شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰

رفراندومی برای تایید مقاومت

سه شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۱۱
کد مطلب: 609951
نتایج اولیه حاکی از آن است که حزب ا... لبنان و جریان های سیاسی همسو با مقاومت توانسته اند در یک موفقیت بزرگ ۶۷ کرسی از مجموع ۱۲۸ کرسی پارلمان را در اختیار بگیرند.
به گزارش جهان نيوز، «علیرضا رضاخواه» در یادداشت روزنامه «خراسان» نوشت:

 «سعد الحریری، نخست وزیر و جریان المستقبل ، شدید ترین سیلی تاریخ خود را خوردند " این عبارتی است که روزنامه الاخبار لبنان یک روز بعد از برگزاری انتخابات پارلمانی این کشور برای گزارش تحلیلی خود برگزید.

روز  یک شنبه انتخابات پارلمانی لبنان برای نخستین بار بعد از ۹ سال و با ۵ سال تأخیر برگزار شد. پارلمان لبنان ۱۲۸ کرسی دارد که برای یک دوره چهارساله انتخاب می‌شود و فراکسیون اکثریت پارلمانی نیازمند دست‌کم ۶۵ کرسی ا ست تا بتواند تصمیمات مد نظر خود را در امور داخلی این کشور عملی کند.

نتایج اولیه حاکی از آن است که حزب ا... لبنان و جریان های سیاسی همسو با مقاومت توانسته اند در یک موفقیت بزرگ ۶۷ کرسی از مجموع ۱۲۸ کرسی پارلمان را در اختیار بگیرند. امری که دست بالای مقاومت در فضای سیاسی لبنان را به دنبال خواهد داشت. یادداشت پیش رو تلاشی برای تجزیه و تحلیل نتایج انتخابات پارلمانی لبنان در سه سطح داخلی، منطقه ای و فرا منطقه ای است.

تقویت موضع حزب ا... مهم ترین پیام داخلی انتخابات
پیش از برگزاری انتخابات، همه تلاش‌ها در لبنان از سوی برخی نیروهای منطقه‌ای و عوامل موثر در این انتخابات صورت گرفت تا حزب‌ا... و همپیمانانش در این انتخابات کمترین کرسی‌های پارلمانی را به دست آورند. همین شرایط باعث شد تا سید حسن نصرا... در طول روزهای تبلیغات انتخاباتی با قدرت در صحنه سیاسی انتخابات حاضر شود و صفوف داخلی احزاب و سازمان‌ها و حمایت‌های مردمی از مقاومت را برای تعیین قدرت سیاسی در صندوق‌های انتخاباتی تثبیت کند.

حزب‌ا... از ماه‌ها پیش از آغاز تبلیغات انتخاباتی هدف حملات سیاسی، روانی و مالی آمریکا،سعودی و همپیمانانش در منطقه بود. به عنوان نمونه می توان به اتهام دولت مغرب علیه حزب‌ا... مبنی بر کمک تسلیحاتی از جبهه پولیساریو اشاره کرد که موج جدیدی از تبلیغات ضد مقاومت در منطقه بود که از یک سو حضور انتخاباتی حزب‌ا... را هدف می گرفت  و از سوی دیگر به دنبال ایجاد اجماع سیاسی عربی علیه حزب‌ا... در آستانه انتخابات پارلمانی بود.

یکی دیگر از برنامه‌هایی که در دستور کار مخالفان حزب‌ا... قرار داشت این بود که در سایه تشدید اختلافات موجود میان نبیه بری (رئیس جنبش امل) و جبران باسیل (رئیس جریان آزاد ملی) ائتلاف سیاسی حزب‌ا... و جریان آزاد ملی را با مشکل مواجه سازند. از همین رو حزب المستقبل لبنان تلاش زیادی کرد تا ائتلاف سیاسی خود با جریان آزاد ملی لبنان را توسعه دهد تا از ائتلاف حزب‌ا... و جریان آزاد در پارلمان آینده لبنان جلوگیری کند و جناح‌های منسوب به ۸ مارس را تضعیف کند.

نقشه ای که تاکنون موفق به اجرای آن نشده اند.با این حال به رغم همه این دسیسه ها انتخابات روز یک شنبه نشان داد، پشتوانه مردمی مقاومت در لبنان به اندازه ای محکم و ریشه دار است که چنین تلاش هایی نمی تواند در آن خللی وارد کند. حزب ا... و جریان های همسو با مقاومت بزرگ ترین برنده این انتخابات بودند،اما این همه ماجرا نیست.  نتایج انتخابات نشان می دهد جایگاه رقیب مقاومت به شدت متزلزل شده است.

شاهد مثال این ادعا، آرای بیشتر نماینده سنی‌مذهب ولی مورد حمایت حزب‌ا... در بیروت غربی (امین شری) نسبت به نخست وزیر لبنان (سعد حریری) است. رسانه‌های محلی گزارش داده اند امین شری دو هزار رای بیشتر از سعد حریری کسب کرده است. به بیان دیگر سعد حریری حتی در منطقه خودش هم نتوانسته از نامزد مورد حمایت حزب ا... پیشی بگیرد. امری که باعث شده بسیاری آن را نشانه ای برای پایان حیات سیاسی خاندان حریری تفسیر کنند...
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *