پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۲
۶
کارشناس مسائل بین المللی در گفتگو با جهان نیوز:

موفقیت تیم مذاکره کننده ایرانی باعث شکاف در تیم آمریکایی شد/ به هیچ‌وجه بحث «توافق موقت» مطرح نیست/ آمریکایی‌ها می‌خواهند با این عملیات رسانه‌ای ناکامی هایشان را جبران کنند/ سفر موفق رئیسی به روسیه از مهم‌ترین دلایل این شایعه سازی‌ است

سه شنبه ۵ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۰۸:۰۰
کد مطلب: 789509
هیئت ایرانی بر دستیابی به توافقی پایدار، قطعی و قابل اعتماد متمرکز است.
موفقیت تیم مذاکره کننده ایرانی باعث شکاف در تیم آمریکایی شد/ به هیچ‌وجه بحث «توافق موقت» مطرح نیست/ آمریکایی‌ها می‌خواهند با این عملیات رسانه‌ای ناکامی هایشان را جبران کنند
گروه بین الملل جهان نيوز: سید علیرضا صدر الحسینی کارشناس ارشد مسائل منطقه در گفتگو با جهان نيوز درباره شایعه مجدد توافق موقت در مذاکرات وین، اظهار داشت: با توجه به اینکه در کل دور هفتم و در گفتگوهای ابتدایی دور هشتم موفقیت‌های قابل توجهی برای ملت ایران از جانب تیم مذاکره کننده بوجود آمد، این اتفاق باعث شکاف و اختلاف در بین تیم آمریکایی شد که در جنب مذاکرات وین حضور داشتند و باعث جدایی «ریچارد نفیو» به دلیل اختلاف با رابرت مالی از این تیم شد. لذا آمریکایی‌ها تلاش دارند در قالب مصاحبه‌ و با یک عملیات روانی و رسانه‌ای موضوع توافق موقت را مطرح کنند تا واکنش‌های منفی آن در جامعه ایران بتواند آمریکایی‌ها را به بخشی از اهدافشان برساند.
 
وی با تاکید بر اینکه تیم مذاکره کننده ایرانی برای منافع ملی مذاکره می‌کنند و غیر از آن را نمی‌پذیرند، گفت: در حال حاضر به هیچ‌وجه موضوع توافق موقت در مذاکرات وین مطرح نیست و البته این واقعیت وجود دارد که هر توافقی به صورت مرحله‌ای اجرا خواهد شد که این توافق موقت با توافق مرحله‌ای کاملا تفاوت دارد. در این مذاکرات، تیم مذاکره کننده از تمام تجربیات تیم‌های گذشته استفاده کرده و مذاکره برای تامین منافع ملی بر اساس سند بالادستی که همان برجام است انجام می‌شود. به هیچ عنوان نگاه سیاسی و حزبی به گفتگوها نخواهد بود.
 
کارشناس ارشد مسائل منطقه با اشاره به اینکه هیئت ایرانی بر دستیابی به توافقی پایدار، قطعی و قابل اعتماد متمرکز است و متون موجود نیز بر همین اساس نوشته شده‌اند، خاطرنشان کرد: بر این اساس اطلاع رسانی درست در این ارتباط می‌تواند از گمانه‌زنی‌هایی که منافع ملی کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهد جلوگیری نماید.
 
وی با بیان اینکه اخیرا موضوعی غیر مرتبط به نام "زمان گریز" نیز از جانب بعضی از مقام‌های آمریکایی در رسانه‌ها مطرح شده است، گفت: "زمان گریز" محاسبه‌ای فرضی است. اول اینکه بسیاری از تحلیلگران و حتی متحدان آمریکا نیز در محاسبه آن با واشنگتن هم‌نظر نیستند. دوم، از این رو، آمریکا نمی‌تواند یک محاسبه فرضی را مبنای تعیین ضرب‌الأجل برای ایران قرار داده و بر این اساس توقف پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران را خواستار شود. سوم، بر خلاف تحریم‌های آمریکا که اقدامی غیرقانونی و خلاف متن توافق سال ۲۰۱۵ است، فعالیت‌های هسته‌ای ایران کاملا قانونی بوده و با توافق مورد اشاره، قطعنامه ۲۲۳۱ و تعهدات بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران کاملا همخوان است؛ چهار، توافق سال ۲۰۱۵ بر اساس ایجاد توازن میان محدودیت‌های هسته‌ای و منافع اقتصادی ایران شکل گرفته است.
 
صدرالحسینی با اشاره به اینکه مقامات آمریکا برای به چالش انداختن این مذاکرات و بیان آدرس غلط به افکار عمومی در هر مرحله برنامه‌هایی پیش‌بینی کردند که هوشیاری بیشتر طرف ایرانی را می‌طلبد، خاطرنشان کرد: تا زمانی که این توافق نتواند منافع اقتصادی وعده داده‌ شده و عادی‌سازی روابط تجاری ایران در سطوح مختلف را محقق کند، نباید از ایران انتظار داشت برنامه هسته‌ای خود را کند کرده یا آن را به عقب بازگرداند و با بیان مطالب حاشیه‌ای سعی در ایجاد چالش در روند مذاکرات نماید.
 
کارشناس ارشد مسائل منطقه با تاکید بر اینکه در حال حاضر تنها موضوعی که بین ایران و 1+4 به نتیجه رسیده موضوعات کلی است و هنوز وارد متن نشدند، گفت: جمهوری اسلامی بنا دارد هر زمان که مذاکره کنندگان غربی به موضوعاتی به جز مسائل فی مابین یعنی آن توافقاتی که بر اساس برجام است ورود کنند، با سکوت خودشان اعلام مخالفت نموده و درباره هیچ موضوعی و مطلبی به جز چارچوب کلی مذاکرات یعنی رفع تحریم‌ها و بهره‌مندی صلح آمیز از تکنولوژی هسته‌ای در ایران گفتگویی نداشته باشند.

وی در پایان با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین دلایل شایعه سازی‌های رسانه‌ای از جانب تیم آمریکایی، سفر آقای رئیسی به روسیه است، توضیح داد: آن‌ها کلیات سفر رئیس جمهور به روسیه و فراهم شدن زمینه توافقات آینده را برای ایران یک موفقیت می‌دانند و لذا  تلاش می‌کنند با حاشیه سازی‌های رسانه‌ای، این موموضوع را تحت الشعاع قرار دهند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
.....
Iran, Islamic Republic of
کاش تیم مذاکره کننده ایران ظریف رو هم با خودشون می بردن یه کم یاد میگرفت که دیگه مملکت رو 8 سال اسیر برجام نافرجام نکنه!
رر
Iran, Islamic Republic of
....
مازندرانی
Iran, Islamic Republic of
بازی با ذهن و فکر مردم جواب نمیده....اقدام کنید
هاله
Iran, Islamic Republic of
اول می گید شایعه است اما بعدا معلوم می شه راست بوده
رضا
Iran, Islamic Republic of
.....