پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۲
۶
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با جهان نیوز:

ارز ۴۲۰۰ تومانی یکی از مین گذاری‌های دولت قبل بود/ دولت ایثار می‌کند که می‌خواهد هزینه اجتماعی اصلاحات اقتصادی را بپذیرد

سه شنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۲۳
کد مطلب: 799328
طغیانی درباره آسیب های فراوان ارز ۴۲۰۰ تومانی، بیان کرد: تمامی کالاهایی که مشمول ارز ۴۲۰۰ هستند روند مصرف آن‌ها بسیار فزاینده است به نحوی که شاید نشود به راحتی گذشته آن را تامین کرد.
ارز ۴۲۰۰ تومانی یکی از مین گذاری‌های دولت قبل بود/ دولت ایثار می‌کند که می‌خواهد هزینه اجتماعی اصلاحات اقتصادی را بپذیرد
گروه اقتصادی جهان نيوز: مهدی طغیانی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با جهان نيوز درباره افزایش قیمت برخی از کالاهای اساسی اظهارداشت: شاید این گرفتاری که امروز برای مردم ایجاد شده؛ یعنی شکاف بین قیمت‌ها را تا سال گذشته می‌شد با تلاش و پذیرش بخشی از کسری آن در بودجه دولت جبران کرد، اما امسال با افزایش قیمت‌های جهانی آن مسیر گذشته دیگر قابل تدوام نیست.
 
وی در ادامه با اشاره به اینکه ریشه بسیاری از این مشکلات مربوط به دولت گذشته و نگاه برجامی آن نسبت به حل مشکلات است، خاطرنشان کرد: این مسیر در دولت آقای روحانی با تعطیل کردن قانون هدفمندی یارانه‌ها و سیاست ارز 4200 تومانی شروع شد. از طرفی ایشان معتقد بودند که باید برجام را بپذیریم تا بقیه مشکلات کشور حل شود و این مسیر غلط تا پایان دولت ادامه داشت.
 
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه اگر دولت آقای رئیسی بخواهد کاری انجام دهد چاره‌ای ندارد جز اینکه این اقتصاد را روی ریل درست آن برگرداند، گفت: هدفمندسازی یارانه‌ها و اصلاح این شرایط، هم حکم سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی است و هم برای جلوگیری از هدر رفتن منابع کشور است و این مسیر پیشرفت و توسعه کشور در آینده می‌باشد.
 
وی در ادامه درباره ضرورت اصلاحات اقتصادی و سروسامان دادن به اقتصاد کشور، بیان کرد: تصور کنید وضعیت به همین شکل پیش رود و فعلا به آن دست نزنند و تغییری ایجاد نشود، این دولت به یک بی عملی می‌رسد که زمان را از دست می‌دهد و توقعات مردم برای خروج از تنگناهای اقتصادی همچنان باقی می‌ماند چراکه تلاشی برای بازگرداندن اقتصاد به مسیر درست آن انجام نشده است.
 
طغیانی با تاکید بر اینکه دولت آقای رئیسی ایثار می‌کند که می‌خواهد هزینه اجتماعی اصلاحات اقتصادی را بپذیرد، گفت: دولت می‌خواهد تا این کار را به یک سرانجامی برسد، البته نقدی هم در این خصوص وجود دارد که باید از جهت اطلاع رسانی، آگاهی بخشی و آماده سازی افکار عمومی بهتر عمل می‌شد. در مقابل مجریان در دولت هم مدعی هستند که اگر اطلاع رسانی می‌شد احتکار را تشدید و شرایط را دشوار می‌کرد.
 
وی در ادامه با اشاره به اینکه اطلاع رسانی می‌توانست مردم را نسبت به این موضوع آماده‌تر کند، خاطرنشان کرد: در این زمینه تجربه زیاد داریم و با اطلاع رسانی خوب به مردم می‌توان آنان را نسبت به یک موضوع آماده و حتی مطالبه‌گر کرد. حداقل برای بخشی از نخبگان این توقع ایجاد شود که این کار باید برای جلوگیری از هدررفت منابع و قاچاق انجام شود اما هیچکدام از اینها انجام نشد.
 
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس درباره آسیب های فراوان ارز 4200 تومانی، بیان کرد: تمامی کالاهایی که مشمول ارز 4200 هستند روند مصرف آن ها بسیار فزاینده است به نحوی که شاید نشود به راحتی گذشته آن را تامین کرد و این شکاف ارز 4200 تومانی تا ارز نیما را پر کرد.
 
وی با اشاره به اینکه در سال گذشته نزدیک به 15 میلیارد دلار برای واردات، ارز تخصیص داده شد، گفت: امسال پیش بینی دولت 19 میلیارد دلار بود که پس از جنگ اوکراین و افزایش قیمت غلات پیش بینی شد که تا 25 میلیارد دلار هم برسد. اساسا دولت این مقدار نفت می‌فروشد که آن را به این موضوع اختصاص دهد، یا اینکه آیا کل درآمدی را که دولت از فروش نفت بدست می‌آورد را باید به ارز ترجیحی برای واردات کالا اختصاص دهد؟ این مسائلی است که پاسخ آن واقعا دشوار است و اقتصاد کشور را از این وضعیت خارج نمی‌کند.
 
طغیانی در ادامه درباره حذف یارانه آرد گفت: در این زمینه اساساً بحث افزایش قیمت مطرح نیست. در صنف و صنعت تولیداتی را انجام می‌دهند که بخشی از آن را صادر می‌کنند و در هیچ کجای دنیا روی بیسکویت، نان فانتزی و برخی از اقلامی که جز کالاهای ضروری مردم نیست یارانه پرداخت نمی‌کنند. اقلام ضروی مردم نان سنتی است که اقشار مختلف مردم استفاده می‌کنند.

وی با اشاره به افزایش قیمت ماکارونی بیان کرد: ممکن است برخی بگویند که ماکارونی هم جز اقلام ضروی است؛ مانند برخی کشورهای آمریکای لاتین که ماکارونی به عنوان خوراک اقشار مستضعف جامعه به شکل بسته غذایی توزیع می‌شود. البته این یک بحث اقتصادی نیست و بحثی اجتماعی است و باید سنجیده شود. اگر ماکارونی در بسته غذای اقشار مستضعف قرار دارد این هم باید به شکل بسته غذایی توزیع شود نه به صورت عام، چراکه خود آن هم از کشور خارج می‌شود و دچار هدر رفت می‌شود.
 
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در پایان با اشاره به اینکه یارانه در همه جای دنیا روی کالا های ضروری اقشار محروم جامعه متمرکز است، تصریح کرد: اینکه توقع داشته باشیم برای هر چه که از آرد درست می‌شود مانند کیک و بیسکویت یارانه اختصاص شود، غلط است. ارز 4200 تومانی یکی از مین گذاری‌های دولت قبل برای دولت آقای رئیسی بود که بالاخره باید یکی آن را در اقتصاد ایران تعیین تکلیف می‌کرد. اگر دولت قبل شجاعت و دلسوزی داشت باید این سیاست در همان دولتی که شروع شده بود جمع بندی می‌شد و به نتیجه می‌رسد و کار به این دولت نمی‌کشید.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


سالار
Iran, Islamic Republic of
در همه دولتها ارز دو نرخی بوده. ..
Iran, Islamic Republic of
فقط در دولت دوم خاتمی ارز تک نرخی شد
انقلابی
Iran, Islamic Republic of
مجلس انقلابی چرا جلوی مین گذاری را نگرفت؟
Iran, Islamic Republic of
ایثار؟
وقتی اقتصاد نمی فهمید، باید از این واژگان استفاده کنید!
عمو جون بر الفبای اقتصاد یاد بگیر
Iran, Islamic Republic of
ایشون استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان هستند.
سید
Iran, Islamic Republic of
به نظرم کلمه ایثار زیاد جالب نیست شما پول خود مردم رو به خودشون بر می گردونی در مقابلش هم حقوق می گیری یعنی وظیفه ات رو انجام میدی پس ایثار معنی نداره بزرگوار