سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 30 Apr 2024
 
۴
۲
پیام هایی که باید از عملیات موشکی سپاه دریافت:

تغییر معادلات با حملات موشکی سپاه به قلب داعش

سه شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۰۴:۳۷
کد مطلب: 528106
موشک های سپاه برای هدف قرار دادن مواضع داعش از خاک عراق و سوریه عبور کردند. این امر به معنای آن است که ایران در ائتلاف با متحدان استراتژیک خود می تواند از خاک آنها برای حمله به مواضع دشمنان مشترک استفاده کند. این امر ارزش سرمایه گذاری ایران و حمایت از محور مقاومت را در معادلات استراتژیک منطقه به خوبی به اثبات رساند.
تغییر معادلات با حملات موشکی سپاه به قلب داعش
گروه سیاسی جهان نيوز: حملات موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که به قصد انتقام از حملات 17 خرداد 96 داعش به مجلس و حرم مطهر امام خمینی در شب یکشنبه صورت گرفت، حاوی پیام های مهمی بود که معادلات را در سطح منطقه و حتی جهان تغییر می دهد.

به گزارش جهان نيوز، سپاه پاسداران ایران یک شنبه شب از طریق پایگاه های خود در کرمانشاه و کردستان مواضع داعش در دیرالزور رو هدف حملات موشکی خود قرار داد. سپاه در بیانیه ای اعلام کرد، در این عملیات تعدادی موشک میان برد زمین به زمین از پایگاه های موشکی نیروی هوافضای سپاه در استان های کرمانشاه و کردستان، تروریست های تکفیری را هدف ضربات مهلک و کوبنده قرار داد.

این عملیات که در نوع خود بی سابقه بوده تنها در زمینه حمله به مواضع داعش قابل ارزیابی نیست بلکه مولفه های بسیاری را در حوزه موشکی، دفاعی و بازدارنگی تحت تاثیر خود قرار خواهد داد. در همین رابطه به بررسی مهمترین مولفه ها در زمینه تغییرات معادلاتی در منطقه و حتی سطح جهان خواهیم پرداخت.

1-  حملات موشکی سپاه پیامی را به گروه های تروریستی تکفیری ارسال کرد که هر اقدامی علیه امنیت و مردم کشور ایران با پاسخی کوبنده و درهم شکننده روبه رو خواهد شد و تروریست ها در هرکجای منطقه و جهان نیز پنهان شوند بازهم از دسترس انتقام جمهوری اسلامی و نیروهای امنیتی و اطلاعاتی اش در امان نخواهند بود. همانگونه که فردای عملیات تروریستی داعش در ایران، فرمانده عملیات حادثه تروریستی در خارج از کشور توسط نیروهای اطلاعاتی به هلاکت رسید. از این رو تروریست ها از این به بعد باید در رفتار خود جدید نظر کنند زیرا در غیر این صورت عواقب هرگونه جسارتی هولناک خواهد بود. به زبان دیگر پاسخ ترقه بازی داعش، موشک باران مواضع مهم آنها بود.

2- همزمان با افزایش تحریم های آمریکا بر علیه سپاه پاسداران و نیروهای زیرمجموعه آن که یکی از اهداف اصلی این تحریم های جدید، خلع سلاح موشکی ایران است، سپاه با حملات موشکی خود در خارج از مرزها پاسخ دندانشکنی به مقامات آمریکایی داد. تلاش واشنگتن برای از بین بردن قدرت دفاعی و موشکی کشور همزمان با توافق هسته ای نیز دنبال می شد که با مقاومت جمهوری اسلامی، نتوانستند به هدف خود نائل آیند ولی  این حال بندی را در برجام در قالب عدم آزمایش موشک های بالستیک با قابلیت حمل کلاهک هسته ای را گنجاندند. با این وجود در دو سال گذشته سپاه به مانورهای نظامی و موشکی خود بدون توجه به تهدیدات دشمن ادامه داده و در نهایت نیز در دو شب گذشته به صورت عملی، موشک ها را بر علیه دشمن خود به کار برد. این به معنای اقتدار موشکی کشور است که با هیچ چیزی قابل معامله نخواهد بود و کسانی که دل خوش برای برجام موشکی هستند نیز می بایست از این رویکرد دست برداشته چرا که نمی توان بر سر امنیت و اقتدار کشور با دشمن به مذاکره پرداخت.

3- عزت و غرور ملی ایرانی ها پس از حمله موشکی به مواضع داعش، به خوبی خود را نشان داد. تمامی جریان ها و فعالین سیاسی به حمایت از اقدام سپاه برخاسته و آن را در قالب گفتمان قدرت ملی تحلیل کردند. استقبال افکار عمومی از انتقام سپاه از داعش بسیار بالا بود و در شبکه های اجتماعی موجی از غرور ملی به راه افتاده است.

