می کنی ایرانی هستی،در حالی که این همه پیشرفت های جوانان ایرانی را در زمینه های مختلف نمی بینی،که یکی اش همین انرژی هسته ای بود که دانشمندان هسته ای درسفره آقای روحانی و آقای ظریف گذاشتند،اما متاسفانه شماها با همین فکر های غرب گرایانه و منفعلانه قدر آن را ندانستید و آن را با هیچ عوض کردید،
هیهات من الذله
مکتب ما،مکتب عزت است نه ذلت
United States
عمو از خواب بیدار شو
همین مدت هم تحریم بودیم
با گونی دلار می آوردند
شرکت Eni ایتالیا تو این مدت نفت و به قیمت دریافت طلبکاری هاش می برده
شرکت توتال جای شرکت های داخلی قالب شده بوده
وگرنه اتفاق خاصی نیفتاده با برجام
غیر از اینکه سیل واردات تولید کننده داخلی و ورشکسته کنه

الان BBC داره میگه برجام، ترکمانچای بوده.
بله ما خوشحالیم که ترکمانچای پاره شده؛
Iran, Islamic Republic of
باز هم متلك پرونى هاتون شروع شد ؟! اين كدخدا كدخدا گفتن و كى ميخوايد از زبون تون بندازيد دور؟
Iran, Islamic Republic of
بالاخره کدخدا هست یا نیست؟