کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

چرا دولت مصوبات یارانه‌ای را اجرا نمی‌کند؟

20 آذر 1396 ساعت 9:03

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه دولت مکلف به مصوبات مجلس در خصوص اجرای قانون هدفمندی یارانه هاست، بر ضرورت گنجاندن یک چشم انداز اقتصادی بلند مدت در بوجه کشور تاکید کرد.


به گزارش جهان نیوز، سید ناصر موسوی لارگانی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در رابطه با ارایه بودجه به مجلس توسط رییس جمهور پیرامون ویژگی کلی بودجه بندی در کشور گفت: دولت باید بودجه ای را برای مجلس تدوین کند که عملیاتی باشد.

به این معنی که بودجه نیابد صرفا برای یکسال و در قالب یک کتابچه برای بررسی به نمایندگان ارایه شود و چشم انداز دراز مدت برای اقتصاد و برنامه ریزی های کلان کشور در آن لحاظ نشود. چنین بودجه ای برای برداشتن موانع توسعه ای کارآمد نخواهد بود.
 
وی در این ارتباط افزود: متاسفانه چه در این دولت و چه در دولت های قبل نحوه بودجه بندی به صورتی بوده که در پایان سال بودجه ای کشور وقتی برآورد می کنیم، به دلیل عدم تناسب منابع با هزینه های جاری و نامتوازن بودن اعتبارات به بخش های مربوطه، بیش از 30 درصد بودجه تحقق نیافته است.

نماینده مردم فلاورجان خاطر نشان کرد: بودجه سنوات گذشته آن چیزی نیست که بگوییم موجب رونق اقتصادی کشور شده است بلکه بخشی از آن هزینه های جاری دولت و کشور را پوشش داده و با این رویه عملا خلاءهای خارج از بودجه تامین می شود. به همین دلیل است کشور همچنان با مشکل رکود – عدم اشتغال پایدار و تعویق در تکمیل پروژه های عمرانی مواجه می شود.

لارگانی در پاسخ به این سوال که یکی از بخش های مورد اهتمام در بودجه باید یارانه و موضوع هدف مندی آن لحاظ گردد، تا کنون دولت به چه اندازه به این امر توجه کرده است، گفت: تا امروز در خصوص بحث هدف مندی یارانه ها قانون بدرستی اجرا نشده است و این مسئله تنها مختص به این دولت نیست در دولت های قبل هم متاسفانه موضوع مهم پرداخت سوپسید به بخش های هدف از محل حذف یارانه ها به خوبی عملیاتی نشده است.

وی ادامه داد: آن زمان که بحث هدف مندی یارانه ها مطرح شد، قرار بود 50 درصد از عواید افزایش حامل های انرژی بصورت یارانه نقدی صرفا به اقشار آسیب پذیر و کم درآمد جامعه اختصاص یابد و نه همه مردم. توجیه اقتصادی مسئله هم این بود که 30 درصد از جامعه به دلیل داشتن خودرو گران قیمت و امکانات رفاهی لوکس، 70 درصد یارانه دولت به بخش انرژی را مصرف می کنند و در این میان حق دیگران در بودجه و تامین منابع ضایع می شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به مصوبه مجلس مبنی بر حذف ثروتمندان از چرخه یارانه بگیران در بودجه جاری کشور، یادآور شد: متاسفانه در آستانه انتخابات دولت به گمان اینکه قطع یارانه بخشی از اقشار موجب ریزش رای خواهد شد این مصوبه مجلس را اجرایی نکرد و اگر هم اجرا شده بطور ناقص و اشتباه صورت گرفته است.

وی با اینکه وزیر اقتصاد دولت قبل سال گذشته به بی نیازی بیش از 10 میلیون نفر در کشور به یارانه نقدی اذعان کرد، عنوان داشت: متاسفانه در طول این مدت بیش از 200 نفر تنها از یک شهرستان با ستاد هدف مندی یارانه ها مکاتبه کرده و اعلام داشته اند با وجود اینکه از قشر زحمتکش کارگر هستند دولت یارانه آنها را قطع کرده است. این درحالی است که با توجه به اذعان وزیر پیشین دولت به عدم نیاز بخشی از اقشار ثروتمند به یارانه، همچنان شاهد پرداخت نقدی به آنها هستیم.

لارگانی در جواب این پرسش که چرا تاکنون طبق اظهارات و اسناد تولید کنندگان و بخش های صنعتی در بحث بودجه دولت ها از قانون اختصاص یارانه به حوزه تولید و اشتغال عدول کرده، پاسخ داد: اتفاقا عمده دلیل رکود بازار و کسب کار و امر تولید در این سئوال نهفته است. به این معنی که دولت با سرپیچی از تعهد خود برای پرداخت سوپسید بخش تولید در میدان عمل، تولید کنندگان را از گردونه رقابت خارجی و داخلی محروم کرده و لذا از یک طرف پروژه تولید فلج شده و از سوی دیگر استخدام و اشتغال کارگر برای کارفرما توجیه اقتصادی ندارد.

وی در تکمیل جواب این پرسش تصریح کرد: متاسفانه مجلس در بعد نظارتی سستی و کوتاهی به خرج می دهد و اگر نظرات جدی بر عملکرد بودجه ای دولت از سوی مجلس اعمال می شد ما امروز با بحث انحراف دولت از بودجه و نظام یارانه ای در کشور مواجه نبودیم و بعضا مشاهده نمی شد پروژه های عمرانی و فرهنگی صرف هزینه های جاری شود.

لارگانی در پایان ابراز امیدواری کرد: دولت توجه بیشتری را در بحث تولید- اشتغال و رونق اقتصادی و حمایت از بنگاه ها در بودجه داشته باشد و واقعا نسبت به اجرای قانون درباره هدف مندی یارانه ها در بودجه سال 97 عزم جدی از خود نشان دهد.

منبع:جام جم انلاین


کد مطلب: 572039

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/572039/چرا-دولت-مصوبات-یارانه-ای-اجرا-نمی-کند

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com