جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱
۱

سینمای نخبه‌گریز

محمدحسین نیرومند
دوشنبه ۱۳ شهريور ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۴۶
کد مطلب: 547014
نه تنها در مورد زندگی بزرگان و مشاهیر فیلمی درخور توجه ساخته نشده بلکه در مورد زندگی بزرگان انقلاب و شهدای انقلاب و مدافع حرم هم فیلمی نمی‌بینید. مشکل اینجاست چیزی به نام اولویت‌بندی در اختصاص بودجه‌های دولتی به فیلم‌ها وجود ندارد.
جهان نيوز - محمدحسین نیرومند: وقتی به کارنامه فرهنگی کشورمان نگاه می‌کنیم بحثی به نام اولویت‌ها مطرح نیست! شاید دغدغه پرداختن به موضوع مفاخر هم وجود داشته باشد، اما لزوما دغدغه‌مند بودن به معنای اولویت داشتن و در نظر گرفتن سهم ویژه برای این مقوله نیست.
 
این قضیه و نقیصه البته منحصر به سینما نیست و سایر بخش‌های فرهنگی را هم شامل می‌شود. بنابراین نه تنها در مورد زندگی بزرگان و مشاهیر فیلمی درخور توجه ساخته نشده بلکه در مورد زندگی بزرگان انقلاب و شهدای انقلاب و مدافع حرم هم فیلمی نمی‌بینید. مشکل اینجاست چیزی به نام اولویت‌بندی در اختصاص بودجه‌های دولتی به فیلم‌ها وجود ندارد.

بودجه‌های تخصیص داده‌شده هم معمولا از طریق روابط مرسوم و ارتباطات است. در نتیجه در این مسیر خواست تهیه‌کننده و کارگردان است که تبدیل به فیلم می‌شود، نه نیاز جامعه، به این معنا که تولید در ایران از دغدغه و خواست تهیه‌کننده و کارگردان است که آغاز می‌شود و مدیر معمولا در اتاقش نشسته تا طرحی را تصویب کند و متعاقب آن و بر اساس ضوابط موجود بودجه اختصاص داده شود و تصمیم‌گیرنده مضمون فیلم نیست.

سینمای ایران سینمای مولف است. یعنی چیزی ساخته می‌شود که خود هنرمند بخواهد. در سینمای ایران معمولا کارگردان‌ها براحتی حاضر نیستند کارهایی که خارج از دایره ذهنی‌شان است، انجام دهند. در صورتی که در دنیا بسیاری از کارگردان‌ها کارهایی سفارشی برای حفظ تاریخ و ارزش‌های کشورهایشان انجام داده‌ا‌ند.
 
بحث دیگر تغییر ذائقه مخاطب ایرانی است. در سینمای ما وقتی ذائقه مخاطب تغییر کرده دیگر نمی‌توان از بخش خصوصی و دولتی توقع داشت که در این حوزه سرمایه‌گذاری کند که متعاقب آن با شکست تجاری روبه‌رو شود. ما انگار دیگر توانایی نگارش فیلم‌هایی که بتواند چنین مضامینی را دراماتیزه کند نداریم و صرفا توانایی نگارش‌مان رفته به سمت و سویی که مخاطب ببیند و بپسندد.
منبع:جام جم
 

 

 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


حامد
Iran, Islamic Republic of
نگاه غلطی به موضوع سینما داشته است.
دلیل این که در سینمای ما فیلم خوب ساخته نمی شود (نه فقط فیلم هایی در مورد بزرگان علم و دین و ...) این است که سینمای ما نیز مانند بسیاری دیگر از چیزهای دیگر ضعیف و فشل است. این ضعف و فشل بودند نیز مانند بسیاری چیزهای دیگر به علت عقب ماندگی از تکنولوژی، مدیریت نوین، بی اعتقادی، پارتی بازی و ناشایسته سالاری است. در واقع سینمای ایران یک سینمای منحصر به فرد در کره ی زمین است. سینمایی که از نظر سطح فیلم ها، تعداد مخاطب و کسانی که بلیط می خرند، تکنولوژی، جذابیت و .... بسیار عقب است و سینمایی که توسط تعدادی خانواده اداره می شود! دار و دسته ای هستند که فقط خود را قبول دارند و سینما را به صورت خانوادگی قبضه کرده اند. سینمایی مافیایی که هیچ کس از بیرون حق ورود ندارد. هر چیز که در دست عده ای خاص باشد و بقیه استعداد های جامعه در آن دخالتی نداشته باشند این گونه عقب مانده می شود.