سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 30 Apr 2024
 
۰

شرط قبول روزه‌داری چیست

عید فطر، تولد دوباره انسان از ذات الهی است
دوشنبه ۵ تير ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۰۱
کد مطلب: 529438
انسان یکبار به تجربه فطر به دنیا می آید و روز عید فطر به معنای بازگشت به خداوند است.
شرط قبول روزه‌داری چیست

به گزارش جهان نيوز، حجت الاسلام والمسلمین مهدی شهرباف کارشناس مذهبی و امور دینی  پیرامون عید سعید فطر و «یوم الجوایز» گفت: آن چیزی که باید در تعمق کرد، واژه عید و فطر است. «عید» یعنی برگشت به اوج و دستیابی به جایگاه والاست و لذا در این جشن بندگی، عید به اعتبار فطر به مردم شناخته شده است، انسان یکبار به تجربه فطر به دنیا می آید و روز عید فطر به معنای بازگشت به خداوند است.
وی با بیان اینکه خداوند متعالی زمان های متفاوتی را برای بخشش و مغرفت انسان قرار داده است، درباره بخشش گناهان در ماه مبارک رمضان اظهار داشت: پروردگار الهی زمانهای مختلفی را مانند روزه‌داری، خواندن دعای کمیل، برای مغفرت و رحمت الهی عنایت کرده است.گناهان مابه واسطه روزه داری و عبادت های یک ماهه در رمضان المبارک پاک می شود.
 حجت الاسلام والمسلمین شهرباف پیرامون پرداخت زکات فطریه بیان کرد: ماهی که روزه در آن تا به امروز حلال بوده ، در عید فطر یا «یوم الجوایز» حرام است. تمام بندگان موظف هستند سوای از روزه داری، عبادت و ... که در این سی روزه داشته اند، مبلغی را تحت عنوان فطریه پرداخت کنند، البته به معنای این است که در کنار همدردی با مستمندان و نخوردن غذا، از مال و ثروت هم چشم بپوشیم. شرط قبولی روزه پرداخت فطریه است.
وی با اشاره به اینکه مهلت زمان پرداخت فطریه تا پیش از اقامه نماز عید فطر و اذان ظهر است، درباره پرداخت زکات فطریه توضیح داد: آنچه که از پرداخت فطریه میدانیم، دادن پول به فقرا است، اما در وهله اول باید همسایگان خود را درنظر داشته باشیم و اینکه بدانیم در همسایگی ما چه کسی به این پول نیاز دارد.
این کارشناس مذهبی افزود: اگر کسی نتواند در روز عید و یا شب عید فطر، کسی را برای پرداخت فطریه پیدا کند، باید مبلغ فطریه را کنار بگذارد تا در اولین فرصت به نیازمندش بدهد.
وی بابیان اینکه عید فطر را «یوم الجوایز» می نامند، خاطرنشان کرد: «یوم الجوایز» یعنی روز جایزه، بخشش گناهان انسان است. روز عید فطر همانند شب های قدر از جمله فرصت هایی است که ملائکه به زمین می آیند و بر اهل زمین سلام می کنند و خوشامدگویی می گویند.
حجت الاسلام والمسلمین شهرباف در پایان درخصوص دعای قنوت نماز عید فطر عنوان کرد: خواندن دعای قنوت نماز عید فطر  برای کسانی که نمی توانند دعای را کامل بخوانندالزامی نیست و اشتباه خواندن آن باعث باطل شدن نماز می شود.

منبع:باشگاه خبرنگاران
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *