کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

عضو کمیسیون صنایع مجلس در گفتگو با جهان نیوز:

فرار مالیاتی در سطح بسیار بالایی وجود دارد/ هدف از اجرای سامانه مودیان، کاهش فرار مالیاتی است/ مالیات باید جایگاه خود را در اقتصاد ایران پیدا کند

10 مرداد 1401 ساعت 11:49

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: در کشور فرار مالیاتی بسیار زیادی داریم که هدف از راه‌اندازی و اجرای سامانه مودیان صرفا جلوگیری از فرار مالیاتی است و نه فشار به مردم و اصناف. افزایش مالیات از بخش‌های سوداگرایانه می‌تواند به بهبود وضعیت تولید در کشور بیانجامد.


گروه اقتصادی جهان نیوز: حجت الاسلام سیدجواد حسینی‌کیا عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفتگو با جهان نیوز با اشاره به رونمایی از سامانه مودیان مالیاتی و میزان اثرگذاری آن بر روند مالیاتی کشور اظهار کرد: جلوگیری از فرار مالیاتی و شفافیت عملکرد فعالان اقتصادی از مهم‌ترین اهداف و کارکردهای سامانه مودیان مالیاتی به شمار می‌رود.

عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه هدف از سامانه مودیان مالیاتی فشار به مردم و اصناف نیست، گفت: نفت باید از پایه و اساس اقتصاد ایران خارج شود و در راستای آن ساماندهی و جلوگیری از فرار مالیاتی می‌تواند به عنوان کاتالیزور عمل کند. اکنون در کشور فرار مالیاتی بسیار زیادی داریم که هدف از راه‌اندازی و اجرای سامانه مودیان صرفا جلوگیری از فرار مالیاتی است و نه فشار به مردم و اصناف.

حجت الاسلام حسینی‌کیا با بیان اینکه باید زیرساختی برای پیش‌بینی ظرفیت‌های مالیات‌ستانی ایجاد شود، بیان داشت: امروز فرار مالیاتی در همه صنوف در سطح بسیار بالایی وجود دارد، اما همانطور که آقای رئیس جمهور مطرح کرده‌اند باید به خود صنوف هم اعتماد کنیم و پای حرفشان بنشینیم.

او با تاکید بر اینکه پس از اجرایی شدن قانون سامانه مودیان مالیاتی درآمد دولت به نحو قابل توجهی افزایش پیدا می‌کند، گفت: معتقدم اگر بتوانیم، پس از اجرایی شدن قانون سامانه مودیان مالیاتی و پایانه فروشگاهی پول‌های مازاد از فروش نفت را به سمت پروژه‌های عمرانی سوق دهیم، اشتغالزایی خوبی رقم می‌خورد و وقتی اشتغالزایی لازم به وجود آمد تولید ناخالص ملی افزایش پیدا می‌کند که در نهایت وابستگی به نفت کاهش پیدا خواهد کرد. در نهایت افزایش مالیات از بخش‌های سوداگرایانه می‌تواند به بهبود وضعیت تولید در کشور بیانجامد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مالیات باید جایگاه خود را در اقتصاد ایران پیدا کند، گفت: گزاراشاتی که وزارت اقتصاد تا کنون از درآمدهای مالیاتی ارائه کرده بیان می‌کند که میزان مالیات اخذ شده بیش از پیش‌بینی‌های به عمل آمده در قانون بودجه است، بنابراین مردم همراهی خوبی با دولت در پرداخت مالیات‌ها داشته‌اند.
 
حجت الاسلام حسینی‌کیا در خصوص بروز برخی از مشکلات احتمالی در خصوص تأمین پول نقد بعد از اجرایی شدن قانون سامانه مودیان مالیاتی، گفت: این مشکلات جزئی است و مقرر شده که متولیان امر (بانک مرکزی جمهوری اسلامی) دستگاه‌های عابر بانک لازم را در شهرهای کوچک و روستاها قرار دهد.

او با بیان اینکه اجرای یک طرح بزرگ را نباید با مشکلات کوچک به حاشیه برد، گفت: شاید به دلیل اینکه برای اولین بار است که به شیوه جدید مالیات‌ها محاسبه و اخذ می‌شود مشکلاتی وجود داشته باشد ولی در ماه‌های بعد به مرور مشکلات اجرای این طرح مرتفع خواهد شد.


کد مطلب: 807773

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/interview/807773/فرار-مالیاتی-سطح-بسیار-بالایی-وجود-هدف-اجرای-سامانه-مودیان-کاهش-مالیات-باید-جایگاه-خود-اقتصاد-ایران-پیدا-کند

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com