پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۱
۲
بررسی سیاست های جدید ترامپ درباره برجام

آیا دستگاه اطلاعاتی اسرائیل مانع لغو برجام می شود؟

نسخه «قرنطینه کوبایی» مخالفان برجام برای ایران
شنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۲۶
کد مطلب: 549616
اعضای ارشد دولت «دونالد ترامپ»، از جمله «رکس تیلرسون» و «جیمز متیس» به ترامپ توصیه کرده‌اند که به اجرای برجام ادامه دهد.
آیا دستگاه اطلاعاتی اسرائیل مانع لغو برجام می شود؟
گروه بین الملل جهان نيوز: سایت آمریکایی المانیتور به نقل از یک مقام آمریکایی خبر داده که ترامپ در روزهای گذشته به دستیارانش گفته می‌خواهد درباره ایران شدت عمل بیشتری به خرج دهد، اما هنوز مشخص نیست این کار قرار است چطور انجام شود.

به گفته منبع مورد استناد المانیتور، بررسی‌های درون سازمانی انجام‌شده در دولت ترامپ در خصوص ایران توصیه می‌کنند که «آمریکا به برجام پایبند بماند اما روش‌هایی را برای سخت‌گیری درباره ایران پیدا کند.»

رکس تیلرسون نیز که در انگلیس به سر می برد درباره برجام با بروس جانسون همتای انگلیسی اش رایزنی کرد و در سخنانی به موضوع دستور ترامپ برای بازبینی برجام اشاره کرد و گفت این تیم در حال بررسی برجام هستند، اما اظهارات همتای انگلیسی تیلرسون یعنی جانسون نشان می دهد که آمریکا تاکنون نتوانسته است نظر همفکران خود را هم جلب کند.
وزیر خارجه انگلیس در سخنانی در حضور تیلرسون تأکید کرد: ما معتقدیم که ایران با جمعیت 80 میلیونی که اغلب آن‌ها جوان و بالقوه لیبرال هستند، می‌تواند مسیر دیگری انتخاب کند؛ بنابراین آن‌ها باید ببینند که دارند از برجام منتفع می‌شوند.

پیشنهاد اروپایی ها به ترامپ

با این حال المانیتور خبر داده که متحدان اروپایی آمریکا از ترامپ خواسته‌اند به توافق هسته‌ای با ایران پایبند بماند و در عین حال به ترامپ پیشنهاد کرده‌اند با دولت وی درباره فشار به ایران در مسائل دیگری نظیر فعالیت‌های منطقه‌ای ایران و برنامه موشکی این کشور همکاری خواهند کرد. این پایگاه در ادامه می نویسد گزینه دیگری که مقام‌های اروپایی پیشنهاد می‌کنند این است که بدون بازگشایی پرونده برجام امکان مذاکره با ایران برای رسیدن به توافقات دیگر مورد بررسی قرار گیرد.

نسخه «قرنطینه کوبایی» مخالفان برجام برای ایران

 نشریه «فارین پالیسی» روز پنج شنبه در گزارشی اختصاصی از طرح پیشنهادی مخالفان توافق هسته‌ای در آمریکا برای اعمال تحریم‌های همه‌جانبه علیه ایران خبر داده است. بنا بر این گزارش، این طرح که به کنگره و کاخ سفید ارائه شده، توصیه کرده است که دولت آمریکا با بیان این که ادامه اجرای برجام در راستای منافع امنیت ملی آمریکا نیست، از صدور تائیدیه پایبندی ایران به توافق هسته‌ای خودداری کرده و تهدید کند که اگر ایران ظرف 90 روز با برخی درخواست‌ها از جمله صدور مجوز بازرسی از اماکن نظامی موافقت نکند، «تحریم‌های اقتصادی جهانی» علیه تهران اعمال شود.

در نسخه‌ای از این سند که به رویت فارین پالیسی رسیده، این طرح «نسخه قرن بیست و یکمی قرنطینه اقتصادی کوبا توسط کندی» توصیف شده است و در صورت اجرایی شدن، علاوه بر احیای تحریم‌های تعلیق شده تحت برجام، تحریم‌های تازه‌ای از جمله در زمینه صادرات نفت ایران اعمال خواهد کرد.

با این حال، فارین پالیسی نوشته است که اعضای ارشد دولت «دونالد ترامپ»، از جمله «رکس تیلرسون» و «جیمز متیس» به ترامپ توصیه کرده‌اند که به اجرای برجام ادامه دهد.(1)

*تلاش مقام‌های سابق آمریکا برای حفظ برجام/ رایزنی‌های پشت‌پرده جان کری با اروپایی‌ها

منابع خبری از رایزنی های وزیر خارجه سابق آمریکا با کنگره و مقامات اروپایی برای حفظ برجام خبر دادند.مجله پالیتیکو اعلام کردند که جان کری، وزیر خارجه سابق آمریکا در حال رایزنی با اعضای کنگره و مقامات اروپایی برای حفظ توافق هسته ای ایران و گروه ۱+۵ است.

تهدیدهای اخیر دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا علیه توافق هسته ای موجب شده تا وزیر خارجه سابق آمریکا که نقشی اساسی در مذاکرات هسته ای ایران و ۱+۵ داشت، دست به این اقدام بزند.

این مجله با اشاره به جلسه توجیهی چند روز پیش مقامات سابق دولت آمریکا با خبرنگاران گفت: کسانی که زمانی معاون رئیس جمهور سابق آمریکا بوده اند در حال برگزاری نشست و تماس با نمایندگان کنگره و همکاری با رسانه ها در راستای حفظ برجام هستند.

جان کری، وزیر امور خارجه سابق آمریکا، وندی شرمن، قائم مقام وزارت خارجه آمریکا، کالین کال، مشاور امنیت ملی، جو بایدن معاون اوباما و جان فاینر، رئیس دفتر جان کری افرادی بودند که در این نشست حضور داشتند.

یک مقام سابق آمریکایی که اخیراً با جان کری صحبت کرده میگوید که وی به طور مرتب با همکاران سابق خود و همچنین با مقام های اروپایی که نقش مهمی در حصول برجام داشتند در تماس است. 

این مجله در ادامه با اشاره به برخی گزارش ها می نویسد به تازگی گزارشهایی منتشر شده مبنی بر اینکه سران برخی کشورهای اروپایی، از جمله رئیس جمهور فرانسه ممکن است از ایده «توافق های تکمیلی برجام» استقبال کنند.(2)

*هاآرتص: دستگاه‌های نظامی و اطلاعاتی اسرائیل، مایل به حفظ برجام هستند
 
یک روزنامه صهیونیستی گزارش داده دستگاه‌های نظامی و اطلاعاتی رژیم صهیونیستی بر خلاف نخست‌وزیر این رژیم، به حفظ توافق هسته‌ای ایران تمایل دارند.
 
یک رسانه صهیونیستی روز جمعه گزارش داده بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر و آویگدور لیبرمن، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی با بدنه وزارت جنگ و دستگاه اطلاعاتی این رژیم بر سر متقاعد کردن آمریکا جهت خروج از توافق هسته‌ای با ایران اختلاف نظر دارند. 

به نوشته روزنامه هاآرتص، نتانیاهو و لیبرمن خروج آمریکا از توافق هسته‌ای را به نفع اسرائیل می‌دانند، اما سایر مقام‌های بلندپایه وزارت جنگ، و نهادهای اطلاعاتی، با این دیدگاه موافق نیستند. 

مقام‌های اسرائیلی می‌گویند نتانیاهو و ران درمر، سفیر اسرائیل در واشنگتن مشغول ترغیب ترامپ برای اعلام عدم پایبندی ایران به برجام هستند. 

هاآرتص نوشته دیدگاه لیبرمن و نتانیاهو با نظرات اکثر کارشناسان نظامی در دستگاه اطلاعات ارتش، دفتر برنامه‌ریزی ارتش اسرائیل، وزارت خارجه اسرائیل و کمیته انرژی اتمی این رژیم در تقابل قرار دارد.

به نوشته این روزنامه، علی‌رغم تمایل نتانیاهو مبنی بر اقدام ترامپ برای اعلام عدم پایبندی ایران به برجام، تمامی نهادهای اطلاعاتی رژیم صهیونیستی اتفاق نظر دارند که در دو سال و دو ماه پس از اجرایی شدن برجام، ایران مفاد آن را به طور کامل رعایت کرده است.(3)



پی نوشت:
1)http://khorasannews.com/newspaper/page/19635/1/588399/0
2)http://www.mehrnews.com/news/4087900
3)http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13960624000530
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


United States
به همین خیال باش .
اواسط پاییز لغو برجام فرا میرسد و با دمتان گردو بشکنید تا ببینیم . خدا عاقبت ما و شما را بخیر کند
Iran, Islamic Republic of
اسراییل برای حفظ آن تلاش می کند و امریکا از برجام خارج نمی شود اما با تحریم های پی در پی آن را برای ایران کاملا بی فایده خواهد کرد.اروپا مامور به ایفای نقش خود در سیاه بازی حفظ پوسته برجام برای سوءاستفاده های بعدی امریکا از برجام است. برجام آوران ما که این قرارداد مثلا بین المللی را با همه ایراداتش به کشور تحمیل کردند آگاهانه وانمود می کنند اروپا حامی برجام است؛ حال آنکه اروپا با امریکا همنظر و هماهنگ است.