کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

امیر خانزادی:

امنیت دریایی مساله‌ای جمعی و جهانی است

3 ارديبهشت 1397 ساعت 12:49

فرمانده نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: امنیت دریایی مساله‌ای جمعی و جهانی است که متضمن زنجیره کسب ثروت و بهره مندی ملت‌ها از منافع دریاست.


به گزارش جهان نیوز، دریادار «حسین خانزادی» فرمانده نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران در ششمین اجلاس فرماندهان نیرو‌های دریایی کشور‌های حاشیه اقیانوس هند اظهار داشت: امنیت دریایی مساله‌ای جمعی و جهانی است که متضمن زنجیره کسب ثروت و بهره مندی ملت‌ها از منافع دریاست.

وی افزود: امنیت دریایی حاصل توجه کشور‌های ساحلی به دریا‌های پیرامونشان، آگاهی محیطی از دریا، تشکل ائتلاف‌های هم افزا برای دست یابی به امنیت بسیط و فراگیر جمعی و ممانعت از تحمیل ترتیبات امنیتی نامطلوب توسط دیگران است.

فرمانده نداجا ادامه داد: نیرو‌های دریایی در اندازه‌ای معقول و متناسب با وزن ژئوپلتیک و منافع کشور‌ها یکی از مهمترین عوامل محدود کننده بستر شکل گیری کانون‌های ناامنی در مناطق دریایی هستند.

امیر خانزادی افزود: هر جا تمدن‌های دریایی با تکیه بر ظرفیت سواحل، توجه دولت‌ها و همت ملت‌ها وارد عرصه شده و قدرت دریایی پایدار و برخوردار از ناوگان نظامی معقول را شکل داده اند، امنیت سواحل، مناطق دریایی تحت حاکمیت، خطوط مواصلاتی دریایی و دریا‌های آزاد تضمین شده است، در غیر این صورت ناامنی دریایی تدریجا شکل گرفته و هزینه‌هایی را بویژه به اقتصاد جهانی، تجارت دریایی و مناطق دریایی حساس تحمیل کرده است.

فرمانده نداجا ادامه داد: تشکیل گروه رزمی IONS که بیش از ۶ سال است نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد آن را داده است و هنوز از دستور کار جلسه محرمانه فرماندهان فراتر نرفته و تدوین زبان مشترک برای اقدامات تاکتیکی هماهنگ در دریا از جمله اقداماتی است که بر روی زمین مانده که تحقق آن‌ها می‌تواند همبستگی گروهی برای دست یابی به ثبات و پایداری بیشتر را تقویت کند.

وی افزود: اطمینان دارم این گردهمایی ارزشمند، علاوه بر اینکه بستری مناسب برای تحکیم و توسعه روابط دریایی کشور‌ها فراهم می‌کند، زمینه ساز ثبات و صلح پایدار در منطقه اقیانوس هند و دریا‌های مجاور، حضور مسئولانه در دریا و نمایش رفتار حرفه‌ای دریایی بر پایه حقوق بین الملل دریا‌ها و منافع مشترک در دریا خواهد بود.

امیر خانزادی با بیان اینکه امکانات لازم برای ملاقات‌های دوجانبه بین کشور‌های شرکت کننده در طول مدت سمپوزیوم در نظر گرفته شده است، گفت: نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در این دوره تلاش خواهد کرد تا IONS اقدامات عملی تری در راستای دستیابی به اهداف اجلاس داشته باشد و برای این منظور برنامه‌های خاصی تدارک دیده شده است که امیدواریم همکاری نزدیک اعضای اجلاس این اقدام را تقویت کند.

وی در پایان گفت: همزمان با برگزاری اجلاس IONS، فرماندهان نیرو‌های دریایی کشور‌های حاشیه دریای خزر نیز سومین نشست خود را برای دستیابی به یک توافق واحد به منظور توسعه همکاری‌ها و دست یابی به امنیت جمعی برگزار می‌کنند.

منبع:میزان


کد مطلب: 606420

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/606420/امنیت-دریایی-مساله-ای-جمعی-جهانی

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com