دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ - 17 Jun 2024
 
۰
به مناسبت سالگرد روز اجرای برجام

برجام در نگاه کارشناسان و مسوولان خارجی

سه شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۱۶
کد مطلب: 498264
کری: «ما هنوز با حکومت ایران اختلافات جدی داریم و مقابله با این کشور به دلیل حمایت از تروریسم، نقض حقوق بشر و اقدامات ثبات‌زدا در منطقه را ادامه خواهیم داد.»
برجام در نگاه کارشناسان و مسوولان خارجی
به گزارش جهان به نقل از خراسان، در یک سالگی اعلام رسمی آغاز اجرای برجام موضع گیری های مقامات آمریکایی و اروپایی درباره توافق هسته ای اوج گرفت؛ در این میان در حالی که موگرینی رئیس سیاست خارجی اروپا با دفاع از برجام تاکید کرد که این اتحادیه«با قدرت تمام به این توافق پایبند است.» دونالد ترامپ رئیس جمهور جدید آمریکا هرچند تصمیم اش درباره ادامه اجرای برجام را به صراحت نگفت، اما از آن به شدت انتقاد کرد. ترامپ دیروز تأکید کرد: «با برجام کاری را می کنم که باید بکنم!» وی در گفت وگو با دو نشریه تایمز انگلیس و بیلد آلمان بار دیگر توافق هسته ای با ایران را اشتباه خواند و تأکید کرد که توافق هسته ای با ایران یکی از بدترین توافق هایی بوده که وی تاکنون دیده است. 
این مواضع ترامپ شبیه مواضعی است که او در دوره رقابت های انتخاباتی مطرح می کرد وی البته به این سوال که چه تصمیمی درباره آینده برجام خواهد گرفت؟ پاسخی نداد . هفته پیش رکس تیلرسون وزیر پیشنهادی وزارت خارجه، جیمز متیس وزیر پیشنهادی دفاع و مایک پمپئو رئیس پیشنهادی برای سازمان سیا که در جلسات استماع سنا شرکت کرده بودند ضمن بیان اتهامات و مواضع ضدایرانی توافق هسته ای را یک توافق نامناسب توصیف کرده اما تاکید کرده بودند که دولت آینده آمریکا آن را اجرا خواهد کرد. 

ترامپ: نمی خواهم بگویم که با توافق ایران چه خواهم کرد
درعین حال رئیس جمهور جدید آمریکا بدون آن که به صراحت تصمیم اش را درباره آینده برجام مطرح کند، افزود: «نمی خواهم بگویم که با توافق ایران چه خواهم کرد. فقط نمی خواهم با کارت ها بازی کنم. من سیاستمدار نیستم ونمی گویم، می خواهم این کار را انجام دهم، یا بایستی این کار را انجام دهم. اما من ازتوافق با ایران خرسند نیستم. به نظرم این بدترین توافقی بود که صورت گرفت. زمانی که یک کشوری 150 میلیارد دلار پول نقد را به کشوری پس می دهد، این پول زیادی است.من اصلا نمی فهمم؛ فکر کنم این پول در حساب های سوئیس باشد.»

اوباما: اختلاف نظر درباره برجام، یکی از علل تنش آمریکا با رژیم صهیونیستی بود
از سوی دیگر برخلاف ترامپ، مقامات فعلی آمریکا در روزهای اخیر به شدت بر دفاع از توافق هسته ای و لزوم حفظ آن تأکید کرده اند؛ تا جایی که دیروز اوباما یک بار دیگر از برجام دفاع و تصریح کرد اختلاف نظر درباره برجام، یکی از علل تنش آمریکا با رژیم صهیونیستی بوده است.

بیانیه کاخ سفید: برجام توافقی صرفاً بین ایران و آمریکا نیست
اوباما همچنین در بیانیه ای مدعی شد که این توافق باعث شده است آمریکا و جهان امن تر شود. همزمان با این موضع گیری های رئیس جمهور فعلی آمریکا، کاخ سفید هم در بیانیه‌ای به مناسبت یک سالگی برجام تاکید کرد که ایران به تعهدات خود براساس توافق عمل کرده، اما آمریکا باید در سایر ابعاد دشمنی با ایران، «سرسخت» باشد. در این بیانیه با اشاره به این که برجام برنامه هسته ای ایران را به عقب رانده، تصریح شده که برجام توافقی صرفاً بین ایران و آمریکا نیست. این بیانیه افزوده است: «راه حل دیپلماتیک که مانع از دستیابی ایران به توافق هسته‌ای می‌شود به برنامه هسته‌ای مهار‌نشده ایران یا جنگی دیگر در خاورمیانه ارجحیت دارد.»

