کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

گلایه‌ مشاور خاتمی از موضع‌گیری سیاسی مدّاحان

5 مهر 1396 ساعت 7:39

اشاره به هیئت های عزاداری با کنایه برنج و روغن، تأکید بر اینکه عملکرد ائمه پس از عاشورا عقلانی‌تر شده است و عاملیت غذای نذری در شکل گیری گسترده عزاداری های ماه محرم! از جمله کنایه هایی بوده است که چهره ها و رسانه های اصلاح طلب تنها طی ۴ سال گذشته نسبت به ساحت عزاداری برای سیدالشهدا(ع) ابراز کرده اند.


به گزارش جهان نیوز؛ مصطفی درایتی، مشاور وقت رئیس دولت اصلاحات در امور روحانیت و عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت، به تازگی طی یادداشتی در روزنامه آرمان امروز نوشت:

«هرساله ماه محرم در برخی از هیات‌ها شاهد سخنرانی‌ها و نوحه‌های سیاسی هستیم. این موضوع البته مساله امروز نیست.

سال‌های طولانی است که این سنت در کشورمان باب شده و برخی از مداحان فراتر از عرف معمول مداحی به مدیحه‌سرایی می‌پردازند. البته حادثه عاشورا حادثه‌ای سیاسی است، اما برداشت‌های سلیقه‌ای و شبیه‌سازی غیر دقیق از این حادثه با واکنش بخشی از جامعه روبه‌رو خواهد شد. برخی مداحان نگاهشان به واقعه عاشورا منطبق بر سلیقه عموم مردم نیست و برداشت عموم مردم این است که برخی از مداحان از نام و مکتب امام حسین(ع) سوء‌استفاده می‌کنند. جالب اینکه این‌گونه مداحی‌ها تاثیری ندارد، جز اینکه فضای پاک و معنوی عزاداری امام‌حسین(ع) با این‌گونه مداحی‌ها آلوده می‌شود. از این رو باید تلاش شود مجالس عزاداری امام حسین(ع) از این‌گونه مداحی‌های خارج از عرف پیراسته شود.»


او افزوده است:
مداحان مجالس سالار شهیدان باید از اشعاری استفاده کنند که از محتوای دقیقی برخوردار باشد و نیازی به موضع‌گیری‌های سیاسی در این مجالس وجود ندارد. البته مجالس امام‌حسین(ع) هیچ‌گاه از مسائل سیاسی به‌معنای عام آن، یعنی طرفداری از عدالت و آزادی و مبارزه با ظلم خالی نیست. اما گاهی برخی از شبیه‌سازی‌ها که نگاه ویژه در آن وجود دارد، منجر به نتایج ناشایستی خواهد شد.[۱]

*طبیعیست چهره های جریانی سیاسی که متأسفانه همواره نسبت به بارگاه و ساحت عزاداری برای سیدالشهدا(ع) با کنایه صحبت کرده است، نسبت به موضع گیری سیاسی مداحان و ذاکرین امام حسین(ع) نیز معترض باشند...

خاصه اینکه ذات سیاسی حادثه عاشورا و نقش مهم «بصیرت نافذ» در آن برکننده نقشه های شومی است که تا همیشه علیه تفکر شیعه، اسلام ناب و حکومت اسلامی پی ریزی می شوند!

اشاره به هیئت های عزاداری با کنایه برنج و روغن[۲]، تأکید بر اینکه عملکرد ائمه پس از عاشورا عقلانی‌تر شده است و عاملیت غذای نذری در شکل گیری گسترده عزاداری های ماه محرم! از جمله کنایه هایی بوده است که چهره ها و رسانه های اصلاح طلب تنها طی ۴ سال گذشته نسبت به ساحت عزاداری برای سیدالشهدا(ع) ابراز کرده اند.

مسئله مهم دیگری که باید آنرا بیان کرد بی حسّی و سردی امثال آقای درایتی به این توهین هاست و مشخص نیست چرا معاریف اصلاح طلب هیچگاه نسبت به چنین رفتارهایی از واکنش لازم برخوردار نیستند و فقط گویی مسئله اصلی را چرایی موضع گیری سیاسی درست برخی مادحین می دانند؟!

1_http://www.armandaily.ir/fa/news/main/199006
2_mshrgh.ir/777533


کد مطلب: 552797

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/552797/گلایه-مشاور-خاتمی-موضع-گیری-سیاسی-مد-احان

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com