جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

سناتور ارشد آمریکایی: ترامپ آماده لغو برجام است

پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۲۵
کد مطلب: 605328
رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا بر این باور است که دونالد ترامپ برای از بین بردن توافق هسته‌ای با ایران طی ماه آینده آماده است.​
سناتور ارشد آمریکایی: ترامپ آماده لغو برجام است
به گزارش جهان نيوز به نقل از تسنیم ، باب کورکر رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا روز چهارشنبه در سخنانی گفت: دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا قصد دارد ماه آینده ایالات متحده را از توافق هسته ای با ایران خارج کند و تنها تلاش های رهبران اروپایی در آخرین لحظه شاید بتواند موجب تغییر تصمیم ترامپ شود.

ترامپ که از منتقدان جدی توافق هسته‌ای 2015 میلادی دولت اوباما با ایران است، بارها تهدید کرده است که از این توافق خارج خواهد شد. وی به کشورهای اروپایی تا 12 ماه می فرصت داده است تا توافق هسته‌ای را اصلاح کنند. ترامپ تا 12 ماه وقت دارد تا درباره تمدید معافیت ایران از تحریم های هسته ای تصمیم گیری کند.

سایر شرکای آمریکا در توافق هسته ای یعنی چین، روسیه، آلمان، فرانسه و انگلیس مخالف خروج آمریکا از برجام هستند. جمهوری اسلامی ایران نیز اعلام کرده است که در صورت اعمال مجدد تحریم ها ، هیچ تعهدی برای پایبندی به توافق هسته‌ای نخواهد داشت.

باب کورکر در مصاحبه با روزنامه کریتستین ساینس مونیتور گفت: تنها مذاکرات لحظه پایانی توسط رهبران اروپایی شاید بتواند یک چارچوب مشخص را ایجاد کند تا به اعتراضات و شکایت های مداوم ترامپ نسبت به این توافق رسیدگی نماید ولی ظاهرا رئیس جمهور کاملا آماده است تا اگر به آنچه که تا ضرب الاجل 12 ماه می اعلام کرده دست پیدا نکند، از این توافق خارج شود.

وی افزود: اگر از حالا تا 12 می چیزی تغییر نکند، رئیس جمهور قطعا از توافق هسته‌ای خارج خواهد شد. بسیاری از اطرافیان رئیس جمهور دوست دارند که شاهد نوعی ظرافت دیپلماتیک باشند که بتواند فشار آمریکا و اروپا بر رفتار ایران در منطقه را تقویت کند، بدون آنکه موجب از بین رفتن یکچانبه توافق هسته ای شود.

امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه و آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان قرار است سفرهای جداگانه‌ای به واشنگتن داشته باشند و با ترامپ دیدار کنند. پیش بینی می شود رهبران آلمان و فرانسه درباره موضوع ایران نیز با ترامپ رایزنی کنند.
تحریم های جدید اتحادیه اروپا بخشی از رویکرد چند جانبه بروکسل در مذاکره با مقام های دولت آمریکا به شمار می رود تا به ترامپ نشان دهند که لغو توافق هسته‌ای بین ایران و شش قدرت جهانی می تواند به موجب وخامت اوضاع در خاورمیانه شود.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *