پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۳
۱۰
کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با جهان نیوز:

ایران، روسیه و چین می‌توانند جبهه گسترده‌ای علیه آذربایجان شکل دهند/ علی اف تاریخ کشورش را بخواند تا بداند که قبلا جزئی از ایران بوده/ اردوغان یادش رفته که در فرودگاه پنهان شده بود و ایران حکومتش را نجات داد

چهارشنبه ۷ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۱۸:۴۰
کد مطلب: 777434
هم جمهوری آذربایجان و هم ترکیه حاکمیت خود را مدیون ایران هستند، اردوغان فراموش کرده که در زمان کودتا در ترکیه این ایران بود که او را در حالی که در فرودگاه استانبول بود و در خواست کمک می‌کرد، نجات داد.
ایران، روسیه و چین می‌توانند جبهه گسترده‌ای علیه آذربایجان شکل دهند/ علی اف تاریخ کشورش را بخواند تا بداند که قبلا جزئی از ایران بوده/ اردوغان یادش رفته که در فرودگاه پنهان شده بود و ایران حکومتش را نجات داد
گروه بین الملل جهان نيوز: حسن هانی زاده کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با جهان نيوز درباره گستاخی و اتهام‌زنی‌های اخیر رئیس جمهور آذربایجان نسبت به ایران، اظهار داشت: در واقع «الهام علی اف» پس از درگیری‌های سال گذشته منطقه قره باغ و پیروزی نسبی که آذربایجان در این جنگ بدست آورد دچار غرور کاذب شده و دوستان قدیم را فراموش کرده است. ایران در طول سال‌های گذشته نهایت خویشتن داری را نسبت به رفتارهای پرخاشگرایانه رئیس جمهور آذربایجان داشته و همواره سعی کرده روابط با این کشور بر اساس حسن همجواری باشد.

وی با اشاره به نقش «رجب طیب اردوغان» در تحریک «الهام علی اف» برای اتهام زنی نسبت به ایران، تصریح کرد: آذربایجان باتوجه به مساحت کوچکی که دارد تلاش می‌کند حوزه نفوذ جغرافیایی خودش را توسعه دهد و این توهم نزد مقامات آذربایجان بویژه شخص «الهام علی اف» بوجود آمده است. در حالی که آذربایجان فاقد زیربنای لازم برای ایفای نقش تاثیرگذار در منطقه است. البته نباید فراموش کرد که «رجب طیب اردوغان» در تحریک «الهام علی اف» برای اتهام زنی نسبت به ایران و جریان سازی علیه ایران پشت سر وی قرار دارد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل ضمن انتقاد از مواضع اخیر رئیس جمهور آذربایجان نسبت به ایران افزود: اگر این وضعیت ادامه پیدا کند و «الهام علی اف» به تحریک ترکیه و رژیم صهیونیستی سعی بر انزوای ایران با این اتهام زنی‌ها داشته باشد، مسیر خطایی را طی می‌کند، چراکه ایران مایل به ایجاد تنش نیست و باید آقای «الهام علی اف» بداند که در گذشته همین آذربایجان جزئی از پیکره ایران بزرگ بود که به دلیل ضعف حکومت قاجاریه از ایران جدا شد و ایشان باید تاریخ و جغرافیای کشورش را مورد بازنگری و مطالعه قرار دهد.

تلاش رژیم صهیونیستی برای حضور در منطقه آسیای میانه
هانی زاده با اشاره به نمک نشناسی «رجب طیب اردوغان» و «الهام علی اف» نسبت به جمهوری اسلامی ایران، خاطرنشان کرد: «رجب طیب اردوغان» زمانی که به عنوان نخست وزیر و پس از آن به عنوان رئیس جمهور ترکیه انتخاب شد مقامات بالای ایران آغوش خودشان را برای او گشودند با این تلقی که اردوغان دارای شاکله اسلامی است و به همین دلیل ایران کمک زیادی به قوام او و حفظ حزب وابسته به اردوغان کرد و همه مقامات کشور نسبت به حاکمیت اسلامگرایان ترکیه احترام قائل بودند. ولی اردوغان فراموش کرده که در زمان کودتا در ترکیه این ایران بود که او را در حالی که در فرودگاه استانبول بود و در خواست کمک می‌کرد از یک کودتایی که می‌رفت تا تمام شاکله حزب توسعه و عدالت را نابود کند، نجات داد. لذا اردوغان حاکمیت خودش را مدیون کمک ایران و رهبری ایران است.

وی درباره تلاش رژیم صهیونیستی برای حضور در منطقه آسیای میانه، گفت: متاسفانه به خاطر پشتوانه های رژیم صهیونیستی و تحریک این رژیم که تلاش می‌کند که یک جای پایی در دریای خزر و منطقه آسیای میانه برای خود دست و پا کند، هم «رجب طیب اردوغان» و هم «الهام علی اف» دارند بر علیه ایران سنگ اندازی می‌کنند، در حالی که از نظر انسانی و اسلامی ایران بزرگترین کمک را به این دو کشور کرده است.

پاسخ قدرتمند ایران نسبت به هر گونه ماجرا جویی در مرزهای شمال غربی
هانی زاده با اشاره به روابط تجاری و نظامی گسترده میان آذربایجان و اسرائیل، خاطرنشان کرد: از آنجایی که ملت آذربایجان وابستگی شدیدی از لحاظ اعتقادی به ایران دارند، شاکله و زیربنای اعتقادی ملت آذربایجان اجازه نخواهد داد که رژیم صهیونیستی بخواهد با ورود به آذربایجان و تشکیل جبهه جدید علیه ایران در آذربایجان مشکلات امنیتی برای ایران ایجاد کند. ولی به هر حال اگر «الهام علی اف» بخواهد به این سیاست ادامه دهد در واقع در برابر ملت خودش ایستاده و با توجه به گرایشات اعتقادی مردم آذربایجان نسبت به ایران در آن صورت در مقابل «الهام علی اف» و اربابش اردوغان ایستادگی خواهند کرد. لذا اگر دولت آذربایجان تمایل به ارتباط بیشتر با اسرائیل داشته باشد مردم نخواهند پذیرفت و قیام خواهند کرد و آن زمان حاکمیت «الهام علی اف» دچار مشکل خواهد شد.


این کارشناس مسائل بین‌الملل درباره پاسخ ایران نسبت به هر گونه ماجرا جویی در مرزهای شمال غربی، توضیح داد: ایران دست بالایی دارد هم به لحاظ قدرت نظامی و هم نفوذی که در دو کشور آذربایجان و ترکیه دارد. نیمی از جمعیت ترکیه را کُردها، علویان و شیعیان تشکیل می‌دهند که نگاهی اعتقادی و قومی نسبت به ایران دارند که اگر احساس کنند اردوغان می‌خواهد مشکل امنیتی و سیاسی برای ایران ایجاد کند و با تکیه بر لابی صهیونیستی جبهه‌ای علیه ایران تشکیل دهد، علیه حاکمیت حزب توسعه و عدالت قیام خواهند کرد. نفوذ فوق‌العاده‌ ایران در دو کشور ترکیه و آذربایجان باید درس عبرتی برای اردوغان باشد که این ایران است که او را نجات می‌دهد و ایران است که او را سرنگون خواهد کرد.

این کارشناس مسائل بین الملل درباره واکنش روسیه نسبت به تحرکات منطقه‌ای آذربایجان و ترکیه در منطقه قفقاز، بیان کرد: روسیه سیاست به نعل به میخ در قبال ترکیه اتخاذ کرده و هنوز سیاست شفافی از سوی این کشور مشاهده نشده است. ولی اگر این وضعیت ادامه پیدا کند، طبیعتا یک جبهه گسترده‌ای با شرکت ایران، چین و روسیه علیه ترکیه و آذربایجان تشکیل خواهد شد که به نفع این دو کشور نخواهد بود و با توجه به حامیان قدرتمندی که برای ایران در منطقه وجود دارد این مواضع می‌تواند برای ترکیه و آذربایجان در آینده مشکل ساز باشد.

هانی زاده در پایان با تاکید بر اینکه هم ترکیه و هم آذربایجان حاکمیت خود را مدیون ایران هستند، گفت: ترکیه و آذربایجان دچار غرور نشوند، اگر ایران به ارمنستان در جنگ قره باغ کمک می‌کرد قطعا امروز بخش وسیعی از خاک آذربایجان در اختیار ارمنستان بود. ولی ایران بنا به اعتقاداتش و حسن همجواری کمکی به ارمنستان نکرد و باعث شد که آذربایجان یک پیروزی نسبی در این جنگ بدست آورد و دچار غرور شود. آقای اردوغان نباید مغرور به این باشد که اسرائیل از او حمایت می‌کند و باید از سرنوشت صدام و قذافی درس عبرت گیرد و ایران را به عنوان یک همسایه قدرتمند و دارای حسن نیت تلقی کند که در غیر اینصورت آسیب‌های جدی متوجه دو کشور ترکیه و آذربایجان خواهد شد.


گفت‌وگو از محمد هادی
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


رر
Iran, Islamic Republic of
.....
Iran, Islamic Republic of
الهام جون یادت باشد ایران ارمنستان نیست که با کمک ترکیه و صهیونیست ها توانستی بصورت مقطعی پیروز شوی.
Iran, Islamic Republic of
.....
Iran, Islamic Republic of
.....
ترکیه حتی به مرحله تدوین طرح " رویای_ترکی" هم نرسیده؛ چطور روش میشه از احیای امپراطوری_عثمانی صحبت کنه!
فرهنگ ترکیه از خودش دیگه چی داره که بتونه یک امپراطوری رو احیا کنه؟ مگه ترکیه نسخه چرک نویس فرهنگ دست دهم جویده شده و بیرون ریخته شده غرب نیست؟
!!
Iran, Islamic Republic of
چقدر بحرین و آذربایجان ، شبیه هم هستند ! هردو ؛ زمانی جز خاک ایران بودند و هردو ؛ با انکه عددی نیستند ، برای ما ، کرکری میخوانند !!
Iran, Islamic Republic of
اگر پاسخ کوبنده به ترکیه آذربایجان یاوگو گستاخانه داده نشود از فردا گستاخانه تر میشوند و باید شاهد بود هر کشور حتی کوچک به کشور عزیزمان توهین کند
Iran, Islamic Republic of
بغیر از آذربایجان کوههای آرارات ترکیه ارمنستان وبالاتر از ارمنستان برای ایران بوده حالا یادشان رفته....!!!
Iran, Islamic Republic of
رفتار های اخیر برخی کشورهای همسایه ایران که در راستای منافع آمریکا و اسرائیل هستند نشان از یک سناریوی طراحی شده برای تضعیف ایران دارد باید مراقب تحرکات آنان باشیم .
United States
روسیه قطعا از باکو حمایت خواهد کرد... به روسها دل نبندید....!!!!