کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

کارشناس مسائل منطقه در گفتگو با جهان نیوز:

سیاست گذاری در امارات به صورت جمعی است/ انتخاب بن‌زاید تاثیر زیادی در تحولات منطقه نخواهد داشت/ رفتار امارات نسبت به جبهه مقاومت متعادل‌تر خواهد شد

27 ارديبهشت 1401 ساعت 9:54

کارشناس منطقه با اشاره به اینکه انتخاب محمد بن زاید تاثیر زیادی در تحولات منطقه نخواهد داشت، گفت: رئیس امارات هر شخصی که باشد نمی‌تواند به صورت فردی سیاست‌های کلانی را در این کشور اعمال کند. امارات مانند عربستان سعودی نیست که پادشاه تصمیم گیرنده نهایی باشد.


گروه بین المللی جهان نیوز: حسن هانی زاده کارشناس منطقه در گفتگو با جهان نیوز، درباره انتخاب رئیس جدید امارات متحده عربی، اظهار داشت: با توجه به بیماری خلیفه بن زاید آل نهیان در چند سال گذشته عملا اداره امور کشور را محمد بن زاید جانشینش و رئیس جدید امارات در دست داشت.
 
وی در ادامه درباره تغییر سیاست‌های داخلی و خارجی امارات پس از روی کار آمدن محمد بن زاید، خاطرنشان کرد: از آنجایی که سیاست گذاری امارت متحده به صورت جمعی است و فرد در شکل گیری سیاست های داخلی و خارجی نقش خیلی تعیین کننده‌ای ندارد بنابراین به نظر می‌رسد سیاست‌های این کشور مانند گذشته ادامه خواهد یافت.
 
کارشناس منطقه با اشاره به اینکه انتخاب بن زاید تاثیر زیادی در تحولات منطقه نخواهد داشت، گفت: رئیس امارات هر شخصی که باشد نمی‌تواند به صورت فردی سیاست‌های کلانی را در این کشور اعمال کند. امارات مانند عربستان سعودی نیست که پادشاه تصمیم گیرنده نهایی باشد؛ امارات متحده از چند امارات مختلف تشکیل شده و روسای هر کدام از آن‌ها در تصمیم‌گیری های کلان مشارکت داشته و تصمیمات به صورت جمعی اتخاذ می‌شود و اجازه نمی‌دهند فرد محوری در سیاست خارجی و داخلی باشد.
 


هانی زاده درباره نقش تهاجمی امارات متحده عربی علیه محور مقاومت، خاطرنشان کرد: محمد بن زاید که در گذشته هم به عنوان جانشین برادر بیمارش اداره امور این کشور در دستش بود، نقش تهاجمی علیه محور مقاومت داشت. با توجه به تجربه‌ای که در طول چند سال گذشته بدست آورده به این نتیجه رسیده است که رابطه متعادل‌تری با کشورهای محور مقاومت از جمله ایران برقرار کند. سفر اخیر رئیس جمهور سوریه هم به این کشور نشان می‌دهد امارات متحده عربی تغییراتی در سیاست خارجی خود داشته و از شیوه‌های تهاجمی گذشته کاسته و روش متعدل‌تری اتخاذ کرده است.
 
کارشناس منطقه درباره رابطه رئیس جدید امارات با دولت آمریکا، گفت: علیرغم گرایش محمد بن زاید نسبت به آمریکا و اسرائیل اما به دلیل خودداری دولت بایدن از فروش هواپیمای فوق مدرن اف 35 به امارات از آن‌ها رنجیده شده است. از طرفی تیم جوبایدن نظر مساعدی نسبت به سیاست‌های عربستان و امارات ندارد به همین دلیل سیاست‌های بن زاید به سمت اعتدال گرایی حرکت خواهد کرد و سعی می‌کند روش متعادل‌تری در برابر محور مقاومت پیش گیرد و به سیاست تهاجمی خود در گذشته نسبت به ایران و محور مقاومت ادامه ندهد.
 
وی در پایان درباره اختلاف دیدگاه محمد بن سلمان و محمد بن زاید، گفت: ممکن است در سیاست گذاری دچار اختلاف شوند، اما به گونه‌ای رفتار می‌کنند که به سمت تقابل فیزیکی نخواهد رفت. این سیاست ثابتی است که از ابتدای تشکیل شورای همکاری خلیج فارس، شش کشور عضو به این نتیجه رسیدند که نباید شورای همکاری کانون تقابل باشد بلکه به سمت همگرایی روند.


کد مطلب: 800203

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/interview/800203/سیاست-گذاری-امارات-صورت-جمعی-انتخاب-بن-زاید-تاثیر-زیادی-تحولات-منطقه-نخواهد-رفتار-نسبت-جبهه-مقاومت-متعادل-تر-خواهد

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com