سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 30 Apr 2024
 
۱
۸

حماسه مدیران در "کنترل موسسات غیر مجاز"!

سه شنبه ۲۰ تير ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۳۴
کد مطلب: 532626
حماسه مدیران در "کنترل موسسات غیر مجاز"!
گروه اقتصادی جهان نيوز: ترجیع بند اظهارات مقامات بانک مرکزی در دو هفته گذشته توفیق ایشان در کنترل و مهار موسسات غیر مجاز پولی در سال 95 بوده است. ضمن احترام به تلاش و دغدغه مدیران محترم چند توضیح ضروری در این مورد لازم است:

علت اصلی کاهش سهم موسسات غیرمجاز از بازار پول نه تلاشهای انتظامی معاونت نظارت بلکه خشکسالی طبیعی اقتصاد ایران است.

در واقع تعداد برخورد انتظامی انجام شده بسیار محدود و مربوط به موسسات کوچک است. در عوض تنگنای اعتباری بسیار شدید سال 95 باعث شد هر موسسه ای که دسترسی به بازاربین بانکی یا ذخایر ندارد خود به خود پژمرده شود. در مقام مثال خشکسال عمومی باعث تضعیف درختان تناور و ضمنا ریشه کنی علف هرز شده است. حماسه ای در کار نیست.
 
معمولا در پاسخ این انتقاد که چرا این سامان دهی زودتر رخ نداده است  مقامات بانک مرکزی ،به دست های پشت پرده و قدرت های مختلف استناد می کنند. واقعیت این است که این استدلال معنادار نیست.

حداقلی از شناخت فضای پولی ایران نشان می دهد هر موسسه غیر مجاز معمولا در قرارداد با یک بانک مجاز فعالیت می کرده است، چنان که شکل اصلی دارایی بسیاری از موسسات غیرمجاز، سپرده نزد بانک های مجاز بوده است و حتی اشتراک بالای مدیریتی بین این دو عرصه وجود داشته است.

بهتر بگویم در بسیاری موارد موسسه غیرمجاز صرفا نقش دلال سپرده برای بانک را ایفا می کرده است و در این موارد از نفس انداختن موسسات غیرمجاز نه نیازمند لشکرکشی و برخورد با قدرت های محلی و ملی بلکه مستلزم یک دستور ساده به ان بانک تحت نظارت بانک مرکزی بوده است تا با بلوكه كردن سپرده هم بخش اصلي دارايي سپرده گذاران نزد موسسه غير مجاز حفظ شود و هم ريشه ان موسسه غير مجاز بخشكد.

سوال مهمتر این است که آیا میزان نظارت بانک مرکزی بر موسسات و بانک های مجاز خیلی بیشتر از آن موسسات غیر مجاز است؟ و اساسا به جز سرویس دهی به موسسات مجاز در چارچوب بازار بین بانکی و اضافه برداشت اساسا تفاوت معناداری بین فضای نظارتی بانک مرکزی در موسسات مجاز و غیر مجاز وجود دارد؟ و در اين چارچوب اساسا حذف " غير مجاز ها" فايده اي هم دارد؟
مرجع : كانال اقتصاد سياسي
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
کاری که این دولت در جمع کردن این موسسات کرد شجاعانه و عاقلانه بود ای کاش در دولت احمدی نژاد هم کمی انتقاد می کردید
بیچاره بی دفاع
Iran, Islamic Republic of
عمو کجای کاری یا توی این مملکت نیستی یا زیر لحاف کرسی فکر میکنی زمستونه همه را انداخته اند جون همدیگه کسی دیگه اطمینانی به بانک نداره هی این دولت اون دولت نکنید حلمون را به هم میزنید کو کار که نشانه مثبت داشته باشد
بیچاره مال باخته
Iran, Islamic Republic of
ببینید عزیزان هی همدیگر را به دروغ گوی یا چرا رفتی این موسسه یا به طمع ورزی یا بی سوادمتهم کردن همدیگه بسه سر همه کلاه گذاستن وکنار نشتن وبه لفاظی های ما به همدیگه میخندند موسسات هیچ مشکلی نداشتن فقط تنها مشکلشون زیر بار زورگوی های دولتی نرفتن وگر نه تمامی سپرده گذاران اگر در موقعت آرامی سوال کنید هردو طرف از هم راضی بودن این مشکل فقط توسط دولت درست شده پس همگی آگر میخواهید به حق خود برسید اتحاد وهمفکری در کنار موسسات جلوی زورگویی های بانک مرکزی باستیم در دولت های خارجی که در قانون ودینشان حرفی از حق الناس نشده اگر سرمایه گذاری جایی اندوخته داشته باشد پس از مرگ وی هم همگی بسیج میشوند تا ورثه آنها را پیدا کنند وتمام متعلقات باسود کامل به نرخ روز حساب میکنند وبه آنها بااحترام میدهند اما؟در اینجا صحبت از دین ورعایت حقوق شهروندی که میشود دولتیان ومجلس وقضایی گوش فلک را کر میکند ولی در موقع عمل آنها که میبایست از حقوق مردم دفاع کنند دنبال فرصت کوچکی هستن تا حق مردم مظلوم وبی دفاع را بخورند واگر کسی صدایش در آید هزار انگ بهش میچسبانند خدا به داد همه مابرسد که روز حساب وکتاب نزدیک است ما هم خدایی داریم
مالباخته
Iran, Islamic Republic of
مجوز بهانه است فقط انتقام از این موسسات هست ودر ای میان یک عده مردم ضعیف با خوانواده هایشان دارند گوشت قربونی میشن ودارند افسردگی میگیرند بترسید از روز حساب وکتاب وروزی که مردم از مسولینشان نا امید بشن اون وقت دیگه نمیپرسند سیف یا فلان کس با کی خصومت شخصی داشته میشوند سیل وهمه خس وخاشاک رااز سر راه خود برمیدارند ملت را نیازمایید؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
مشکل موسسات مالی که الان ملی شده! در اوایل دولت یازدهم درراستای نظرات اقتصادی دولت برای مهار تورم و انتقال پول ازبازارهای مسکن سکه دلار وخودرو به این موسسات ظاهرا موفق هم بوده ولی حالا دولت مانده که آیا دستاوردش برای کاهش تورم را با رونق بازار ها و سازماندهی کم هزینه اوضاع بازار پول ، کدامش را انتخاب کند؟!
Iran, Islamic Republic of
کاسپین مثال بارز بی مدیریتی مالی دولت و فساد اداری این دولت است. اگر نیست چرا سپرده گذارانی که اکثرا به روحانی رای داده اند را اذیت میکنند؟
صادق
Iran, Islamic Republic of
اگر غيرمجاز بودند پس چرا همان روز اول كه دفتر موسسه باز شد توسط نيروي انتظامي پلمپ نشد؟ چطور يك مغازه كوچك مثل كتاب فروشي اگر مجوز نداشته باشد روز اول پلمپ ميشود ولي يك موسسه اعتباري پلمپ نميشود؟ پس ببينيد اين موسسات جيب چه كساني را پر ميكردند كه ميتوانستند آزادانه فعاليت كنند.
Iran, Islamic Republic of
.... یک دروغگو در روز روشن است و موضوع کاسپین یک دزدی بزرگ در روز روشن است