کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

خاتمی: ما برانداز نیستیم ولی مردم دیگر تحمل نمی‌کنند!

4 فروردين 1397 ساعت 9:44

نکته دیگری که در قبال اظهارات ضد امنیتی خاتمی لازم به اشاره است آنکه اگرچه وی تأکید دارد که ما برانداز نیستیم اما بیان گزاره هایی مثل اینکه مردم با مشکل تغذیه مواجه هستند، مردم دیگر این وضع را تحمل نمی کنند و لایک دادن به تظاهرات خیابانی!


گروه سیاسی جهان نیوز: «محمدرضا خاتمی»، فعال اصلاح طلب و از نمایندگان مستعفی مجلس ششم در بخشی از مصاحبه خود با سالنامه نوروزی روزنامه شرق با تأکید بر اینکه ما (اصلاح طلبان) برانداز نیستیم، گفته است:
با این تجربه ای که دارم، همیشه یک سوال را برای خودم مطرح می کنم. صندوق رأی نه؟ پس جایگزین آن چه خواهد بود؟ همین که من و شما می توانیم صحبت کنیم و روزنامه شما می تواند آنرا منتشر کند، مردم می توانند در خیابان تظاهرات کنند، چندتا حزب نیم بند هم لک و لکی می کنند، اینها باشد یا نباشد؟ اما به صراحت بگویم من فکر می کنم این روند دوام نمی آورد. 

او تصریح می کند: مسئله این است که مردم دیگر این روند را نمی پذیرند و کار به نظرات من فعال سیاسی و اجتماعی ندارند که مدام بگویم اصلاح طلبی یک روند تدریجی و آهسته و مسالمت آمیز است!
وی همچنین گفته است:
مردم ما هم مردم کره شمالی نیستند که بگوییم حالا که چیزی نیست، پس اشکنه بخورید! مردم ما باسواد هستند، مطالعات تاریخی دارند و بنابراین تحمل نمی کنند. بر این اساس چنین وضعی (منظور، کارنامه 40 ساله نظام جمهوری اسلامی ایران است) برای مردم تحمل پذیر نخواهد بود!

به گزارش مشرق، مباحثه جریانات اصیل انقلابی با اصلاح طلبان دقیقا بر سر همین است که خواص کشور و مردم مطالعه دارند اما اصلاح طلبان از این مطالعه گویی که بی بهره اند. و گرنه باید می دانستند که تحمل مشقّت بخشی از روند روزمره یک کشور است.

یعنی انتظار بود آقای خاتمی این سطح از مطالعه را می داشت که به مردم و افکار عمومی بگوید که مردم شوروی در طرح «پیاتی لتکا» که استالین آنرا برای صنعتی شدن شوروی انجام داد، تا حدود 6 سال دستمزد کافی نگرفتند و حتی از آنجا که اشکنه هم برای خوردن نداشتند بلکه گرسنگی را هم تحمل کردند و در کنار حکومت خودکامه کمونیستی و به تمام معنا دیکتاتوری هم حتی ایستادند. (منبع: جلد سوم نگاهی به تاریخ جهان. نوشته جواهر لعل نهرو)

و یا می توان مردم کوبا را مثال زد که به گواه سفیر این کشور در ایران، در ماه ها و سالهای ابتدایی انقلاب کوبا حتی در قحطی غذا نیز به سر بردند اما پای آرمان های فیدل کاسترو و چگوارا ایستادند و به سمبل استقلال در مقابل استعمار تبدیل شدند.

از این دست مثال ها در مطالعات تاریخی مردم ایران بسیار است اما از آنجا که اصلاح طلبان گویی دستی بر آتش این مطالعات ندارند و از این اطلاعات بی بهره اند؛ دائما تصور می کنند که زندگی در سایر کشورهای جهان بهشت است و در ایران جهنم!

از طرف دیگر فرض آقای خاتمی هم درباره گرسنگی یا سنگینی معیشت در ایران فرض درستی نیست و هم راستا با اظهارات ترامپ قرار دارد که مدعیست مردم ایران گرسنه اند.

این در حالی است که به گواه سازمان های بین المللی، ضریب جینی در ایران، هم اکنون از چین و روسیه و آمریکا بهتر است، نرخ بیکاری در ایران طی 7 سال گذشته به میزان 2 درصد کاهش پیدا کرده و رقم فعلی نیز به گواه وزیر کار درباره 100 هزار شغل بلامتقاضی، بحرانی نیست، اقتصاد ایران در جایگاه هجدهم ایران قرار دارد و گرسنگی هم در ایران به لحاظ عمومی وجود ندارد. چه اینکه حتی اغتشاشگران دیماه 96 نیز به گواه کارشناسان، محتاج اقتصادی نبوده اند.

نکته دیگری که در قبال اظهارات ضد امنیتی خاتمی لازم به اشاره است آنکه اگرچه وی تأکید دارد که ما برانداز نیستیم اما بیان گزاره هایی مثل اینکه مردم با مشکل تغذیه مواجه هستند، مردم دیگر این وضع را تحمل نمی کنند و لایک دادن به تظاهرات خیابانی! جملگی در کنار هم هیچ معنایی غیر از این ندارد که جریان خاص با سیاه نمایی از وضع موجود و با خط دادن به افکار عمومی مبنی بر اینکه با اعتراض خیابانی هم می شود نتیجه گرفت و اوضاع غیر قابل تحمل است، در حال پیمودن مسیر براندازی هستند.

مقوله ای که تحلیلگران معتقدند مفهومی تحت عنوان «اعتراض ظالمانه» دارد و قرار است طی آن سیاه نمایی چندین ساله اصلاح طلبان از اوضاع کشور و اشاره های آنها به خیابان! ثمر بدهد و مردم همانطور که آقای خاتمی گفته است دیگر وضع موجود را تحمل نکنند...

رخدادی که اگرچه پیش لرزه آن در دیماه 96 وقوع یافت اما معلوم نیست در مقایسه با رخدادهای دیگری مثل راهپیمایی تماشایی 22 بهمن، 9 دی و عدم حمایت عمومی مردم از اغتشاشات دیماه، چه نتیجه ای را حادث کند.
گفتنیست، خاتمی در صحبت های خود چندین مرتبه بر «ناکارآمدی» نظام اسلامی تأکید کرده است!


کد مطلب: 600397

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/600397/خاتمی-برانداز-نیستیم-ولی-مردم-دیگر-تحمل-نمی-کنند

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com