جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

"کارتن‌خوابی"انتخاب‌برخی‌تن‌پروران‌!+عکس

پنجشنبه ۹ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۳۰
کد مطلب: 566804
«کارتن خوابی» در حالی زیر گوش پایتخت رواج پیدا می کند که بی خانمان ها ترجیح می دهند به جای کار، ترحم مردم را بر انگیزند.
به گزارش جهان نيوز به نقل از مهر،  با نزدیک شدن فصل سرما، پدیده بی خانمانی و «کارتن خوابی» ابعاد پیچیده تری به خود می گیرد، این پدیده به طور معمول در حواشی تهران، جایی که همواره سرریز کاستی های پایتخت را متحمل می شود، با گستردگی بیشتری به چشم می خورد، یکی از این محل ها، شهرستان پاکدشت است، شهرستانی صنعتی با نرخ بیکاری بسیار پایین که همواره پذیرای نیروی کار از شهرستان های اطراف نیز بوده است.
 
به گفته علی علی محمدی، معاون اداری و مالی فرماندار پاکدشت، نرخ بیکاری این شهرستان ۵.۷ درصد است، حال آن که نرخ بیکاری در استان تهران ۱۱.۶ درصد و در کشور ۱۲.۴ درصد است.


 
در حالی که نرخ بیکاری پاکدشت نصف استان تهران است، که بررسی های میدانی نشان می دهد، تعداد بی خانمان های این شهرستان بیش از دیگر شهرستان های اطراف در استان تهران است.

این امر زمانی نگران کننده می شود، که کارشناسان بر این عقیده اند، که میزان اعتیاد به مواد مخدر و دیگر آسیب های اجتماعی در میان «کارتن خواب» ها بسیار بیشتر از نرخ این آسیب ها در میان افراد عادی جامعه است.

*بی خانمانی در پاکدشت تعجب آور است

کافی است، در شبکه های اجتماعی و یا موتورهای جستجو «استخدام در پاکدشت» را دنبال کنید، بر خلاف بسیاری از شهرستان های استان تهران، لیستی بلند از انواع مشاغل پیشنهادی در برابر شما قرار می گیرد، «استخدام ویزیتور پاره وقت و تمام وقت در شرکت معتبر در پاکدشت» ، «استخدام فرز کار «سی. ان. سی» در محدوده پاکدشت و قیامدشت» ، «به یک حسابدار در صنعت ریخته گری در محدوده شریف آباد نیازمندیم» ، «استخدام مسئول فنی مواد غذایی در محدوده شریف آباد» و ...چند مورد از لیستی است که در آن نیروی کار پاکدشتی نیازمند است.

با یکی از این ها تماس می گیرم، پایه حقوق وزارت کار، بیمه و پرداخت پاداش در صورت کار بهتر را پیشنهاد می دهند، با یک حساب سرانگشتی می توان فهمید، داشتن درآمد ماهیانه بیش یک میلیون تومان در پاکدشت کار سختی نیست.

حال برای بررسی قیمت خانه دار شدن به یکی از محله های متوسط رو به پایین «شریف آباد» از توابع شهرستان پاکدشت می روم و با یک متصدی بنگاه املاک در خصوص میزان کرایه، به گفتگو می نشینم، وی می گوید: همه جور خانه است، از ۲ میلیون تومان پیش با برجی ۱۰۰ هزار تومان داریم به بالا، باید ببینید چقدر توان پرداخت دارید.

کرایه منزل هم در پاکدشت گران نیست و می توان یک خانه معمولی رو به پایین را با یک دهم مبلغ حقوق یک ماه کارگر کرایه کرد، پس بی خانمانی، آن هم در پاکدشت کمی تعجب آور است.


 
*«کارتن خوابی» صرفا ریشه در کاستی های افراد ندارد

یک استاد جامعه شناسی، در پاسخ به این سوال که چرا در شهر صنعتی مانند پاکدشت با نرخ بیکاری پایین، «کارتن خوابی» رواج بیشتری دارد، گفت: اغلب سرپرستان خانوار در این خانواده ها تمایلی به کار کردن ندارند، آن ها یاد گرفته اند که با جلب ترحم مردم و به آسانی زندگی کنند و از طرفی به دلیل اعتیاد بسیاری از آن ها توانایی کار کردن نیز ندارند.

محمد اشرفی ادامه داد: البته عواملی چون فقر، شرایط اقتصادی نظیر بیکاری، ناکارآمدی نظام رفاه اجتماعی و کمبود مسکن مناسب برای اقشار کم درآمد را در رواج بی خانمانی نباید نادیده گرفت، اما متاسفانه به دلیل نبود یک راهکار هماهنگ و برخوردهای جزیره ای با پدیده پیچیده بی خانمانی، این پدیده به انواعی از تکدی گری تبدیل شده است.

وی توضیح داد: باید همواره به جای دادن ماهی، ماهیگیری به این افراد آموزش داد، یعنی باید نظامی تعریف و در آن با همکاری شهرداری گرم خانه هایی در نظر گرفته شود و پس از سامان دهی این افراد توسط بهزیستی و با همکاری نیروی انتظامی، سعی در به کارگیری آن ها در واحدهای تولیدی و صنعتی شود و اگر هم اعتیاد دارند، فرد معتاد به کمپ های ترک اعتیاد معرفی شود و حمایت ها از خانواده وی صورت گیرد.

این جامعه شناس با بیان این که «کارتن خوابی» صرفا ریشه در کاستی های افراد ندارد، اظهار داشت: درست است که خانواده های بدون درآمد مهم ترین گروه آسیب پذیر برای کارتن خواب شدن هستند، اما استفاده حرفه ای از «کارتن خوابی» را نمی توان ندید، افرادی که اغلب مهاجر و دارای اعتیاد هستند، با حضور در یک منطقه، نظم اجتماعی آن محل را بر هم می زنند و سبب شیوع آسیب های اجتماعی می شوند.

وی گفت: تبعات اجتماعی ناشی از «کارتن خوابی» های نمایشی را حتما باید در نظر گرفت و فکری برای آن کرد و در این زمینه نیاز به هماهنگی تمامی دستگاه ها، معرفی افراد سابقه دار در زمینه استفاده ابزاری از عواطف مردم و عملکرد مدون و نیز همکاری مردمی در زمینه عدم کمک های غیر مسئولانه به این افراد وجود دارد.

*سامان دهی بیش از ۱۰ خانواده بی خانمان در پاکدشت طی ۳ ماه گذشته

رییس اداره بهزیستی شهرستان پاکدشت، نیز در این خصوص گفت: در سه ماهه گذشته اداره بهزیستی شهرستان پاکدشت، با کمک خیرین و شرکای اجتماعی اقدام به ساماندهی.

بیش از ۱۰ خانواده بی خانمان در سطح شهرستان کرده، در حالی که خانواده های بی خانمان در این شهرستان رو به رشد هستند.

محمود برزگر ادامه داد: بیشتر این بی خانمان ها، مهاجرین از شهرستان های همجوار هستند، این امر در حالی است، که در شهرستان های اطراف خبری از این پدیده اجتماعی مشاهده نمی شود.

وی دلیل عدم وجود پدیده بی خانمانی در شهرستان های هم جوار پاکدشت را فقدان بستری مناسب برای بی خانمانان در این شهرستان ها دانست و گفت: بیشتر این خانواده ها دارای اعتیاد به مواد مخدر و محرک بوده و دلیل اصلی بی خانمانی آن ها بی مسئولیتی سرپرست خانوار نسبت به خانواده اش است.

*چرخه باطل حمایت طلبی خانواده های بی مسئولیت ادامه دارد

برزگر با بیان این که تلاش بی خانمان ها صرفا جلب نظر و جریحه دار کردن اذهان و افکار عمومی مردم است، گفت: این افراد می خواهند، از این طریق به صورت حرفه ای اقدام به جلب و جذب کمک های انسان دوستانه مردم کنند.

وی اضافه کرد: مشکل اصلی از جایی شروع می شود، که بعد از سامان دهی خانواده ها در منازل مسکونی جدید، به محض تمام شدن ودیعه اجاره مسکن مجددا اسباب و اثاث آن ها توسط موجر به خیابان ریخته می شود و این چرخه باطل حمایت طلبی خانواده های بی مسئولیت دائما در حال تکرار است.

برزگر گفت: مواردی از خانواده هایی دیده می شود، که در سال گذشته توسط مسئولین در منزل مسکونی سامان دهی شدند، اما مجددا در سال جاری بی خانمان شدند، عده ای از این افراد شناسنامه دار و سابقه دار بوده و به دنبال امتیاز گرفتن و فرصت طلبی هستند.

رییس اداره بهزیستی شهرستان پاکدشت تاکید کرد: این افراد قصد دارند دستگاه های حمایتی شهرستان مثل بهزیستی را تحت فشار قرار داده و مظلوم نمایی کنند، درحالی که بهزیستی به طور طبیعی به وظیفه خود در قبال این موارد عمل می کند، بهزیستی یک دستگاه مسئول است، نه تنها دستگاه متولی و توقع داریم سایر نهادهای مسئول، به ویژه شهرداری ها که وظیفه سنگین تری از بهزیستی در خصوص سامان دهی بی خانمان ها دارند، در کنار بهزیستی به وظایف خود عمل کنند.

به هر حال به نظر می رسد، پدیده «کارتن خوابی» عوارض اجتماعی جبران ناپذیری دارد و دلیل آن هم نه نیاز مالی و بیکاری، که فقدان ساز و کار هماهنگ مقابله با این پدیده بوده و نیاز است، دستگاه ها به طور هماهنگ و مطالعه شده به مبارزه با این پدیده بپردازند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *