کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ابراز نگرانی ازکاهش تولید روغن نباتی

7 آذر 1396 ساعت 13:25

بیرشک گفت: با وجود شرایط اقتصادی کشور، اما کاهش تولید روغن نباتی در ۷ ماهه نخست سال نگران کننده است.


به گزارش جهان نیوز، امیرهوشنگ بیرشک دبیر انجمن روغن نباتی ایران در برنامه همایش بین المللی روغن های خوراکی، دانه های روغنی و صنایع وابسته ، اظهار کرد: باتوجه به اهمیت روغن نباتی به عنوان یک کالای اساسی و استراتژیک در کشور و حضور و نقش اساسی دولت در فرایند تأمین، تولید، قیمت گذاری و توزیع، از مسئولان وزرای وزارتخانه های مرتبط با این صنعت دعوت شده بود که به سبب حساسیت قیمت نان و تغییر دادن تصمیمات ستاد پشتیبانی تنظیم بازار همزمان با همایش امروز، جلساتی در ریاست جمهوری تشکیل شد و معاونان وزرا در آنجا حضور دارند.
 
وی با اشاره به اینکه برای صنعت روغن نباتی می توان 3 مقطع زمانی پس از انقلاب را در نظر گرفت، افزود: مقطع اول مربوط به دوران دفاع مقدس و کارخانجاتی که مربوط به دوره پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در کشور وجود داشتند، مقطع دوم دوران اصلاحات و رشد و ظرفیت سازی صنعت در کشور بود و مقطع سوم را می توان دوره تنوع در محصولات نامید.
بیرشک به ایجاد ظرفیت دو میلیون تنی تولید در سال 85 اشاره کرد و گفت: میزان تولید روغن به صورت جامع از 90 درصد در سال 70 به 50 درصد در سال 90 کاهش یافت. ضمن آنکه در استاندارهای تولید روغن نباتی و افزایش کمی و کیفی تولیدات تجدیدنظری صورت گرفت.

این مقام مسئول سال 90 به بعد را دوره بحران ارزی، روند رو به رشد تأسیس واحدهای کوچک، تنوع در دسته بندی و تغییر در فرمولاسیون محصولات نام برد.

وی با بیان اینکه اکنون ظرفیت تولید روغن نباتی به 4 میلیون تن در سال رسیده است، بیان کرد: اکنون حداکثر رقابت درصنعت شکل گرفته و در طی این دوران مصرف کنندگان طعم شیرین رقابت سازنده تولیدکنندگان را در تنوع بسته بندی، افزایش کیفیت و کاهش قیمت لمس کرده اند.

بیرشک با اشاره به اینکه روغن خام اولین واژه معنادار در صنعت روغن نباتی کشور است، تصریح کرد: چگونگی تأمین روغن خام و میزان وابستگی آن به واردات در زمان های مختلف تغییرات و تحولات زیادی را در استانداردها و بسته بندی های روغن نباتی ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: میزان وابستگی ما در دهه 90 تغییر معناداری نداشته و در طی این دوران تحولاتی در ارتقای کیفیت روغن نباتی تولیدی صورت گرفته است.

دبیر انجمن روغن نباتی ایران با اظهار نگرانی از کاهش تولید روغن نباتی، یادآور شد: در 7 ماهه نخست سال شاهد کاهش 4 درصدی تولید و توزیع بوده ایم و اگرچه شرایط اقتصادی کشور از سال 92 تا کنون نشان دهنده رکود اقتصادی و تداوم آن است ، اما کاهش تولید روغن نباتی طی ماه های اخیر در کشور نگران کننده بوده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران


کد مطلب: 568943

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/568943/ابراز-نگرانی-ازکاهش-تولید-روغن-نباتی

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com