جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

انتقادات یک مدیر سابق نفتی از قرارداد ایران توتال

سه شنبه ۱۳ تير ۱۳۹۶ ساعت ۱۸:۴۹
کد مطلب: 531200
جلیل سالاری با اشاره به نگاه زنگنه به استفاده از شرکت‌های خارجی در توسعه صنعت نفت ایران هم گفت که نگاه زنگنه در توسعه صنعت نفت بیشتر به بیرون و استفاده از توان شرکت‌های خارجی است.
انتقادات یک مدیر سابق نفتی از قرارداد ایران توتال

به گزارش جهان نيوز، مدیر عامل اسبق شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفته است که با توجه به سوابق حضور شرکت نفتی توتال در صنعت نفت ایران در گذشته، نسبت به عملکرد آن نگرانی‌هایی وجود دارد و افزوده که از فرانسوی‌ها در هیچ جایی عملکرد خوبی در کشور نداشته‌ایم.
نخستین قرارداد جدید نفتی در دوران پساتحریم بین شرکت ملی نفت و کنسرسیوم بین المللی به رهبری شرکت نفتی توتال فرانسه برای توسعه فاز 11 پارس جنوبی به ارزش 4.8 میلیارد دلارعصر دیروز در تهران امضا شد.
تولید گاز 40 ماه پس از امضای قرارداد آغاز خواهد شد که با به ثمر رسیدن آن، روزانه 56 میلیون متر مکعب، یعنی (معادل 2 میلیارد فوت مکعب) به ظرفیت برداشت ایران از میدان گازی پارس جنوبی مشترک با قطر افزوده می‌شود.
سه سال پس از تولید در فاز ۱۱ پارس جنوبی، میدان مذکور دچار افت فشار خواهد شد که در آن زمان، سکوهای تقویت فشارهم در این میدان راه اندازی می شود. گفته شده که تا پایان برنامه ششم توسعه، میزان تولید نفت و میعانات گازی کشور باید به 6 میلیون بشکه در روز افزایش یابد.
جلیل سالاری، مدیر عامل اسبق شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی در این باره ارزیابی کرد: فعالیت‌هایی که با شرکت‌های فرانسوی در صنعت نفت ایران صورت گرفته در شرایط اضطرار و بحران، آنها دست ایران را در حنا گذاشته و ما را در ادامه قرارداد کنار گذاشته‌اند.
وی، از اینکه صنعت نفت ایران تا این حد و اندازه به شرکتهای فرانسوی بها داده انتقاد کرد و افزود که بهادادن زیاد به شرکت‌های فرانسوی سبب شده تا در این سالها، تکنولوژی آنها تا این حد رشد کند، هرچند که در بخش‌هایی به تعهدات خود در قبال ایران خوب عمل نکرده اند.
این کارشناس صنعت نفت،تاکید کرد که دانش و تکنولوژی شرکت‌های فرانسوی در صنایع پایین دستی نفت در قیاس با سایر شرکت های اروپایی چندان هم بالا نیست.
به گفته او، در مواقع بحرانی، شرکت‌های فرانسوی، منافع خود را در قرارداد با ایرانی‌ها گرفته اند و در دادن جرایم به ایرانی‌ها در قبال این قراردادها همواره مقاومت کرده اند.
مدیر عامل اسبق شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی، گفت که در عوض، شرکت‌های ژاپنی و کره ای در مواقعی که مجبور بوده اند تا ازمسیر خویش در قرارداد با ایران کنار بروند امتیاز های خوبی به طرف ایرانی داده و جرایم را هم پرداخت کرده اند.
وی، با اشاره به  امضای قرارداد محرمانگی در قرارداد دیروز با توتال فرانسه و همچنین مدل ترک تشریفات در این قرارداد، بعید دانست که همه شرایط مهم در این قرارداد لحاظ شده باشد.
سالاری اذعان داشت که فاز ۱۱ میدان گازی میدان پارس جنوبی یک فاز بسیار مهم در حوزه میادین مشترک بوده که با این قرارداد ایران برای  ۲۵ سال این میدان را به فرانسوی‌ها سپرده و با توجه به سهم بیش از ۵۰ درصدی  این شرکت در این میدان، فرانسه تصمیم گیر مهمی است که این امر نگران کننده است.
به گفته وی، با توجه به سوابق توتال در گذشته صنعت نفت ایران ، اکنون جای نگرانی وجود دارد و تصریح کرد که شرکت‌های فرانسوی در گذشته به تعهدات خود خوب عمل نکرده اند.
مدیر عامل اسبق شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی با اشاره به نگاه زنگنه به استفاده از شرکت‌های خارجی در توسعه صنعت نفت ایران هم گفت که نگاه زنگنه در توسعه صنعت نفت بیشتر به بیرون و استفاده از توان شرکت‌های خارجی است و نگاهی به استفاده از توان شرکت‌های داخلی ندارد.

منبع: نسیم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *