جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

آمارهای خلاف واقع جهانگیری +نمودار

دوشنبه ۲۱ فروردين ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۲۱
کد مطلب: 510623
معاون اول روحانی در نخستین جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در سال ۹۶، آمارهای خلاف واقع در نقد دولت قبل مطرح کرد.
آمارهای خلاف واقع جهانگیری +نمودار
به گزارش جهان نيوز به نقل از مشرق؛ اسحاق جهانگیری معاون اول حسن روحانی در نخستین جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در سال ۹۶، آمارهای خلاف واقع در نقد دولت قبل مطرح کرد.
اسحاق جهانگیری در این جلسه این ادعا را مطرح کرد که عملکرد دولت یازدهم در اجرای اقتصاد مقاومتی در سال ۹۵   بسیار مثبت و درخشان بوده است.
این در حالی است که اگر دولت در سال ۹۵ اقتصاد مقاومتی را اجرا کرده بود، نیازی به تذکرات مکرر رهبر معظم انقلاب اسلامی در این باره نبود.
جهانگیری گفته است:‌ ممکن است عده ای به دلیل آنکه در برخی بخش ها مشکلات کوچکی وجود دارد، دستاوردها را نادیده بگیرند و این گونه القاء کنند که وضعیت اقتصادی کشور نامناسب است اما رشد اقتصادی دو رقمی، تورم تک رقمی و ایجاد بیش از ۷۰۰ هزار شغل در سال ۹۵ در کنار مثبت بودن تراز تجارت خارجی بیانگر آن است که اتفاقات خوبی در اقتصاد کشور در سال ۹۵ رخ داده است.
جهانگیری مجددا همان رویه‌ای را در اتکا به آمارها اتخاذ کرده که مورد تذکر رهبر معظم انقلاب اسلامی هم قرار گرفت و خواستار ملاحظه آمارهای مثبت و منفی شد.
رهبر معظم انقلاب در اولین سخنرانی امسال گفت:  «امروز مشکلات ما در زمینه‌ی بخشی از شاخصها، مشکلات زیادی است. بعضی از شاخصها خوب است؛ فرض بفرمایید که شاخص تورّم کاهش نشان میدهد که این خوب است، امّا شاخص بیکاری افزایش نشان میدهد یعنی بیکاری بیشتر شده است. اینها آمارهای رسمی خود مسئولین است. یا رشد اقتصادی، مثبت نشان میدهد امّا رشد سرمایه‌گذاری، منفی است؛ که این یکی از عیوب اساسی و بزرگ است. یا مثلاً در بعضی از بخشها -مثل بخش نفت- پیشرفت داریم، [امّا] در بعضی از بخشهای دیگر -مثل بخش معدن، مثل مسکن- عقب‌رفت داریم. یعنی آمارهای رسمی انسان را قانع نمیکند به اینکه حرکت عمومی به سمت رفع مشکلات اقتصادی است.»
* دروغ درباره اشتغالزایی دولت قبل
جهانگیری در این جلسه مجددا آمار دروغ خود درباره آمار اشتغالزایی دولت قبل را مطرح کرده و گفته است:   از سال ۸۴ تا ۹۲ میزان اشتغال خالص ایجاد شده بر اساس گزارش مرکز آمار ایران برابر با صفر بوده که این موضوع مشکلات بیکاری در کشور را دو چندان کرده است.
این در حالی است که پیش از این به طور مستند و بر اساس گزارش‌های مرکز آمار، نادرست بودن ادعای جهانگیری اثبات شده است اما گویا او بر این حرف خلاف خود اصرار دارد.
بر اساس گزارش مرکز آمار، خالص اشتغال دولت‌های نهم و دهم حدودا ۱٫۷ میلیون شغل (میانگین سالانه ۲۱۲ هزار نفر) بوده است.
* آمار نادرست سرمایه‌گذاری
جهانگیری در این جلسه با تاکید بر اینکه باید برای مثبت شدن رشد سرمایه گذاری خارجی برنامه ریزی لازم را انجام دهیم، خاطر نشان کرد: رشد سرمایه گذاری خارجی از سال ۸۶ روند منفی و نگران کننده ای پیدا کرد و تلاش های دولت تدبیر و امید تا کنون منجر به جلوگیری از رشد منفی این شاخص بوده است و باید از این پس برای مثبت شدن آن برنامه ریزی و تلاش کنیم.
این ادعای جهانگیری درباره منفی بودن سرمایه‌گذاری خارجی در دولت قبل، خلاف واقع است.
بر اساس گزارش رسمی سازمان کنفرانس توسعه و تجارت ملل متحد که آمار جذب سرمایه‌گذاری خارجی در کشورهای جهان را منتشر می‌کند، عملکرد جذب سرمایه‌گذاری خارجی در دولت قبل به مراتب بهتر از دولت یازدهم بوده است.

کاملا برخلاف ادعای جهانگیری، از سال ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۱ یعنی تا قبل از دولت یازدهم، روند جذب سرمایه‌گذاری خارجی در دولت قبل صعودی بوده است. اما با روی کار آمدن دولت حسن روحانی، روند جذب سرمایه‌گذاری خارجی نزولی شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *