شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰

دولت مردان باید از حاشیه پردازی اجتناب کنند

يکشنبه ۵ شهريور ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۵۶
کد مطلب: 544710
عضو هئیت رئیسه جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی گفت: دربرهه ى حساس کنونى لازم است درلتمردان از هرنوع حاشیه‌پردازی اجتناب کنند.
دولت مردان باید از حاشیه پردازی اجتناب کنند
به گزارش جهان نيوز؛ سید محمد حسینی عضو هئیت رئیسه جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی و دبیرکل کانون دانشگاهیان ایران اسلامی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره فرمایشات مقام معظم رهبری دردیدارباهیئت دولت در خصوص جهت‌گیری اقتصاد از «رانتی و نفتی» به «مولدی و مردمی» و نقش دولت در این حرکت اظهار داشت: بحث رهایی از وابستگی به نفت از ابتدای انقلاب مطرح شده اما هنوز تحقق پیدا نکرده است.
عضو هئیت رئیسه جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی با بیان این که در مقاطع مختلف تلاش‌هایی صورت گرفته است، ادامه داد: در شرایط تحریم هم دیدیم که این وابستگی مشکلات فراوانی را برای کشور ایجاد کرد. امروز که موضوع اقتصاد مقاومتی جدی‌تر شده باید براى کاهش وابستگی به نفت درحوزه اقتصاداولویت قائل شد و از ظرفیت‌های فراوانی که در کشور وجود دارد استفاده کرد.
وی تصریح کرد: ایران کشورى وسیع و پهناوربا معادن فراوان و جایگاه قابل توجهى درکشاورزی، صنعت،گردشگرى وبهره گیری ازظرفیت فضای مجازی برای درآمدزایی است که اگر به این اموربهاء کافى داده شود می‌توان هم کشور را از وابستگی رها کردو هم زمینه اشتغال جوانان را به صورت گستره فراهم نمود.
دبیرکل کانون دانشگاهیان ایران اسلامی گفت: دراین زمینه هاخوشبختانه نیروهاى مستعدو جوانان خلاق و پرنشاط فراوانی داریم که دولت با برنامه‌ریزی دقیق وحساب شده می توانداز تمام توان داخلی استفاده کند نه این که منتظر باشد کشورهای غربی برای بهبود وضعیت مردم و گشایش در کشور اقدامی انجام دهند؛ این آرزویی است که به نتیجه نخواهد رسید.
حسینی با بیان این که مدیران اجرایى باید بی‌وقفه کار کنند، افزود: با روحیه جهادی است که می‌توان از مشکلات عبور کرد. اگر بخواهیم به کارهاى روزمره ووظایف معمولی و کلیشه اى بسنده کنیم شرایط کشوراگرروزبروز بدتر نشودفرجی هم حاصل نخواهد شدوشاهدتحول،بهبودوضع معیشتی مردم،رونق اقتصادی وپیشرفت کشورنخواهیم بود.
عضو هئیت رئیسه جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی تصریح کرد: خوشبختانه سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی تبیین، تدوین وابلاغ شده و وظایف دولت را مشخص کرده که باید تحت اشراف ستادفرماندهی قرارگاه اقتصاد مقاومتی تقسیم کار بین همه وزارتخانه‌ها صورت گیرد و ماموریت ویژه وتعهدات هر یک برای خارج کردن کشور از رکود وایجادفرصتهاى شغلى مشخص شود.
استاددانشگاه تهران ادامه داد: برنامه توسعه ششم هم فراروی دستگاههای اجرایى است که رسیدن به اهداف آن مستلزم کارتیمى اعضای دولت،انتخاب مدیران کارآمدومتعهدوعزم واراده عملیاتی ساختن این برنامه واسنادبالادستی است ودشواری نیل به رشد٨درصدنمی تواندمستمسکی برای بی توجهی به آن باشد.
دبیرکل کانون دانشگاهیان ایران اسلامی گفت: باتوجه به وظایف خطیردولت دربرهه ى حساس کنونى لازم است درلتمردان از هرنوع حاشیه‌پردازی ومقدم داشتن فروع براصول به جد اجتناب کنندوبه ماموریت‌ها و رسالت اصلی خود اهتمام بورزند.
عضو هئیت رئیسه جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که آیا دولت باید به سمت واگذاری به بخش خصوصی برود و خود حامی باشد و یا به نحو دیگری عمل کند گفت: مردمی شدن اقتصاد به همین معنا است که تصدی امور حتى الامکان به مردم واگذارشود ودولت صرفابه وظایف حاکمیتی ازجمله حمایت،هدایت ونظارت بپردازدونهایت تلاش خودرابکارگیردتاگره گشای سرمایه گذاری وفعالیت بخش خصوصی بدوراز موانع و پیچ وخم های بروکراسی اداری باشد.
وی ادامه داد: تفسیر مقام معظم رهبری از اصل 44 قانون اساسی به همین خاطر بود که این موانع برداشته و نقش مردم پررنگ‌‌تر شود.نکته دیگرپایان دادن به اقتصادرانتى است که مع الاسف در حال حاضر برخی با دسترسی به اطلاعات و زدوبندبابعضى مدیران ارشدومیانی ازموقعیت های ویژه برخوردارمی شوندوبه سودهاوثروتهای کذایى دست پیدا می کنندوامکان رقابت سالم وفضای مناسب راازبین می برندکه این ویژه خواری باعدالت وارزشهای اسلامی به هیچ وجه سنخیت وسازگارى ندارد.
وزیرپیشین فرهنگ وارشاداسلامی افزود :دولت باید فضای رقابت آزاد رابافراهم کردن فرصتهای برابربوجودبیاورد تاهمه کسانی که توانمند هستند به وِیژه در حوزه صادرات و تولید بادلگرمی وعلاقه فعالیتهاى سازنده خودراتوسعه دهندومطمئن باشندکه دستگاههای حکومتی ازجمله نظام بانکی حامی آنهاست و دولت مانع واردات بی‌رویه و قاچاق کالا می شودتا شرایط اقتصادی بهتری ایجاد شود و اقتصاد درریل مردمی شدن وفاصله گرفتن ازرانت خواهی قرارگیرد.
حسینی در بخش پایانی سخنانش با بیان این که باید از تجربیات موفق گذشته استفاده کرد ودلایل عدم توفیق درپاره ای اقدامات راریشه یابی کردیاداورشد:نمونه تحول درسیستم بانکی ضرورتی است که نادیده گرفتن آن کشوررابا چالش هاوبحرانهای جدی مواجه می کندلذا بهره گیری ازنظرات صائب کارشناسان وحتى منتقدان که غالبا دلسوزودردآشناهستندزمینه سازشرایط مطلوب خواهد بود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *