جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰
گناهان كبيره از منظر آيت‌الله دستغيب؛

چه كنيم كه عاق والدين نشويم؟

يکشنبه ۵ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۲۳:۴۳
کد مطلب: 600574
آیت الله دستغیب (ره) با استفاده از آیات و روایات به اهمیت نیکی به پدر و مادر می پردازد.
چه كنيم كه عاق والدين نشويم؟
به گزارش جهان نيوز، آیت الله دستغیب در صفحه ۱۳۷ جلد اول کتاب گناهان کبیره روایتی از امام صادق در مضمون آیات قرآن در مورد نیکی به پدر و مادر نقل می کند که به شرح زیر است؛

ابى ولاد از حضرت صادق (ع) از معنى «وَ بِالْوٰالِدَیْنِ إِحْسٰاناً» پرسید و امام فرمود: احسان به پدر و مادر به اين است كه در مصاحبت ایشان نیکوکار باشى و اگر چیزى لازم داشتند، پیش از آنکه از تو بخواهند به آنها بدهى و ناگفته رفع احتیاجشان را بنمايى هر چند بى نیاز باشند.

و در معنى «قُلْ لَهُمٰا قَوْلاً کَرِیماً» فرمود: اگر تو را بزنند بگو خدا شما را بیامرزد و در معنى «وَ اِخْفِضْ لَهُمٰا» فرمود: نگاه تند به آنها مکن و صداى خود را بلندتر از صداى ایشان منما و در راه رفتن بر ایشان پیشى مگیر و در مجالس بر آنها مقدم مشو و دست خود را بالاى دستشان قرار مده.

همچنین از حضرت صادق (ع) نقل است که: مردى در خدمت حضرت رسول آمده و عرض کرد: من مشتاق جهاد در راه خدایم. آن حضرت فرمود: پس جهاد کن در راه خدا به درستى که اگر کشته شوى، نزد خداوند زنده اى و رزق داده مى شود و اگر بمیرى اجر تو با خدا است و اگر به سلامت برگردى از گناهان پاک مى گردى؛ مثل روزى که از مادر متولد شدى.عرض کرد: یا رسول اللّه پدر و مادرى دارم که هر دو پیر شده اند و با من انس دارند و دوست ندارند که از نزد آنها بیرون روم. آن حضرت فرمود: پس نزد ایشان بمان قسم به خدايى که جان من به دست اوست، هر آینه انس پدر و مادر به تو در یک شبانه روز، از جهاد یک سال بهتر است.

همچنین از رسول خدا (ص) است که فرمود: نیکى کنندۀ به والدین باش، جایت در بهشت است و اگر عاق والدين شوى جایت در آتش خواهد بود.

منبع:باشگاه خبرنگاران
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *