کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با جهان نيوز:

نگاه منصفانه به دستاوردهای دولت سیزدهم، آینده مناسبی را برای کشور نوید می‌دهد/ در این دولت رابطه بانک و مردم بازتعریف شد/ در تابستان امسال خبری از خاموشی نبود

7 شهريور 1401 ساعت 8:22

با توجه به تمام محدودیت‌هایی که دست به گریبان دولت سیزدهم بوده می‌توان شاهد مواردی باشیم که در نوع خود موفقیت و پیشرفت محسوب می‌گردد.


گروه اقتصادی جهان نیوز: شهباز حسن پور بیگلری نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با جهان نيوز درباره مهمترین دستاورد اقتصادی دولت در یک سال گذشته، اظهار داشت: یکی از دستاوردهای اقتصادی دولت سیزدهم که با تغییر در رویکرد سیاست خارجی دولت اتفاق افتاد این بود که ایران به عنوان عضو ناظر در سازمان همکاری‌های‌ اقتصادی شانگهای پذیرفته شد. افزایش فروش نفت، وصول درآمدهای نفتی و افزایش صادرات غیرنفتی از دیگر دستاوردهای دولت سیزدهم بدون برجام و بدون FATF است. به طوری که افزایش ۴۰ درصدی صادرات غیرنفتی و مثبت شدن ۶۰۰ میلیون دلاری تراز تجاری کشور را در پی داشته است.

وی با اشاره به احیای کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی تعطیل و نیمه تعطیل در دولت سیزدهم و دیپلماسی فعال اقتصادی در این دولت، گفت: یکی از اقدامات بسیار مهم دیگر احیای کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی تعطیل و نیمه تعطیل بوده است. در راستای دیپلماسی فعال اقتصادی در ونزوئلا با هدف کشت فراسرزمینی، یک میلیون هکتار زمین کشاورزی در اختیار ایران قرار داده است. به عقیده کارشناسان، زمین‌های کشاورزی ونزوئلا از شرایط مناسبی برای کشت محصولات استراتژیکی چون ذرت و سویا برخوردار است. در یک نمونه دیگر روسیه نیز اعلام کرده که ۱۰۰ هزار هکتار زمین کشت فراسرزمینی در اختیار ایران قرار می‌دهد.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس درباره عملکرد یک ساله تیم اقتصادی دولت رئیسی، خاطرنشان کرد: اگر منصفانه نگاهی به دستاوردهای دولت سیزدهم داشته باشیم می‌توان آینده مناسبی را پیش روی کشور دید. با توجه به تمام محدودیت‌هایی که دست به گریبان دولت سیزدهم بوده می‌توان شاهد مواردی باشیم که در نوع خود موفقیت و پیشرفت محسوب می‌گردد.

حسن پور با اشاره به اینکه دولت از ابتدای شروع به کار خود، عوامل محرک پایه پولی و نقدینگی همچون استقراض دولت از بانک مرکزی را خط قرمز خود اعلام کرد، گفت: هم اکنون آثار این تصمیمات در ارقام پولی منعکس گردیده است. لازم به یادآوری است که از نظر کارشناسی، نرخ رشد نقدینگی مهم است نه مقدار مطلق آن. براین‌اساس، رشد نقدینگی که در دولت قبل بالاترین رکورد را به ثبت رساند، در دولت سیزدهم در حال کاهش است. دولت تمام تلاش خود را انجام داد تا بتواند از طریق اصلاح برخی ساختارهای گذشته پایه پولی را تا حد قابل قبولی کنترل نماید. در این راستا استقراض دولت از بانک مرکزی با دستور رئیس‌جمهور خط قرمز اعلام شد و دولت با تشکیل کارگروهی متشکل از بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و سازمان برنامه‌وبودجه با استفاده از روش‌هایی مانند استفاده از منابع دولتی نزد بانک مرکزی، فروش اموال منجمد و... منابع خود را تأمین کرد تا از ناحیه استقراض دولت از بانک مرکزی فشاری به پایه پولی وارد نشود.
 
وی با بیان اینکه یکی از گلایه‌های مردم در دولت قبل، اولویت بودن سرمایه‌داران کلان در دریافت تسهیلات از نظام بانکی بود، بیان کرد: اما در دولت سیزدهم رابطه بانک و مردم بازتعریف شد و دولت هم پای آن ایستاد. در این تابستان خبری از قطعی برق و خاموشی نبود. شاید این موضوع حالا عادی شده و دستاوردی به شمار نیاید، اما فراموش نکنید که تابستان چند سال اخیر خصوصا سال آخر دولت روحانی قطعی‌های برق چندساعته با و بدون اعلام قبلی، آن هم در گرمای طاقت‌فرسای تابستان امان مردم را بریده بود.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی در پاسخ به این سوال که ارزیابی شما از جراحی اقتصادی دولت چیست و آیا این نشان دهنده شجاعت دولت است که در سال اول این جراحی اقتصادی را انجام داد، گفت: اقتصاد ایران انباشت چالش هاست و متاسفانه این چالش ها در دولت های مختلف آغاز شدند و تا به امروز ادامه داشته و حل نشده است. آسیب‌هایی که نفت به بدنه اقتصاد ما زده مسیر خصوصی سازی منحرف شده، نقدینگی رشد چشمگیری داشته، تحریم‌های سنگینی از سال 90 داشته ایم، چالش نظام چند نرخی ارز در دولت و در این اقتصاد داریم که دولت مجبور می‌شود تصمیم سختی بگیرد و این تصمیم سخت را در بدترین شرایط تورمی گرفته است. این شرایط، دولت را مجبور به جراحی اقتصادی کرد. شرایط جنگ اوکراین و روسیه هم به یکباره اتفاق افتاد و در برآوردها نبود. فشار را به دولت مضاعف کرد و دولت سیزدهم را به شرایطی برد که مجبور شد دست به این تصمیم سخت بزند و با اینکه می دانست این جراحی اقتصادی تورمی دارد.

حسن پور در ادامه تشریح ارزیابی خود از طرح ارز 4200 تومانی و اجرای آن خاطرنشان کرد: هر طرح که در کشور اجرا شود مزایا و معایبی دارد، بحث ارز 4200 تومانی هم از این قاعده مستثنی نیست و دارای مزایا و معایب خاص خود است. دولت قبل ارز ترجیحی را حذف نکرد و دولت سیزدهم در ابتدای شروع به کار خود پیشنهاد حذف این ارز را مطرح کرد اما با آن مخالفت شد و در نهایت در لایحه بودجه گنجانده شد. از آنجا که تداوم سیاست پرداخت ارز ۴۲۰۰ تومانی آثار مخرب برای جامعه و دولت در پی داشت، برخی‌ها به اشتباه معتقدند دولت پس از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، باید درآمدهای حاصل از آن را که حدود ۴۰۰ هزار میلیارد برآورد می‌شود، به حساب مردم واریز کند، در حالی که واقعیت امر این است که در ۳ سال گذشته میلیاردها دلار پول از جیب مردم برداشته شده و در عمل نیز هیچ نفعی برای آنها نداشته است.
 
وی با تاکید بر اینکه اگر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی به تنهایی انجام شود و حمایتی از مردم صورت نگیرد قطعا سفره‌‌‌ها کوچک‌تر خواهد شد، بیان کرد: مهم‌تر از حذف ارز ترجیحی هزینه‌کرد منابع مازاد بعدی است که از حذف ارز به‌دست دولت می‌رسد که باید در جهت حمایت از اقشار آسیب‌پذیر خرج شود که هم این اطمینان به مردم داده شود که قرار نیست سفره‌شان کوچک‌تر شود و هم اینکه این منابع به صورت بهینه در اختیار مردم قرار خواهد گرفت و کسانی که دارای تمکن مالی هستند مشمول دریافت این یارانه نمی‌‌‌شوند.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی در پاسخ به این سوال که آیا توزیع کالا برگ باعث دلال بازی می‌شود؟ گفت: به نظر می‌رسد وضعیت کالابرگ الکترونیک هنوز در خود دولت هم مشخص نیست. چیزی که ما و دیگران درباره آن می‌دانیم در حد حدس و گمان است. باید دید سیاست دولت در این زمینه چیست و چه‌طور می‌خواهد آن را اجرا کند. وقتی نحوه اجرای این سازوکار مشخص می‌شود بهتر می‌توانیم در مورد درستی یا نادرستی آن اظهارنظر کنیم. اعطای کالابرگ در کنار یارانه نقدی برای حمایت از خانوارهای ضعیف به اصلاح اقتصادی کمک می‌کند و اگر می‌خواهیم حمایتی از خانواده‌ها داشته باشیم بهتر است در کنار یارانه نقدی برای خانوارهای کم‌درآمد به اعطای کالابرگ هم اقدام کنیم.

وی در پایان درباره جدی‌ترین اشکال طرح کالابرگ الکترونیکی، خاطرنشان کرد: جدی‌ترین اشکالی که به طرح کالابرگ الکترونیکی است و این طرح را با چالش جدی مواجه می‌کند این است که هزینه راه‌اندازی و اجرای این طرح طبق گفته مدیر طرح هوشمندسازی، ۹۰۰ میلیارد تومان برای خرید تجهیزات هوشمندسازی است. در مجموع برداشت می‌شود که علاوه بر اینکه استقبال عمومی برای پرداخت یارانه نقدی میان عموم جامعه بیشتر است شواهد و قرائن نشان می‌دهد که کالابرگ الکترونیک طرح پرچالشی برای دولت است و فراهم‌کردن زیرساخت‌های آن هم دولت را با هزینه‌هایی قابل‌توجه روبه‌رو می‌کند،


کد مطلب: 810431

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/interview/810431/نگاه-منصفانه-دستاوردهای-دولت-سیزدهم-آینده-مناسبی-کشور-نوید-می-دهد-این-رابطه-بانک-مردم-بازتعریف-تابستان-امسال-خبری-خاموشی-نبود

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com