جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

وزیر جوان: تصمیمی برای ریاست‌جمهوری ندارم

شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۴۹
کد مطلب: 597809
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: معاونت فناوری و نوآوری ما درگیر مسئله نظام مهندسین ICT است و باید پیگیریهای قانونی انجام شود تا به سرانجام برسد.
وزیر جوان: تصمیمی برای ریاست‌جمهوری ندارم
به گزارش جهان نيوز، نخستین نشست خبری محمد جواد آذری جهرمی؛ وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ظهر امروز به‌صورت آنلاین از طریق بستر اینترنتی آپارات برگزار شد.

آذری جهرمی هدف از برگزاری این نشست به‌صورت آنلاین را برقراری عدالت رسانه‌ای در کشور دانست و اظهار کرد: دغدغه‌هایی از سمت شهرستانها مطرح می‌شود و لذا نقطه‌نظرات عموم خبرنگاران کشور می‌تواند به پیشبرد امور به ما کمک کند.

وی برگزاری این نشست را یکی از دستاوردهای شبکه ملی اطلاعات عنوان کرد که امکان برگزاری نشست خبری به‌صورت سراسری را امروز فراهم آورده است.

ضرورت تشکیل نظام مهندسی ICT
وزیر ارتباطات درباره اینکه "آیا برنامه‌ای برای تشکیل نظام مهندسین فناوری اطلاعات دارید؟"، گفت: دنیا به‌سمت تحول دیجیتال می‌رود و لذا نقش مهندسی این حوزه روز به روز بیشتر می‌شود؛ بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات تا الآن آن میزان کاری را که نیازمند تشکیل نظام مهندسی باشد نداشته است.

وی افزود: معاونت فناوری و نوآوری ما درگیر این مسئله است و باید پیگیریهای قانونی انجام شود تا به سرانجام برسد.

میزان توجه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به حمایت از کسب‌وکارهای نوپای استانی
وزیر ارتباطات درباره حمایت از کسب‌وکارهای نوپای استانی نیز گفت: ایجاد زیست‌بوم مناسب برای فعالیت این کسب‌وکارها در دستور کار ماست و این زیست‌بوم به‌صورت کشوری در حال برنامه‌ریزی است؛ تا الآن توسعه زیرساختها و دسترسیها را داشتیم و در یک اپراتور نسلهای سوم و چهارم سراسری در کشور ایجاد شده است.

وی ادامه داد: اصلاح قوانین و مقررات و مشوقهایی که این فضا را شکل دهد هم به‌صورت کشوری در دستور کار است؛ «ایجاد مرکز توانمندسازی کسب‌وکارهای نوپا»، «راه‌اندازی پارک نوآوری سجاد تا اردیبهشت سال آینده در مشهد»، «طرح تکاپو با کمک وزارت کار» از جمله برنامه‌هایی است که برای استانها داریم.

برنامه وزارت ارتباطات برای اصلاح قانون مالکیت معنوی
آذری جهرمی درباره لوایح اصلاح نظام حقوقی فضای مجازی گفت: پنج لایحه بعد از دو روز نشست مورد بحث و بررسی قرار گرفت و مراحل اصلاح را طی می‌کند؛ جزو اولین دستورهای ما در ابتدای سال 97 همین پنج لایحه است.

وی درباره قانون اصلاح مالکیت معنوی نیز عنوان کرد: تیمی متشکل از نظام صنفی رایانه‌ای، کسب‌وکارهای نوپا و وزارت ارتباطات شکل گرفته است؛ لایحه‌ای که وزارت ارشاد در دولت قبل ارسال کرده نیازمند اصلاحاتی است که باید انجام شود؛ این کار از طریق کمیسیون قضایی مجلس می‌تواند انجام شود و موضوع دیگر این است که درخواست اعاده داشته باشیم و اصلاح کنیم.

او خاطرنشان کرد: با سیگنالهای مثبتی که از مجلس گرفتیم امکان اصلاحات وجود دارد.

5درصد کاربران اینترنت می‌توانند روی ADSL سرعت 16مگابیت دریافت کنند
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره اینکه "میزان توسعه سرعت دسترسی به شبکه تا 20 مگابیت بر ثانیه به کجا رسیده است؟"، گفت: تکنولوژی امروز ما ADSL است و الآن پنج درصد مشترکان می‌توانند روی 16 مگابیت خدمات را دریافت کنند و مفهوم 20 مگابیت این است که باید تکنولوژی را عوض کنیم و به‌سمت FTTH برویم.

وی خاطرنشان کرد: برای این موضوع بحث سرمایه‌گذاریها مهم است و باید سرمایه‌گذاری را بهینه انجام دهیم و نگاهی به جذب سرمایه‌های خارجی و داخلی داشتیم؛ همچنین شرکتها را دعوت به ادغام و استفاده از ظرفیتهای سازمان بورس کردیم.

او اضافه کرد: طبیعتاً این سرمایه‌گذاری به‌دلایل مختلف تا الآن صورت نگرفته است؛ امروز جلسه‌ای با FCPها و شرکت مخابرات داشتیم تا این مهم اتفاق افتد و تا پایان سال 97 بالای دو میلیون پورت 20 مگابیت خانگی ایجاد کنیم؛ به این معنی که 20 درصد هدف‌گذاری را سال آینده انجام دهیم.

