سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 30 Apr 2024
 
۰

از شهید آیت الله بهشتی چه می دانید

دوشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۳۹
کد مطلب: 498136
فعالیت‌ها و تلاش‌های بی‌وقفه شهید بهشتی در طول انقلاب و پیش از آن را در این گزارش بخوانید.
از شهید آیت الله بهشتی چه می دانید
به گزارش باشگاه خبرنگاران، تاریخ و مرور آن موجب می‌شود تا به انسان‌های برجسته‌ای در زمینه‌های گوناگونی از جمله انقلاب اسلامی که جزو شاخص ترین برهه‌های تاریخی کشورمان است، بر بخوریم. انسان های ارزشمندی که علاوه بر کتاب های موجود به تازگی مدتی است با پخش مجدد سریال «معمای شاه» گویی زنده شده‌اند و حال و هوای روزهای نه چندان دور سرزمینمان را روایت می‌کنند و یادآور اشخاص بزرگی هستند که در سرنوشت این کشور نقش بسزایی داشته اند.   

دکتر شهید، آیت الله بهشتی از جمله افرادی است که با فعالیت ها و اندیشه هایش نقش بسزایی در روزهای انقلاب و تربیت دانشجویان پیرو خط امام(ره) داشته است.

شهید بهشتی متولد دوم آبان 1307 در اصفهان است. وی پس از گذراندن تحصیلات مقدماتی تا دبیرستان، به جهت علاقه شدیدی كه به علوم اسلامی داشت به حوزه علمیه اصفهان و بعد قم رفت.

وی در سال 1330 دوره لیسانس دانشكده الهیات و معارف اسلامی و همچنین در سال 1338 دوره دكترای این دانشكده را به پایان رساند. وی از سال 1330 تدریس در دبیرستانهای قم را آغاز كرد و در سال 1333 دبیرستان دین و دانش قم را تاسیس کرد.

فراهم کردن امكانات آموزش زبان و علوم روز برای فضلای حوزه علمیه قم، پایه گذاری كانون اسلامی دانش آموزان و فرهنگیان قم و تأسیس مدرسه علمیه حقانی از جمله فعالیت های ایشان در حوزه فرهنگی و اسلامی بود.

آیت الله بهشتی در ادامه فعالیت هایش علاوه بر شرکت در گردهمایی ها و نشست‌های سیاسی نهضت ملی شدن صنعت نفت در تهران و اصفهان؛ در راستای پیروی از امام (ره) به كمك جمعی از فضلای حوزه علمیه اقدام به تشكیل گروه تحقیقاتی پیرامون حكومت در اسلام کرد. در همان اوقات توسط سازمان امنیت " ساواك" بازداشت و به تهران منتقل شد. وی در سال 1343 در تهیه برنامه جدید تعلیمات دینی مدارس شركت كرد.

سفر به آلمان در سال 1344 از جمله دیگر اتفافاتی بود که در آن وی مرکز اسلامی هامبورگ و اتحادیه انجمن اسلامی دانش‌آموزان مسلمان  گروه فارسی‌زبانان را بنیانگذاری کرد. اقامت 5ساله وی در آلمان زمانی از سوی ساواک به پایان رسید که وی بعد از سفر به ترکیه، سوریه، لبنان و عراق برای آشنایی با تلاش های اسلامی و دیدار با موسی صدر و روح‌الله خمینی (ره)٬ در ۱۳۴۹ به ایران آمد و در همان سفر از سوی ساواک ممنوع‌الخروج شد.

بعد از استقرار وی در ایران ایشان باز هم مشغول فعالیت های آموزشی شدند و در ادامه به همراه شهید باهنر به گردآوری کتاب های درسی برای مدارس پرداختند. برگزاری جلسات تفسیر قرآن و تألیف کتاب های گوناگون از جمله دیگر فعالیتهای شهید بهشتی محسوب می شوند. جلساتی که به جهت سخنرانی های ایشان به بازداشت او توسط ساواک در فروردین ۱۳۵۴ منجر شد و پس از آن این دوره ها تعطیل شدند.

دکتر بهشتی در ادامه دست از تلاش برنداشت و جامعه روحانیون مبارز را تشکیل داد. وی در بهار 1357 با هدف هماهنگی دانشجویان و نیروهای همفکر انقلاب به اروپا سفر کرد و همچنین برای دیدار امام ره سفری هم به پاریس داشت.

این روحانی مبارز پس  از سخنرانی خود در عاشورای 1357 برای مدتی در اوین حبس شد.
 
پس از پیروزی انقلاب شهید بهشتی دبیر شورای انقلاب بود و بعد هم با شرکت در انتخابات مجلس خبرگان برای تدوین قانون اساسی انتخاب شد.

وی در اسفند 1358 ریاست دیوان عالی کشور را به فرمان امام عهده دار شد.

شهید آیت الله بهشتی بعد از برکناری بنی‌صدر، در دوم تیرماه 60در شورای موقت ریاست جمهوری با حضور شهید رجایی و مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی شرکت کرد. در همان زمان بود که  انفجار بمبی در 7 تیر ماه 1360 در محل دفتر حزب جمهوری اسلامی موجب شهادت آیت الله بهشتی و 72 نفر از یاران ایشان شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *