کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفتگو با جهان نیوز:

طالبان در تامین امنیت مردم افغانستان مردود بوده/ جامعه جهانی باید پیگیر شکل گیری دولت وحدت ملی در افغانستان باشند/ دستگاه‌های امنیتی غربی به ناامنی افغانستان دامن می‌زند/ تخم تفرقه در بین اقوام افغان در دوران حضور ۲۰ ساله آمریکایی‌ها پاشیده شده

18 ارديبهشت 1401 ساعت 8:31

رضایی گفت: طالبان بارها بر شکل گیری دولت وحدت ملی با حضور همه گروه‌های سیاسی و قومیتی تاکید کرده ولی در زمینه اجرا شاهد کم‌کاری هستیم.


گروه بین المللی جهان نیوز: دکتر ابراهیم رضایی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با جهان نیوز با اشاره به اینکه شرایط فعلی افغانستان یک شرایط پیچیده است، اظهارداشت: در دوران حضور ۲۰ ساله آمریکایی‌ها در این کشور، تخم تفرقه در بین اقوام افغان پاشیده شده است و به راحتی نمی‌توان شاهد رفع معضلات امنیتی افغانستان بود.

وی در ادامه درباره نقش کشورهای غربی در ایجاد ناامنی در افغانستان، خاطرنشان کرد: غربی‌ها علاوه بر این که به حل معضل افغانستان کمک نمی‌کنند خبرهای زیادی دال بر این وجود دارد که دستگاه‌های امنیتی آنها به ناامنی افغانستان دامن می‌زنند. نمونه این مورد را می‌توان در خبری مبنی بر همکاری ژنرال دوستم با سرویس جاسوسی انگلیس برای ایجاد ناامنی در افغانستان مشاهده نمود. قطعاً سیستم امنیتی دیگر کشورهای غربی مانند آمریکا هم در ایجاد این ناامنی‌ها شریک هستند.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به هدف کشورهای غربی از ایجاد بحران امنیتی در افغانستان، تصریح کرد: امروز غربی‌ها خصوصاً آمریکایی‌ها، افغانستان را محلی برای ایجاد بحران امنیتی در کنار سه رقیب راهبردی خودشان یعنی چین روسیه و ایران تلقی می‌کنند و بر همین اساس به بهای ریختن خون افغان‌ها حاضرند در این کشور بحران ایجاد کنند. با همه این تفاصیل و با مواردی که از دخالت غربی‌ها گفته شد این موضوعات بهانه‌ای نمی‌شود که طالبان از مسئولیت وضعیت امنیتی امروز افغانستان شانه خالی کند.

رضایی درباره نقش طالبان در تامین امنیت مردم افغانستان، گفت: طالبان مسئول اصلی این معضلات است و باید تمهیدات امنیتی و نظامی برای جلوگیری از حوادث مشابه را بیندیشد. اولین وظیفه حاکمیت تامین امنیت جامعه است که تا امروز طالبان در این حوزه مردود بوده است.

وی در پایان با اشاره به اهمیت وجود یک دولت وحدت ملی در افغانستان، خاطرنشان کرد: یکی از موضوعاتی که می‌تواند به ارتقاء امنیت افغانستان کمک کند شکل گیری دولت وحدت ملی با حضور همه گروه‌های سیاسی و اقوام و نژادهای مختلف افغان است. طالبان بارها بر شکل گیری دولت وحدت ملی با حضور همه گروه‌های سیاسی و قومیتی تاکید کرده و قول داده ولی در زمینه اجرا ما شاهد کم‌کاری هستیم. دستگاه دیپلماسی ما و جامعه جهانی باید به شدت از طالبانی‌ها پیگیر شکل گیری دولت وحدت ملی باشد.


کد مطلب: 799122

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/interview/799122/طالبان-تامین-امنیت-مردم-افغانستان-مردود-بوده-جامعه-جهانی-باید-پیگیر-شکل-گیری-دولت-وحدت-ملی-باشند-دستگاه-های-امنیتی-غربی-ناامنی-دامن-می-زند-تخم-تفرقه-بین-اقوام-افغان-دوران-حضور-۲۰-ساله-آمریکایی-ها-پاشیده-شده

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com