جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

اصلاح‌طلبان برای تأیید برجام به آفریقا رسیدند+عکس

شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۵۸
کد مطلب: 588117
روزنامه جمهوری اسلامی در بازار خراب حمایت از برجام، دست به دامن قاره آفریقا شد.
به گزارش جهان نيوز به نقل از مشرق، از حامیان برجام هر روز کاسته می‌شود. «حسن روحانی»، زمانی که برای انتخابات ریاست جمهوری یازدهم، پای در مسیر تبلیغاتی خود گذاشت، بیان کرد که رویکرد دولت‌ وی به جای سرمایه‌گذاری بر روی اروپا و کشورهایی که همیشه در خط و مسیری که آمریکا طراحی و ترسیم می‌کند، مذاکره با خود جنس یعنی آمریکا و کدخداست و با او بر سر این مسائل گفتگو می‌کنیم.

وی در ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۲ در جریان تبلیغات انتخاباتی در جمع دانشجویان دانشگاه شریفگفت:
" هنر این است که ما تهدید را به آسیب و آسیب را به فرصت تبدیل کنیم از این رو مذاکره با آمریکا امکان پذیر و شدنی است اما سخت است هرچند بنده معتقدم مذاکره با آمریکا راحت تر از مذاکره با اروپاست چرا که اروپایی ها به دنبال آقا اجازه از آمریکا هستند. از این رو دولت آینده باید بتواند رابطه ایران و آمریکا را از حالت تخاصم به مرحله تنش که یک مرحله پایین تر است برساند....آمریکایی ها کدخدای ده هستند، با کدخدا بستن راحت‌تر است و حالا که رهبر انقلاب در سخنان اول فروردین امسال راه مذاکره را باز گذاشتند دولت بعد با رعایت خطوط قرمز می‌تواند این رابطه را برقرار کند."

این رویکرد در آغاز دولت دوم روحانی و زمانی که «دانلد ترامپ» روی صندلی ریاست کاخ سفید نشست، با چرخش ۱۸۰ درجه‌ای مواجه شد. در این راستا دولت اروپا را حامی درجه یک برجام معرفی کرد و حتی اروپایی‌ها را مدافع توافق هسته‌ای در مقابل ترامپ نشان داد. در این جهت روزنامه‌های اصلاح‌طلب با تیترهای جالب توجهی که نشان دهنده حمایت اروپا از برجام و انزوای ترامپ در این زمینه بود، روی پیشخوان روزنامه‌ فروشی‌ها ظاهر شدند.

تیتر روزنامه اصلاح‌طلب بهار برای اعتبارسازی و وزن دهی به اروپای آقااجازه در برابر آمریکا
 
روزنامه دولتی ایران در گزارشی با عنوان  «هشدار برجامی جهان به ترامپ» نوشت:
«هشدار مسئولان و مقام‌های اروپایی طرف توافق هسته‌ای به مواضع کج دار و مریز دولتمردان امریکایی درباره برجام همچنان ادامه دارد. در حالی که احتمال می‌رود دونالد ترامپ چند روز دیگر با تأیید نکردن پایبندی ایران به تعهدات برجامی‌اش، روند مسالمت‌آمیز اجرای برجام را دچار خدشه کند، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و مقام‌های بلند پایه آلمان، فرانسه و انگلیس از رئیس جمهوری امریکا خواستند به تعهدات این کشور در چارچوب توافق هسته‌ای پایبند بماند.»

روزنامه دولتی ایران با تیتر «هشدار برجامی جهان به ترامپ» روی پیشخوان رفت

روزنامه آرمان نیز در گزارشی با عنوان «١- ۵ را جایگزین ١+۵ می‌کنیم» که دربردارنده یک گاف بزرگ رسانه‌ای بود (پنج منهای یک مساوی است با چهار و این روزنامه دو عضو مذاکره کننده هسته‌ای را حذف کرد و نه فقط آمریکا را)، نوشت:

«ایران ممکن است به دنبال مدل جدیدی از توافق با اروپایی‌ها و روسیه و چین باشد، به عبارتی۱+۵ مبدل به ۱-۵ خواهد شد تا ایران بتواند دوباره به کار خود در اجرای برجام ادامه دهد. به هر رو مدل‌هایی برای تصمیم مطلوب و مصلحت اندیشانه درباره یک رفتار متناسب با شرایط خروج آمریکا از برجام وجود دارد».


ادعای حمایت اتحادیه اروپا از برجام توسط روزنامه اصلاح‌طلب آرمان که با یک گاف عجیب رسانه‌ای همراه بود
روزنامه آفتاب یزد نیز در تیتر جالبی که در واقعیت چندان معنا و مفهومی ندارد از قول «فدریکا موگرینی»،‌ مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تیتر زد: « هر چه تهران بگوید»‌. این در شرایطی است که همه می‌دانند که اتحادیه اروپا شریک استراتژیک آمریکا و درواقع دنباله‌روی سیاست‌های کاخ سفید است و یک ضرب المثل جهانی وجود دارد که می‌گوید «‌هر وقت آمریکا عطسه کند حتما اروپا سرما می‌خورد». این درحالی است که شنیده می‌شود رایزنی‌های فشرده مقامات آمریکایی و فرانسوی بر سر نحوه مواجهه با برجام ادامه دارد. در پروژه مشترک طراحی‌شده میان کاخ سفید و کاخ الیزه، فرانسوی‌ها وظیفه دارند ضمن تمرکز بر توان موشکی ایران، زمینه تحدید همزمان توان هسته‌ای و موشکی ایران را فراهم آورند.

تیتر دلبرانه روزنامه آفتاب یزد برای سیاست خارجی اتحادیه اروپا!
 
حال اما روند تقلیل‌گرایانه حمایت از برجام روزنامه‌های اصلاح‌طلب را مجبور ساخته است که از حمایت اتحادیه آفریقا از برجام ذوق‌زده شده و خوشحالی کنند و با تیتر بزرگ این موضوع را برجسته نمایند.

تیتر روزنامه آرمان که اینطور القاء می‌کند که اتحادیه اروپا برای حفظ برجام مقابل ترامپ ایستاده است
 

روزنامه اطلاعات دو اتحادیه اروپا و آفریقا را حامی برجام می‌خواند، روند تقلیلی که در روزنامه جمهوری اسلامی آنرا به نمایش گذاشت
 
روزنامه جمهوری اسلامی در این باره نوشت:‌
«در مراسم افتتاحیه مهمترین نشست رهبران آفریقا، موسی محمد فقیه، رئیس کمیسیون اتحادیه آفریقا در حضور رهبران ۵۴ کشور آفریقایی با تاکید بر اهمیت احترام به چند جانبه گرایی در نظام بین‌المللی گفت: آفریقا از توافق هسته میان ایران و جامعه جهانی حمایت و بر اهمیت اجرای آن توسط همه کشورها تاکید دارد.»

روزنامه جمهوری اسلامی برای پیدا کردن حامی برجام دست به دامن اتحادیه آفریقا شد
 
 البته باید پرسید در حالی که آمریکا و اروپا به دنبال تغییر و محدود کردن برجام هستند خوشحالی روزنامه اصلاح‌طلب جمهوری اسلامی از حمایت اتحادیه افریقا که حتی در مذاکرات هسته‌ای هم یک عضو نداشت، چه معنایی می‌تواند داشته باشد. روند حمایت آمریکا از برجام در زمان اوباما و جان کری که با تحریم‌های کنگره آمریکا همراه بود تا چرخش دولت به سمت اروپا و اینک دلخوش کردن به حمایت اتحادیه آفریقا بسیار قابل تامل و نشان دهنده یک حرکت رو به افول در برجام است. 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *