سه شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 7 May 2024
 
۰
۱۲
نایب رئیس کمیسیون بهداشت مجلس در گفتگو با جهان نیوز:

نسخه الکترونیکی باعث کاهش ارائه داروی اشتباه و کاهش هزینه‌ها خواهد شد/ یکسری از مقاومت‌ها به خاطر تعارض منافع و قطع سود است/ سی تی اسکن ، آزمایش و نسخه‌های زائد حذف می‌شوند

سه شنبه ۳ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۲۶
کد مطلب: 792331
نائب رئیس کمیسیون بهداشت گفت: با نسخه الکترونیک در یک بازه زمانی کوتاه به راحتی می‌توان عملکرد یک پزشک و یا داروخانه را به راحتی مورد رصد، کنترل، بازبینی، بازرسی قرار داد.
یکسری از مقاومت‌ها در بحث نسخه الکترونیکی به خاطر تعارض منافع و قطع سود است/ سی تی اسکن ، آزمایش و نسخه‌های زائد حذف می‌شوند
گروه سیاسی جهان نيوز: نائب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس می‌گوید: «نسخه الکترونیک»، بخشی از پرونده‌ی الکترونیکی شدن نظام سلامت است که بر اساس شفافیت تعریف شده است، از این جهت که که هر پزشکی هر دارویی را برای هر بیماری تجویز و در هر داروخانه‌ای ان نسخه پیچیده شود، و یا هر آزمایشگاهی، هر کاری انجا دهد، در این پرونده الکترونیکی ثبت و توسط نسخه الکترونیکی قابل رصد است.

سید جلیل میرمحمدی میبدی، در گفتگو با جهان نيوز با ذکر مثالی در خصوص مزایای نسخه الکترونیک بیان کرد: به عنوان مثال، اگر کسی زانو درد داشته باشد، برای مداوا به پزشک مراجعه می‌کند، پزشک ام آر آی می‌نویسد، در همان هفته به پزشک دیگری مراجعه می‌کنید و این پزشک نیز باز هم ام ار آی تجویز می‌کند و باز هم به همین ترتیب پزشک بعدی، در حالی که شاید اصلا نیازی به ام ار آی نبوده و یا اگر هم نیاز بوده همان تست اول تا کامل شدن روند درمان کافی بوده است. در این شرایط اگر شما بخواهید به این دور باطل و بیهوده و هزینه بر اعتراض کنید با کد ملی خود از طریق نسخه الکترونیک، این روند را رصد و بررسی کنید، یعنی در پرونده الکترونیکی شما سوابق پزشکی، نوع بیماری، داروهای تجویز شده و به طور کلی همه روند درمانی بیمار درآن وجود دارد و قابل مشاهده است.

نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی در ادامه تاکید کرد: از سوی دیگر، در نسخه‌های خطی، برخی از نسخه‌ها به دلیل اینکه داروخانه نمی‌تواند خط دکتر را به خوبی بخواند درصد ارائه داروی اشتباه به بیمار بسیار افزایش می‌یابد اما اکنون با نسخه الکترونیک این خط به صفر می‌رسد، یعنی درصد ارائه داروی اشتباهی به دلیل بدخطی و ناخوانا بودن نسخه‌های خطی به صرف و یا حداقل می‌رسد.

وی ادامه داد: در عین حال، تداخل های دارویی در نسخ الکترونیکی کاملا مشخص می‌شود، یعنی اگر پزشکی داروی اشتباهی تجوزی کرده باشد و سبب ایجاد مشکل برای بیمار شده باشد و یا اینکه مصرف چند داروی هم زمان به بیمار به صلاح نباشد اما تجویز شده باشد، در نسخه‌های الکترونیک این مساله به راحتی قابل رویت است. در نهایت، با این نسخه الکترونیک در یک بازه زمانی کوتاه به راحتی می‌تواند عملکرد یک پزشک و یا داروخانه را به راحتی مورد رصد، کنترل، بازبینی، بازرسی قرار داد. به طور کلی، نسخه الکترونیک، مانع  تجویز داروهای بی مورد، از تجویز داروهای بیش از حد، از تجویز داروهایی که با هم تداخل دارند، می‌شود. از دیگر مزیت نسخه الکترونیک، حذف کاغذ از روند نسخه نویسی است. این مساله خود سبب صرفه جویی در مصرف کاغذ، حفظ محیط زیست و از همه مهمتر، کاهش هزینه هایی است که بر ملت و دولت تحمیل می‌شود.

میرمحمدی در ادامه در خصوص دلیل مقاومت برای اجرای نسخه الکترونیک نیز توضیح داد: قطعا شروع هر کاری با مشکلاتی روبروست. پهنای باند اینترنتی که مورد نیاز شاید در بعضی از موارد، توان پوشش کامل را نداشته باشد و قطع و وصل شدن اینترنت و یا برق قطعا مشکلاتی برای این مهم ایجاد می‌کند. برای حل این مشکلات، باید زیر ساخت ها لازم برای پزشک و داروخانه از نظر سخت افزاری و نرم افزاری فراهم شود. از زمان تصویب اجرای این طرح تلاش شده تا این مساله روند رو به جلویی داشته باشد، فقط در بخش دولت کار لنگ است و دلیل این مساله تعداد زیاد مراجعین در این بخش است که البته رئیس جمهور محترم دستور رسیدگی و اجرای ویژه این طرح را داده‌اند. اینکه اراده قوی برای ایجاد زیرساخت های برای اجرای طرح نسخه الکترونیک نبوده است. باید وزارت بهداشت قوی‌تر برای اجرای این طرح قدم بردارد تا هرچه زودتر مشکلات حل شود.

نائب رئیس اول کمیسیون، در پایان اظهار داشت: به طور کلی، ما در برابر هر تغییری واکنشمان مقاومت است به خصوص تغییرات بزرگ؛ مساله بعدی، نبود زیرساخت‌های کافی برای اجرای طرح در شروع طرح است که قطعا با مشکلاتی روبرو می‌شویم. مورد بعدی بحث تعارض منافع است، در بسیاری از موارد، تعداد آزمایش‌ها، سی تی اسکن ها، نسخه‌ها و داروهایی که تجویز می‌شود بی مورد است که با اجرای این طرح افرادی که از این بی موردها سود می‌برند، سودشان قطع می‌شود و مردم ارامش پیدا می‌کنند. از سوی دیگر هنوز به طور کامل این طرح جانیفتاده و باید برای مردم، داروخانه‌ها و پزشکان اموزش ایجاد شود. با مسائلی که در بالا گفته شد، امیدواریم به زودی شاهد بهبود شرایط درمان مردم در کنار سایر طرح های مثبت دیگر باشیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
حرف شما درست اما وقتی جرات مجور کردن پزشک به نسخه نویسی الکترونیک را ندارید و حتی دانشگاههای علوم پزشکی و بیمارستانهای دولتی هنوز ورود نرکدن و سامانه 2 روز در هفته قبل قطع بود و مردم هزینه ها را دارند آزاد می پردازند .
Iran, Islamic Republic of
تشریف ببرید یک مطب مشاهده می‌کنید این نسخه الکترونیکی زمان زیادی از مردم میگیره..
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
ساختار تامین اجتماعی یک ساختار مناسبی نیست . همسر بنده دچار ضایعه دیسک کمر شده ، به بیمارستان .... تهران مراجعه کردم . الحق و الانصاف دکترهای خوبی داشت ‌‌ . فیزیو تراپی نوشتند . به بخش فیزیوتراپی که مراجعه کردم هیچ مراجعه کننده ای در شیفت بعدازظهر نداشتند ولی گفتند تا دو ماه دیگر وقت نمی‌دهیم . به بخش خصوصی مراجعه کنید . تکلیف بنده که ۱۸ سال هر ماه یک سوم حقوق خود را با آرزوی رسیدگی در میان سالی و پیری به اینها دادم چیست ؟.
Iran, Islamic Republic of
جالب اینجاست که بسیاری از پزشکان نتایج آزمایش و سی تی اسکن و ام آر آی و رادیولوژی پزشکان قبلی را قبول ندارن و دوباره بیمار را مجبور میکنن از مکانهایی که خودشون معرفی میکنن آزمایش یا عکس و ... بگیرند!!
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
زیرساخت‌های اینکار فراهم نشده.!
Iran, Islamic Republic of
ما موقع ویزیت یک ابزار داشتیم با نگاه کردن به برگه دفترچه حداقل از دارو و آزمایشهایی که انجام شده بود خبردار میشدیم این تنها ابزار بررسی سوابق هم از ما گرفته شده و من اصلا نمیدانم بیمارم روز قبل کجا رفته و چه دارو یا آزمایشی برایش ثبت شده... .
Iran, Islamic Republic of
زیرساخت هم درست نیست باید ده دقیقه معطل بشی تا سامانه باز بشه اینترنت پر سرعت میخواد
Iran, Islamic Republic of
... اخرزمانه
پرویز
Iran, Islamic Republic of
حداقل کار سازمانهای عریض و طویل بیمه ها این بود که یک نرم‌افزار مشترک تحت ویندوز و اندروید نسخه پزشک ونسخه داروخانه ونسخه بیمارونسخه آزمایشگاه وپاراکلینکی طراحی وانتشار می یافت تا هریک بنا به مقتضی خود دسترسی به اطلاعات پزشکی و درمانی می‌داشتند و به مرور زمان نواقص در نسخه های بعدی اصلاح وله روز رسانی میشد
Iran, Islamic Republic of
اشتباه صددرصدی است