تاکید موگرینی برپایبندی اتحادیه اروپا به برجام
در همین حال فدریکا موگرینی مسئول سیاست‌خارجی اتحادیه اروپا با انتشار یادداشتی ضمن حمایت از توافق هسته‌ای گفت که اتحادیه اروپا با قدرت تمام به این توافق پایبند است. موگرینی در بیانیه خود تأکید کرد: اگر برجام نبود هم اکنون ما شاهد یک جنگ نظامی دیگر در منطقه ناپایدار خاورمیانه بودیم. 

برجام به نفع ایران نیز بوده است 
مسئول سیاست خارجی اروپا هدف برجام را «اطمینان از صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران» دانست و گفت: برجام به این هدف خود تاحد زیادی نزدیک شده است. وی افزود: این موافقت نامه به نفع ایران نیز است.شرکت های بزرگ در حال سرمایه‌گذاری در ایران هستند. شرکت های نفتی، صنایع اتومبیل سازی، هواپیماهای مسافربری به عنوان مثال حوزه‌هایی هستند که تا‌کنون قراردادهای مهمی را به امضا رسانده‌اند. صندوق بین المللی پول رشد 6/6 درصدی GDP واقعی را برای ایران در سال 2017 پیش بینی کرده است. میزان تجارت میان ایران و اتحادیه اروپا طی سه فصل اول سال گذشته (2016) تا 63 درصد رشد داشته است. ایران و اتحادیه اروپا پس از گذشت بیش از 30 سال عصر یخ بندان سیاسی، هم اکنون درباره مسائل متعددی از قبیل اقتصاد، حفاظت از محیط زیست، مهاجرت و فرهنگ در حال مذاکره هستند و همچنان می توان به موارد این فهرست اضافه نمود.بنابراین با وجود انتقاداتی که گاه بر نقایص تمرکز کرده و به راحتی منافع اثبات شده آن را انکار می‌کنند، بسیار مهم است که بگوییم: توافق هسته‌ای در حال اجراست.

تأکید وزیر خارجه انگلیس بر لزوم حفظ برجام 
بوریس جانسون وزیر خارجه انگلیس هم در حاشیه نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل، بر لزوم تداوم اجرای توافق هسته ای ایران و گروه 1+5 تاکید کرد. ریچارد بیکن رئیس گروه دوستی پارلمانی انگلیس و ایران نیز با اشاره به این که تهران به مجموعه تعهداتش در چارچوب برجام پایبند بوده، به طرف های غربی به دلیل اجرا نشدن کامل تعهداتشان هشدار داد و گفت: «اگر مراقب نباشیم، به عدم پایبندی به تعهداتمان متهم خواهیم شد.» در آخرین تحول آژانس بین المللی انرژی اتمی، اجرای آخرین تعهدات باقی مانده ایران را تأیید کرد. اشاره این نهاد بین المللی، به حذف برخی سانتریفیوژ های اضافی در فردو و انجام پاره ای از تعهدات ایران بوده که اخیراً مورد اشاره رئیس جمهور و سایر مقامات کشورمان قرار گرفت. 

آلمان: در حال مذاکره با دولت جدید آمریکا هستیم تا توافق هسته‌ای با ایران حفظ شود
در همین حال مارتین شفر سخنگوی وزارت خارجه آلمان روز گذشته اعلام کرد که آلمان در حال مذاکره با دولت جدید آمریکاست تا توافق هسته‌ای با ایران حفظ شود. وی با اشاره به برجام، گفت: «گفت‌وگوها با دولت جدید که به زودی به قدرت می‌رسد، از سر گرفته شده‌اند و ما در آینده هم به این اقدام در تمامی سطوح و با همه راه‌های ارتباطی ادامه خواهیم داد.»

تحلیل گروه بین‌المللی بحران درباره عواقب از هم پاشیدن برجام
همچنین موسسه «گروه بین‌المللی بحران» که «جورج سوروس» رئیس هیئت مدیره بنیاد سوروس از بنیان گذاران آن بوده، تأکید کرده اگر برجام از هم پاشیده شود، پیامدهای آن برای خاورمیانه، «ژرف» خواهد بود. این گزارش که در آستانه مراسم تحلیف «دونالد ترامپ» منتشر شده، از رئیس‌جمهور جدید آمریکا خواسته که به جای تهدید به پاره کردن برجام، توافق هسته‌ای را حفظ و تقویت کند.

جان کری: با ایران به دلیل حمایت از تروریسم، نقض حقوق بشر و اقدامات ثبات زدا مقابله می کنیم
همچنین جان کری وزیر خارجه آمریکا نیز در بیانیه ای تصریح کرد که «ما هنوز با حکومت ایران اختلافات جدی داریم و مقابله با این کشور به دلیل حمایت از تروریسم، نقض حقوق بشر و اقدامات ثبات‌زدا در منطقه را ادامه خواهیم داد.»
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *