جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 10 May 2024
 
۲
۲۰

انتشارمتن کامل نامه روحانی به اوبامابرای اولین بار

شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۵۵
کد مطلب: 557286
منابع خبری روز جمعه متن کامل نامه رئیس‌جمهور ایران به رئیس‌جمهور سابق آمریکا پس از اجرایی شدن برجام را منتشر کرده‌اند.
انتشارمتن کامل نامه روحانی به اوبامابرای اولین بار
به گزارش جهان نيوز، وبگاه «میدل‌ایست‌آی» برای اولین بار متن نامه‌ای که «حسن روحانی»، رئیس‌جمهور ایران بعد از اجرایی شدن توافق هسته‌ای برجام خطاب به باراک اوباما، رئیس‌جمهور سابق آمریکا نوشته است را منتشر کرده است.  

این وبگاه، همچنین متن نامه چند ماه پیش «محمد جواد ظریف»، وزیر خارجه ایران که چند ماه پیش به «فدریکا موگرینی»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ارسال کرده را هم منتشر کرده است.  

مطابق این گزارش، آقای ظریف در این نامه به تاریخ ۲۸ مارس ۲۰۱۷ درباره رفتارهای «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا علیه توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ (برجام) هشدار داده است.  

وی در این نامه نوشته است: « «در حالی که یکی از شریکان کلیدی برجام با بهانه‌جویی‌های نامربوط، نامعمول و بی‌پایه بر نقض نظام‌مند مفاد کلیدی برجام اصرار می‌ورزد، ایران نمی‌تواند به صورت یکجانبه به اجرای توافق هسته‌ای ادامه بدهد.»

میدل‌ایست‌آی نوشته متن نامه ظریف با نامه تبریکی که «حسن روحانی»، رئیس‌جمهور ایران اوایل ژانویه سال ۲۰۱۶ برای باراک اوباما، رئیس‌جمهور سابق آمریکا نوشته در تقابل آشکار قرار دارد.

تحلیلگران به این وبگاه گفته‌اند متن این دو نامه نشان می‌دهد ایران تا چه اندازه تمایل به ادامه مسیر دیپلماتیک داشته اما آمریکا فرصت‌ها را از بین برده است.  

متن کامل نامه روحانی به شرح زیر است: 
بسیار خرسندم که با تلاش‌های ارزشمند وزرای امور خارجه و هیأت‌های مذاکره‌کننده ایران و ۱+۵ و با تکمیل اقدامات طرفین در اجرای تعهدات متقابل بر اساس برجام، و در پی بیانیه مشترکی که از سوی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و نماینده عالی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده ۱+۵ صادر شد، برنامه جامع اقدام مشترک رسماً به مرحله اجرا درآمد.  
اجرایی شدن برجام، نوید بخش فصل جدیدی در عرصه روابط بین‌الملل است. این توافق که محصول بیش از دو سال مذاکرات همه‌جانبه و شبانه‌روزی بود، و در پی شش ماه تلاش و جدیت طرفین برای اجرای تعهدات خود محقق گردید، اثبات نمود که حتی پیچیده‌ترین مسائل جهانی را می‌توان از طریق گفت‌وگو مذاکره و تعامل حل و فصل کرد.

اینجانب بر این اعتقادم که رویکرد برد-برد حاکم بر برجام می‌تواند الگوی مناسبی برای حل و فصل بحران‌های بین‌المللی و منطقه‌ای، به ویژه در خاورمیانه پرآشوب که متأسفانه شرایط آن هر روز وخیم‌تر می‌شود، به شمار رود.

در همین راستا، دولت جمهوری‌ اسلامی ایران، همواره برای تأمین، حفظ و تقویت صلح، ثبات و آرامش در سطح بین‌المللی، و به ویژه در منطقه و حوزه پیرامونی خود تلاش نموده است. بی‌تردید، ورود به مذاکرات هسته‌ای و پایبندی به نتایج توافقات به عمل آمده و نیز مقابله سرسختانه با تروریسم و فرقه‌گرایی از یک سو، و مدارا و خویشتن‌داری در برابر محاسبات نادرست و سیاست‌های تحریک‌آمیز و تفرقه‌آفرین برخی کشورهای مشخص، بهترین گواه بر صحت‌ سیاست‌های اصولی جمهوری اسلامی ایران و روشن‌ترین نماد و عملکرد دولت من است.  

عالی‌جناب
مایلم از تلاش‌های جنابعالی در راه حصول این توافق مهم سپاسگزاری نموده و پیشاپیش از دستورات شایسته توأم با اقدامات لازم و به موقعی که در جهت اجرای دقیق آن معمول می‌دارید، قدردانی نمایم.
احترامات فائقه اینجانب را پذیرا باشید.
مرجع : فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
ملت اسم اقای رو حانی را روی این نامه بردارید و با اسم امیر قطر و یا بارزانی و یا اردوغان و یا هرکسی که خودتون میخواهید بخوانید ببینید چه حسی را به شما میدهد؟
amir
Iran, Islamic Republic of
باید که ملت با صدای بلند فریاد زند: "... بر پاچه خوار!"
Iran, Islamic Republic of
خدایا تو واقعا چقدر صبوری و این گونه ما انسان هایی که کفر و شرک و ظلم و جرم را بسط میدهیم و هیچ به ایات الهی تو توجه نداریم و اخر این ما هستیم که در نابودی و عذاب الهی تو قرار خواهیم گرفت و خوشا به سعادت کسانیکه ندیده و با ایمان کلامت را باور کردند و عمل کردند.لعنت خدا بر خائنین به این انقلاب
Iran, Islamic Republic of
انگار یک رعیت به ارباب داره گزارش میده
amir
Iran, Islamic Republic of
دقیقا!
خوب وقتی طرف رو کدخدا میبینه، لابد خودش رو هم رعیت میدونه دیگه!
ایرونی
Iran, Islamic Republic of
فقط آخرش که نوشته عالیجناب!!!
Iran, Islamic Republic of
«عالی‌جناب
مایلم از تلاش‌های جنابعالی در راه حصول این توافق مهم سپاسگزاری نموده و پیشاپیش از دستورات شایسته توأم با اقدامات لازم و به موقعی که در جهت اجرای دقیق آن معمول می‌دارید، قدردانی نمایم.
احترامات فائقه اینجانب را پذیرا باشید.»

مگر اوشون در پایان ریاست جمهوری اون تحریم سنگین را بر علیه ایران وضع نکرد؟!
Iran, Islamic Republic of
این دولت جز حقارت برای این کشور چیزی نداشت.
Iran, Islamic Republic of
از اول تا آخر نامه یک پیام دارد کدخدا می خوای اذیت کنی !!
هیچکس
Iran, Islamic Republic of
کدخدا :نمکی بهت نگفتم نیا؟...نگفتم اونجا بمون.؟...نگفتم شهر جای تو نیست.گفته بودم شهر یه جور دیگست.با ما ها فرق دارن.یه جور دیگه زندگی میکنن.یه جور دیگه میخوابن.یه جور دیگه بیدار میشن.یه جور دیگه هم دیگه رو دوست دارن....(با عصبانیت)دوست داشتنشون هم یه جور دیگست


ههههههههه
Iran, Islamic Republic of
این عبارت "دولت من" که نوشته یعنی چی؟
واقعاً چقدر این آدم عاشق این تیپ ... در ادبیات لیبرال دموکراسیه
فتحعلی شاه قاجار
Iran, Islamic Republic of
رییس جمهور فرانسه داره می آد ایران تا با احترام امتیاز بدیم.این یعنی من اوقدر تنها و منحصر به فر نیستم.
Iran, Islamic Republic of
قبلا فکر می کردم با این خوی اشرافی و بی خبری از حال و روز مردم که بسیاری از مسئولین دچارش هستن، مناسبتر بود بجای اشغال جایگاه هایی مثل ریاست جمهوری اسلامی ایران، امیر یا حاکم یکی از شیخ نشین های حاشیه خلیج فارس میشدن، ولی حالا میفهمم که اشتباه می کردم! چون حتی اون نادان ها هم باوجود نابرابری شدیدی که در کشورشون وجود داره، حداقل حفظ ظاهر کردن و ویترین مملکتشون از بیرون خوب بنظر میرسه، درحالیکه هم مسلک های ایرانیشون اینجا همون کارم نمیکنن و فقط به این فکرن که از جیب ملت، خاندان هزار فامیل خودشون رو اداره کنن
Iran, Islamic Republic of
کدخدا چقدر این نامه رو تحویل گرفته البته آنچه به جایی نرسید همان برجام بی سرانجام بود .!!!!!!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
برای عده ای نان داره این بازی ها
Iran, Islamic Republic of
راست میگی! نتیجه این بازی میشه حقوق نجومی وام سیصد میلیاردتومانی با بهره صفر درصد وابستگان عزیز یه عده+ معوقات13000میلیارد تومانی از جیب فرهنگیان بنده خدا در حساب عشاق برجامتون.
Iran, Islamic Republic of
حضرت علی فرمود : مسئولین شبیه ترینند به مردم ، کاش ملت ایران در ایام انتخابات بیشتر دقت کنند و با تحقیق و اینده نگری رای بدهند ملت شریف ایران ملاک در انتخاب همان ملاکهای است که امام و رهبری فرمود .چرا بدون در نظر گرفتن این ملاکها رای می دهیم
amir
Iran, Islamic Republic of
تا مردم دست از ماهواره و شبکه های مزخرف و خانمانسوز اجتماعی برندارند، وضع همین بوده ه و بدتر هم خواهد شد!
متاسفانه روح و روان مردم بوسیله دستگاه های تبلیغاتی بی در و پیکر غرب و رسانه های صهیونیست تسخیر شده و بدبختانه نان حرام ربا (بهره بانکی) یا کم فروشی هم بر سر سفره اکثر ما ایرانیان هدایت شده به نحوی که از درک حقیقت عاجز بوده و حتی در بیان حرف حق هم بیشتر از بعد عقلانی، تابع احساس هستیم.
بدبختانه طبقه تحصیلکرده جامعه هم، بدلیل برخورداری بیشتر از رسانه، حتی بیشتر از اقشار دیگر جامعه در معرض این دگردیسی فکری قرار دارد و بنظر نمیرسد که به این زودیها هم بخود آید.
مجید
Iran, Islamic Republic of
بعد از نگارش نامه با کلمات تفنگ بدستان ...دلواپسان ...میوه گلابی .....سر منقل حرف می زنندوشناسنامه ندارند به نیروهای ارزشی حمله می کرد چه شد؟ اورنیوم دادند اب سنگین دادند بتن ریختند در مراکز هسته ای خندیدند به مردم.
این قوم دو تا بیعتی ها.....
حسين طباطبائي
Iran, Islamic Republic of
سلام
از اين خفت‌بارتر و ذليلانه‌تر امكان نداشت!!!!!!!!!!!!!!!!!!