4- در ماههای اخیر عربستان سعودی و کشورهای مرتجع و خودکامه منطقه به دنبال ائتلافی برای فشار سیاسی و دیپلماتیک علیه کشورمان بودند و همچنان نیز هستند و حتی در این زمینه به حمایت از گروه های تکفیری تروریستی برای عملیات در داخل ایران پرداخته اند. در کنار چنین موجی عربستان و تعدادی از شیخ نشین های خلیج فارس، معاهدات نظامی و تسلیحاتی چندصد میلیارد دلاری با آمریکا به امضا رسانده اند تا توان نظامی خود را افزایش داده و موازنه قدرت را در منطقه به نفع خود تغییر دهند اما هیچ یک از این کشورها توان استفاده از تسلیحات مدرن را ندارند و می بایست مستشاران نظامی غربی، پاکستانی و هندی را به کار گیرند. عملیات موشکی سپاه ثابت کرد که ایران می تواند خود موشک بسازد و آن را علیه دشمنان به کار گیرد بدون اینکه به کشوری وابسته باشد. در حال حاضر موازنه موشکی در منطقه غرب آسیا به نحو چشمگیری به سوی ایران چرخش کرده است.

5- یکی از مهمترین تغییراتی که در معادلات منطقه حاصل شد؛ اثبات توان موشکی ایران و برد این موشک ها تا قلب اسرائیل است. موشک های میان برد ایران در مرز غربی سوریه در منطقه دیرالزور به ساختمان ها و انبارهای سلاح داعش اصابت کرد. این امر نشان می دهد که این موشک ها می توانند با دقت بیشتری اهدافی را در داخل خاک رژیم صهیونیستی مورد هدف قرار دهند و هرگونه تهدید نظامی از سوی اسرائیل، پاسخ قاطع و پشیمان کننده ای را به دنبال خواهد داشت.

6- موشک های سپاه برای هدف قرار دادن مواضع داعش از خاک عراق و سوریه عبور کردند. این امر به معنای آن است که ایران در ائتلاف با متحدان استراتژیک خود می تواند از خاک آنها برای حمله به مواضع دشمنان مشترک استفاده کند. این امر ارزش سرمایه گذاری ایران و حمایت از محور مقاومت را در معادلات استراتژیک منطقه به خوبی به اثبات رساند.

7- هرچند مردم ایران به خوبی اهمیت تسلیحات نظامی و دفاعی کشور را درک می کنند و آن را عاملی بازدارنده در مقابل دشمنان می دانند ولی برخی از مقامات دولتی در برهه هایی با ایجاد شبهه و تردید در افزایش سرمایه گذاری بر توان دفاعی و نظامی ایران، سعی می کنند تا عملکرد منفی خود را در حوزه های اجرایی توجیه کنند. در ماههای اخیر توسط برخی از شخصیت های سیاسی عنوان می شد که ژاپن و آلمان سرمایه های خود را به جای موشک و اسلحه به سمت اقتصاد سوق دادند و اینک در چنین شرایط اقتصادی به سر می برند! این به معنای آن بود که دولت می بایست بودجه های نظامی را کاهش و در زمینه اقتصادی سرمایه گذاری کند. هاشمی رفسنجانی در اظهارنظری در شهریورماه سال گذشته این رویکرد را چنین بیان کرده بود: "نیروهای نظامی بیشترین خرج کشورهای در حال جنگ را می‌بردند و از این رو با این اقدام پول‌هایشان آزاد شد و به‌دنبال کارهای علمی و تولیدی رفته و اقتصاد دانش‌بنیان برای خود درست کردند، لذا دیگر آسیب‌پذیر هم نیستند، این راه در ایران باز شده است و مدیران و دلسوزان و معلمان باید وارد این فضا شوند، مطمئنم  دوره دوم دولت روحانی می‌تواند ما را به آنجا برساند." چنین تمایلی در دولتمردان مشاهده می شود ولی موقعیت دشمنان ایران و تلاش آنها برای ناامن کردن و حتی تجزیه کشور براساس نقشه خاورمیانه جدید، واقعیت هایی هستند که نمی توان به بهانه های دیگر از آنها چشم پوشی کرد و توان نظامی و موشکی کشور را تعطیل کرد. همین توان موشکی ایران است که توانست ضربه مهلکی بر پیکره دشمن تروریست وارد سازد و آنها را از اقدامات مشابه بازدارد.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
درود خدا بر دلاورمردان غیور ایرانی
Iran, Islamic Republic of
سپاه قلب مردم ایران است