جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

ردپای کاوه مدنی در دانشکده محیط زیست

سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۹:۲۹
کد مطلب: 606841
مسئولین تصمیم به انحلال دانشگاه محیط زیست گرفته‌اند، اما در صحبت‌های خود می‌گویند انحلالی در کار نیست و دانشگاه را به مرکز محیط بانی تبدیل می‌کنیم.
ردپای کاوه مدنی در دانشکده محیط زیست
به گزارش جهان نيوز، از زمستان سال ۹۶ بود که تعدادی از دانشجویان دانشکده محیط زیست کرج از روند رو به انحلال این دانشکده ابراز نگرانی کردند و خواستار رسیدگی مسئولین به وضعیت تحصیلی خود شدند.

با پیگیری‌های صورت گرفته، دانشجویان این دانشکده از آرام شدن وضعیت نابسامان و پاسخگویی امید بزرگ حداد رییس دانشکده محیط زیست در جمع دانشجویان و ابراز امیدواری برای ادامه فعالیت دانشکده خبر دادند.

اما طولی نکشید که در آستانه آغاز فصل بهار جو دانشگاه مجدد متشنج شد و خبر اخراج تعدادی از اساتید و اعضای هیات علمی این دانشکده به گوش رسید که بزرگ حداد این روند را تغییر ماهیت از دانشکده محیط زیست به مرکز آموزش محیط بانی ذکر می‌کند و دانشجویان و اساتید از آن به انحلال دانشگاه نام می‌برند.
 
خبر انحلال دانشکده محیط زیست دقیقا وقتی به سر زبان ها افتاد که کاوه مدنی معاون آموزش و پژوهش سازمان محیط زیست از ایران گریخت و گویی تغییر کاربری ماهیت این دانشکده در زمان معاونت وی صورت گرفته که با این حجم نارضایتی دانشجویان و اساتید باید گفت کاوه مدنی در طول مدت کوتاه معاونت خود عملکرد رضایت بخشی در این حوزه نداشته است.
 
...ردپای کاوه مدنی در وضعیت نابسامان دانشکده محیط زیست/ تغییر ماهیت، نامیست که بر انحلال دانشکده میگذراند
 
مسئولین تصمیم به انحلال دانشگاه محیط زیست گرفته‌اند
یکی از اساتید عضو هیات علمی دانشگاه محیط زیست کرج در خصوص روند انحلال این دانشگاه گفت: مسئولین تصمیم به انحلال دانشگاه محیط زیست گرفته‌اند، اما در صحبت‌های خود می‌گویند انحلالی در کار نیست و دانشگاه را به مرکز محیط بانی تبدیل می‌کنیم.

وی ادامه داد: در چند روز گذشته ۸ نفر از اعضای هیات علمی را اخراج کردند و به فاصله یکی دو روز ۸ نفر از کارمندان قراردادی را نیز ممنوع الورود کردند و مابقی نیرو‌ها را تا چند روز آینده اخراج خواهند کرد و اساتید و کارمندان رسمی را به استانداری برای تعیین تکلیف معرفی خواهند کرد.
 
مسئولین انحلال دانشگاه را انکار می‌کنند
استاد دانشگاه محیط زیست کرج با بیان اینکه سازمان محیط زیست به زشت‌ترین روش ممکن در حال تغییر سرنوشت افراد بسیاری است و با زندگی مردم بازی می‌کند، افزود: مسئولین انحلال دانشگاه را انکار می‌کنند، اما در عمل این اتفاق در حال وقوع است و لیست تمامی افراد اخراجی نیز موجود است.

عضو هیات علمی دانشگاه محیط زیست کرج تصریح کرد: اصلا مشخص نیست چه بلایی به سر دانشجویان خواهد آمد و اقدامات علمی اعضای هیات علمی که اخراج شدند چه خواهد شد؟
 
کارها نباید مخفیانه انجام شود
وی با اشاره به اینکه هیچ برنامه و اقدام طرح ریزی شده‌ای از سوی دانشگاه ندیده‌ایم، بیان داشت: ما نیز اصرار به ماندن در دانشگاه نداریم، اما اگر قرار است دانشگاه منحل شود، از طریق مجاری قانونی این اتفاق بیفتد و انقدر مخفیانه کار‌ها انجام نشود.

استاد دانشگاه محیط زیست کرج اظهار داشت: این دانشگاه با دارا بودن ردیف بودجه و اعتبار بالای ۱۰ میلیارد تومان نمی‌تواند عذر نبود بودجه را برای انحلال دانشگاه قرار دهد و تنها دلیل انحلال دانشگاه کج اندیشی و کج سلیقگی است.

عضو هیات علمی دانشگاه محیط زیست کرج گفت: ۱۰۰ نیروی اخراجی که در اصل مساوی با ۱۰۰ خانواده است و همچنین صد‌ها دانشجو چه آینده‌ای را انتظار می‌کشند و کسی به فکر این افراد نیست.
 
رییس سازمان محیط زیست زیر بار اجرای یک کار قانونی نمی‌رود
وی با بیان اینکه انحلال دانشگاه با تصمیم هیات امنا بوده است، توضیح داد: عیسی کلانتری رییس سازمان محیط زیست گفته نه بودجه را تحویل کسی می دهم نه ساختمان دانشگاه را و حتی افراد را اخراج می‌کنم.

استاد دانشگاه محیط زیست کرج گفت: طبق قانون پس انحلال یک دانشگاه ساختمان، اعتبارات و نیروی انسانی آن تحویل یک دانشگاه دولتی بشود که رییس سازمان محیط زیست زیر بار اجرای یک کار قانونی نمی‌رود.
 
تکلیف دانشجویان اصلا مشخص نیست
دانشجوی معترض دانشگاه محیط زیست کرج ، در خصوص وضعیت انحلال این دانشگاه گفت: تصمیمی توسط مسئولان گرفته شده تا دانشگاه را منحل کنند و تکلیف دانشجویان اصلا مشخص نیست.

این دانشجوی معترض ادامه داد: رئیس دانشگاه تا کنون هی چگونه جلسه یا نشستی با دانشجویان برای پاسخگویی در خصوص وضعیت ادامه تحصیل آنان نداشته است.

وی با بیان اینکه دانشجویان از راه‌های مختلف مانند تجمع اعتراضی خواستار رسیدگی به وضعیت خود بودند، افزود: فقط با تجمع دانشجویان برخورد شده و تاکنون کسی پاسخگوی این وضعیت نیست.
 
با وعده‌های پوچ به تجمع دانشجویان پایان دادند
دانشجوی معترض دانشگاه محیط زیست کرج تصریح کرد: اساتید، اعضای هیات علمی و کارکنان نیز بلاتکلیف هستند که نگرانی‌های زیادی را به وجود آورده است.
طبق شنیده‌ها چنین استنباط می‌شود که ظرف یکی دو ماه آینده دانشکده به طور کامل منحل خواهد شد

دانشجوی دانشگاه محیط زیست کرج با اشاره به اینکه اساتید به دلیل وضعیت نامشخص خود یا سرکلاس حاضر نمی‌شوند یا اینکه اهتمامی برای تدریس ندارند، بیان داشت: تعدادی از دانشجویان سال گذشته جلوی وزارت علوم تجمع کردند و تعدادی از آنان به عنوان نماینده وارد وزارت شدند که با وعده‌های پوچ به تجمع دانشجویان پایان دادند.

وی در پایان با بیان اینکه از شنیده‌ها چنین استنباط می‌شود که تا ظرف یکی دو ماه آینده دانشکده به طور کامل منحل خواهد شد، اظهار داشت: معلوم نیست چه به سر دانشجویان خواهد آمد و مگر به راحتی دانشگاه‌های دیگر دانشجویان یک دانشکده منحل شده را پذیرش می‌کنند؟
 
انحلال دانشکده در دستور کار نیست
امید بزرگ حداد، رئیس دانشکده محیط زیست کرج و عضو هیات علمی پردیس کشاورزی دانشگاه تهران در خصوص انحلال این دانشکده گفت: چیزی به نام انحلال دانشکده در دستور کار نیست و واژه انحلال تفسیری است که بعضی افراد از تغییر ماموریت دانشکده انجام می‌دهند.

بزرگ حداد ادامه داد: قرار است این دانشکده به سمت تمرکز بیشتر بر دوره‌های آموزش محیط بانی و آموزش پرسنل برود و این موضوع قبلا نیز سابقه داشته و بناست پررنگ‌تر از گذشته شود.

رئیس دانشکده محیط زیست کرج با بیان اینکه تغییر کاربری دانشکده از سیاست‌های سازمان محیط زیست است، افزود: ما، چون زیر مجموعه سازمان محیط زیست هستیم طبیعتا باید از سیاست‌های سازمان تبعیت کنیم.
 
دانشکده محیط زیست به مرکز آموزش محیط بانی تبدیل می‌شود
وی با اشاره به اینکه آموزش در حوزه‌های مقطع دار و آموزش‌های نظری به کرات و به وفور در دانشکده‌های دیگر تدریس می‌شود، تصریح کرد: در کنار سیاست کلی سازمان چند نکته دیگر وجود دارد که این موضع را تشدید کرده تا دانشکده دیگر نتواند دوره مقطع دار برگزار کند.
 
بزرگ حداد اظهار داشت: یکی از موارد مصوبه شورای عالی اداری است که در سال ۹۰ تصویب و در سال ۹۶ مجدد تاکید شد و مصوبه دیگری از شورای عالی اداری صادر شد و موظف به اجرای آن شدیم.
دانشکده‌ها، آموزشکده‌ها و دانشگاه‌های وابسته به سازمان‌ها نمی‌توانند ادامه فعالیت داشته باشند
عضو هیات علمی پردیس کشاورزی دانشگاه تهران در خصوص مصوبه شورای عالی اداری بیان داشت: دانشکده‌ها، آموزشکده‌ها و دانشگاه‌های وابسته به سازمان‌ها نمی‌توانند ادامه فعالیت داشته باشند و یکی دیگر از دلایلی بود که باعث شد دانشکده محیط زیست به مرکز آموزش محیط بانی تبدیل شود.
 
دانشجویان هیچ ضرری را متقبل نخواهند شد
وی عدم مجوز وزرات علوم برای جذب دانشجو در یکسال اخیر را دلیل دیگری برای تغییر کاربری دانشکده محیط زیست دانست و خاطرنشان کرد: هیات امنا دانشکده با توجه به جمیع این موارد و مصوبه‌ای که در اواخر سال ۹۶ داشت تصمیم به اجرای رسالت اصلی دانشکده یعنی آموزش محیط بانی گرفت.
 
بزرگ حداد گفت: اینکه چگونه این تغییرات انجام شود تاکنون مشخص نشده به دلیل اینکه اول باید کمیسیون دائمی دانشکده تشکیل شود و گزارشی از فعالیت دانشکده در کمیسیون دائمی بررسی شود تا گزارش تا تحلیل کند و راهکاری برای چگونگی ادامه فعالیت استخراج شود.

رییس دانشکده محیط زیست کرج با بیان اینکه راهکار ارائه شده توسط کمیسیون دائمی منوط به تایید هیات امنا است، تصریح کرد: در این بین دانشجویان هیچ ضرری را متقبل نخواهند شد و بلکه در برخی موارد نتایج و تصمیم گیری به نفع دانشجویان تمام شود.
 
دانشجویان با هماهنگی وزارت علوم به دانشگاه‌های همجواری منتقل شوند
وی با اشاره به اینکه دانشجویان در حال حاضر جایی تحصیل می‌کنند که دانشکده مربوط به سازمان محیط زیست است، تاکید کرد: یکی از گزینه‌های پیش رو این است که دانشجویانی که درحال حاضر مشغول به تحصیل هستند تا پایان دوره تحصیلات در همینجا درس بخوانند.

بزرگ حداد بیان داشت: یکی دیگر از گزینه‌ها برای تعیین تکلیف دانشجویان این است که دانشجویان این دانشکده با هماهنگی وزارت علوم به دانشگاه‌های دیگر همجواری که رشته‌های مرتبط دارند منتقل شوند و در صورت تایید این گزینه نیز به دلیل اینکه اکثرا دانشگاه‌های استان البرز و تهران دانشگاه‌های کیفی و خوبی هستند پس دانشجویان متضرر نخواهند شد.
با تایید انتقال دانشجویان به دانشگاه‌های همجوار چون دانشگاه‌های استان البرز و تهران از سطح کیفی و کمی خوبی برخوردارند پس دانشجویان متضرر نخواهند شد

عضو هیات علمی پردیس کشاورزی دانشگاه تهران گفت: وقتی وزارت علوم از طریق کنکور سراسری دانشجویان را پذیرش کرده پس یقینا راهکاری برای ادامه تحصیل و اتمام درس آنان در پیش خواهد گرفت و چه بسا در بعضی گزینه‌ها به دلیل ارتقاء رتبه دانشگاه نیز دانشجویان سود خواهند گرد.
 
وزارت علوم اجازه پذیرش دانشجو به ما نداده است
وی ادامه داد: مصوبه شورای عالی اداری در ابتدای با نام دانشگاه‌های علمی کاربردی شروع شده، اما در ماده ۳ صراحتا در مورد مراکز آموزشی و پژوهشی وابسته به سازمان‌های اشاره کرده و در ثانی، چون مکمل و متممی است از آیین نامه سال ۹۰ لذا شامل حالی دانشگاهی، چون ما نیز می‌شود.

بزرگ حداد با بیان اینکه وزارت علوم به استناد مصوبه شورای عالی اداری اجازه پذیرش دانشجو به ما نداده است، اظهار داشت: دوام و بقای دانشگاه در گرو پذیرش دانشجو است که یک سال است اجازه پذیرش دانشجو نداریم علیرغم تمام پیگیری‌هایی که برای جذب دانشجو کردیم.

رییس دانشکده محیط زیست کرج در خصوص اخراج تعدادی از اساتید این دانشکده افزود: در واقع کسی را از دانشگاه اخراج نکردیم و استفاده از واژه اخراج مانند همان برداشت‌های یک سویه برخی افراد است و طبیعتا وقتی قرار نیست پذیرش دانشجو داشته باشم پس این حجم اعضا هیات علمی کاری برایشان وجود نخواهد داشت.
 
وقتی دانشجویی نباشد اساتید به چه کسی درس بدهند؟
وی تصریح کرد: وجود دانشجو و انجام تحقیقات با دانشجویان است که موجب ارتقا هیات علمی می‌شود و وقتی دانشجو وجود نداشته باشد طبیعتا اساتید متضرر می‌شوند و دانشجویی نیست که بخواهند به آنان درس بدهند.
یکسری از همکاران قراردادشان تمدید نشده و ما منتظر تصمیم کمیسیون دائمی هستیم و بعید نیست تعداد دیگر از همکاران به افراد فاقد نیاز اضافه شوند

بزرگ حداد با بیان اینکه دیگر نیرو‌های این دانشکده که به کارگیری نشدند افراد قراردادی بودند که مدت قرارداد آن‌ها به پایان رسیده و قانونیست که بعد از پایان قرارداد و متصور نبودن کاری برای آنان لذا به دلیل عدم نیاز، با آنان قرارداد جدید تمدید نشود.

رییس دانشکده محیط زیست کرج بیان داشت: عدم تمدید قرارداد نیز از مصوبات هیات امناء است و تصویب شده تا قرارداد جدیدی با این افراد بسته نشود تا در کمیسیون دائمی تعیین تکلیف شوند.

وی در پایان سخنانش گفت: یکسری از همکاران قراردادشان تمدید نشده و ما منتظر تصمیم کمیسیون دائمی هستیم و بعید نیست تعداد دیگر از همکاران به افراد فاقد نیاز اضافه شوند که منوط به تصمیم کمیسیون دائم و تایید هیات امناء است که تا ماه دیگر برگزار خواهد شد.
 
باید دید نتیجه تصمیم کمیسیون دائمی و هیات امناء چه خواهد بود و آیا دانشجویان تا پایان دوران تحصیلات در دانشکده محیط زیست فعالیت خواهند کرد و یا با تغییر ماهیت به مرکز آموزش محیط بانی به دانشگاه‌های دیگر منتقل خواهند شد.

منبع: دانشجو
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *