جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
۱
عضو کمیسیون برنامه و بودجه در گفتگو با جهان نیوز:

بانک اطلاعاتی دولت برای پرداخت یارانه‌ها ناقص است/ معیشت مردم نباید ضربه بخورد

دوشنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۳:۴۶
کد مطلب: 803671
نکته دیگری که در زمینه طرح جدید هدفمندی یارانه‌ها باید مدنظر باشد، بانک اطلاعاتی ناقصی است که برای پرداخت یارانه در دسترس است.
بانک اطلاعاتی دولت برای پرداخت یارانه‌ها ناقص است/ معیشت مردم نباید ضربه بخورد
گروه اقتصادی جهان نيوز: احسان ارکانی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در گفتگو با جهان نيوز گفت: ارز ترجیحی باعث تشویق واردات و ضربه زدن به تولید ملی شده است. در واقع واردات با ارز ارزان قیمت و 4200 تومانی و به شکل بی رویه در برخی اقلام مانند نهاده دام و گندم باعث شد که تولید آن‌ها در داخل صرفه اقتصادی نداشته باشد و خودکفایی ما در زمینه گندم ضربه بخورد. امیدواریم دولت هرچه سریع‌تر به سمت خودکفایی کشور در کالاهای اساسی مانند فرآورده‌های لبنی و گندم گام بردارد.

ارکانی ضمن تأیید مضرات ارز ترجیحی 4200 تومانی تصریح کرد: طرح دولت مبنی بر حذف ارز ترجیحی و اعطای یارانه در آخر زنجیره ی توزیع و تأمین دارای هدف ارزشمندی است. با حذف ارز ترجیحی بستر رانت و فساد که طی آن عده‌ای دلال به سوءاستفاده از آن می پرداختند، برچیده می شود. این افراد سودجو یا ارز ترجیحی را در بازار آزاد می فروختند و یا کالاهای وارد شده را با قیمت آزاد به فروش می رساندند. مزیت دیگر حذف ارز ترجیحی این است که از قاچاق کالاهایی که با ارز ترجیحی وارد کشور شده‌اند، جلوگیری می‌کند.

وی ادامه داد: با وجود مزایایی که حذف ارز ترجیحی دارد، باید دولت به نکات و ملاحظاتی در اجرای طرح جدید هدفمندی یارانه ها دقت داشته باشد تا نتایج موردنظر حاصل شود. موضوع اول این است که دولت باید برای اجرای طرح جدید هدفمندی یارانه ها از افراد مجرب و توانمند بهره بگیرد. همچنین نظرات همه نخبگان، کارشناسان، مجلس، قوه قضائیه و سایر دستگاه ها باید اخذ شود تا تمامی عواقب احتمالی به درستی سنجیده شود.

به گفته این نماینده مجلس، نکته دیگری که در زمینه طرح جدید هدفمندی یارانه ها باید مدنظر باشد، بانک اطلاعاتی ناقصی است که برای پرداخت یارانه در دسترس است. دولت هر چه سریع تر باید در راستای تکمیل این بانک اطلاعاتی گام بردارد تا حقی از کسی ضایع نشود.

ارکانی خاطرنشان کرد: موضوع دیگر ضعف در اطلاع رسانی، توجیه و اقناع است. اتاق فکر و اطلاع رسانی دولت باید برنامه هایی را در دستور کار قرار دهد تا مردم و حتی مسئولان در مورد مزایای این طرح آگاه شوند. حتی افراد باید در مورد نقاط ضعف احتمالی طرح توجیه شوند تا در درازمدت مشکلی بروز نکند و بتوانند راهکارهایشان را مطرح کنند. اگر این ملاحظات در نظر گرفته شود، می توانیم امیدوار باشیم طرح به درستی پیش برود و نتایجی که موردنظر دولت است، حاصل شود.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات کشور گفت: من اعتقاد دارم هر آنچه در بودجه 1401 برای ارز ترجیحی در نظر گرفته شده بود، باید به صورت یارانه در اختیار مردم قرار بگیرد تا بتواند گرانی های به وجود آمده را جبران کند.

وی ضمن اشاره به لزوم ضربه نخوردن معیشت مردم بر اثر حذف ارز ترجیحی تصریح کرد: حذف ارز ترجیحی، افزایش قیمت اقلام وارداتی مشمول ارز دولتی را به همراه خواهد داشت. این موضوع به سفره مردم و معیشت آنها آسیب جدی می زند. مجلس در قانون بودجه 1401 مصوب کرده است که دولت تکلیف دارد، این گرانی را جبران کند. بر اساس آنچه در بالا گفته شد، دولت در حال برنامه‌ریزی است تا مابه التفاوت قیمت فعلی و قیمت گران شده اقلام را در قالب یارانه در اختیار مردم قرار دهد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
ناقص نیست اما ببینید اصلا وجود دارد انوقت نسبت به کامل بودن یا ناقص بودنش قضاوت کنید