کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تبیین دستاوردهای پیروزی مقاومت فلسطین در جنگ ۱۲ روزه:

قناد باشی: حوادث فلسطین نمایش جدیدی از وحدت شیعه و سنی در منطقه است/ این جنگ باعث شکل گیری یک رفراندوم جهانی برای فلسطین شد/ سیاست مشروع سازی و عادی سازی ارتباط با اسرائیل شکست خورد

1 خرداد 1400 ساعت 16:17

نامه های اسماعیل هنیه به رهبر انقلاب نشان می‌دهد که تمام هزینه هایی که برخی کشورهای مرتجع عربی مثل عربستان صرف اختلاف بین شیعه و سنی کردند با شکست مواجه شده است.


گروه بین الملل جهان نیوز: جعفر قنادباشی، کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با جهان نیوز درباره جنگ دوازده روزه رژیم صهیونیستی با مقاومت فلسطین، اظهار داشت: شکست رژیم صهیونیستی هم از نظر نظامی و هم از نظر سیاسی در این جنگ اخیر کاملاً مشخص است. آنها قصد داشتند با حملات خود به مناطق فلسطین نشین و از بین‌ بردن زیر ساخت‌های این مناطق، فلسطینیان را وادار به ترک سرزمین خود کنند ولی با توجه به کاهش قدرت بازدارندگی صهیونیست‌ها در برابر رزمندگان مقاومت و حملات موشکی و پهپادی مقاومت، این رژیم در فشار سختی قرار گرفت و مجبور به پذیرش آتش‌بس شد.
 
وی با اشاره به ناتوانی اسرائیل برای ورود زمینی به نوار غزه، گفت: ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد که می‌خواهد به صورت زمینی وارد غزه شود ولی نتوانست که به این منطقه حمله کند. آشکار شدن ناتوانی ارتش رژیم صهیونیستی در برابر رزمندگان مقاومت باعث تغییر نگاه صهیونیست های مهاجر ساکن سرزمین های اشغالی به این رژیم و افزایش انتقادها نسبت به نخست وزیر این رژیم یعنی بنیامین نتانیاهو شد.
 

سیاست فراموشی فلسطین شسکت خورد


این کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه اسرائیلی ها علاوه بر شکست نظامی، متحمل شکست سیاسی هم شده‌اند، توضیح داد: اسرائیلی ها سال هاست که تلاش می‌کنند مسئله فلسطین را تبدیل به یک مساله فراموش شده کنند. طرح معامله قرن که از سوی دولت ترامپ رئیس‌جمهور سابق آمریکا پیشنهاد شد به همین منظور بود و صهیونیست‌ها تمام توان دیپلماسی خود را در این جهت گذاشتند، اما حوادث اخیر باعث شد که مسئله فلسطین بار دیگر به عنوان یک مسئله جدی در جهان مطرح شود.
 
قنادباشی با اشاره به عادی‌سازی روابط برخی رژیم های عربی با اسرائیل، خاطرنشان کرد: مسئله عادی سازی روابط که در آخرین روزهای ریاست جمهوری ترامپ شکل گرفت برای این بود که صهیونیست ها بتوانند در بازارهای این کشورها حضور اقتصادی داشته باشند. از این عادی‌سازی به معنای پایان اختلافات اعراب با اسرائیل تعبیر شد، اما اتفاقات اخیر فلسطین بر روی روند عادی سازی روابط تاثیر گذاشته و موجب شده کشورهایی مثل امارات و بحرین نگران تبعات عادی سازی روابط و اعتراض ملت های خود بوده و از طرفی سایر کشورهای عربی هم در این شرایط جرات چنین کاری را نداشته باشند.


سیاست مشروع سازی و عادی سازی ارتباط با اسرائیل شکست خورد

 
وی درباره تلاش اسرائیل برای تثبیت حاکمیت بر سرزمین فلسطین، گفت: اسرائیل در سال های اخیر سیاست تثبیت موقعیت خود را دنبال می‌کرد و به دنبال مشروعیت و افزایش دوستان منطقه‌ای خود بود، ولی اکنون معلوم شد که در این زمینه ناموفق بوده و ملت‌های منطقه اسرائیل را دشمن خود می‌دانند.
 
این کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به وحدت گروه‌های شیعه و سنی، برای کمک به فلسطین، بیان کرد: داعش را به وجود آوردند که شیعه و سنی را مقابل هم قرار دهند اما دیدیم که گروه های شیعه در عراق و یمن می‌خواستند به کمک رزمندگان فلسطینی بروند و این حوادث فلسطین نمایش جدیدی از وحدت شیعه و سنی در منطقه بود.

فلسطین
 
وی درباره موضع منفعلانه برخی کشورهای عربی در قبال مسئله فلسطین، گفت: عربستان اخیراً فضای هوایی خود را بر روی هواپیماهای اسرائیلی باز کرد و همکارهای پنهانی بین رژیم صهیونیستی و آل‌سعود صورت گرفت که حتی موضوع برقراری روابط این دو رژیم به طور علنی هم مطرح شد. اما گزارش‌های امنیتی که در داخل عربستان به کاخ پادشاهی می‌رسد آن ها را از موضع مردم کشورشان درباره فلسطین نگران کرده و واکنش دیرهنگام این رژیم به حوادث فلسطین هم، از ترس مردم است و اگر این نگرانی هم نبود اینها با تشکیلات خودگردان ابراز همدردی نمی‌کردند.


دیگر نمی توانند به رزمندگان مقاومت، تروریست بگویند

 
قنادباشی با اشاره به نگرانی عربستان از جایگاه محور مقاومت در بین ملت های منطقه، خاطرنشان کرد: اینها نگران طرفداری مردم منطقه از فلسطینیان و محور مقاومت هستند، در همین عربستان آمریکا به همراه 50 کشور دیگر، حماس، حزب الله و ایران را در کنار داعش قرار دادند و آنها را به عنوان تروریست معرفی کردند.


شکل گیری یک رفراندوم جهانی برای فلسطین


وی درباره حمایت های جهانی از فلسطین در برابر جنایات جنگی اسرائیل، گفت: حوادث اخیر فلسطین موجب شکل‌گیری یک رفراندوم جهانی برای فلسطین از استرالیا تا آمریکا شد. مردم با حضور در خیابان ها از مقاومت فلسطین حمایت کردند و با این شرایط دیگر رژیم های مرتجع نمی‌توانند به دروغ واژه تروریست را به رزمندگان مقاومت نسبت دهند و آنچه که آنها را نگران می‌کند عقبه مردمی مقاومت است در حالی که رژیم های عربی از آن عقب ماندند. سید حسن نصرالله هم فرمودند که در هیچ زمانی مقاومت اینگونه پیشتیبانی مردمی نداشته و این نشان دهنده  شکست سیاست عادی سازی و تبلیغاتی است که در جهت تروریست نشان دادن ایران و محور مقاومت شد.


حوادث فلسطین نمایش جدیدی از وحدت شیعه و سنی در منطقه است

 
قنادباشی با اشاره به نامه های اسماعیل هنیه به رهبر انقلاب درباره حوادث قدس اشغالی، گفت: نامه های رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس، نشان می‌دهد که تمام هزینه هایی که برخی کشورهای مرتجع عربی مثل عربستان صرف اختلاف بین شیعه و سنی کردند با شکست مواجه شده است. آل سعود و جریان وهابی از جانب انگلستان مامور هستند و پیوسته در حال اختلاف افکنی در جهان اسلام می‌باشند. این همه هزینه شد برای اینکه وحدت شیعه و سنی در عراق، سوریه و لبنان از بین برود که در این زمینه هم موفق نبودند. بازتاب ضرباتی که به اسرائیلی ها در جنگ اخیر وارد شد تا مدت ها در داخل سرزمین های اشغالی ادامه دارد و علاوه بر این درگیرهای داخلی و نگرانی از آینده در این مناطق شرایط زندگی را برای مهاجران دشوار کرده که نشان می دهد چقدر پایه های حکومتی اسرائیل سست شده است.
 
وی در پایان درباره سیاست شهرک سازی رژیم صهیونیستی در فلسطین اشغالی، خاطرنشان کرد: یکی از دلایل شهرک سازی صهیونیست ها سیاست توسعه ارضی یا اشغال خزنده است. آن ها با دنبال کردن این سیاست می‌خواهند نشان دهند که وسعت سرزمین های صهیونیست نشین در حال افزایش است و از طرفی این سیاست شهرک سازی، پوششی برای اطمینان دادن به صهیونیست ها برای جلوگیری از مهاجرت معکوس است.


کد مطلب: 764205

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/interview/764205/قناد-باشی-حوادث-فلسطین-نمایش-جدیدی-وحدت-شیعه-سنی-منطقه-این-جنگ-باعث-شکل-گیری-یک-رفراندوم-جهانی-سیاست-مشروع-سازی-عادی-ارتباط-اسرائیل-شکست-خورد

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com