جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

ششمین‌سونامی‌تغییرات در بانک‌سرمایه

شنبه ۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۱۵
کد مطلب: 512695
تغییرات بانک سرمایه از بنگاه های اقتصادی زیر مجموعه صندوق ذخیره فرهنگیان، به خوان ششم رسید و طی مدت سه سال، این بانک، ششمین مدیر عامل جدید را به خود دید.
ششمین‌سونامی‌تغییرات در بانک‌سرمایه
به گزارش جهان نيوز به نقل از فارس، بانک سرمایه ششمین بانک خصوصی ایران است که با سرمایه 350 میلیارد تومانی، در چهارم دی ماه سال 1384 با شعار «بانک خوب سرمایه است»، پا به عرصه فعالیت بانکداری گذاشت.
 
سهام‌داران این بانک مرکب از اشخاص حقیقی و حقوقی است که شامل گروه‌های مختلفی از جمله «فرهنگیان»، «کارکنان بانک‌های ملت»، «تجارت»، «رفاه» و «صندوق ذخیره فرهنگیان» هستند.

سهم 47 درصدی  این بانک متعلق به صندوق ذخیره فرهنگیان بوده و سرمایه‌های حاصل از آن حق عضویت‌های جامعه فرهنگی کشور است.

این بانک در مجموعه خود، شرکت‌هایی مختلفی همچون « صرافی سرمایه»، « توسعه ساختمان سرمایه»، «سرمایه‌گذاری سایه گستر سرمایه»، «تجارت الکترونیک سرمایه»، «شرکت توسعه تجارت سرمایه پایدار» و «موسسه فرهنگی ورزشی بانک سرمایه» را دارد.

اگر نگاهی گذرا به مدیریت این بانک طی سال‌های 92 تا 96 بیندازیم، آنچه به خوبی قابل رؤیت است، تغییرات پی‌درپی و لحظه‌ای در راس مدیرعاملی این بانک پرحاشیه است؛ به طوری که از 15 اسفند 92 تا فروردین 96، 6 مدیرعامل صندلی بالاترین پست این بانک را اشغال کردند،‌اما حواشی و اتفاقات پیرامون این بانک موجب شده است تغییر مدیرعاملی بانک مفرّی برای رهایی از اتهامات وارده بر مدیریت این بانک باشد.

* روزشمار تغییرات مدیریت در بانک سرمایه

احمد درخشنده در 15 اسفند سال 92 مدیرعاملی این بانک را از «علی بخشایش» مدیرعامل سابق آن گرفته و به این سمت منصوب شد.

او پس از 9 ماه و در تاریخ 20 آبان 93 این سمت را به «شهاب‌الدین غندالی» مدیرعامل وقت صندوق ذخیره فرهنگیان واگذار کرد.

دوران صدارت غندالی در بانک نیز مدت زمان زیادی نبود و وی در 26 بهمن سال 93، این مسئولیت را به «خیرالله بیرانوند» سپرد، اما سناریوی تغییرات در این بانک روند رو به رشد و سریعی به خود گرفت و این بار «پرویز احمدی» در 23 مهر سال 93 مدیرعامل این بانک شد.

روایت داستان تغییر و تحولات مدیریتی بانک سرمایه را این بار «علیرضا حیدرآبادی پور» دنبال کرده و روایت کرد و از بهمن 94 تا اول تیر 95 مدیرعاملی بانک سرمایه را عهده‌دار شد؛ مردی که سابقه عضویت در هیأت مدیره بانک‌های سپه و گردشگری را در کارنامه خود داشت.

در این ایام بود که زمزمه‌های تخلفات گسترده و نجومی در صندوق ذخیره فرهنگیان و بانک سرمایه و از شهریور سال گذشته در جامعه شنیده شده و ابعاد گسترده این تخلفات از سوی رسانه‌ها افشا شد و هر روز صفحات جدیدی از کتاب قطور تخلفات در این بانک و صندوق ورق زده شد.

در این میان، یکی از اقدامات مقطعی برای خواباندن صدای حق‌خواهی فرهنگیان به عنوان سهام‌داران اصلی بانک سرمایه، تغییر چند باره مدیرعاملی این بانک بود؛ به طوری که این بار نام «محمدرضا خانی»، از «جام» نام‌های پیشنهادی مدیریت بانک سرمایه خارج شد و وی در اوایل مهر 95 به این سمت منصوب شد؛ او که علاوه بر سوابق مدیریتی، سابقه معلمی را در کارنامه خود به همراه داشت.

*«ما نبودیم، شما بودید»، مسئولان ارشد آموزش و پرورش و بانک سرمایه در پرونده تخلفات 

فرافکنی و فرار به جلوی مدیران هر دو مجموعه و عبارت «ما نبودیم، شما بودید» به یکدیگر مسئولان ارشد آموزش و پرورش و بانک سرمایه، مفّری برای رهایی از بار تخلفات آغاز و شنیده شد و هریک به انحای مختلف، سعی در نشان دادن بی‌تقصیری خود در پرونده تخلفات و انداختن قصور بر گردن دیگری کردند.

فخرالدین احمدی دانش‌آشتیانی وزیر آموزش و پرورش در 8 اسفند 95، تخلفات صورت گرفته شده را به بانک سرمایه نسبت داد و در مقابل ادعا کرد، باید بین بانک سرمایه و صندوق ذخیره فرهنگیان تفکیک قائل شد.

در نقطه مقابل، محمدرضا خانی مدیرعامل وقت بانک سرمایه در 10 بهمن 95 نیز مدعی شد، فساد 8 هزار میلیاردی در صندوق ذخیره ربطی به بانک سرمایه ندارد، اما اذعان کرد تعداد بدهکاران این بانک 31 نفر اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی هستند و میزان بدهی آنها از 200 میلیارد تومان شروع و تا 1200 میلیارد تومان ختم می‌شود.

خانی تصریح کرد: آموزش و پرورش به بانک سرمایه بدهکار است و این بانک در سال 95، 4 هزار و 500 میلیارد تومان وام برای پرداخت حقوق معوقه بازنشستگان و 50 میلیارد تومان وام نیز برای پرداخت حقوق معلمان اعطا کرده است.

این در شرایطی بود که تخلفات در بانک سرمایه و صندوق ذخیره فرهنگیان به حدی رسید که حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین اژه‌ای سخنگوی قوه قضاییه در 3 بهمن ماه سال گذشته این پرونده تخلفات را پرونده‌ای دانست که تا به حال به این اندازه تخلف را ندیده است! ضمن این که روز  یکشنبه هفته جاری نیز  سخنگوی قوه قضاییه  در نشست خبری خود، پرده دیگری از تخلفات گسترده در بانک سرمایه  برداشت و از 8 هزار و 300 میلیارد تومان معوقات این بانک خبر داد که در اختیار 31 نفر است و اینکه 2 نفر از این افراد  نیز در بازداشت بسر می‌برند.

حال با توجه به همه این تغییر و تحوالات خواسته و ناخواسته در رأس هرم مدیریتی این بانک ، حالا سناریو تغییرات مدیرعاملی بانک سرمایه به ایستگاه ششم رسیده است و چند روز قبل، خبر از برکناری محمدرضا خانی از سمت مدیرعاملی و انتصاب «علیرضا پویان‌شاد» به عنوان مدیرعامل جدید این بانک داده شد؛فردی که پیش از این معاون بانک ایران زمین بوده است.

 با نگاهی گذرا به فرایند تغییرات و دگرگونی در عالی‌ترین پست اجرایی بانک سرمایه به خوبی واضح و مبرهن است که پیام آشکار این تغییرات، کنار زدن سایه شوم و شوربختانه تخلفات در این بنگاه اقتصادی است که مدیران ارشد نظام بانکی سعی در کنار زدن آن و تاباندن خورشید اعتماد بر این مجموعه اقتصادی را دارند؛ آن هم در شرایطی که کمیته تحقق و تفحص مجلس شورای اسلامی چند ماهی است که بر روند تخلفات صورت گرفته در بانک سرمایه و صندوق ذخیره فرهنگیان موشکافانه نظارت دارد و مجدانه مشغول واکاوی این تخلفات است و باید همین روزها نتایج و گزارش نهایی خود را به صحن علنی مجلس آورده و به نمایندگان ملت و مخاطبان پرشمار و منتظر آن ارائه کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *