جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۳
۲
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با جهان نیوز:

دولت رئیسی دنبال منافع شخصی نیست و دغدغه مسائل مردم را دارد/ دولت روحانی کاملا خطی و جناحی بود/ شاخص های بورسی به این زودی به جای قبلی برنمی‌گردد/ باید مسیر اشتباه گذشته اصلاح شود تا موتور اقتصادی کشور مجدداً به حرکت درآید

شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۱۹:۵۷
کد مطلب: 777532
قادری گفت: باید مسیر اشتباه گذشته اصلاح شود تا موتور اقتصادی کشور که از حرکت افتاده مجدداً به حرکت درآید و انتظارات مثبتی را در جامعه ایجاد کند.
دولت رئیسی دنبال منافع شخصی نیست و دغدغه مسائل مردم را دارد/ دولت روحانی کاملا خطی و جناحی بود/ شاخص های بورسی به این زودی به جای قبلی برنمی‌گردد/ باید مسیر اشتباه گذشته اصلاح شود تا موتور اقتصادی کشور مجدداً به حرکت درآید
گروه اقتصادی جهان نيوز: جعفر قادری عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با جهان نيوز درباره تداوم روند نزولی شاخص های بورس و کاهش سرمایه مردم در این بازار اظهارداشت: اطلاعات غلطی که در زمان دولت قبل درباره بازار سرمایه به مردم داده شد باعث ایجاد یک فضای هیجانی و رشد بادکنکی و حباب گونه سهام در این بازار شد و حتی افرادی را که آشنایی با این بازار نداشتند و تا به آن روز در این بازار سرمایه گذاری نکرده بودند وسوسه کرد و برخی همه دارایی‌ خود را در این بازار گذاشتند که ارزش آن کاهش جدی حتی تا یک دهم داشته است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه ضرر و زیان‌های هنگفت به افراد در بورس به این راحتی قابل جبران نیست، گفت: نباید این انتظار را داشت که شاخص های بورسی به این زودی به جای قبلی برگردد. تا برخی موانع و محدودیت ها برطرف نشود کارکردها، کارکردهای قابل قبولی نخواهد بود. باید جلوی قیمت گذاری تکلیفی و عدم شفافیت ها در بازار سرمایه گرفته شود. مشوق برای ورود واحدها به بورس، تخفیف های مالیاتی و حمایت‌های بیمه‌ای کمک می‌کند که مقداری سودآوری واحدهای بورسی افزایش یابد و کارکردشان بهتر شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه حل معضلات و مشکلات اقتصادی نیاز به زمان دارد، خاطرنشان کرد: باید مسیر اشتباه گذشته اصلاح شود تا موتور اقتصادی کشور که از حرکت افتاده مجدداً به حرکت درآید و انتظارات مثبتی را در جامعه ایجاد کند. این موضوع قطعاً باعث کاهش نرخ تروم و بیکاری خواهد شد و زمینه را برای ورود سرمایه و افزایش سرمایه گذاری در کشور به جای خروج آن فراهم می‌کند.

نماینده شیراز و زرقان درباره ویژگی های دولت سیزدهم، گفت: حداقل می‌توان این اطمینان را داشت که تیم دولت آقای رئیسی دنبال منافع شخصی نیست و دغدغه مسائل مردم را دارند و برای آن وقت می‌گذارند. رئیس دولت سیزدهم هم فردی نیست که نظرات غیر کارشناسی را تحمیل کند و دنبال مسائل حاشیه‌ای باشد، امیدوارم از فضای خوبی که شکل گرفته استفاده شود و در حوزه های  مختلف اقتصادی راه را برای کارهای بزرگ و سرمایه‌گذاری مختلف باز کنند تا تحرک ایجاد شود و مشکلات کشور حل شود.

قادری با تاکید بر اینکه باید تعاملات و ارتباطات با کشورهای همسایه بیشتر شود، توضیح داد: از ظرفیت کشورهای همسایه و عضویت در پیمان شانگهای استفاده شود که این افزایش حجمی تجارت یک رونقی را در واحدهای مختلف تولیدی از جمله واحدهای بورسی خواهد داشت. لازم است مدبرانه با کشورهای همسایه برخورد شود تا ابر قدرت‌ها از حماقت برخی کشورهای منطقه سوءاستفاده نکنند و مسیری که دولت جدید انتخاب کرده ارتباطات و تعامل با کشورهای همسایه در بهترین شکل است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس درباره فعال سازی ظرفیت های موجود در کشور، گفت: به حوزه هایی که کشور ظرفیت و مزیت نسبی دارد، باید توجه بیشتری شود؛ در بخش معدن می‌توان از ظرفیت و پتانسیل معدنی کشور استفاده کرد و در بخش پایین دستی پتروشیمی اشتغال و ارزش افزوده را بیشتر کرد. در بخش پوشاک نه نتها می‌توان نیاز بازار داخلی را تامین کرد بلکه وارد بازارهای بین المللی نیز شد و در بخش صنایع غذایی جای زیادی برای کار کردن وجود دارد. کشور در بحث ماشین آلات و تجهیزات خودرویی و نیرو محرکه وضع مناسبی دارد که می‌توان ظرفیت ها را در بازار منطقه ای  باالفعل کرد و از ظرفیت بازارهای کشور اطراف استفاده کرد. به هر کدام از این بخش ها نگاه شود جا برای کارکردن وجود دارد. باید وقت گذاشت و از ظرفیت نیروهای متخصص داخلی استفاده کرد تا اقتصاد را سرو سامان داد.

وی با بیان اینکه دولت باید به مسائل کاری و اصلی توجه کند و وارد حاشیه ها نشود، تصریح کرد: یکسری جریانات همیشه به دنبال این هستند که مشکل درست کنند و مسائل اصلی را فرعی کنند و حاشیه ها بر متن غلبه کند، اما دولت نباید درگیر این مسائل شود. تعامل و ارتباطش را با مردم حفظ کند مردم اگر احساس کنند دولت پای کار است و به خواسته ها و مطالبتشان توجه می‌کند باعث امیدواری آنان می‌شود. ممکن است در برخی کارهایی که انجام شود ایراد و اشکال‌هایی هم وجود داشته باشد ولی اگر مردم به حسن نیت دولت باور داشته باشند به دولت کمک خواهند کرد و سرمایه‌های خود را وارد حوزه های مختلف اقتصادی می‌کنند.

قادری در پایان با تاکید بر پرهیز از نگاه جناحی در انتخاب مدیران دولتی، گفت: دولت روحانی کاملا خطی و جناحی بود و نیروهای اصولگرا را به کلی از گردونه خارج کرد ولی دولت آقای رئیسی برای اینکه وفاقی را در کشور ایجاد کند از یکسری نیروهای سالم جریان‌های دیگر هم استفاده کند، البته از بین افرادی که دنبال کار برای مردم هستند نه کسانی که خطی و جناحی عمل می‌کنند و مشکل اقتصادی و مالی دارند، این افراد باید کنار گذاشته شوند و با آن ها برخورد شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


شاعر
Iran, Islamic Republic of
صد شکر که این آمد و صد شکر که آن رفت
Iran, Islamic Republic of
....