وعده وام 5میلیارد تومانی به پیام‌رسانهای داخلی به کجا رسید؟
وزیر ارتباطات در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه "وعده وام 5 میلیارد تومانی به پیام‌رسانهای داخلی به کجا رسید؟"، گفت: این موضوع تکلیف نیست بلکه تکلیفی است که در مصوبه شورای عالی فضای مجازی به آن اشاره شده است؛ پیام‌رسانهایی را که به‌عنوان مجاز از سمت مرکز ملی فضای مجازی به ما معرفی شده برای دریافت وام به پست‌بانک معرفی کرده‌ایم.

وی تصریح کرد: این وامها با مدت زمان استمهال بالا، سود کم و با حداقل تضمینهای لازم است؛ با توجه به اینکه ضمانتنامه‌هایی که برای این پیام‌رسانها در نظر گرفته شده برخی عنوان کردند نمی‌توانیم آنها را پاس کنیم لذا تقلیل یافت و پست‌بانک خواسته تا پشت سفته آنها را ضامن معتبری امضا کند.

او ابراز کرد: ما هم‌زمان ملزم به رعایت همه مقررات کشور هستیم و مقررات نظام بانکی کشور می‌گوید باید ضمانت برای پرداخت تسهیلات صورت گیرد؛ باید دانست وامی با این شرایط، تسهیلاتی ویژه به‌حساب می‌آید و امیدواریم این مشکل را خودشان حل کنند.

وزیر ارتباطات گفت: پیام‌رسان سروش که مالکیت آن متعلق به صداوسیماست عنوان کردند "چون ما اشخاص حقوقی هستیم نمی‌توانیم پشت سفته‌ها را امضا کنیم" اما این مشکل را باید خودشان حل کنند.

* سخن وزیر ارتباطات درباره احتمال حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری
وزیر ارتباطات همچنین درباره شایعه‌ای مبنی بر احتمال حضورش برای انتخابات ریاست جمهوری دوره بعد با توجه به حضور گسترده‌اش در فضای مجازی عنوان کرد: وقتی دولت در فضای مجازی و رسانه‌ها حضور ندارد، انتقادات بسیاری می‌کنند و مورد هجمه قرار می‌دهند.

وی افزود: اما ما معتقدیم که فناوری اطلاعات با تحولات گسترده‌ای روبه‌رو است که نمی‌شود پشت در اتاقهای بسته برای آن تصمیم‌گیری انجام داد؛ باید همگرایی برای آن وجود داشته باشد و تحولات دیجیتال را تبیین کنیم.

او خاطرنشان کرد: ریاست جمهوری در کشور ما چارچوبهایی دارد و گروه‌های سیاسی در آن دخیل هستند؛ لذا تصمیم‌گیری کلان هم از دل آنها بیرون می‌آید.

آذری جهرمی تصریح کرد: من فرد فنی هستم و تلاش می‌کنم کارهای مربوط به حوزه خودم را پیش ببرم اما برخی همواره دنبال ایجاد حاشیه هستند و هر گونه حضور و بروز را منوط به این مسائل می‌دانند.

وی گفت: من تصمیمی برای ریاست‌جمهوری ندارم و خودم را در چارچوبهای سیاسی کشور نمی‌دانم و تمام تمرکزم بر حضور در فضای جامعه است.

فیبر نوری و سرمایه‌گذاری ام‌تی‌ان در این شبکه در چه‌مرحله‌ای است؟
وزیر ارتباطات درباره نتیجه تفاهم شرکت چندملیتی MTN با ایرانیان‌نت برای سرمایه‌گذاری در فیبر نوری ایران گفت: این شرکت خارجی ابراز تمایل کرده تا در پروژه فیبر نوری ایران حضور پیدا کند و تفاهم‌نامه اولیه‌ای هم در این راستا داشته‌اند.

وی با بیان اینکه دو شرکت مذکور شروط قرارداد را نهایی کرده‌اند، گفت: در بدو ورود این شرکت خارجی به کشور مکاتبه‌ای با ایرانیان‌نت از سوی آنها صورت گرفته است مبنی بر اینکه تغییر مدل قیمت‌گذاری طبق مصوبه 266، بیزینس مدل آنها را به‌هم ریخته و همچنین تغییر نرخ ارز بازگشت سرمایه آنها را به‌درازا می‌کشاند.

او افزود: قطعاً ما هیچ‌کدام از این شروط بعد از تفاهم‌نامه را نپذیرفتیم زیرا این شرکت در مرحله ورود سرمایه است نه خروج؛ لذا تغییر نرخ ارز می‌تواند به‌نفع آن تمام شود اما با این حال تیم مشترکی از هر دو شرکت به‌دنبال تفاهمی بر سر این موضوعات هستند.

آذری جهرمی خاطرنشان کرد: قطعاً باید بدانید که تفاوتی میان ام‌تی‌ان و شرکتهای داخلی بر سر سرمایه‌گذاری وجود ندارد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *