کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفت‌وگو با جهان نيوز:

شرایط با ثبات ایران، موجب اصرار مکرر آمریکایی‌ها برای مذاکره شده/ آمریکا بر خلاف گنده گویی‌ها به مذاکره با ایران نیاز دارد/ طرف غربی در ضعیف ترین شرایط قرار دارد

8 آذر 1400 ساعت 15:55

رضایی با اشاره به اینکه آمریکا بیش از هرزمان دیگری به مذاکره با ایران نیاز دارد، توضیح داد: آمریکایی‌ها بر خلاف گنده گویی های برخی افراد مانند فرمانده تروریست های سنتکام به مذاکرات نیاز دارد؛ هم از حیث داخلی و برای انتخابات ۲۰۲۳ و ۲۰۲۵ و هم از حیث خارجی برای بی اعتبار نشدن سیاست خود در سطح جهانی و منطقه‌ای.


گروه بین الملل جهان نیوز: دکتر ابراهیم رضایی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره دور جدید مذاکرات ایران با طرف‌های برجامی در گفت‌وگو با جهان نيوز اظهار داشت: برخلاف اینکه عده‌ای خیال می‌کنند که طرف غربی در موضع برتر در مذاکرات حضور دارد به چند علت می‌توان گفت که حضور آنها در مذاکرات تقریباً در ضعیف‌ترین شرایط و وضعیت آنها می‌باشد. اولاً آمریکایی‌ها در سیاست فشار حداکثری خود شکست خورده‌اند و فشار حداکثری موجب تغییر رفتار نظام یا براندازی آن نشده است. ثانیاً گزینه نظامی که همیشه به عنوان یک لاف از آن استفاده می‌کردند و خودشان هم می‌دانستند که غیرواقعی است امروز با دلاورمردی نیروهای مسلح ما در عین الاسد، تسخیر نفتکش‌ها، زدن پهپاد گلوبال هاوک و ... حتی برای خود غربی‌ها نیز کاملاً ابزار غیر موثر شده است.

وی با تاکید بر اینکه از بازه زمانی اوج تاثیرگذاری تحریم‌ها نیز گذر کرده‌ایم، خاطرنشان کرد: برای مثال تجارت خارجی ما در سال ۱۴۰۰ بیش از ۴۰ درصد نسبت به دوره مشابه افزایش پیدا کرده است و ایران با روی کار آمدن دولت جدید که عزم و اراده انقلابی دارد در حال دور زدن تحریم‌های غرب است. از سوی دیگر ما در موضع ضعف قرار نداریم. اولاً توانسته‌ایم با واکسیناسیون سراسری وضعیت کشور را از حالت غیر عادی خارج کنیم، ثانیاً فروش نفت با وجود سختی‌ها در حال انجام است، ثالثا دیپلماسی اقتصادی ما جدی و عملیاتی شده و با تدبیر نظام گزینه‌های مذاکراتی ما که توسط غربگراها بر باد داده شده بود احیا شده است، همچنین تصویب قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها ظرفیت کم‌نظیری را برای تیم مذاکره‌کننده فراهم آورده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره دیدگاه برخی غرب زده‌های داخلی که ایران را در موضع ضعف می‌بینند، گفت: بر خلاف نگاه غربی‌ها و برخی غرب زده های داخلی که ایران را در موضع ضعف می‌بینند امروز ما در شرایط کاملاً پایدار و باثباتی قرار داریم و همین موجب اصرار مکرر آمریکایی‌ها برای مذاکره شده است.

رضایی با اشاره به اینکه آمریکا بیش از هرزمان دیگری به مذاکره با ایران نیاز دارد، توضیح داد: آمریکایی‌ها بر خلاف گنده گویی های برخی افراد مانند فرمانده تروریست های سنتکام به مذاکرات نیاز دارد؛ هم از حیث داخلی و برای انتخابات ۲۰۲۳ و ۲۰۲۵ و هم از حیث خارجی برای بی اعتبار نشدن سیاست خود در سطح جهانی و منطقه‌ای.

وی درباره تفاوت تیم مذاکره کننده جدید با تیم قبلی آن، گفت: الحمدلله تیم مذاکره کننده جدید شرایط را خوب فهم کرده است و می‌داند که نباید مرعوب فضاسازی ها و پروپاگاندای غرب و جریان غرب‌گرای داخلی شود. راهبرد ما در مذاکرات فعلی کاملاً مشخص و مدون است و آن هم بیانات رهبر معظم انقلاب در ۱۹ دی ماه ۱۳۹۸ است که فرمودند تنها راه موفقیت مذاکره برداشتن تحریم‌ها از سوی غربی‌هاست. این تحریم ها باید به نحوی برداشته شود که در دوره‌های بعد و با تغییر سیاست گذاران داخلی کشورها خصوصاً ایالات متحده برنگردد و در ثانی قابل راستی‌آزمایی باشد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پایان در پاسخ به این سوال که آیا نسبت به آینده این مذاکرات خوشبین هستید؟، توضیح داد: قطعاً اصرار بر راهبردهای اعلام شده از سوی نظام و رهبر معظم انقلاب همیشه راهگشا بوده است و رعایت آن باید در دستور کار باشد. اعزام کارشناسان خبره از نهادهای مختلف توسط دولت جدید هم نشان از جدیت دولت دارد و هم ما را نسبت به آینده مذاکرات خوش بین می‌کند. بر همین اساس همکاران ما در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی پیگیری خواهند نمود که راهبرد مدون جمهوری اسلامی در قبال مذاکرات رعایت شود و برای حصول نتیجه بر روند آن نظارت خواهد نمود.


کد مطلب: 783549

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/interview/783549/شرایط-ثبات-ایران-موجب-اصرار-مکرر-آمریکایی-ها-مذاکره-شده-آمریکا-خلاف-گنده-گویی-ها-نیاز-طرف-غربی-ضعیف-ترین-قرار

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com