سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
 
۰
مسکو:

آمریکا تلاش کرده تا مانع از سرکوب داعش شود

يکشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۲۸
کد مطلب: 571823
​وزارت دفاع روسیه از تلاش دیگری از سوی آمریکا برای مانع تراشی در عملیات نابودی تروریست‌های داعشی و خطرآفرینی برای هواپیماهای روسی در آسمان سوریه خبر داد.
آمریکا تلاش کرده تا مانع از سرکوب داعش شود
به گزارش جهان نيوز به نقل از تسنیم، خبرگزاری «نووستی» نوشت: سرلشکر "ایگور کوناشینکوف" سخنگوی رسمی وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که اکثر موارد نزدیک شدن هواپیماهای جنگی روسی و آمریکایی در آسمان سوریه در رابطه با تلاش نیروی هوایی آمریکا با هدف ممانعت از عملیات نابودی تروریستهای داعش رخ داده است.

این مقام بلندپایه نظامی بعنوان نمونه این اقدامات، به حادثه 23 ماه نوامبر اشاره کرد که یک جنگنده «اف-22» آمریکایی برای دو فروند هواپیمای جنگی «سوخوی-25» روسی که در حال انجام ماموریت نابود کردن یکی از مواضع مهم تروریستهای داعشی در نزدیکی شهر "میادین" در شرق سوریه بودند، مانع تراشی کرد.

کوناشینکوف گفت: «جنگنده اف-22 در نزدیکی بمب افکن‌های سوخوی-25 روسی تله های گرمایشی بوجود آورده و چترهای ترمز خود را باز و شروع به انجام مانورهای دائم مانند مواقع نبردهای هوایی نمود و تنها زمانی از این اقدامات دست برداشت که یک جنگنده سوخوی-35 روسی در منطقه ظاهر شد و هواپیمای آمریکایی مجبور شد دور شود.»  

آمریکا حق ندارد بخشی از آسمان سوریه را متعلق به خود بداند

سخنگوی وزارت دفاع روسیه همچنین نسبت به این ادعای نظامیان آمریکایی که در سوریه، بخشی از حریم هوایی این کشور به آمریکا تعلق دارد، ابراز نگرانی نموده و تاکید کرد: «ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکا، برخلاف نیروهای هوایی-فضایی روسیه، بصورت غیرقانونی در سوریه حضور دارند. ما باید یکبار دیگر به مقامات پنتاگون یادآور شویم که سوریه کشوری مستقل و عضو سازمان ملل متحد است و به همین دلیل آمریکایی ها نمی توانند مدعی شوند که بخشی از حریم هوایی این کشور به آنها تعلق دارد، چنین چیزی امکان ندارد.»  

کوناشینکوف در پایان سخنان خود به فرماندهان نیروی هوایی آمریکا توصیه کرد تا از فیلتر کردن اذهان جهانی دست برداشته و روی نابودی تروریستها که وظیفه آنهاست، متمرکز شوند.

ادعای نقض همه روزه توافقات هوایی در سوریه از سوی روسیه

توضیحات سخنگوی وزارت دفاع روسیه در واقع پاسخ به مطلب منتشره در روزنامه «نیویورک تایمز» است که چند روز قبل به نقل از منابع خبری خود در پنتاگون خبر داده بود که گویا هواپیماهای جنگی روسی مانورهای خطرناکی در نزدیکی جنگنده‌های آمریکایی در آسمان سوریه انجام داده اند.

این روزنامه نوشته است: «مقامات رسمی آمریکا از نقض‌های همه روزه توافقات مربوط به اقدامات هوایی در آسمان سوریه از سوی طرف روسی خبر داده اند که نمونه بارز آن حادثه رخ داده در تاریخ 23 ماه نوامبر است که یک هواپیمای جنگنده آمریکایی نزدیک بود با دو فروند بمب افکن «سوخوی-24» روسی در شرق رود فرات در آسمان سوریه برخورد کند: هواپیماهای دو کشور فقط 90 متر از یکدیگر فاصله داشتند.»   

این روزنامه همچنین مدعی شده: «یک ماه قبل نیز یک جنگنده سوخوی-30 روسی در فاصله 300 متری دو جنگنده «ای-10» آمریکایی در شرق رود فرات پرواز کرده و امکان تماس با خلبان جنگنده روس هم وجود نداشت. بنابراین هواپیماهای آمریکایی خویشتن داری کرده و از محل دور شدند، در حالیکه حق داشتند برای دفاع از خود شلیک کنند.»

ائتلاف بین‌المللی قصد تفسیر اظهارات کوناشینکوف را ندارد

یک مقام آگاه در ائتلاف بین المللی به سرکردگی آمریکا اعلام کرده که اظهارات سخنگوی رسمی وزارت دفاع روسیه در مورد حادثه هوایی در آسمان سوریه را تفسیر نخواهد کرد، ولی هر نوع اتهام طرف روسی در مورد مانع تراشی درعملیات نابودی تروریستها را بشدت رد می‌کند.  
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *