کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

نماينده مردم تهران در گفت‌وگو با جهان نیوز:

در دولت روحانی انحصار مذاکره با کدخدا بود/ دیپلماسی اقتصادی و سیاست همسایگی یکی از راهبردهای دولت رئیسی است/ اگر دولت گذشته همه ظرفیت‌ها را معطل برجام نمی‌کرد وضعیت بهتری داشتیم

11 شهريور 1400 ساعت 8:15

شریعتی گفت: خوشبختانه موضوع دیپلماسی اقتصادی و سیاست همسایگی به عنوان یکی از راهبردها و اولویت‌های دولت آقای رئیسی و وزارت امور خارجه این دولت اعلام شده است.


گروه اقتصاد جهان نیوز: مالک شریعتی نماينده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با جهان نیوز درباره لزوم تعامل گسترده با کشورهای همسایه، اظهارداشت: برای هر کشوری مزیت نسبی و اولیه‌اش کشورهای همسایه هستند و تعاملات سیاسی و اقتصادی با این کشورها در اولویت بیشتری است تا سایر کشورها، بازار اقتصادی 15 همسایه ایران با حدود 600 میلیون جمعیت ظرفیت بسیار گسترده‌ای دارد که در سالهای گذشته از این مسئله غفلت شده است.

وی با اشاره به سهم کم ایران در بازارهای منطقه گفت: سهم ایران در بازار منطقه زیر 2 درصد است و این سهم می‌تواند با یک برنامه‌ریزی مناسب و در یک دوره سه چهار ساله  2 برابر شود که بسیاری از مشکلات ارزی از جمله درآمد ارزی کشور را حل خواهد کرد. در کشورهای همسایه ظرفیت بسیار خوبی برای فروش محصولات ایرانی به خصوص در حوزه کشاورزی، دارویی و فرآورده نفتی وجود دارد.

نماينده مردم تهران در مجلس درباره نگاه دولت آقای رئیسی به ظرفیت اقتصادی کشورهای همسایه، گفت: خوشبختانه موضوع دیپلماسی اقتصادی و سیاست همسایگی به عنوان یکی از راهبردها و اولویت‌های دولت آقای رئیسی و وزارت امور خارجه این دولت اعلام شده است. امیدواریم با یک برنامه‌ریزی دقیق، همکاری بین دستگاهی و همه مسئولانی که در این قضیه نقش دارند این موضوع محقق شود.

شریعتی با بیان اینکه سیاست خارجی در دولت گذشته در انحصار مذاکره با کدخدا بود، خاطرنشان کرد: نگاه آقای روحانی به کدخدا بود و فکر می‌کرد همه مشکلات کشور با حل مسائل با آمریکا مرتفع می‌شود، در حالی که آن ها هیچ وقت حاضر نیستند نفعی به ایران برسد مگر اینکه ایران از سیاست های اصولی خودش که همان انقلاب اسلامی، اسلام و دفاع از محرومین و مستصعفان جهان است دست بردارد.

وی با اشاره به اینکه اگر دولت گذشته تمام ظرفیت‌هایش را معطل توافق هسته‌ای و حل مسئله آمریکا نمی‌کرد، اکنون وضعیت بهتری داشتیم، بیان کرد: این یک سیاست شکست خورده‌ای بود که همه تخم مرغ‌ها را در سبد برجام گذاشتند. البته این بدان معنا نیست که در دوره جدید نباید برای خنثی کردن دشمنی غربی‌ها به خصوص آمریکا و رفع تحریم‌ها تلاش کرد، اما باید ضمن توجه به موضوع تحریم‌ها دنبال سیاست همسایگی و دیپلماسی اقتصادی با سایر کشورهای جهان و توسعه روابط با آنان بود.

شریعتی در پایان با تاکید بر اینکه توسعه اقتصادی با همسایگان بهترین روش مقابله با تحریم است، گفت: وقتی ایران بتواند ظرفیت‌های مورد نیاز خود را از کشورهای همسایه تامین کند و روابط اقتصادی را با آنان گسترش دهد طبیعتا فرآورده‌ها و محصولات مختلف چه در حوزه کشاورزی و نفتی را می‌تواند با این کشورها مبادله کند و درآمد قابل توجهی را هم کسب خواهد کرد. با این روش قطعا تحریم کم اثرتر می‌شود و یکی از راه‌های خنثی کردن تحریم ها  همین تعامل با کشورهای همسایه است.


کد مطلب: 774797

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/interview/774797/دولت-روحانی-انحصار-مذاکره-کدخدا-دیپلماسی-اقتصادی-سیاست-همسایگی-یکی-راهبردهای-رئیسی-اگر-گذشته-همه-ظرفیت-ها-معطل-برجام-نمی-کرد-وضعیت-بهتری-داشتیم

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com