جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
۲
کارشناس ارشد مسائل منطقه در گفتگو با جهان نيوز:

ارتش ملی عراق باید تامین امنیت استان‌های کردنشین عراق را به عهده گیرد/ یک نقطه خاکستری در سابقه کاری نخست وزیر جدید عراق دیده نمی‌شود/ چشم انداز آینده روابط عراق و ایران بسیار روشن است

شنبه ۱۲ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۰۶:۰۷
کد مطلب: 820865
صدرالحسینی گفت: با توجه به حضور آقای محمد شیاع السودانی در مقام نخست وزیری عراق، چشم انداز آینده روابط عراق و ایران بسیار روشن است.
ارتش ملی عراق باید تامین امنیت استان‌های کردنشین عراق را به عهده گیرد/ یک نقطه خاکستری در سابقه کاری نخست وزیر جدید عراق دیده نمی‌شود/ چشم انداز آینده روابط عراق و ایران بسیار روشن است
گروه سیاسی جهان نيوز: سید رضا صدرالحسینی کارشناس ارشد مسائل منطقه در گفتگو با جهان نيوز درباره اولین سفر نخست وزیر جدید عراق به ایران اظهار داشت: قطعا این سفر پیامدهای قابل توجهی برای دو کشور دارد. دو کشوری که دارای مرز طولانی و مشترکات قابل توجه در حوزه تمدنی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و امنیتی هستند قطعا باید روابط حسنه و بسیار مناسب با یکدیگر داشته باشند. آمدن السودانی به ایران در این رابطه بسیار می‌تواند تاثیرگذار باشد.
 
وی در ادامه با اشاره به دیدار نخست وزیر عراق با رهبر معظم انقلاب، خاطرنشان کرد: یکی از موارد مهمی که رهبر انقلاب در این دیدار باتوجه به سخنان نخست‌ وزیر عراق نسبت به عدم استفاده از خاک این کشور علیه امنیت همسایگان عراق مطرح فرمودند این بود که ایشان بر اقتدار دولت عراق در همه مناطق این کشور به صورت متوازن برای حفظ امنیت همسایگان تاکید کردند و این نشان می‌دهد که ایشان آشنایی کامل به حوزه اختیارات دولت محلی استان‌های کردنشین این کشور دارند و اینکه باید امنیت عمومی و ملی را در این کشور دولت مرکزی تامین کند. البته دولت در استان‌های کردنشین در برقراری امنیت به دولت مرکزی کمک کند.
 
کارشناس ارشد مسائل منطقه درباره دستور نخست وزیر عراق به عنوان فرمانده کل قوا برای استقرار نیروهای نظامی این کشور در مرزهای مشترک استان‌های کردنشین ایران و عراق، گفت: باید ارتش ملی عراق موضوع تامین امنیت در استان های یاد شده را بر عهده گیرد و اینکه چند روز قبل آقای السودانی دستور دادند نیروی نظامی عراق برای حفظ امنیت مرزهای مشترک استان‌های کردنشین و ایران در این مناطق مستقر شوند نشان از شناخت ایشان از حوزه های امنیتی دارد.
 
صدرالحسینی با اشاره به تحرکات گروه های تروریستی در مرزهای شمال غرب کشور، بیان کرد: در ماه های اخیر گروه‌های تروریستی تجزیه طلب آموزش دیده اختلالاتی در امنیت مرزهای شمال غرب انجام دادند. پس از این گفتگو آقای السودانی با رهبر انقلاب باید منتظر تامین امنیت مرزهای عراق توسط ارتش ملی این کشور بود و همکاری کردهای محلی در این رابطه هم کاملا متصور می باشد.
 
وی درباره سوابق خانوادگی محمد شیاع السودانی نخست وزیر جدید عراق، گفت: ایشان از طایفه‌ای معروف و شناخته شده در عراق هستند و سوابقی مثبت در زمان مبارزه با رژیم صدام دارند و چند نفر از خانواده ایشان از جمله پدرشان از شهدای عراق محسوب می‌شوند.
 
کارشناس ارشد مسائل منطقه در ادامه درباره سوابق سیاسی محمد شیاع السودانی خاطرنشان کرد: با توجه اینکه تعدادی از مقامات سابق عراق متهم به فساد هستند اما ایشان در عراق از افراد پاکدستی هستند که حتی یک نقطه خاکستری در مسائل فساد و ناکارآمدی در سابقه کاری ایشان دیده نمی‌شود. رهبر انقلاب با شناختی که از سوابق خانوادگی و کاری ایشان داشتند در دیدار اخیر این اطمینان را دادند که این  شرایط می‌تواند به نفع مردم عراق برای سرعت گرفتن پیشرفت و توسعه در این کشور باشد.
 
صدرالحسینی در پایان درباره چشم انداز آینده روابط ایران و عراق، گفت: همان گونه که توسط رهبرمعظم انقلاب تاکید شد توسعه، پیشرفت و امنیت عراق به طور مستقیم بر ایران نیز تاثیر گذار است، بنابراین با توجه به حضور آقای محمد شیاع السودانی در مقام نخست وزیری عراق، چشم انداز آینده روابط عراق و ایران بسیار روشن است.

گفتگو از محمد هادی
https://jahannews.com/vdcg3z97nak9x74.rpra.html
jahannews.com/vdcg3z97nak9x74.rpra.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


حامد
Iran, Islamic Republic of
تنها راه شناخت نخست وزیر عراق ساخت راه آهن شلمچه به بصره است زیرا این خط آهن محور مقاومت است وعدم ساخت آن یعنی نخست وزیر عراق از عربستان و اسرائیل دستور می گیرد.
هتل
Iran, Islamic Republic of
الحمدلله ، آقای صدرالحسینی. دمت گرم