پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۳
نایب رئیس مجلس در گفت‌وگو با جهان نیوز:

اصلاح ساختار بودجه واجب و ضروری است/ تمرکز زدایی و اعطای اختیار به استان‌ها لازم است/ بخش عمده‌ بودجه مربوط به هزینه‌های جاری است/ بودجه باید به سمتی برود که مسئولان دنبال تولید منابع مالی باشند نه هزینه

يکشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۱۹
کد مطلب: 782685
مصری گفت: اصلاح ساختار بودجه یک نوع جراحی است و طبیعتاً جراحی هم درد و خون ریزی خودش را خواهد داشت و کشور هم باید این موضوع را بپذیرد.
اصلاح ساختار بودجه واجب و ضروری است/ تمرکز زدایی و اعطای اختیار به استان‌ها لازم است/ بخش عمده‌ بودجه مربوط به هزینه‌های جاری است/ بودجه باید به سمتی برود که مسئولان دنبال تولید منابع مالی باشند نه هزینه
گروه اقتصاد جهان نيوز: عبدالرضا مصری نایب رئیس مجلس در گفت‌وگو با جهان نيوز با اشاره به اینکه معمولا در نخستین سال دولت‌ها، بستن بودجه قدری مشکل است اظهار داشت: معمولا در اولین سال روی کار آمدن دولت، لایحه بودجه با تاخیر فرستاده می‌شود، مگر اینکه بودجه با همان اشکالات سال‌های گذشته بسته شود. اگر قرار باشد ساختار بودجه تغییر کند طبیعتاً دولت زمان بیشتری برای این موضوع احتیاج دارد. ضمن اینکه بودجه کشور در حال حاضر اجتناب ناپذیر است و بخش عمده‌ای از آن مربوط به هزینه‌های جاری کشور است که در اینجا آنچنان بحث بودجه‌های عمرانی و توسعه‌ای کشور مطرح نیست.
 
وی با تاکید بر اینکه باید تمرکز دولت روی تولید ثروت و تولید درآمد برای کشور باشد، گفت: در گذشته بودجه بیشتر ایجاد هزینه‌ می‌کرد و اینکه به چه دستگاهی بیشتر اعتبار پرداخت شود که بیشتر هزینه کند. در حال حاضر بودجه باید به سمتی رود که مسئولان دنبال ایجاد و تولید منابع مالی برای کشور باشند تا اینکه دنبال هزینه باشند. نیاز کشور تولید منابع مالی است که امیدورام رویکرد بودجه سال آینده همین باشد.
 
نایب رئیس مجلس درباره ضرورت اصلاح در ساختار بودجه کشور، خاطرنشان کرد: اصلاح ساختار بودجه هم از نظر منابع درآمدی و هم از نظر منابع هزینه‌ای یک امر صد درصد بدیهی، واجب و لازم است و باید این اصلاح صورت گیرد. اما اصلاح ساختار بودجه یک نوع جراحی است و طبیعتاً جراحی هم درد و خون ریزی خودش را خواهد داشت و کشور هم باید این موضوع را بپذیرد. 
 
عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه یکی از ابعاد بسیار مهم در اصلاح ساختار بودجه این است که تمرکز بودجه از مرکزیت کشور برداشته شود، توضیح داد: یکی از موارد اصلاح ساختار بودجه این است که منابع هر استانی در اختیار خود استان قرار داده شود و در هر کدام از این مناطق هم پروژه‌هایی قرار گرفته که برای توسعه آن نیاز به اعتبارات است. اما بخش زیادی از منابع در اختیار مدیریت‌های متمرکز مثل وزارتخانه‌ها و سازمان هاست، در حالی که کار و مسئولیت‌ها در خود استان است. یکی از اساسی‌ترین موضوعات در اصلاح ساختار بودجه این است که این اختیار تمرکز گرفته شود و به نماینده‌های ارشد دولت که استاندارها هستند و شوراهای برنامه‌ریزی استان‌ها داده شود.
 
عبدالرضا مصری با اشاره به اینکه در تدوین بودجه عدالت و توازن بین استان‌ها رعایت نشده، خاطرنشان کرد: در برنامه‌ریزی‌ها، استان‌ها را به توسعه یافته و کمتر توسعه یافته تقسیم بندی می‌کنند و به این موضوع هم اذعان دارند، اما در این برنامه ریزی‌ها هیچ عدالتی نیست. تنها راه برون رفت از این بی عدالتی در شرایط فعلی مساوات است. وقتی نمی‌توانیم عدالت را برقرار کنیم تمام منابع تملک دارایی‌های سرمایه‌ای برای 5 سال به طور مساوی بین همه استان‌های کشور تقسیم شود. آن وقت استان ها کم برخوردار و محروم قدری رشد خواهند کرد و به سطح متوسط خواهند رسید. اما این شیوه بودجه ریزی که اعتبارات به سمت مناطقی که از نظر توسه وضعیت خوبی دارند، می رود و برخی مناطق روز به روز بهتر می‌شود و برخی دیگر هر روز وضعیتشان بدتر می‌شود.
 
نایب رئیس مجلس در پایان با تاکید بر اینکه نباید جهت‌گیری بودجه با جهت گیری اقتصاد کشور اشتباه شود، گفت: بودجه دخل و خرج دولت است و اقتصاد دخل و خرج ملت است. متاسفانه سایه شوم بودجه همیشه روی اقتصاد می‌افتد به جای اینکه سایه اقتصاد روی بودجه بیافتد. لذا باید اجتناب کنیم از اینکه اقتصاد و برنامه های اقتصادی کار خودش را انجام دهد بودجه هم که دخل و خرج خود دولت است دولت انجام دهد. دولت نباید روی منابع مالی که وجود ندارد برنامه ریزی و هزینه کند و بعد با کسری بودجه مواجه شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *