پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۲
۲
کارشناس مسائل منطقه در گفت‌وگو با جهان نیوز:

طالبان یا باید دولت فراگیر تشکیل دهد یا خودش توانایی ایجاد امنیت را داشته باشد/ اهل سنت افغانستان تکفیری نیستند/ مسئولان پاکستان مدارس تکفیری و مرزهای این کشور را کنترل کنند/ داعش به نیابت از آمریکا مردم مظلوم افغانستان را به خاک و خون می‌کِشد

يکشنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۱۵:۰۶
کد مطلب: 779088
زارعی گفت: مطالبه امنیت شیعیان جز حقوق جمهوری اسلامی است که طبیعتاً از دولت فعلی افغانستان به طور جدی مطالبه خواهد کرد.
طالبان یا باید دولت فراگیر تشکیل دهد یا خودش توانایی ایجاد امنیت را داشته باشد/ اهل سنت افغانستان تکفیری نیستند/ مسئولان پاکستان مدارس تکفیری و مرزهای این کشور را کنترل کنند/ داعش به نیابت از آمریکا مردم مظلوم افغانستان را به خاک و خون می‌کِشد
گروه بین الملل جهان نيوز: سعدالله زارعی کارشناس مسائل منطقه در گفت‌وگو با جهان نيوز درباره انفجارهای خونین اخیر در مساجد شیعیان افغانستان، اظهار داشت: حادثه علیه شیعیان درشهر قندهار از این جهت اهمیت دارد که این شهر به واسطه حضور رهبر طالبان، پایتخت معنوی و عقیدتی طالبان به حساب می‌آید و طبیعتا در اینجا مراقبت بیشتری صورت می‌گیرید و نیروهای امنیتی بیشتری در این منطقه حضور دارند و به مسائل امنیتی آن توجه خاصی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بیش از 15 سال است که طالبان بر منطقه قندهار تسلط دارد، گفت: در شهر قندوز و قندهار اکثریت جمعیت را اهل سنت تشکیل می‌دهند و اقلیت با شیعیان است، اما تاکنون آنچنان اتفاق سهمگینی علیه شیعیان در این شهرها رخ نداده بود. شهر قندهار به نوعی در مرکزیت افغانستان قرار گرفته و با توجه به اینکه طالبان سالهاست بر این منطقه تسلط دارد و ادعا می‌کند که توانمندی بالایی در تامین امنیت دارد، این سوال مطرح است که چطور نتوانسته مانع این حوادث علیه شیعیان در پایتخت معنوی خود شود و بعد هم بگویند که مسئولیت امنیت بر عهده خود شیعیان است.
 
راه حل افغانستان برای رسیدن به امنیت و توسعه تشکیل دولت فراگیر است
کارشناس مسائل منطقه درباره ضرورت تشکیل دولت فراگیر، در افغانستان، خاطرنشان کرد: افغانستان از نظر امنیتی کشور ضعیفی نیست. ملتی که بیش از  43 سال پس از کودتای مارکسیستی در میدان مبارز هستند و علیه استیلای آمریکا و شوروی سالها مبارزه کردند. این حوادثی که اخیر در این کشور روی داد نشان می‌دهد که سیستم سیاسی و امنیتی در این کشور اشکال اساسی دارد.  بسیاری از دلسوزان گفته بودند که راه حل افغانستان برای رسیدن به امنیت و توسعه تشکیل دولت فراگیر است.
 
زارعی در ادامه با بیان اینکه طالبان تاکنون از تشکیل دولت فراگیر طفره رفته، گفت: یکی از عوامل این حوادث رخنه هایی است که تروریست ها به دلیل عدم تشکیل دولت فراگیر پیدا می‌کنند و گاه و بیگاه دست به جنایت می‌زنند. این حوادث در مرکز فرهنگی امارت اسلامی اتفاق افتاده بنابراین طالبان باید پاسخ روشن و جدی نسبت به این مسئله داشته باشد.
 
طالبان یا باید دولت فراگیر تشکیل دهد یا خودش توانایی ایجاد امنیت را داشته باشد
وی با تاکید بر اینکه در زمینه امنیت، عملکرد طالبان پس از تسلط بر افغانستان قابل قبول نبوده، توضیح داد: این کافی نیست که طالبان بیانیه دهد و محکوم کند و قول پیگیری دهد. پس از گذشت 10 روز از حادثه قندوز هنوز عوامل جنایت دستگیر و شناسایی نشدند. به نظر می‌رسد طالبان در این زمینه کوتاهی کرده است. طالبانی که به تشکیل دولت فراگیر تن نمی‌دهد باید خودش توانایی ایجاد امنیت را داشته باشد. وقتی امنیت برقرار نمی شود یا طالبان نمی‌خواهد یا به دلیل اینکه اجازه تشکیل دولت فراگیر را نمی‌دهد مسئول این جنایات است .
 
داعش به نیابت از آمریکا مردم مظلوم افغانستان را به خاک و خون می‌کشد 
کارشناس مسائل منطقه با بیان اینکه آمریکایی‌ها و غربی‌ها هیچگاه در عراق و سوریه با داعش مبارزه نکردند، گفت: در خصوص نفوذ داعش به خاک افغانستان انگشت اتهام به سمت آمریکایی هاست و به نظر می‌رسد داعش به نیابت از آمریکا مردم مظلوم افغانستان را به خاک و خون می‌کشد. در زمان خروج نیروهایی آمریکایی از افغانستان، یکی از فرماندهان ارتش آمریکا از شکل دهی نیروی نیابتی صحبت کرد که نیرویی غیر از داعش نمی‌تواند باشد.
 
زارعی درباره مسئولیت آمریکا در حوادث اخیر افغانستان، تشریح کرد: قطعاً مسئول این فجایع و جنایات آمریکا است نه بواسطه اینکه در حال حاضر حضور ندارد و کاری انجام نمی‌دهد، بلکه به علت اینکه این تروریست‌ها(داعش) توسط آن‌ها تقویت شده و نیروهای نیابتی هستند که با برنامه آن ها در افغانستان فعالیت می‌کنند.

 
وی درباره مسئولیت طالبان در حوادث اخیر افغانستان، گفت: اینکه آمریکایی‌ها اجازه ندادند یک ارتش قدرتمندی در افغانستان شکل گیرد و در این کشور شرارت کردند، شکی نیست و جزء لیست سیاه جنایت آمریکا در این کشور به شمار می‌آید. اما نیروی داعش در افغانستان آنقدر هم زیاد نیست که دولت فعلی افغانستان یعنی طالبان و مردم این کشور قادر نباشند از امنیت خودشان در برابر این گروه تروریستی دفاع کنند. از طرفی هم هیچ منطقه‌ای در افغانستان تحت سیطره مستقیم و مشخص داعش نیست، ولی به چه دلیل این امنیت شکل نمی‌گیرد سوالی است که باید طالبان پاسخگوی آن باشد.
 
شکاف واقعی مذهبی در افغانستان وجود ندارد
کارشناس مسائل منطقه درباره احتمال ایجاد جنگ طایفه‌ای و مذهبی در افغانستان گفت: اهل سنت افغانستان تندرو، افراطی و تکفیری نیستند. مردم افغانستان با خشونت مخالف هستند و شیعه و سنی هیچگاه در افغانستان با هم درگیر نبودند. در گذشته حتی در مواردی شیعیان پست‌های بالای دولتی را در این کشور در اختیار داشتند و پذیرش شیعیان در بین اهل سنت افغانستان بالا است. شیعیان سالها در این کشور که در راس آن یک عنصر اهل سنت بوده زندگی کردند و این نشان می‌دهد که شکاف واقعی مذهبی در این کشور وجود ندارد. حالا یک گروه تروریستی به نیابت از دشمنان افغانستان جنایت می‌کند، ربطی به اختلاف اهل سنت و شیعیان ندارد.
 
زارعی با اشاره به رویکرد ایران درباره حوادث افغانستان، توضیح داد: از دو جهت ایران نمی‌تواند نسبت به این قضایا بی‌تفاوت باشد. وقتی آشوب، تنش و درگیری در کشور همسایه اتفاق می‌افتد. ایران با موجی از مهاجران افغان روبرو می‌شود و این برای امنیت ایران خطر آفرین است. شیعیان افغانستان از دولت ایران توقع حمایت دارند و ایران هم نمی‌تواند هم کیشان خود را در کشور همسایه تنها و بی پناه بگذارد.

ایران بنای دخالت نظامی و امنیتی در افغانستان را ندارد
وی با تاکید بر اینکه ایران بنای دخالت نظامی و امنیتی در افغانستان را ندارد، گفت: مطالبه امنیت شیعیان جزو حقوق جمهوری اسلامی است که طبیعتاً از دولت فعلی افغانستان به طور جدی مطالبه خواهد کرد. به نظرم افغانستانی‌ها بزودی بر این حوادث فائق می‌آیند و شاهد امنیت، ثبات و آرامش در این  کشور خواهیم بود. ایران هم طبیعتا کمک می‌کند.
 
پاکستان مدارس افراطی تکفیری در این کشور را کنترل کند
زارعی در پایان درباره نقش کشورهای همسایه در امنیت افغانستان، خاطرنشان کرد: ثبات و امنیت در این کشور لازمه امنیت و ثبات در کشورهای منطقه است. ایران می‌تواند با کمک کشورهای همسایه یک پوشش دفاعی منطقه‌ای را برای امنیت مردم  افغانستان بوجود آورد. البته رفتار پاکستان به عنوان یکی از همسایگان افغانستان دوگانه و قابل تامل است. پاکستان به واسطه مرزهای طولانی با افغانستان و وجود مدارس افراطی تکفیری در کشورش باید در جهت کنترل مرزها و مدارس تکفیری تلاش بیشتری انجام دهد.

گفت‌وگو از محمد هادی


بیشتر بخوانید:
آیا ایران به حکومت طالبان در افغانستان راضی شده؟!
پنج گام ایران برای امنیت شیعیان افغانستان
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


United States
دیپلماسی راهکار نیست.... میدان است که تعیین کننده است....
خیلی ساده است شما بعنوان یک اهل تشیع تشریف ببرید افغانستان خواهید دید .طالبان-القاعده-داعش هرسه ضلع های سه گانه مثلث تکفیری هستند.